Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta2212.02.20206
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3104.03.20203

999-2015 (065)

Reklamaatio linjan 100 palvelupuutteista / LS-Liikennelinjat

Tiivistelmä:

Tapahtumalinjan 100 liikennöinnissä on ollut merkittäviä puutteita. LS-Liikennelinjat on rikkonut sopimusvelvoitettaan hoitaa liikennettä, ja sen tulee korjata toimintatapansa sekä varmistaa palvelun toimivuus jatkossa.

Tksjlk § 22

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 5.2.2020:

TAUSTA

Seudullinen joukkoliikenne tilasi liikennöintisopimuksen ”999-2015” mukaisesti liikennettä linjalle 100 Lauri Tähkän konserttiin 14.12.2019. Tarpeeseen tilattiin kuusi (6) autoa kuljettamaan matkustajia Turun keskustasta Turkuhallille 18.00-20.00. Menokuljetukset liikennöitiin normaalisti.

Paluukuljetuksiin tilattiin kaksitoista (12) autoa hallille valmiuteen seuraavasti:

Tilattujen autojen tulee odottaa konsertin loppumista, ja lähteä vasta sitä mukaa kun autot täyttyvät matkustajista. Koska konsertin tarkka loppumisaika ei ole etukäteen tiedossa, oli paluuautojen tilauksessa maininta, että odotusta saattaa tulla.

Konsertti loppui kello 22:45 eikä paikalla ollut yhtään tilattua ajoneuvoa. Fölin tarkastaja saapui paikalle konsertin päättymisen aikaan, ja ilmoitti tilanteesta liikennöitsijälle. Lisäksi tarkastaja oli yhteydessä linjan 100 lisäliikennekohteen liikennöitsijä Savonlinjoihin. LS Liikennelinjat onnistui saamaan paikalle 5 autoa klo 24:00-24:19. Vastaavasti Savonlinjat sai ajettua 5 lähtöä 23:52-24:35.  

Käytännössä liikennettä piti olla 12-16 vuoroa (tilaus 21:45, tarve 22:45), mutta vuoroja ajettiin 10 (5 LS-Liikennelinjojen toimesta) ja ne päälle tunnin myöhässä. Ilman tarkastajan reagointia ei olisi ajettu yhtään paluuvuoroa. Linjalla 100 oli menokuljetuksissa 818 nousua, ja paluukuljetuksissa 660. Voidaan siis olettaa noin 160 matkustajan jääneen ilman kyytiä, ja 660 saaneen kyydin päälle tunnin myöhässä. Paluumatka tyypillisesti on paljon menomatkaa suositumpi, eli todellinen matkustajamäärä joka on jäänyt ilman kyytiä, on suurempi.

LS-Liikennelinjat on ilmoittanut ajamattomien vuorojen syyksi ajojärjestelyvirheen Exceliä käyttäessä.

VAHINGONKORVAUS 14.12.2019 PUUTTEISTA

Liikennöintisopimuksen kohdassa 30 määritetään vahingonkorvausvelvollisuudesta seuraavasti:

”Tilaajalla on oikeus saada vahingonkorvausta Liikennöitsijän sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta sekä menetetyistä lipputuloista siltä osin kuin vahingon määrä ylittää maksettavan sopimussakon ja palveluista sovitut sanktiot.”

Tilaajalle on aiheutunut LS-Liikennelinjojen virheestä välitöntä vahinkoa 1420 € arvosta. Tämä on syntynyt vuoroista jotka tilattiin Savonlinjoilta linjan 100 lisäliikennekohteesta. Lisäksi välitöntä arvoa ovat aiheuttaneet menetetyt lipputulot 158 nousulta a 3 €, yhteensä 474 €. LS-Liikennelinjoille on määrätty 12 ajamattomasta vuorosta 600 € sanktiot (50 € / ajamaton lähtö). Liikennöitsijä on velvollinen korvaamaan tilaajalle välitöntä vahinkoa 1420 € + 474 € – 600 € = 1294 €.

MUUT PALVELUPUUTTEET

14.12.2019 tapahtuneen ajojärjestelyvirheen jälkeen LS-Liikennelinjat on ilmoittanut muuttavansa käytäntöjään varmistaakseen ettei näin enää koskaan tapahtuisi. Kuitenkin vastaava virhe tapahtui kuukauden päästä, kun LS-Liikennelinjoilta tilattiin ajalle 10.-12.1.2020 linjan 100 liikennöintiä Automatkailu-messuille.

Liikennettä tuli ajaa sunnuntaina 12.1. klo 9.40 – 17.15. LS-Liikennelinjojen ajojärjestelyvirheestä johtuen liikenne alkoi 14.00 ja vain kuusi matkustajaa saatiin kuljetettua messuille. Päivälle tilatuista 21 vuorosta 13 ajettiin. Ajamattomat vuorot on sanktioitu sopimuksen mukaisesti.

VAATIMUS

Linjaa 100 ajetaan Messukeskuksen ja Turkuhallin suuriin yleisötapahtumiin. Föli tekee monen tapahtuman kanssa yhteistyötä, joka voi toteutua esim. markkinoinnin tai yhteislippujen kautta. Tapahtumilla ja yhteistyöllä on Fölille ja Turun kaupungille merkittävä imagollinen hyöty ja on todella tärkeää, että Fölin tarjoama palvelu on laadukasta ja luotettavaa. Euromäärällistä menetystä merkittävämpää on näiden huomattavien laatupuutteiden aiheuttama negatiivinen vaikutus julkisen liikenteen imagoon.

LS-Liikennelinjat on liikennöintisopimuksessa sitoutunut ja vastaa siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja, että kuljetukset suoritetaan aikataulun ja sovitun mukaisesti. LS-Liikennelinjat on 14.12.2019 ja 12.1.2020 rikkonut sopimusvelvoitettaan hoitaa liikennettä sovitun mukaisesti, sekä rikkonut sopimusvelvoitettaan puuttua ongelmakohtiin välittömästi.

Liikennöintisopimuksen kohdassa 35 määritetään sopimuksen sopijapuolen oikeudesta purkaa sopimus kokonaan tai osittain. ”Sopimuksen saa purkaa kokonaan, jos sopimuksen tarkoitus jää loukkauksen johdosta olennaisesti saavuttamatta taikka jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan.”. Lisäksi määritetään, että tilaaja saa purkaa sopimuksen kokonaan, ”jos Liikennöitsijä olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua erityisesti liikennöinnin säännöllisyyden, liikenteessä käytettävän kaluston tai palvelun muun laadun osalta”.

Seudullinen joukkoliikenne katsoo, että LS-Liikennelinjat on rikkonut sopimusvelvoitettaan merkittävästi. Yrityksen tulee korjata välittömästi puutteet ja varmistaa, että vastaavat laiminlyönnit eivät pääse toistumaan.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

PäätösAsia pantiin pöydälle Suomisen Rannikko-Laineen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Tksjlk § 31

Pöydältä 12.2.2020 § 22.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän muutetusta ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvXXXXX