Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9219.06.20191

5585-2019 (02 08 00, 08 01 00)

Joukkoliikennelinjojen 201, 203, 206, 300, 301, 302, 303, N2, N4, N5, R1, R2, V1, V2 ja V3 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käynnistää kilpailutuskierroksen 2/2019, joka käsittää joukkoliikennelinjojen 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2, joukkoliikennelinjan 300 sekä joukkoliikennelinjojen 301, 302, 303,V1, V2 ja V3 liikennöinnin kilpailuttamisen.

Tksjlk § 92

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 17.6.2019:

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista kahden sopimuskaudet päättyvät 30.6.2020. Nämä kohteet tulee kilpailuttaa 1.7.2020 alkaviin sopimuksiin. Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö liitteenä 1.

Kilpailutuskierros sisältää kolme kohdetta.

Kohde 1: Linjat 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2

Sopimusluonnos liitteenä 2.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2020 – 30.6.2027 kolmen vuoden optiolla. Kohde sisältää Naantalin sisäiset linjat N2, N4, N5, Raision sisäiset linjat R1 ja R2 sekä seutulinjat 201, 203 ja 206. Naantali ja Raisio ovat antaneet lausuntonsa sisäisten linjojen kilpailuttamisesta (oheismateriaalit 1 ja 2), ja kilpailu esitetään käynnistettäväksi lausuntojen mukaisella tavalla. Kohde 1 sisältää 2 erillistä optiota; Naantalin sekä Raision sisäisten linjojen viikonloppuliikenteen lisäämisen. Lautakunta päättää optioiden käyttöönotosta hankintapäätöksen yhteydessä. Optioiden käyttämättä jättäminen ei sulje pois mahdollisuutta lisätä viikonloppuliikennettä myöhemmässä vaiheessa sopimusta, mutta optiot määrittelevät sopimuksen laajuuden, ja sitä kautta muuttavat sopimuksen muutosrajoja.

Kohteessa käytetään pääsääntöisesti vastaavia vaatimuksia, kuin edellisessä seutuliikenteen kilpailutuksessa (220, 221). Muutoksia ks. kilpailukierrokseen ovat mm. keski-ikävaatimuksen lisääminen (7 vuotta) sekä minimipäästövaatimuksen muuttaminen Euro 5:ksi. Vastaavalla tavalla, autoissa ei sallita liikennöitsijän omaa mainontaa ja autoihin hankitaan sisätiloihin infonäytöt seudullisen joukkoliikenteen käyttöön. Puolet kalustosta esitetään hankittavaksi uutena, ja puolesta kalustosta annetaan pisteitä kilpailun ratkaisuperusteena (uusi Euro 6 = 0,5 pistettä, käytetty Euro 6 = 0,2 pistettä).

Liikennöinnin korvausperusteita on tarkennettu, ja tuntihinta erotellaan kahteen. Erikseen pyydetään tuntihinta  (eur/h) arki-, ja lauantailiikenteelle sekä pyhäpäivien liikenteelle. Erottelu muuttaa hinnoittelun läpinäkyvämmäksi, ja toisaalta muuttaa liikennettä lisätessä korvauksen oikeudenmukaisemmaksi. Muutoksella ei ole vaikutusta kohteen hintaan, mutta liikennettä lisätessä (tai vähennettäessä) arki-, ja lauantailiikenteen osuus on hieman vähemmän ja vastaavasti pyhäpäivän osuus hieman korkeampi kuin ennen.

Kohde 2: Linja 300

Sopimusluonnos liitteenä 3.

Linja 300 lakkautetaan runkolinjaston yhteydessä, ja palvelu korvataan linjalla 2. Tästä syystä linja 300 eriytetään nykyisestä liikennöintikohteesta (kuuluu samaan kohteeseen kuin kohteen 1 linjat), ja sopimuskausi täsmäytetään vastaamaan runkolinjaston aloitusta. Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2020 – 30.6.2021. Tämän jälkeen sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena tilaajan yksipuolisella kahdeksan (8) kuukauden irtisanomisajalla kuitenkin siten, että sopimuskausi päättyy viimeistään 30.6.2022.

Kohteen vaatimukset ovat pääsääntöisesti samat kuin osakokonaisuuksissa 1 ja 3, mutta kohteeseen ei aseteta keski-ikävaatimusta. Kohteeseen ei myöskään vaadita uusia autoja lyhyen sopimuskauden vuoksi.

Liikennöinnin korvausperusteita on tarkennettu, ja tuntihinta erotellaan kahteen. Erikseen pyydetään tuntihinta  (eur/h) arki-, ja lauantailiikenteelle sekä pyhäpäivien liikenteelle. Erottelu muuttaa hinnoittelun läpinäkyvämmäksi, ja toisaalta muuttaa liikennettä lisätessä korvauksen oikeudenmukaisemmaksi. Muutoksella ei ole vaikutusta kohteen hintaan, mutta liikennettä lisätessä (tai vähennettäessä) arki-, ja lauantailiikenteen osuus on hieman vähemmän ja vastaavasti pyhäpäivän osuus hieman korkeampi kuin ennen.

Kohde 3: 301, 302, 303, V1, V2 ja V3

Rusko on antanut lausunnon Ruskon suunnan linjojen kilpailutuksesta (oheismateriaali 3). Kilpailu esitetään käynnistettäväksi lausunnon mukaisesti. Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2020 – 30.6.2027 kolmen vuoden optiolla. Linjojen 301, 302 ja 303 osalta sopimuskausi alkaa 1.7.2020, ja Ruskon sisäisten koululaislinjojen V1, V2 ja V3 osalta 1.8.2021.

Kohteessa käytetään pääsääntöisesti vastaavia vaatimuksia, kuin edellisessä seutuliikenteen kilpailutuksessa (220, 221). Muutoksia ks. kilpailukierrokseen ovat mm. keski-ikävaatimuksen lisääminen (7 vuotta) sekä minimipäästövaatimuksen muuttaminen Euro 5:ksi. Vastaavalla tavalla, autoissa ei sallita liikennöitsijän omaa mainontaa ja autoihin hankitaan sisätiloihin infonäytöt seudullisen joukkoliikenteen käyttöön.

Puolet kalustosta esitetään hankittavaksi uutena, ja puolesta kalustosta annetaan pisteitä kilpailun ratkaisuperusteena (uusi Euro 6 = 0,5 pistettä, käytetty Euro 6 = 0,2 pistettä).

Liikennöinnin korvausperusteita on tarkennettu, ja tuntihinta erotellaan kahteen. Erikseen pyydetään tuntihinta  (eur/h) arki-, ja lauantailiikenteelle sekä pyhäpäivien liikenteelle. Erottelu muuttaa hinnoittelun läpinäkyvämmäksi, ja toisaalta muuttaa liikennettä lisätessä korvauksen oikeudenmukaisemmaksi. Muutoksella ei ole vaikutusta kohteen hintaan, mutta liikennettä lisätessä (tai vähennettäessä) arki-, ja lauantailiikenteen osuus on hieman vähemmän ja vastaavasti pyhäpäivän osuus hieman korkeampi kuin ennen.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tulleessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä  annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta  internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Kilpailutus 2/2019 tarjouspyyntö

Liite 2Sopimusluonnos linjat 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2

Liite 3Sopimusluonnos linja 300

Liite 4Sopimusluonnos linjat 301, 302, 303, V1, V2 ja V3

Oheismateriaali 1Naantalin lausunto, kaupunginhallitus 15.4.2019 § 135

Oheismateriaali 2Raision lausunto, kaupunginhallitus 15.4.2019 § 144

Oheismateriaali 3Ruskon lausunto, kunnanhallitus 3.6.2019 § 118

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvHaarte Karolus
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 92
Liite 1:Kilpailutus 2/2019 tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos linjat 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2
Liite 3:Sopimusluonnos linja 300
Liite 4:Sopimusluonnos linjat 301, 302, 303, V1, V2 ja V3