Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10427.05.20202

5908-2020 (08 01 00)

Päästöttömän ja puhtaan kaluston käyttöönottosuunnitelma

Tiivistelmä:

Hyväksytään periaatteet siitä miten päästöttömiä ja puhtaita ajoneuvoja tuodaan Turun seudun joukkoliikenteen liikennöintisopimuksiin.

Tksjlk § 104

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 22.5.2020:

 

Joukkoliikenne tulee muuttumaan paikallisesti hiilivapaaksi. EU:n ja Suomen valtion asettamat vaatimukset sekä Turun kaupungin tavoitteet tarkoittavat, että joukkoliikenne tulee sähköistymään ja biopolttoaineet yleistymään. Tulevien joukkoliikenteen kilpailutusten valmistelun tueksi lautakunnan tulee päättää yleisistä periaatteista miten puhtaita ja päästöttömiä ajoneuvoja tuodaan osaksi seudullista joukkoliikennettä.

 

TERMIT

 

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 Suora linkki (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa puhtaita ajoneuvoja on oltava vähintään 41 %. Vuodesta 2025 lähtien puhtaiden ajoneuvojen osuus pitää olla vähintään 59 %. Hankintaosuuksista vähintään 50 % tulee olla päästöttömiä linja-autoja, eli käytännössä täyssähköbusseja. Direktiivi jaottelee linja-autot päästöttömään ja puhtaaseen ajoneuvoon seuraavasti:

 

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

 

”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”

 

Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:

 

”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”

 

EU:n direktiivin jaottelun mukaisesti esitetään, että tulevat kilpailutukset valmistellaan niin, että ympäristöominaisuuksista pisteitä jaetaan luokittain. Tarkempi pisteytys määritellään tarjouskilpailukohtaisesti.

 

Pisteluokka 1: Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo

Pisteluokka 2: Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo

Pisteluokka 3: Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo

Pisteluokka 4: Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo

 

Esitys kannustaa tarjoamaan liikenteeseen direktiivin mukaisia ajoneuvoja niin, että painotus on päästöttömissä ajoneuvoissa. Myös käytetty päästötön ajoneuvo katsotaan pisteytyksessä arvokkaammaksi, kuin uusi puhdas ajoneuvo.

 

EU:N DIREKTIIVIN VAATIMUS

 

EU:n vaatimus voi tarkoittaa, että kesän 2021 jälkeen allekirjoittavien liikennöintisopimusten kilpailutuksissa on pakko vaatia puhtaita ja päästöttömiä ajoneuvoja. Toisaalta pakollinen vaatimus voi heikentää kilpailutilannetta, koska tarjoajien mahdollisuudet hankkia erilaista kalustoa pienenevät. Jos direktiivin vaatimus pystytään täyttämään kannusteiden (pisteytys) kautta, ei seudullinen vaatimus puhtaista ajoneuvoista olisi välttämättä pakollinen. Tästä syystä esitetään, vastaavasti kuin kilpailukierroksella 1/2020 on valmisteltu/esitetty, että koko kalusto pisteytetään ympäristöominaisuuksien osalta, ja reilulla pisteytyksellä kannustetaan direktiivin vaatimusten suuntaan. Direktiivi täydentyy vielä kansallisella säädöksellä, ja on mahdollista, että puhtaiden ja päästöttömien ajoneuvojen osuus on Turun seudulla oltava vielä suurempi kuin direktiivin kansallinen vaatimus Suomelle.

 

SÄHKÖBUSSIT

 

Seudullinen joukkoliikenne on selvittänyt laajasti mihin sähköbussimaailma kehittyy. Linja 1 on sähköistetty vuonna 2016, ja kokemusten jakamisen vuoksi on osallistuttu tiiviisti Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vetämään eKEKO-hankkeeseen, jossa on edustettuna Suomen sähköbussikaupungit. Viimeisimpinä askeleina sähköbusseista on tehty diplomityö (Riekki 2019), sekä sen pohjalta ” Esiselvitys sähköbussien laajempaa käyttöönottoa varten Turun seudullisessa joukkoliikenteessä” Oheismateriaalit 1-4. Asiaa alustettiin lautakunnalle 15.4. Oheismateriaali 5.

 

Laaja tutkimustyö voidaan tiivistää siihen, että ainakaan tällä hetkellä ei ole järkevä lähteä pikaladattavien sähköbussien suuntaan. Kuitenkin sähköbussitekniikka kehittyy edelleen kovaa vauhtia, ja kumpaakaan tekniikkaa (pikalataus ja hidaslataus) ei tule sulkea pois. Sähköbussien käyttöönottoa tulisi tässä vaiheessa kannustaa pisteytyksen avulla, sekä valmistautua kunnallisesti tukemaan sähköbussien latausinfrastruktuurin rakentamista. Kuntien tulee auttaa sopimusliikennöitsijöitä niiltä osin, kuin se on mahdollista. Tällä hetkellä ei kannata lähteä rakentamaan kuntien toimesta laajempaa latausjärjestelmää, mutta rakennettaessa alueita, jotka ovat joukkoliikenteen solmukohtien/päätepisteiden välittömässä läheisyydessä, tulee mahdolliset tulevaisuuden vaatimukset ottaa huomioon.

 

KILPAILUTUSKALENTERI

 

Johtopäätöksenä aiemmista kappaleista esitetään liitteenä 1 kilpailutuskalenteri. Kilpailutuskalenterissa on esitetty alustavat ajankohdat tuleville kilpailutuksille ja sopimuksille. Esitetään, että vuonna 2020 kilpailutettavissa kohteissa puhtaat ja päästöttömän ajoneuvot pisteytetään, ja vuodesta 2021 eteenpäin joko pisteytetään tai vaaditaan. Se, vaaditaanko direktiivin täyttävää kalustoa, riippuu siitä, uskotaanko direktiivin vaatimukset täytettävän pisteytyksen kautta. Jos pisteytyksen linjalle lähdetään myös vuodesta 2021 eteenpäin, on pisteytys mahdollista muuttaa vaatimukseksi myöhemmässä vaiheessa. Oleellista on myös, mille tasolle valtion asettamat vaatimukset asettuvat. Direktiivin mahdollisesti muuttuessa pisteytyksen perusteet muuttuvat sen myötä. Esimerkiksi on mahdollista, että tieto ajoneuvojen valmistuksen aiheuttamista päästöistä lisääntyy, ja asia huomioidaan direktiivin tai muiden EU:n säädösten myötä. Tarvittaessa pisteytyksen perusteita voidaan näiltä osin muuttaa myös seudullisesti.

 

Päästöttömän ja puhtaan kaluston käyttöönottosuunnitelmassa puhutaan pitkäjänteisestä joukkoliikenteen kehittämisestä, ja kuten edellä on todettu, käyttöönottosuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa. Jotta käytettävissä on mahdollisimman laajasti tietoa alan toimijoiden näkemyksistä, järjestetään vuonna 2020 avoin markkinavuoropuhelutilaisuus julkisten ajoneuvohankintojen käyttövoimista. Markkinavuoropuhelu järjestetään joko joukkoliikenteen toimesta tai yhteistyössä muiden, esim. Varsinais-Suomen liiton tai ELY-keskuksen kanssa.

 

Liite 1                                  Päästöttömän ja puhtaan kaluston käyttöönottosuunnitelma

 

Oheismateriaali 1               Esiselvitys sähköbussien laajempaa käyttöönottoa varten, Timo Mikkonen

 

Oheismateriaali 2               Esiselvityksen liite 1, Aikajana Fölin liikennöintisopimusten kestoista

 

Oheismateriaali 3               Esiselvityksen liite 2, Kilpailutuskalenteri - Fölin tulevat kilpailutukset

 

Oheismateriaali 4               Esiselvityksen liite 3, Aikajana Fölin tulevien liikennöintisopimusten mahdollisista kestoista

 

Oheismateriaali 5               Kilpailutusasiaa lautakunnalle 15.4.2020 LJ

 

Oheismateriaali 6               Länsilinjat Oy:n ym. vetoomus koskien joukkoliikenteen sähköistämisen säännöistä Turun kaupunkiseudulla (6037-2020)

 

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

 

tulevissa tarjouskilpailuissa jaetaan pisteitä ympäristöominaisuuksista luokittain

oPisteluokka 1: Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo

oPisteluokka 2: Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo

oPisteluokka 3: Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo

oPisteluokka 4: Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo

tarkempi pisteytys määritellään tarjouskilpailukohtaisesti

hyväksyä liitteen 1 mukaiset tavoitteet päästöttömien ja puhtaiden ajoneuvojen pisteytyksestä/vaatimuksesta kilpailutusvalmistelun pohjaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 104
Liite 1:Päästöttömän ja puhtaan kaluston käyttöönottosuunnitelma