Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta922.01.20203

428-2020 (08 01 00, 07 02 01)

Seudullisen joukkoliikenteen vuoden 2020 markkinointisuunnitelma

Tiivistelmä:

Seudullisen joukkoliikenteen markkinointi keskittyy vuonna 2020 Fölin imagon kohottamiseen ja houkuttelevuuden lisäämiseen, informatiiviseen markkinointiin, matkustamisen helpottamiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen. Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija Sinikka Martinez sekä suunnittelija Saana Lehtinen esittelevät lautakunnalle markkinointisuunnitelman.

Tksjlk § 9

Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija Sinikka Martinez 2.1.2020:

Fölin markkinoinnissa ja viestinnässä keskitytään vuonna 2020 imagomarkkinointiin, informatiiviseen markkinointiin, matkustamisen helpottamiseen ja yritysyhteistyön parantamiseen.

Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa kaksi erilaista imagomarkkinointikampanjaa, joilla pyritään vaikuttamaan ihmisten mielikuviin joukkoliikenteestä ja Fölistä. On tärkeää, että kaikki kokevat olevansa tervetulleita Föliin. Fölin halutaan olevan houkutteleva vaihtoehto henkilöautoilulle ja mm. työmatkaliikkumiseen. Imagomarkkinoinnilla on tärkeä rooli myös nykyisten asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Asiakkaiden halutaan kokevan ylpeyttä siitä, että he käyttävät liikkumiseensa joukkoliikennettä.

Informatiivista markkinointia seudullinen joukkoliikenne tekee mm. lähimaksamiseen, työmatkakorttiin, yhteislippuihin, lipputuotteisiin ja liikenteeseen (esim. vesibussiliikenne, Kuhankuonon Föli-yhteys) liittyen. Markkinoinnilla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta Fölin palveluista ja tuotteista ja näin ollen helpottamaan Fölin käyttöä ja lisäämään asiakasmääriä. Vuoden 2020 aikana Fölille rakennetaan asiakasrekisteri, jota voidaan hyödyntää viestinnässä. Asiakasrekisterin myötä seudullinen joukkoliikenne voi toteuttaa personoitua ja kohdennettua tiedotusta ja markkinointia, kuten esimerkiksi muistuttaa asiakasta pian loppuvasta matkakortin kaudesta.

Matkustajainformaation kehittämisellä seudullinen joukkoliikenne pyrkii edelleen sujuvoittamaan vakioasiakkaiden matkustamista. Riittävä opastaminen ja helppo tiedonhaku tekevät Fölin käytön aloittamisesta entistä houkuttelevampaa ja ovat näin ollen tärkeitä osa-alueita myös uusasiakashankinnassa. Vuoden 2020 aikana seudullinen joukkoliikenne toteuttaa opastepilotin johonkin Turun sisääntulokohteista, jotta kaupunkiin joukkoliikenteellä saapuvat ihmiset voisivat nykyistä helpommin jatkaa matkaansa Fölillä. Opastamista kehitetään myös yhteistyössä yritysten ja tapahtumanjärjestäjien kanssa. Vuoden aikana otetaan käyttöön yhtenäiset pysäkkijulisteet, jotka tarjoavat nykyistä yksilöidympää tietoa pysäkin linjoista ja vaihtoyhteyksistä; samalla bussipysäkkien aikataulujen ilme päivittyy nykyistä helpommin luettavaksi. Lisäksi Föli-alueelle muuttavia lähestytään suoramarkkinointikirjeellä, jossa muuttajat toivotetaan tervetulleiksi Föli-alueelle ja heitä opastetaan Fölin käyttöön. Myös uuden, matkustamisen tukemiseen keskittyvän foli.fi-sivuston rakentaminen aloitetaan.

Seudullinen joukkoliikenne parantaa yritysyhteistyötä ja tekee yrityskäyntejä alueen isoimpien työnantajien luokse. Yrityksille markkinoidaan työmatkakorttia sekä työntekijöiden ja asiakkaiden liikkumista helpottavia palveluita. Myös muuta asiakaspalvelua pyritään parantamaan. Vuoden 2020 aikana Fölille tehdään asiakaspalveluohjeistus, jonka tarkoituksena on taata yhteneväinen, harmoninen tyyli kaikissa eri palvelukanavissa eli palvelu- ja latauspisteissä, puhelinpalvelussa ja chatissa, busseissa, palautepalvelussa ja sosiaalisen median kanavissa.

Seudullisen joukkoliikenteen vuonna 2020 markkinointiin varatusta 400 000 euron budjetista noin 105 000 euroa käytetään imagomarkkinointiin ja noin 100 000 euroa informatiiviseen markkinointiin. Markkinointibudjetista noin 80 000 euroa varataan matkustajainformaation kehittämiseen ja markkinoimiseen sekä opastamiseen. Yritysyhteistyöhön ja muuhun asiakaspalvelun kehittämiseen varataan noin 15 000 euroa. Muihin markkinoinnin ja viestinnän kustannuksiin, kuten esitteisiin, valokuviin ja videoihin, sosiaalisen median mainoksiin sekä asiakasrekisterin myötä mahdolliseksi tulevaan personoidun markkinoinnin kehittämiseen varataan yhteensä noin 100 000 euroa.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee vuoden 2020 markkinointisuunnitelman tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.