Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9726.05.20212

4379-2021 (02 08 00)

Kilpailukierroksen 3/2021 käynnistäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 3/2021, joka sisältää joukkoliikennelinjojen 99, P1, P2, P3 ja 300 kilpailuttamisen.

Tksjlk § 97

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

Kilpailutusvuorossa on kolme joukkoliikenteen sopimusta, ja ne on suunniteltu hankittavaksi seuraavina osakokonaisuuksina.

Kaikki nykyisiä vastaavat kokonaisuudet tulee kilpailuttaa uusille 1.7.2023 alkaville sopimuskausille. Lautakunta on kokouksessaan 5.5.2021 § 71, § 72 ja § 73 päättänyt lunastaa kohteiden nykyisten sopimusten optiot, joten sopimuskaudet päättyvät 30.6.2023.

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnokset liitteinä 2-4.

Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on antanut lausunnon Turun sisäisten linjojen (osakokonaisuudet 1 ja 2) kilpailuttamisesta. Osakokonaisuus 3 esitetään kilpailutettavaksi pääsääntöisesti vastaavin periaattein.

Turun kaupunkikehitysjaosto on käsitellyt Turun sisäisten linjojen 99, P1, P2 ja P3 kilpailuttamista kokouksessaan 12.4.2021 § 27:

________________________________________

Turun kaupunkikehitysjaosto 12.4.2021 § 27 (4379-2021)

Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 27

Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom. 2 kohta

Kaupunkiympäristötoimiala, joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 1.4.2021:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston valtuutuksesta linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022 (optio 12 kk). Kohteeseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska runkolinjaston aloitusajankohdaksi oli varmistunut 1.7.2022. Myös linja 99 kilpailutettiin vastaavaan sopimuskauteen samasta syystä.

Molempien kohteiden optiokaudet esitetään käytettäviksi erillisissä pykälissä. Optiokaudet mukaan lukienkin sopimuskaudet ovat poikkeuksellisen lyhyet.

P1, P2 ja P3 sekä 99 linjat kokevat muutoksia runkolinjaston myötä, eikä niitä tule kilpailuttaa pitkiin liikennöintisopimuksiin. Tämän vuoksi linjat esitetään kilpailutettaviksi nykyisen kaltaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden pituudet ovat 2+2 vuotta. Kalustolle on vain vähimmäisvaatimukset muiden aiemmin tehtyjen lyhyiden sopimusten kaltaisesti.

Turun kaupunginvaltuusto on 21.9.2020 § 150 päättänyt siirtää runkolinjaston aloituksen vuoteen 2025. Tämän vuoksi sekä linjat P1, P2 ja P3 sekä linja 99 tulee jälleen kilpailuttaa lyhyeen väliaikaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden peruskausi päättyy 30.6.2025.

Käyttövoima, kalusto ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali. Liikennöintisopimukset päättyvät 2025, tai jos optiot käytetään, niin viimeistään vuonna 2027. Käyttövoimasta ei esitetä saata-van lisäpisteitä, vaan kalustoa koskevat Turun joukkoliikenteen minimivaatimukset.

Kilpailu esitetään ratkaistavaksi hintaperusteisesti.

Kohde 1 linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti

Nykytilanne

Palvelulinjojen P1 Lehmusvalkama - Keskusta – Kasarminkatu, P2 Skanssi – Puutori ja P3 Ilpoinen - Mälikkälä 1.7.2021 alkava sopimus päättyy 30.6.2023.

Palvelulinjat muodostavat 7 auton liikennöintikokonaisuuden. Linjat tarjoavat kiireetöntä palvelua arkisin noin 7,5 h tunnin ajan. Vuonna 2019 palvelulinjoilla tehtiin n. 200.000 matkaa. Palvelulinjojen liikenne maksoi vuositasolla noin 850.000 euroa.

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että palvelulinjat kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2023 – 30.6.2025. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään kaksi vuotta.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 7 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia auto- ja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Linjojen P1, P2 ja P3 nykyiset yleisöaikataulut löytyvät osoitteesta https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut .

Kohde 2 linjan 99 liikennöinti

Nykytilanne

Linjan 99 Ilpoinen / Uittamo - Skanssi - Länsikeskus - Perno / Pansio sopimus päättyy 30.6.2023.

Linja 99 palvelee Turun poikittaisia liikkumistarpeita keskustan ulkopuolella. Vuonna 2019 linjalla 99 tehtiin n. 400.000 matkaa ja liikenne maksoi vuositasolla n. 1.000.000 euroa.

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että linja 99 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2023 – 30.6.2025. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään kaksi.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 5 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia auto- ja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Linjan 99 nykyiset yleisöaikataulut löytyvät osoitteesta https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut .

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 ja kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 1,85 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1 Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

Ehdotus

Kaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

________________________________________

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

Kohde 3 linjan 300 liikennöinti

Esitetään, että linja 300 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2023 – 30.6.2025. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään kaksi vuotta.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee viisi 3-akselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Yhteenveto hankinnasta

Kilpailutetaan nykyiset liikennöintikokonaisuudet vuoden pituiseen sopimukseen, niin että ne päättyvät runkolinjaston oletetun aloitusajankohdan hetkellä. Sopimuksiin on määritelty mahdollisimman pitkät optiot, jotka voidaan käyttää myös lyhyempinä. Tämä antaa mahdollisimman hyvät työkalut sovittaa liikennöinnin lopettaminen runkolinjaston aloitusajankohtaan. Kaikissa osakokonaisuuksissa sopimuskaudet ovat 1.7.2023 – 30.6.2025 ja niissä on optio jatkaa sopimuksia 1.7.2025 – 30.6.2027.

Kaluston osalta vaaditaan minimivaatimukset täyttäviä linja-autoja. Käyttövoimista hyväksytään luokan 4 (Euro 5 diesel) tai sitä paremmat ajoneuvot. Liikenteessä käytettävä auto ei saa sopimuskaudella olla päälle 15 vuotta vanha. Keski-ikävaatimusta ei esitetä. Osakokonaisuuksiin esitetään hankittavaksi nykyistä vastaava kalusto:

Kaupunkikehitysjaosto on käsittelynsä yhteydessä korostanut, että kohteen 2 osalta kaluston tulee olla esteetöntä ja hyvin tarkoitukseensa sopivaa. Kilpailutusasiakirjoissa vaaditaan kohteeseen matalalattiaista esteetöntä kalustoa, ja auton keskioville tullaan järjestämään lukijalaitteet helpon kulkemisen mahdollistamiseksi.

Kustannusarvio

Sopimuskauden (sis. optio) kokonaisarvo arvioidaan nykytasolle:

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Tarjouspyyntö linjat 99, P1, P2, P3 ja 300

Liite 2Sopimusluonnos linja 99

Liite 3Sopimusluonnos linjat P1, P2 ja P3

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 97
Liite 1:Tarjouspyyntö linjat 99, P1, P2, P3 ja 300
Liite 2:Sopimusluonnos linja 99
Liite 3:Sopimusluonnos linjat P1, P2 ja P3