Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta13809.09.20205

7214-2020 (08 00 00, 00 04 01, 08 01 00)

Lausunto luonnoksista Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmiksi

Tiivistelmä:

Liikennejärjestelmää tulee kehittää kaikilla tasoilla; valtakunnallisesti, maakunnallisesti, seudullisesti ja paikallisesti. Lautakunta jättää lausuntonsa maakunnallisesta ja seudullisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, jotka tukevat Föli-alueen liikennejärjestelmän kehittymistä, samalla varmistaen yhteyden valtakunnalliseen liikennejärjestelmätyöhön. Turun seudun joukkoliikenteen näkökulmasta suunnitelmat on laadittu hyvin, ja niin että joukkoliikenteeseen tukeutuvia matkaketjuja pystytään kehittämään tulevaisuudessa.

Tksjlk § 138

Varsinais-Suomen liitto / suunnittelujohtaja Heikki Saarento:

Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivitystyö käynnistettiin yhteistyössä maakunnan kuntien ja ELY-keskuksen kanssa huhtikuussa 2019. Maakunnan ja kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmia on päivitetty yhteisessä prosessissa, joka on ajoittunut samaan aikaan ensimmäisen valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja neljän maakunnan yhteisen Etelä-Suomen liikennestrategian laatimisprosessien kanssa.

Suunnitelmien päivitysprosessissa suunnittelun taustaksi analysoitiin yhteiskunnan muutostekijöiden, kuten talouden ja elinkeinorakenteen, väestönkehityksen ja kaupungistumisen sekä työssäkäynnin, vapaa-ajan ja elämäntapojen muutosten kehityssuuntia ja vaikutuksia liikennejärjestelmään mm. skenaario- ja Turun seudun liikennemallitarkastelujen avulla.

Molemmista suunnitelmista on laadittu erilliset raporttiluonnokset, jotka sisältävät toimintaympäristökuvauksen, tavoitteet, kehittämisteemat ja toimenpideohjelmat.

Liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivityksen ohjausryhmä hyväksyi luonnokset osaltaan kokouksessaan 29.5.2020. Varsinais-Suomen maakuntahallitus hyväksyi suunnitelmaluonnokset lausunnoille kokouksessaan 15.6.2020. Maakuntahallitus teki raporttiluonnoksista huomioita seuraavista aiheista, jotka nostetaan vahvemmin esille lopullisessa suunnitelmassa: SOTE-palvelujen ja -yhteyksien sekä liikennejärjestelmäsuunnitelmien vahvempi yhteen kytkentä, koronapandemian vaikutukset liikenteeseen, lähimatkailun merkitys, seudullisten matkaketjujen toimivuus ja liityntäpysäköinti, sekä ympärivuotisen pyöräilyn turvallisuuden ja olosuhteiden kehittäminen mm. Saariston rengastiellä. Lisäksi maantien 280 parantaminen toivottiin kirjattavan toimenpideohjelmaan.

Tavoitteena on, että maakuntahallitus hyväksyy Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman lausuntokierroksen jälkeen ja merkitsee samalla tiedoksi sitä tarkentavan Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman. Vastaavasti Turun kaupunkiseudun kunnat hyväksyvät kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsevät tiedoksi sen taustalla olevan VarsinaisSuomen liikennejärjestelmäsuunnitelman.

Pyydämme lausuntoanne Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksista 11.9.2020 mennessä osoitteeseen kirjaamo@varsinais-suomi.fi. Pyydämme toimittamaan lausuntonne Word-muodossa. Lisätietoja asiasta antaa liikennejärjestelmätyön erikoissuunnittelija Noora Mäki-Arvela.

Seudullinen joukkoliikenne / suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 3.9.2020:

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 oheismateriaalina 1, ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020 oheismateriaalina 2.

LAUSUNTO

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:sta ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:sta. Seudullinen joukkoliikenne lausuu suunnitelmista erityisesti joukkoliikennettä koskevien seikkojen osalta.

VARSINAIS-SUOMEN LIIKENNEJÄRJESTELMÄSUUNNITELMA 2020

Maakunnan laajuinen suunnitelma tähtää vuoteen 2040+, ja seudullisen joukkoliikenteen kannalta suunnitelmassa ei ole erityistä tarkennettavaa. Suunnitelmassa esitetään kehittämistavoitteet liikennejärjestelmälle: kestävyys ja vähäpäästöisyys, kilpailukykyisyys ja vetovoimaisuus sekä turvallisuus ja terveellisyys. Tavoitteet ovat seudullisen joukkoliikenteen näkökulmasta hyvät, ja erityisesti kestävyys ja vähäpäästöisyys tavoitteen osalta joukkoliikenteellä on oleellinen merkitys.

Varsinais-Suomen liikennejärjestelmän tavoitteisiin ja haasteisiin vastaavat tärkeimmät isot kehittämishankkeet ja -kokonaisuudet ovat

Seudullisen joukkoliikenteen näkökulmasta erityisesti Tunnin juna olisi merkittävä parannus. Tunnin juna tukeutuu paikalliseen joukkoliikenteeseen, ja parantaisi osaltaan matkaketjujen syntymistä seudun ulkopuolelta. Vastaavalla tavalla paikallisjunaliikenne parantaisi Föli-alueen saavutettavuutta. Kumpikaan kehittämishanke ei kuitenkaan tuo oleellista muutosta alueen sisäiseen liikkumiseen. Varsinais-Suomen junaliikenteen visio esittää paikallisjuna-asemia Föli-alueelle. Esitetyt asemat tukeutuvat olemassa olevaan rataverkkoon, eivätkä välttämättä tue alueen yleiskaavoissa esitettyjä ratkaisuita tai seudulliseen joukkoliikenteeseen tukeutuvaa liikennejärjestelmää.

Turun Kehätien parantaminen Raision kohdalla ja välillä Raisio – Naantali on merkitty maakunnallisesti merkittäväksi kärkitehtäväksi. Kehätien parantamisella on huomattava vaikutus seudullisen joukkoliikenteen toiminnalle. Raision keskustan alueella joukkoliikenteen häiriöt vähenevät merkittävästi, ja joukkoliikenteen kulku nopeutuu. Vastaavasti kehätien parantaminen Raision ja Naantalin välillä vapauttaa muun tieverkon palvelemaan paremmin joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen näkökulmasta nykyistä paremmin toimiva kehätie on yksi merkittävimmistä maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistoimista.

TURUN SEUDUN LIIKENNEJÄRJESTELMÄSUUNNITELMA 2020

Seudullisessa suunnitelmassa esitetään tarkemmin vahvan joukkoliikennekaupungin kehittämisteemoja painopisteineen. Teemat on valittu olemassa oleviin suunnitelmiin tukeutuen, ja ne ovat tärkeä osa tulevaisuuden liikennejärjestelmää. Tehokkaan runkoliikenteen toteutuminen kiskoilla tai kumipyörillä on oleellisessa osassa vähäpäästöistä ja kestävää liikennejärjestelmää. On tärkeä tunnistaa seudullisia kehittämistoimia myös Föli-alueen rajojen ulkopuolelle. Suunnitelmassa esitetyistä joukkoliikennetoimista sovitaan erikseen MAL-sopimuksessa, joten niiden erillinen kommentointi tässä lausunnossa ei ole tarkoituksenmukaista.

Turun seudun liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet on määritelty yhdessä samaan aikaan laaditun koko maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Turun seudun suunnitelmaa varten yleistavoitteita on tarkennettu ja painotettu seudun tarpeet ja olosuhteet huomioon ottaen.

Turun seudun liikennejärjestelmän kehittämisteemoiksi ja toimenpiteiksi luonnoksessa esitetään muun muassa:

Vahva joukkoliikennekaupunki

Lähivuosien merkittäviä hankkeita ovat muun muassa:

Liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnosten liiteaikataulujen mukaan E18 Turun Kehätien parannustoimenpiteiden on tarkoitus valmistua vuoden 2027 loppuun mennessä.

Nopeiden ja sujuvien joukkoliikenneyhteyksien kehittämisen sekä turvallisen ja sujuvan liikenteen kannalta on tärkeää, että E18 Turun Kehätie uusitaan Raision keskustan kohdalla ja Raisio-Naantali välin nelikaistaistus ja eritasoliittymät rakennetaan mahdollisimman pian. Jotta suunnitellussa aikataulussa on mahdollista pysyä, Raisio-Naantali välin tiesuunnittelu tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2020

Lisäksi seudullisessa suunnitelmassa esitetään lisäksi kolme yksittäistä suurempaa tiehanketta, joilla voi olla vaikutusta myös seudullisen joukkoliikenteen toimintaan.

1. Paraistenväylä (Kaarinan läntinen ohitustie)

Toteutuessaan Paraistenväylä muuttaisi Paraisilta Turkuun suuntautuvat liikenteen kulkemaan Kaarinan keskustan länsipuolelle. Seudullisen joukkoliikenteen näkökulmasta ratkaisu voisi heikentää yhteistyötä Paraisten ja Kaarinan suuntien joukkoliikenteissä. Paraisilta kulkeva reitti ei enää kulkisi luonnollisesti Kaarinan keskustan läpi, jolloin on todennäköistä, että Paraisilta kulkeva joukkoliikenne siirtyisi pois Kaarinan keskustasta. Tämä voi tarkoittaa toisaalta linja-autovuorojen vähenemistä Paraisten suunnasta, ja toisaalta tarvetta hankkia lisää joukkoliikennettä Kaarinasta Turun suuntaan.

2. Valtatien 10 kääntö valtatielle 9 Liedon pohjoispuolella

Toteutuessaan hanke rauhoittaisi Liedon ja Turun välistä tieyhteyttä. Tämä voidaan nähdä parannuksena joukkoliikenteen näkökulmasta, koska valtatie on mahdollista saneerata paremmin Liedon maankäyttöä palvelevaksi taajamaväyläksi, ja samalla uusi maankäyttö voi tukeutua paremmin joukkoliikenteeseen.

3. Kaarinantien pohjoispään kääntö Kehätielle

Hankkeella voidaan nähdä olevan positiivinen vaikutus joukkoliikenteeseen valtatie 10:llä kehätien kohdilla. Ruuhkan poisto valtatieltä edesauttaa runkolinjastoajattelua ja parantaa seudullisten runkoyhteyksien toimintaedellytyksiä.

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Oheismateriaali 2Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa esittelytekstin mukaisen lausunnon Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:sta ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020:sta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen liitto