Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9320.05.20201

5119-2020 (02 08 00)

Kilpailukierroksen 1/2020 käynnistäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 1/2020, joka sisältää joukkoliikennelinjojen 6, 7, 7A, 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailuttamisen.

Tksjlk § 93

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 14.5.2020:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt 7.4.2020 § 64 käynnistää joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A kilpailutuksen valmistelun välittömästi. Päätös on tehty, koska edellisellä hankintakierroksella oli käytetty väärin normaalia hankintalakia erityisalojen hankintalain sijaan. Edellinen linjojen 6, 7 ja 7A kilpailun ratkaisupäätös on poistettu, joten liikenne tulee kilpailuttaa uudelleen. Nykyinen sopimuskausi päättyy 30.6.2021.

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikenne on kilpailutettu kahteen lyhyeen liikennöintisopimukseen. Liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021. Lautakunnan tehtyä hankintaoikaisun väärän lain käyttämisen vuoksi linjojen 6, 7 ja 7A kilpailutuksen yhteydessä, on se velvollinen täyttämään hankintalain 3 § 2 momentin vaatimuksen, jonka mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Tämä tarkoittaa, että linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 optiota ei voida käyttää ja sopimus päättyy 30.6.2021.

Turun sisäisten linjojen 8 ja 61 liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021, ja ne tulee kilpailuttaa.

Turun sisäisen linjan 13 liikennöintisopimus päättyy 30.6.2021 ja liikenne tulee kilpailuttaa.

Kilpailutettavana on siis yhteensä neljä nykyistä liikennöintikokonaisuutta, jotka sisältävät viisi liikennöintisopimusta. Runkolinjaston myötä liikenne tulee muuttumaan, ja sopimuksia tulee yhdistää niin, että muodostuu kaksi tiivistä liikennöintisopimusta.

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1 (täydennetään myöhemmin), sopimusluonnos liitteenä 2, sopimuksen liite 1 liitteenä 3 ja sopimuksen liite 2 liitteenä 4.

Linjojen 8, 13, 31, 32, 42, 61, 92 ja 93 kilpailu on valmisteltu Turun kaupungin kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston päätöksien 4.5.2020 § 22 ja § 23 mukaisesti.

Linjojen 6, 7 ja 7A kilpailu on valmisteltu pääosin Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen 20.11.2019 § 156 mukaisesti.

Alla olevissa otteissa on esitetty Turun kaupunkikehitysjaoston käsittely ja päätökset Turun sisäisten linjojen kilpailuttamisesta.


Turun kaupunkikehitysjaosto 4.5.2020 § 22 (5090-2020):

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 22

Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom 2)-kohta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 24.4.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston lausunnon pohjalta linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.4.2020 – 30.6.2021 (optio 14 kk) kahteen erilliseen liikennöintikohteeseen. Kohteiseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska ei ollut varmuutta runkolinjaston aloitusajankohdasta tai raitiotien toteutuksesta.

Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on päätetty 1.7.2022 (kv 11.11.2019 § 161). Raitiotie on edennyt seuraavaan suunnitteluvaiheeseen, ja mahdollinen liikennöinti voisi alkaa vuosikymmenen lopulla. Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti voidaan nyt kilpailuttaa normaalin mittaiselle sopimuskaudelle. Normaali sopimuskauden pituus Turun seudun joukkoliikenteessä telibussikohteissa on 8 + 2 vuotta.

Runkolinjasto tuo muutoksia myös Varissuon liikennöintiin, ja nykyinen ruuhka-ajan linja 32A yhdistetään Raisioon kulkevaan ruuhka-ajan linjaan 7A. Varissuo kytkeytyy linjastollisesti tiiviisti Raision suuntaan, ja olisi hyvä, että saman suunnan linjat kyetään yhdistämään samaan liikennöintisopimukseen. Seudullinen joukkoliikenne on kilpailuttamassa seudullisten linjojen 6, 7 ja 7A liikennettä samaan aikaan Varissuon linjojen kanssa. Myös sopimuskaudet päättyvät nykyisissä sopimuksissa samalla hetkellä eli 30.6.2021. 

Liikennöinnin ja suunnittelun kannalta linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 sekä linjojen 6, 7 ja 7A liikenne tulisi yhdistää yhdeksi liikennöintikohteeksi. Mahdollisimman kustannustehokas liikenne saadaan toteutettua, kun samankaltaiset massalinjat ovat yksi kokonaisuus, ja linjojen välinen synergia saadaan hyödynnettyä suunnittelussa. Yhdistämällä kohteet muodostuu 42 linja-auton liikennöintikokonaisuus.

Toinen kohteiden yhdistämistä puoltava seikka on liikennöintikohteiden koko. Seudullisen joukkoliikenteen toimintaa määrittelee kuntien välinen yhteistoimintasopimus. Kunnat ovat sopineet, että

”Toimivalta-alueen joukkoliikenteen kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, että niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eikä monopolitilannetta pääse syntymään.”

Nykyisistä sopimuksista 70 % on pieniä kohteita, joissa liikennöidään 3-10 autolla. 17 % on keskisuuria, 13-17 autoa. Vain 13 % on suuria kohteita, joissa on nykyään 23-31 autoa. Suurimpiin kohteisiin on laskettu mukaan myös kehärunkolinjan kohde, mutta ko. liikennettä ei ole vielä kilpailutettu, ja liikenne alkaa vasta runkolinjaston myötä. Valtaosa, n. 87 % liikennöintikohteista, on liian pieniä synnyttääkseen aitoa kiinnostusta sekä paikallisesti että seudun ulkopuolella. Pienet kilpailutukset ovat poikkeuksetta synnyttäneet vähän kilpailua, ja tarjoajia on ollut alhaisimmillaan vain yksi. Seudullisen joukkoliikenteen edellinen kilpailu, jossa oli kyseessä 25 auton kohde, tuotti 6 tarjousta, joka on suurin määrä tarjouksia Fölin aikana.

42 auton kohde olisi Turun seudun suurin kohde ja tasapainottaisi kilpailutuskohteiden rakennetta kuntien välisen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Kohde on riittävän iso synnyttääkseen kiinnostusta seudun ulkopuolella, mutta riittävän pieni myös paikallisille toimijoille.  

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ei vaikuta vielä tähän kilpailuun, mutta jo vuoden päästä direktiivi velvoittaa vaatimaan täyssähköbusseja.

Edellä mainituin perustein esitetään, että jos kohteeseen tarjoaa direktiivin täyttäviä täyssähköbusseja, tai muita direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja (biopolttoaine, kaasu, vety), saa niistä lisäpisteitä. Kaikki kohteen autot esitetään pisteytettäviksi. Uudesta autosta saa enemmän pisteitä kuin käytetystä.

Kohteen maksimipistemäärä on 100, josta kaluston osuus enintään 21 pistettä.

Valmistelussa harkitaan seuraavia pisteytyksiä:

Pisteytyksen avulla pyritään luomaan tilanne, jossa direktiivin vaatimukset kyetään täyttämään markkinaehtoisesti. Jos pisteytyksen avulla saadaan riittävä määrä puhtaita ajoneuvoja, ei direktiivin voimassa ollessakaan välttämättä tarvitse vaatia puhdasta kalustoa, koska sitä saadaan ilman vaatimustakin. Pakollinen vaatimus sähkö-, tai muista puhtaista ajoneuvoista heikentää kilpailutilannetta.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.  

Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 32 Varissuo – Kupittaan asema – Keskusta – päärautatieasema – Pansio ja 42 Varissuo – Kupittaan asema – Keskusta – päärautatieasema – Perno, yölinjan 31 Varissuo – Keskusta – Perno, työmatkalinjojen 92 Pernon telakka – Keskusta – Varissuo ja 93 Pansio – Keskusta – Varissuo liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021.

Linjat 32/42 muodostavat yhdessä nykyisen Varissuon runkoyhteyden. Linjat liikennöivät Varissuolta arkisin 10 minuutin vuorovälillä. Linjat ovat yhdet Turun käytetyimmistä ja Varissuo onkin yksi mahdollisen raitiotien reittikohteista. Vuonna 2019 kohteen linjoilla tehtiin n. 3 miljoonaa matkaa.

Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 17 telibussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 3,9 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti yhdistetään linjojen 6, 7 ja 7A liikennöinnin kanssa yhdeksi sopimuskohteeksi.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2021 – 30.6.2029, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee Turun sisäinen liikenne ja seutu yhdistettynä 42 autoa. Kyseessä on erittäin vilkkaasti käytetyt bussilinjat, joten kaikki autot ovat telibusseja. Vähintään puolet autoista tulee olla uusia. Kaluston keski-ikä on 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.

Jaostolle esitetään, että linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutuspaketteihin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli koko kilpailun osalta noin 10 miljoonaa euroa vuodessa, eli noin 3,9 miljoonaa euroa Turun sisäisen liikenteen linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 31, 32, 42, 92 ja 93

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 kilpailutuksen saa yhdistää seudullisten linjojen 6, 7 ja 7A liikennöintikokonaisuuteen ajalle 1.7.2021 – 30.6.2029. Kilpailukohteen kaikki autot ovat telibusseja. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Linja-autojen keski-ikä on 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 osalta tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.


Turun kaupunkikehitysjaosto 4.5.2020 § 23 (5092-2020):

Turun sisäisten linjojen 8, 61 ja 13 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 8, 61 ja 13 kilpailutuksen käynnistäminen.

Khkeh § 23

Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom 2)-kohta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 24.4.2020:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

30.6.2021 päättyvistä Turun sisäisistä liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa nyt kaksi. Ensimmäisessä kohteessa liikennöidään linjoja 8 Puutori – Päärautatieasema - Ruissalo sekä 61 Ilpoinen – keskusta – Logomo – Vienola. Toisesta kohteesta liikennöidään linjaa 13 Takakirves / Impivaaran uimahalli - Keskusta – Uittamo.

Kaikki kolme linjaa muuttuvat runkolinjaston myötä. Runkolinjasto vaihtaa nykyisten heilurilinjojen päitä, eli käytännössä alueiden palvelu voi korvautua toisilla linjoilla. Runkolinjastouudistuksen perusteella esitetään, että linjojen 8, 61 ja 13 palvelu yhdistetään yhteen liikennöintikohteeseen, koska on todennäköistä, että näiden autojen liikenne on tulevaisuudessa kiinteästi sidoksissa toisiinsa. On tärkeää, että tilaaja voi tehdä autokierrot tehokkaasti tälle koko automäärälle, ja kahden kohteen yhdistäminen auttaa tässä. Runkolinjaston suunnitelmien yksityiskohdat tarkentuvat käynnissä olevassa jatkosuunnittelussa. Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on päätetty 1.7.2022 (kv 11.11.2019 § 161) ja reiteistä on päätetty 23.1.2019 (tksjlk 23.1.2019 § 3).

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali.

EU:n direktiivi (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR) määrittelee, että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 8, 61 ja 13 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi ei vaikuta vielä tähän kilpailuun, mutta jo vuoden päästä direktiivi velvoittaa vaatimaan täyssähköbusseja.

Edellä mainituin perustein esitetään, että jos kohteeseen tarjoaa direktiivin täyttäviä täyssähköbusseja, tai muita direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja (biopolttoaine, kaasu, vety), saa niistä lisäpisteitä. Kaikki kohteen autot esitetään pisteytettäviksi. Uudesta autosta saa enemmän pisteitä kuin käytetystä.

Kohteen maksimipistemäärä on 100, josta kaluston osuus enintään 9 pistettä.

Valmistelussa harkitaan seuraavia pisteytyksiä:

Pisteytyksen avulla pyritään luomaan tilanne, jossa direktiivin vaatimukset kyetään täyttämään markkinaehtoisesti. Jos pisteytyksen avulla saadaan riittävä määrä puhtaita ajoneuvoja, ei direktiivin voimassa ollessakaan välttämättä tarvitse vaatia puhdasta kalustoa, koska sitä saadaan ilman vaatimustakin. Pakollinen vaatimus sähkö-, tai muista puhtaista ajoneuvoista heikentää kilpailutilannetta.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Siksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.  

Linjojen liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 8 Puutori – Päärautatieasema - Ruissalo ja 61 Ilpoinen – keskusta – Logomo – Vienola sekä linjan 13 Takakirves / Impivaaran uimahalli - Keskusta – Uittamo liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2021.

Linja 8 on Ruissalon pääyhteys keskustaan, ja se kulkee talvisin tunnin välein ja kesällä kaksi kertaa tunnissa. Linja 61 on Ilpoisten ja Vienolan asuinalueiden yhteys keskustaan. Linja 61 kulkee Ilpoisista talviarkena ruuhka-aikaan 10 minuutin välein ja Vienolasta 20 minuutin välein. Kesäisin linja kulkee vastaavasti Ilpoisista 15 minuutin välein ja Vienolasta 30 minuutin välein. Linjoilla 8 ja 61 tehtiin miljoona matkaa vuonna 2019.

Nykyistä liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 6 telibussilla ja neljällä 2-akselisella bussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 2,03 miljoonaa euroa.

Linja 13 palvelee monipuolisesti Takakirveen ja Uittamon liikkumistarpeita mm. keskustaan. Vuonna 2019 linjalla tehtiin n. 830 000 matkaa. Nykyistä liikennöintikokonaisuutta ajetaan kahdeksalla kaksiakselisella bussilla. Liikenteen bruttokustannus vuonna 2019 oli noin 1,55 miljoonaa euroa.

Ehdotus

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että linjojen 8 ja 61 sekä 13 liikennöinti yhdistetään yhdeksi sopimuskohteeksi.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2021 – 30.6.2029, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 18 autoa. Asuinalueiden runkoyhteyksiä on tarpeellista liikennöidä telibusseilla. Ruissalon talviliikenteessä ei ole tarvetta isoille telibusseille, joten siellä kannattaa suosia pienempiä 2-akselisia busseja. Esitetään, että kohteeseen vaaditaan 13 telibussia ja viisi 2-akselista bussia. Kaluston keski-ikä on 8 vuotta, ja enimmäisikä 15 vuotta.

Jaostolle esitetään, että linjoille 8, 61 ja 13 tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 8, 61 ja 13 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 3,58 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 8, 61 ja 13

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 8, 61 ja 13 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Turun sisäisten linjojen 8 ja 61 kilpailutuksen saa yhdistää linjan 13 liikennöintikokonaisuuteen ajalle 1.7.2021 – 30.6.2029. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Kilpailukohteessa tulee olla 13 telibussia ja viisi 2-akselista bussia. Linja-autojen keski-ikä on 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.

Tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (täyssähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo). Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.


Seudullinen joukkoliikenne / suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 14.5.2020:

Tarjouskilpailun keskeisimmät kohdat, ja oleellisimmat muutokset edellisiin kierroksiin on esitetty seuraavaksi. Tarkat muotoilut löytyvät liitteistä.

Linjat

1. osakokonaisuuteen yhdistetään linjat 6, 7, 7A, 31, 32, 42, 92 ja 93

2. osakokonaisuuteen yhdistetään linjat 8, 13 ja 61

Runkolinjasto-optiot

Molempiin kohteisiin esitetään optioita:

”Hankintaan sisältyy Tilaajan niin päättäessä optio liikenteen lisäämisestä ja muuttumisesta runkolinjaston liikennöinnin alkaessa. Päätös option mahdollisesta käytöstä tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä, kuitenkin vähintään 12 kuukautta ennen option käyttöön ottoa. Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Optio on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä XX Reitit ja autokiertokaaviot.”

Kohteen 1 optio on Tksjlk 20.11.2019 § 156 mukainen, eli linja 7A tullaan yhdistämään linjaan 32A.

Kohteen 2 optio sisältää runkolinjaston suunnitteluvaiheen linjat 10 ja L71, jotka korvaavat kohteen peruslinjat runkolinjaston myötä. Linjoille 8, 13 ja 61 ei ole runkolinjastossa linjoja, jotka korvaisivat ne yksi yhteen.

Kaluston pisteytys

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”

Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:

”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”

Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Kohde 1:

Esitetty pisteytys tarkoittaa, että kohteessa 1 hintapisteytyksen osuus on 79 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 21. Kohteessa 2 hintapisteitä voi saada 91 ja kalustopisteitä 9. Molemmissa kohteissa maksimipistemäärä on 100 pistettä.

Sopimuskausi

Sopimuskaudeksi esitetään kahdeksaa (8) vuotta ja optiokauden pituudeksi kahta (2) vuotta.

Tilaajaväritys

Tksjlk 15.4.2020 mukaisesti.

Muita vaatimuksia

Sopimusliitteet 1 ja 2

Tarjousasiakirjojen selkeyttämiseksi on valmisteltu sopimukseen liitteet 1 ja 2 (liitteet 4 ja 5). Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset sisältää ajoneuvoon liittyviä yleisiä ja teknisiä vaatimuksia. Nämä asiat ovat ennen olleet muotoiltuina sekä tarjouspyyntöön että liikennöintisopimukseen. Sopimusliitteessä 2 on eritelty ennen tarjouspyynnössä olleita kohtia ICT-järjestelmistä.

Omina liitteinään kalustovaatimuksia sekä ICT-vaatimuksia on nyt helpompi hallinnoida.

Kustannusarvio

Osakokonaisuuden 1 osalta arvioitu kokonaisarvo on:

Osakokonaisuuden 1 osalta arvioitu kokonaisarvo on 110 300 000,00 €

Osakokonaisuuden 2 osalta arvioitu kokonaisarvo on arvioitu nykyhintatason mukaisesti, ja on 35 800 000,00 €.

Kohteiden arvioitu yhteiskokonaisarvo ilman alv:tä on 146 100 000,00 €.

Arviot eivät sisällä kohteiden runkolinjastoon liittyviä optioita. 

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Liite 1a Sopimusluonnos linjat 6, 7, 7A, 31, 32, 42, 92 ja 93

Liite 2Liite 1b Sopimusluonnos linjat 8, 13 ja 61

Liite 3Liite 2 Alustava tarjouspyyntöluonnos 19.5.2020 kilpailukierros 1/2020

Liite 4Liite 3a Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 6, 7, 7A, 31, 32, 42, 92 ja 93

Liite 5Liite 3b Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat 8, 13 ja 61

Liite 6Liite 3c Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä

Liite 7Liite 3d Sopimusliite 3 Laatupalkkiot

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 31, 32, 42, 92 ja 93

Oheismateriaali 3Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 8, 13 ja 61

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösAsia pantiin pöydälle Perhon Suomisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.