Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta15620.11.20192

13481-2019 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käynnistää kilpailutuskierroksen 4/2019, joka käsittää joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A kilpailuttamisen.

Tksjlk § 156

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 12.11.2019:

 

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoiman linjojen 6, 7, 7A, 700, 701, L1-L7 liikennöintisopimuksen (2/2013) sopimuskausi päättyy 30.6.2021, ja sopimus esitetään kilpailutettavaksi. Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö liitteenä 1, sopimusluonnos liitteenä 2.

 

Tarjouskilpailun keskeisimmät kohdat, ja oleellisimmat muutokset edellisiin kierroksiin on esitetty seuraavaksi. Tarkat muotoilut löytyvät liitteistä.

 

Linjat

 

Kohteessa on tulevaisuudessa linjat 6, 7 ja 7A. Liedon sisäiset linjat L1 – L7 on jo kilpailutettu osaksi toista liikennöintisopimusta, jonka osana niitä aletaan liikennöimään 1.7.2021. Linjat 700 ja 701 sopivat liikenteellisesti paremmin yhteen Paimion suunnan linjojen kanssa. ELY-keskuksen ja liikennöitsijän kanssa on neuvoteltu, ja yhteinen esitys on että linjojen 700 ja 701 kaksi autoa siirrettäisiin ELY:n ja Fölin yhteiseen sopimukseen (ELY 18/3). Poistamalla L-, ja 700-sarjan linjat tästä sopimuksesta, saadaan uudesta sopimuksesta liikenteellisesti yhtenäinen kokonaisuus, joka on silti automäärältään viranomaisen suurin.

 

Kalusto

 

Linjoille 6, 7 ja 7A tarvitaan arkipäivänä 25 telilinja-autoa. Viranomainen on tyypillisesti vaatinut puolet kalustosta hankittavaksi uutena, ja toisesta puolesta on saanut pisteitä tarjouskilpailua ratkaistaessa. Esitetään, että 13 autoa vaaditaan uutena ja 12 autoa pisteytetään. Uudet autot vaaditaan hankittaviksi Euro 6 päästönormit täyttävinä, mutta muita vaihtoehtoisia käyttövoimia ei rajata pois. Kaluston minimipäästövaatimus on Euro 5, maksimi-ikä 15 vuotta, ja keski-ikävaatimus 8 vuotta.

 

Kaluston pisteytys

 

Esitetään, että 12 käytettynä vaaditun auton osalta on mahdollista saada tarjouskilpailussa pisteitä, jos niitä tarjotaan vaatimuksia parempina. Pisteitä voi saada 0,5 pistettä per auto, jos käytettynä vaadittu auto tarjotaan uutena Euro 6 luokan autona. Vaihtoehtoisesti voi saada 1 pisteen per auto, jos käytettynä vaadittu auto tarjotaan uutena sähköbussina. Sähkötekniikka on kehittynyt kovaa vauhtia, ja jatkaa kehittymistä. Pisteytystä tukee myös alueen kuntien kunnianhimoiset ilmastotavoitteet.  

 

Viranomainen ei ole järjestänyt linjoille sähköbussien vaatimaa tekniikkaa, joten sähköbussien tarjoaminen edellyttäisi, että liikennöitsijä toteuttaa sähköistämisen itse. Kohteessa on useita autoja, joiden päiväsuoritteet ovat kohtuullisen alhaisia ja niitä kyettäisiin liikennöimään nykyisin saatavilla olevilla yön yli ladattavilla sähköisillä linja-autoilla. Sähkötekniikan kehittyessä on kuitenkin mahdollista, että myös pidempiä autokiertoja kyettäisiin liikennöimään sähköisesti. Sähköisen kaluston pisteytyksestä johtuen tarjouspyyntöasiakirjoihin on muotoiltu seuraavat seikat:

 

Sähköbusseissa käytettävän sähkön pitää olla hiilineutraalia

Sähköbussien sisätilojen lämmityksessä on käytettävä sähköön perustuvaa lämmitysjärjestelmää tai biopolttoaineella toimivaa.

Sähköbusseilla pitää pystyä ajamaan keskimäärin 100km/päivä/auto, kuitenkin huomioiden päivän maksimi kalustomäärä. Tätä tarkastellaan kuukausitasolla.

oEsimerkiksi, jos tarjoaa 2 sähköbussia pitää niillä pystyä ajamaan (30 päivän kuukaudessa) 100*30*2 = 6000 km kuukauden aikana. Tämä 6000 km voi jakautua vapaasti eri päivien ja eri autojen välillä, eli riittää että sähköbusseilla on ajettu annettu kilometrimäärä kuukaudessa.

oJos asetettuun kilometritavoitteeseen ei päästä, vähennetään kohteen laskennallista kilometrikorvausta 10 % siltä osin kun tavoitteeseen ei olla päästy.

 

Sopimuskausi

 

Sopimuskaudeksi esitetään kahdeksaa (8) vuotta ja optiokauden pituudeksi kahta (2) vuotta. Nykyisin yleisesti käytetty 7+3 vuotta on osoittautunut hankalaksi sopimuskauden pituudeksi autojen keski-iän ollessa 8 vuotta. Tämä on aiheuttanut tilanteen, jossa liikennöitsijä joutuu helposti tilanteeseen jossa optiokaudelle pitää tehdä kalliita kalustohankintoja vaikka olisi kaluston hankkinut alun perin uutena. Muutamalla sopimuskausi 8 vuoden mittaiseksi helpotetaan tätä ristiriitaa. Tämän lisäksi esitetään, että optiokauden käyttöön vaaditaan sekä tilaajan että tuottajan suostumus. Autojen keski-iäksi esitetään optiokaudella 10 vuotta.  

 

Tilaajaväritys

 

Runkolinjastoa varten on hahmoteltu eri keinoja, miten eri runkolinjat saataisiin erottumaan paremmin toisistaan ja informaatio muutettua selkeämmäksi. Yksi keskeinen idea on, että linjoilla käytettäisiin teemaväritystä. Tämä väritys näkyisi kaikessa informaatiossa, niin pysäkeistä aikataulujulkaisuihin kuin tiedotteista busseihinkin. Fölin perusväritystä ei ole tarkoitus unohtaa, mutta teemavärin tulisi näkyä myös runkolinjojen kalustossa. Tämän vuoksi tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään, että bussien väritykseen tullaan maalaamaan/teippaamaan perinteisen tilaajavärityksen lisäksi huomio-osuus. Tilaajaväritysohjeistus tullaan tuomaan lautakunnan käsittelyyn tammikuussa 2020, jolloin väritys on mahdollista huomioida kohteen uusien autojen tilauksessa. Samasta teemaväri-ideasta johtuen autoihin vaaditaan linjakilvet, jotka toistavat eri värejä.

 

Ajamattomista vuoroista reaaliajassa ilmoittaminen

 

Seudullinen joukkoliikenne on kehittänyt työkalun, jolla liikennöitsijän on mahdollista ilmoittaa ajamaton vuoro. Tällä tavoin vuoro saadaan reaaliajassa näkymään peruutettuna sähköisissä palveluissa, esim. reittioppaassa ja pysäkkinäytöillä. Viime kilpailukierroksilla on vaadittu, että liikennöitsijä ilmoittaa peruutetut vuorot reaaliajassa. Nyt sopimukseen esitetään seuraavia vaatimuksia, jotka toimivat sekä kannusteina ja sanktioina ilmoittaa peruutuksista/myöhästymisistä reaaliaikaisesti.

 

Tarkennetaan seuraavat termit:

 

Ajamaton vuoro = vuoro jota ei ole ajettu.

Myöhässä ajettu lähtö = vuoro joka on lähtenyt päälle 5 min lähtöajan jälkeen, mutta ajettu kuitenkin ennen seuraavaa lähtöä

Kesken jäänyt vuoro katsotaan ajamattomaksi, siltä osin kun vuoroa ei ole ajettu

 

Ajamattomien ja myöhästyneiden vuorojen korvausta muutetaan seuraavasti:

 

Jos vuoro on ajamaton, ei makseta kilometri- tai tuntikorvausta

Jos vuoro lähtee päälle 5 min myöhässä, mutta alle 10 min myöhässä, vähennetään kilometreistä ja tunneista 25 %

Jos vuoro lähtee päälle 10 min myöhässä, mutta ajetaan ennen seuraavaa lähtöä, vähennetään kilometreistä ja tunneista 50 %

 

Näiden päälle tulee seuraavat sanktiot

 

Ajamaton vuoro klo 22.30 – 7.59 sanktio 300 €

Ajamaton vuoro klo 8.00 – 22.29 sanktio 150 €

Myöhästyminen autokierron aikataulupalan ensimmäiseltä vuorolta enemmän kuin 2 min sanktio 150 €

Myöhästyminen aikataulun mukaisesta lähtöajasta vähintään 10 min sanktio 100 €

 

Eli 5 min myöhästymisestä ei tule vielä sanktiota, mutta korvauksesta vähennetään 25 %.

 

Näihin perustuen säädetään reaaliaikaisesti järjestelmään ilmoittamisesta, että:

 

Jos ilmoittaa ajamattomasta vuorosta ennen vuoron lähtöaikaa, ei peritä sanktiota

Jos ilmoittaa ajamattomasta vuorosta vuoron suunnitellun ajon aikana, peritään puolet sanktiosta

Jos ilmoittaa myöhästyneestä vuorosta ennen vuoron loppumisaikaa, ei peritä sanktiota

 

Muita vaatimuksia

 

Edellä mainittujen muutosten lisäksi tarjouspyyntöön ja sopimusluonnokseen on muotoiltu seuraavat kohdat.

 

Mainostus on sallittu kulloinkin voimassa olevien mainostusohjeiden mukaisesti

Laatupalkkioiden muotoilua muutetaan niin, että se ei automaattisesti perustu asiakastyytyväisyyskyselyyn. Tämä antaa lautakunnalle mahdollisuuden muuttaa perusteita vapaammin tulevaisuudessa

Vuonna 2021 tai sen jälkeen rekisteröityihin autoihin vaaditaan ITxPT-standardin mukaiset johtosarjat asennettuna

Auton keskiovien läheisyyteen vaaditaan järjestettäväksi tila tilaajan mahdolliselle linjakartalle

 

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

 

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

 

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

 

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

 

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

 

Liite 1                                   Kilpailutus 4/2019 tarjouspyyntö

 

Liite 2                                  Sopimusluonnos linjojen 6, 7 ja 7A liikennöinti

 

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

 

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

 

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Liite 3Kilpailutus 4/2019 korjattu tarjouspyyntö

Jakelu

tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 156
Liite 1:Kilpailutus 4/2019 tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos linjojen 6, 7 ja 7A liikennöinti
Liite 3:Kilpailutus 4/2019 korjattu tarjouspyyntö