Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9727.05.20204

2731-2020 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 1. osavuosikatsaus vuonna 2020

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään arvio vuoden 2020 toteutumasta kunnittain sekä ehdotetaan, että lautakunta pyytää Turun kaupunginhallitukselta ratkaisua runkolinjaston toteuttamisajankohdasta.

Tksjlk § 97

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 13.5.2020:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan normaalisti raportointijaksolta 1.1.–31.3.2020. Koronavirustilanteen takia ensimmäinen raportti laaditaan poikkeuksellisesti 1.1.–30.4.2020 tilanteesta.

Joukkoliikennettä koskevat valtuuston päättämät sopeuttamistoimenpiteet ja niiden tilanne

Sopeuttamistoimenpide 57: ”Joukkoliikenteen kustannustehokkaampi järjestäminen: Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa toimenpiteitä, joilla joukkoliikenteen nettokustannuksia saadaan pienennettyä kattamaan mm. joukkoliikenteen kustannusindeksin nousua. Samalla edistetään joukkoliikenteen sujuvuutta keskustan poikkeusjärjestelyjen aikana, päätetään että runkobussilinjasto toteutuu vuonna 2022 ja sitoudutaan edistämään ja seuraamaan liikenteen kehitystä kohti valtuuston ilmastotavoitetta (66% kestäviä kulkumuotoja v. 2029).”

Tehdyt toimenpiteet: Kausikortin hintaa korotettu tammikuussa 2020. Auransilta varattu vain joukkoliikenteen käyttöön ruuhka-aikoina tammikuusta 2020 alkaen. Runkolinjaston rahoitus on vielä epäselvä. Kertalipun hinnankorotus oli sidottu matkamäärätavoitteen toteutumiseen. Nykyiset ongelmat siirtävät tämän asian tulevaisuuteen.

Sopeuttamistoimenpide 58a: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä takaisin omaksi toiminnaksi 1.4.2020 alk. Ostopalveluna 120.000 e/v, omana työnä 60.000 e/v, 1 htv lisäys vuoden 2020 alusta.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 58e: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen aikataulukirjojen postituksesta luopuminen 2020 ja siitä seuraava painatusmäärän pienentäminen 42.000 e, josta Turun osuus arviolta 29.000 e/v.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 64: ” Palvelulinjatoiminnan arviointi: Pohdittavaksi palveluliikenteen erilaiset tuotantotavat (esim. kutsutaksi tms.). Toteutuu runkolinjastossa.”

Tehdyt toimenpiteet: Odottaa runkolinjastopäätöksiä.

Sopeuttamistoimenpide 68: ”Opetusryhmien maksuttoman joukkoliikenteen selvitys:Vuonna 2020 selvitetään kaupungille kokonaisuutenaan mahdollisimman kustannusneutraali malli peruskoulun opetusryhmien maksuttomaan joukkoliikenteeseen koulupäivien aikana 8-16.”

Tehdyt toimenpiteet: Vuonna 2019 tehty toimintatapaehdotus odottaa valmiina, mutta keskustelua toteutuksesta ei ole vielä aloitettu uudelleen.

Koronaepidemian aiheuttamat toimenpiteet

Matkamäärä on koronavirusepidemian takia ennennäkemättömän pieni, eikä minkäänlaisiin matkamäärä- tai lipputulotavoitteisiin ole mahdollista päästä vuonna 2020.

Kyse on joukkoliikenneviranomaisen kannalta ylivoimaisesta esteestä. Ruuhkaliikenne, laivojen lisäliikenne, yöliikenne ja koululaisliikenne lopetettiin maaliskuun loppupuolella.  Työmatkayhteydet on kuitenkin edelleen turvattu. Kaarinan, Naantalin ja Liedon sisäistä liikennettä on supistettu merkittävästi (osin maaliskuussa ja osin huhtikuussa). Nämä vähennykset ovat pienentäneet kustannuksia yhteensä noin 150.000 euroa.

Koulujen kesäloma-ajan eli keskikesän liikenteeseen on siirrytty 6.4.2020. Keskikesän liikenteen aloittaminen vähentää liikennöintikustannuksia noin 1.000.000 euroa huhti-toukokuussa.

Muut koronan takia tehdyt toimenpiteet:

13.3.2020 Annettu ohjeet asiakkaille, että välttävät ruuhkaliikennettä, sairaana ei pidä matkustaa, pyyntö välttää käteismaksuja ja suosia mobiililippuja ja nettilatausta

16.3.2020 lisätty puhelin- ja chat-aikaa Fölin palvelutoimistossa. Lisätty kausikorttiasiakkaille mahdollisuus muuttaa puhelimen, chatin tai spostin kautta kausikortilla oleva aika rahaksi arvokortille, jos aikaa olisi käyttämättä vähintään 14 päivää. Pyydetty valtiolta, että linja-autonkuljettajat lisätään kriittisten ammattialojen joukkoon, sillä tällöin heillä on mahdollisuus saada lapsensa tarvittaessa 1-3-luokkien kouluun.

17.3.2020 Aloitettu vapaaehtoiset Skype-palaverit liikennöitsijöiden kanssa aluksi päivittäin ja myöhemmin viikoittain pidettävinä. Annettu liikennöitsijöille lupa sulkea käytöstä bussin kaksi etummaista riviä (liikennöitsijöiden pyyntö).

27.3.2020 Lopetettu käteisen käyttö busseissa, sitä ennen aloitettu kampanja mm. radiossa, tämä jatkuu edelleen.

30.3.2020 mennessä laitettu lippuautomaatit (10 kpl) asiakkaiden käyttöön Turussa, Raisiossa ja Naantalissa.

1.4.2020 supistettu käyntiaikoja palvelutoimistossa ti-pe. Puhelin- ja chat-palvelun ajat pidettiin edelleen aiemman pidennyksen (16.3.) mukaisina.

29.4.2020 toimitettu kaikkiin Fölin linja-autoihin käsihuuhdetta asiakkaiden käyttöön THL:n ohjeen mukaisesti.

Käyttötalouden ennuste kunnittain

Talousennusteen antaminen nykytilanteessa on erittäin vaikeaa. Koronaepidemia nykyisine ja mahdollisine tulevine vaikutuksineen tekee uskottavasta ennustamisesta mahdotonta. Alla on hyvin karkea arvio joukkoliikenteen taloudesta vuonna 2020 kunnittain.

Menoennuste perustuu tammi-huhtikuun 2020 todelliseen toteutumaan, huhtikuun menojen perusteella arvioituun toukokuun menototeutumaan (ottaen huomioon koululaisliikenteen palauttamisen), ja loppuvuodeksi tehtyyn arvioon menojen toteutumisesta. Loppuvuoden arviointia varten on kunkin kunnan kohdalla katsottu, onko tammi-helmikuu eli aika ennen poikkeusolojen alkua toteutunut budjetoidun mukaisesti.

Tuloennuste perustuu tammi-huhtikuun 2020 todelliseen toteutumaan ja arvioon toukokuun toteutumasta, jonka oletetaan olevan sama kuin huhtikuussa. Loppuvuoden arvioimiseksi on otettu huomioon talousarvion mukaiset tulot, joissa ulkoisista lipputuloista on vähennetty kesä-joulukuulta 20 %.

Turun menojen arvioidaan alittuvan kahdella miljoonalla eurolla ja tulojen kahdeksalla miljoonalla eurolla. Nettoluku ylittyisi näin kuudella miljoonalla eurolla. Menoarvioon pääsemiseksi tulee mahdollisesti tehdä lisäkarsintoja.

Kaarinan menojen arvioidaan alittuvan 0,08 milj.e ja tulojen 0,45 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,37 milj. e vuonna 2020.

Raision menojen arvioidaan alittuvan 0,10 milj.e ja tulojen 0,39 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,29 milj. e vuonna 2020.

Naantalin menojen arvioidaan ylittyvän 0,04 milj.e ja tulojen alittuvan 0,25 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,29 milj. e vuonna 2020.

Liedon menojen arvioidaan alittuvan 0,10 milj.e ja tulojen 0,28 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,18 milj. e vuonna 2020.

Ruskon menojen arvioidaan alittuvan 0,03 milj.e ja tulojen 0,08 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,05 milj. e vuonna 2020.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti.

Muutostarpeet talousarviolukuihin

Palvelutoimisto siirtyy vuonna 2020 Turun kaupungin yhteispalvelupisteeseen eli Kauppatorin Monitoriin konsernihallintoon. Mm. koronaepidemia on siirtänyt tilojen valmistumista syksylle 2020. Monitorin on tarkoitus avautua asiakkaille syyskuussa. Palvelutoimiston henkilökunta pysyy näin ollen kaupunkiympäristötoimialan Seudullisen joukkoliikenteen palvelualueella tämänhetkisen arvion mukaan elokuun 2020 loppuun saakka. Tarvittavat talousarviomuutokset tuodaan päätettäväksi OVK2 yhteydessä.

Joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä on siirretty takaisin omaksi toiminnaksi: Rahastuslaiteasiantuntijan vakanssin rahoitustarve vuonna 2020 on 46 079 euroa. Joukkoliikenne oli huomioinut palveluiden ostokustannusten muutoksen talousarviossa, mutta rahastuslaiteasiantuntijan vakanssin palkkamenot puuttuvat toimialalta. Kaupunkiympäristölautakunta on jo antanut tästä esityksen Turun kaupunginhallitukselle (Kylk 26.5.2020 § 184), joten joukkoliikennelautakunta merkitsee asian tiedoksi.

Runkolinjasto

Turun kaupunginhallitus on päättänyt 4.3.2019 § 90, että bussien runkolinjasto (reitit ja palvelutarjonta) toteutetaan 1.7.2021 kerralla toteuttavana kokonaisuutena. Turun kaupunginvaltuusto on päättänyt 11.11.2019 talousarviokäsittelyn yhteydessä, että bussien runkolinjasto toteutetaan 1.7.2022 alkaen. Runkolinjastoon liittyy kaksi epävarmuustekijää, jotka ovat kauppatorin ympäristön katujen käytettävyys 1.7.2022 sekä kaupungin taloustilanne.

Seudullinen joukkoliikenne on varmistanut Kaupunkirakentamisen sekä Luvat ja valvonta -palvelualueilta, että kauppatorin ympäristö on tämänhetkisen tiedon mukaan valmistumassa siten, että runkolinjaston aloittaminen toria ympäröivillä kaduilla on mahdollista 1.7.2022.

Valtuuston esittelytekstissä 11.11.2019 todetaan, että ”Kaupungin tulee varmistaa taloudellinen kantokyky ennen runkolinjaston käyttöönottoon liittyvien kilpailutusten aloittamista. Käytännössä tämä tarkoittaa arviointia vuoden 2020 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä ja tähän tilannearvioon perustuvaa kaupunginhallituksen päätöstä runkolinjastoon liittyvien kilpailutusprosessien käynnistämisestä.” Vuoden 2019 lopussa ei luonnollisestikaan tiedetty vielä kevään koronaepidemiasta ja sen talousvaikutuksista.

Runkolinjasto on valmisteltu raitiotie/superbussihankkeen yhteydessä. Runkolinjaston toteutus on oleellinen osa tulevaa raitiotietä/superbussia. Kaikissa raitiotien selvityksissä bussien runkolinjaston on oletettu olevan joukkoliikennejärjestelmän selkäranka. Bussien runkolinjastouudistus tekee Turun seudun joukkoliikenteestä nykyistä tehokkaamman sekä mahdollistaa muiden runkoliikenneratkaisuiden toteutuksen. Raitiotie-/superbussijärjestelmästä ei saada irti koko sen potentiaalia, jos sitä ei tue hyvä bussien runkolinjasto.

Oheismateriaali 1Vuoden 2020 talouden 1. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vuoden 2020 talouden 1. osavuosikatsauksen tiedokseen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen Turun kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi sekä pyytää kaupunginhallitukselta ratkaisua runkolinjaston aloittamisajankohdasta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX