Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8620.05.20203

3594-2020 (08 01 00)

Oikaisuvaatimus joukkoliikennepalvelujohtajan päätöksestä / Kaarinan sisäisen liikenteen tarjonta 20.4.2020 alkaen

Tiivistelmä:

Joukkoliikennepalvelujohtaja on tehnyt päätöksen Kaarinan kaupungin sisäisen liikenteen vähentämisestä eräillä linjoilla koronaepidemian aiheuttamien seikkojen takia. Asiasta on tehty oikaisuvaatimus. Lautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään.

Tksjlk § 86

Kaupunkiympäristötoimiala, hallintojohtaja Harri Lehtinen 14.5.2020:

Joukkoliikennepalvelujohtaja on 7.4.2020 § 22 päättänyt, että Kaarinassa ajetaan sisäistä liikennettä 20.4. alkaen seuraavasti:

Samalla on määrätty, että päätös tulee voimaan odottamatta lainvoimaa.

Päätös on annettu tiedoksi 7.4.2020 sähköpostilla.

Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö (jäljempänä TLO) on määräajassa tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa TLO vaatii, että päätös kumotaan sopimuksen vastaisena. Perusteena esitetään, että tilaaja ei ole ilmoittanut liikenteen vähentämisestä liikennöitsijälle sopimuksen mukaisesti neljää kuukautta aikaisemmin. Lisäksi TLO katsoo, ettei voida vedota sopimuksen 33 §:n kohtaan ”Sopimuksen muutokset”, jonka mukaan sopimusta voidaan muuttaa, mikäli säädökset muuttuvat niin, että sillä on pakottavia vaikutuksia sopimuksen sisältöön, koska tällaisia säädöksiä ei ole asetettu.

Hankintalain säännökset

Hankintalain säännösten mukaan hankintasopimukseen voidaan sopimuskauden aikana tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ohjeistus

Liikenne- ja viestintävirasto on ohjeistanut maaliskuussa viranomaisia siten, että joukkoliikenneviranomaiset voivat karsia liikennettä vähentämällä puolet kapasiteetista, mikäli arvioivat sen tarpeelliseksi ottaen huomioon yhtäältä voimakkaasti laskeneen matkustajamäärän ja toisaalta yhteiskunnan välttämättömät yhteydet. Liikenteen supistamisen saa aloittaa välittömästi ja voimassaolo on ainakin 13.4.2020 saakka. Supistamistoimet tulisi kohdentaa erityisesti koululiikenteeseen, vapaa-ajan matkustusta palvelevaan asiointiliikenteeseen ja säilyttää yhteyksiä, jotka palvelevat välttämätöntä asiointia. Traficomin ilmoituksen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on hyväksynyt yllä olevan linjauksen.

Liikennöintisopimus

TLO:n ja Turun kaupungin välillä on 22.7.2014 solmittu sopimus liikenteen järjestämiseksi, jonka mukaan tilaaja hankkii sopimuksen ehtojen mukaisesti liikennöitsijältä linja-autoliikenteen Kaarinan sisäisten linjojen K2, K3, K4, K5 ja K6 henkilölinjaliikenteen kuljetuspalvelua. Sopimusta on päätetty jatkaa lautakunnan päätöksellä 7.6.2017 § 103.

Sopimuksen 33 kohdan mukaan, mikäli sopimukseen vaikuttavat pakottavat säädökset muuttuvat niin, että sillä on pakottavia vaikutuksia tämän sopimuksen sisältöön, tämä sopimus muuttuu vastaavasti.

Sopimuksen 34 kohdan mukaan vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehdessään, joka on sopijapuolista riippumaton ja jonka seuraamuksia ei voida estää ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapatuma voi olla poikkeuksellisen vaikea työvoimatilanne, sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo tai vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy. Sopijapuolten on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle samoin kuin esteen lakkaamisesta.

Valtioneuvoston päätökset

Valtio on koronaepidemian takia tehnyt useita päätöksiä, joilla on ollut merkittäviä vaikutuksia kuntien toimintaan ja samalla joukkoliikenteen järjestämistarpeeseen, mm. koulujen sulkemista koskeva päätös.

Päätöksiä voidaan pitää sellaisina hankintalain tarkoittamina olosuhdemuutoksina, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida, sekä sellaisina hankintasopimuksen 33 kohdan tarkoittamina sopimuksen täyttämisen estävinä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattuneina epätavallisina ja asiaan vaikuttavina tapahtumina, joita sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehdessään, ja jotka ovat sopijapuolista riippumattomia ja joiden seuraamuksia ei voida estää ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa.

Sopimuksen mukaisen liikenteen väliaikainen vähentäminen kohtuullisessa määrin ei myöskään vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen.

Seudullisen joukkoliikenteen kanta

Ottaen huomioon edellä mainitut lain säännökset ja sopimuksen sisällön sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin antamat suositukset, seudullinen joukkoliikenne katsoo, että sillä on ollut oikeus vähentää sopimuksen mukaista liikennettä joukkoliikennepalvelujohtajan päätöksessä mainitulla tavalla.

Oheismateriaali 1Sopimus 22.7.2014

Oheismateriaali 2Päätös sopimuksen jatkamisesta Tksjlk 7.6.2017 § 103

Oheismateriaali 3Oikaisuvaatimus 21.4.2020

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen edellä esitetyin perustein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
aoTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedXXXXX