Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta15123.09.20206

9392-2020 (08 01 00, 00 01 02)

Lautakunnan jäsen Matti Naavasalon ja Juha Heikkilän aloite liikenne-etuuskokeilusta linjoilla 6, 7 ja 7A

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 26.8.2020 § 129) ja todetaan aloitteen käsittely.

Tksjlk § 151

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen Matti Naavasalo ja Juha Heikkilä 26.8.2020:

Aloite liikenne-etuuskokeilusta linjoilla 6, 7 ja 7A

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne eli kansankielisesti ilmaistuna Föli on hyvin toimiva kokonaisuus ja saa käyttäjiltä pääsääntöisesti hyvän arvosanan. Käyttäjäkunnassa ovat kuitenkin huomattavan aliedustettuina työssäkäyvät miehet. Kyse on merkittävän kokoisesta matkustajapotentiaalista. Heidät voidaan saada oman auton sijasta käyttämään joukkoliikennettä vain, jos matkustaminen on vaivatonta ja ennen kaikkea nopeaa. Esimerkiksi joukkoliikenteen edullisuus ei ilmeisesti ole riittävä peruste luopua oman auton käytöstä työmatkoilla.

Joukkoliikenteen nopeuteen voidaan merkittävästi vaikuttaa vihreällä aallolla, eli joukkoliikenne-etuuksilla. Etuudet ovat olleet mm. Helsingissä ja Tampereella jo pitkään käytössä. Tekniikka on siis jo olemassa.

Liikenne-etuuksilla voidaan selkeästi vaikuttaa ajoneuvojen täsmällisyyteen ja matka-aikaan, ilman että muu liikenne sanottavasti häiriintyy. Näiden vaikutusten lisäksi etuuksien avulla saadaan vaikutettua positiivisesti myös kustannuksiin sekä ennen kaikkea matkustajien kokemaan palvelutasoon ja joukkoliikenteen houkuttelevuuteen matkan nopeutuessa ja täsmällisyyden parantuessa.

Koska bussit käyttävät vielä vuosia dieselpolttoainetta, etuudet vähentävät ilmastolle haitallisia päästöjä, kun raskas liikenne ei joudu odottamaan liikennevaloissa.

Etuuksien käyttöönotolla on myönteisiä vaikutuksia niin matkustajille, ilmastolle kuin liikennöitsijöillekin. Kielteisiä vaikutuksia ei oikeastaan ole.

Valoetuuksien käyttöönoton kustannukset ovat hyötyihin nähden marginaaliset. Kyseisillä reiteillä riittänee katutason yläpuolelle kiinnitettävät ohjainmodeemit, jolloin maakaapelointia ei tarvita.

Ehdotamme, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta puoltaa aloitetta ja päättää esittää Turun, Liedon, Naantalin, Kaarinan ja Raision toimivaltaisille elimille, että linjoilla 6, 7 ja 7A aloitetaan puolen vuoden liikenne-etuuskokeilu. Kokeilujakson kokemuksista kerätyn tiedon pohjalta päätetään jatkotoimista.

Seudullinen joukkoliikenne / kehittämispäällikkö Topias Pihlava 16.9.2020:

Seudullisen joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmään on syksyllä 2020 valmistunut ominaisuus, jolla liikennevaloetuuksia voidaan lähettää suoraan ajoneuvosta keskusjärjestelmän kautta liikennevalokojeille. Ratkaisu on ollut osa lippu- ja maksujärjestelmän perusprojektia.

Teknisesti ratkaisu toimii ainoastaan Turun kaupungin ylläpitämissä liikennevaloissa, sillä Turussa on käytössä liikennevaloina Swarcon Omnia-keskusjärjestelmä, jonne pyyntöjä voidaan rajapinnan välityksellä välittää. Keskusjärjestelmä lähettää pyynnöt eteenpäin liikennevalokojeille. Tämän vuoksi ominaisuus toimii vain Turun liikennevaloissa.

Järjestelmän etuna perinteisiin liikennevaloihin asenettaviin tunnistimiin (silmukat, tutkat ja infrapunatunnistimet) nähden on se, että etuuspistettä ja kuittauspistettä voidaan helposti vaihtaa jälkikäteen järjestelmään. Perinteiset silmukat ja muut tunnistimet ovat kiinteitä rakenteita, joista koituu merkittäviä investointi- ja ylläpitokuluja. Perinteiset tunnistimet eivät myöskään ota huomioon esimerkiksi bussien aikataulunmukaisuutta. Fölillä käytössä olevassa järjestelmässä voidaan määrittää joustavammin etuuksia esimerkiksi linjoittain tai siten, että vain aikataulusta myöhässä olevat bussit lähettävät etuuspyynnön.

Föli-alueen muiden kuntien liikennevalot ovat sekä valtion, että kuntien omistuksessa. Valtion osalta valoista vastaa Intelligent Traffic Management Finland Oy (ITM Finland), joka vastaa tieliikenteen hallinnasta Suomen maanteillä. ITM:n johdolla on vuosina 2019-2020 selvitetty nykyisten liikennevalojen uusimista ja keskusjärjestelmän hankintaa.

Tilanne syyskuussa 2020 on se, että ITM on julkaisemassa syksyn 2020 aikana uuden järjestelmän tarjouspyynnön, jossa pakollisena vaatimuksena Föli yhteensopivuus. Tällä uudet liikennevalot saadaan osaksi nykyistä Fölin järjestelmää. Toteutus on arviolta kesäkuussa 2021.

Seudullinen joukkoliikenne katsoo, että etuuksien toteuttaminen on kustannustehokkainta toteuttaa muissa Föli-kunnissa samalla tekniikalla kuin Turussa. Toimiakseen järjestelmä vaatii keskusjärjestelmän, jonne pyynnöt voidaan lähettää. Muiden Föli-kuntien liikennevaloihin ollaan parhaillaan tekemässä hankintaa, joille etuudet voidaan välittää samasta järjestelmästä. Siksi seudullinen joukkoliikenne katsoo, että etuuksien osalta kannattaa odottaa tätä järjestelmää ja ottaa etuudet käyttöön tämän jälkeen. Tällä hetkellä realistinen arvio on vuoden 2021 lopulla tai 2022 alussa.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vastauksen tiedokseen ja aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX