Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12309.10.20192

6420-2017 (07, 633)

Mainonta busseissa

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käy lähetekeskustelun siitä, tuleeko Fölin busseissa sallia muu kuin Fölin oma mainonta vai ei. Mainoskeskustelu painottuu erityisesti bussien ulkopintojen mainontaan.

Tksjlk § 123

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 8.10.2019:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti busseissa tapahtuvaan mainostamiseen liittyvästä ohjeistuksesta 14.3.2018 § 37. Ohje sisältää linjaukset mainonnan sisällölle ja mainosten sijoittamiselle busseissa. Ohje täydentää liikenteen kilpailuttamiseen liittyviä asiakirjoja silloin, kun sopimuksessa on todettu, että liikennöitsijät saavat kiinnittää Föli-busseihin mainoksia.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne Föli maksaa Föli-bussien liikennöinnin kokonaisuudessaan (palvelu, kalusto, kilometrit) ja tästä syystä sillä on oikeus päättää bussien pintojen käytöstä mainostarkoituksiin. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalla ei ole velvollisuutta antaa pintoja mainoskäyttöön eikä myöskään velvollisuutta kieltää pintojen mainoskäyttöä. Eri alueilla mainoksiin suhtaudutaan eri tavoin. Kilpailutetun liikenteen busseissa Tampereella ei ole joko mainontaa lainkaan tai busseissa on vain heidän joukkoliikenteensä omia mainoksia. Helsingissä mainostilaa on tarjolla samalla tavalla kuin useimmissa Fölin sopimuksissa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalla on toimivalta päättää mainonnasta busseissa. Lautakunta voi päättää esim. kieltää mainonnan, sallia mainonnan jo aiemmin päätettyjen ehtojen mukaan, tai sallia mainonta mutta muuttaa ehtoja (esim. ei ikkunoiden päälle tulevia mainoksia tai Fölille varattava jatkuva oma mainospaikka).

Sopimusliikennöitsijät ovat pyytäneet, että Fölin liikennöintisopimuksissa olisi keskenään samat ehdot mainosten suhteen, sillä Fölissä on sallittua vaihtaa väliaikaisesti autoja sopimusten välillä (kunhan kalustovaatimukset silloinkin täyttyvät) ja eri sopimusten erilaiset ehdot vaikeuttavat tätä.

Sopimukset liikennöitsijöiden ja mainosyritysten välillä ovat liikesalaisuuksia. Fölillä on kuitenkin omaa kokemusta palvelulinjojen ja hybridibussien, yhteensä 11 kpl, mainossopimuksista. Seudullisen joukkoliikenteen arvion mukaan tulovaikutus liikennöitsijöille koko Föli-alueella on hyvin pieni, alle 100.000 euroa vuodessa.

Mainonnan (muun kuin Fölin oman mainonnan) eri vaihtoehtojen puolesta on ainakin seuraavanlaisia näkökulmia:

Ei ulkopuolista mainontaa

Mainonta nykyisenlaisesti

Muita vaihtoehtoja

Kaikissa vaihtoehdoissa on erilaisia puolia, ja näistä keskustellaan yhdessä lautakunnan kanssa.  

Lautakunnan on hyvä päättää mainonta-asiasta ennen kuin suuret kilpailut käynnistetään vuoden lopussa.

Oheismateriaali 1Mainostamisohje Fölin tilaamassa liikenteessä (14.3.2018 § 37)

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käy busseissa tapahtuvaa mainontaa koskevan lähetekeskustelun.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.