Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta20313.12.20176

13112-2017 (033)

Liikkumisen ohjauksen valtionavustus vuodelle 2018

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se valtuuttaa joukkoliikennejohtajan hakemaan liikkumisen ohjauksen valtionavustusta vuodelle 2018.

Tksjlk § 203

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.12.2017:

Liikenneviraston myöntämien liikkumisen ohjauksen valtionavustusten haku vuodelle 2018 on alkanut. Hakemukset tulee jättää viimeistään 19.1.2018. Valtionavustuksille 2018 on varattu valtion talousarviossa 900 000 euroa. Viime vuonna valtionavustusta myönnettiin yhteensä 29 hankkeelle eli keskimäärin 30.000 euroa hanketta kohden.

Liikenneviraston avaamassa liikkumisen valtionavustushaun ohjeistuksessa todetaan, että

”Liikkumisen ohjausta tuetaan Valtioneuvoston asetuksen mukaisesti joukkoliikenteen valtionavustuksilla. Liikkumisen ohjauksen tarkoituksena on ihmisten kulkutapavalintoihin vaikuttaminen. Keinoina tähän ovat tiedollinen ohjaus, markkinointi ja palvelujen kokeilu sekä kehittäminen. Liikkumisen ohjauksen tavoitteena on yksityisautoilun vähentäminen sekä joukko- ja kevyen liikenteen suosion kasvattaminen. Liikkumisen ohjauksella siis kannustetaan kestäviin liikkumistottumuksiin.

Avustusta voivat saada kunnat, kuntayhtymät tai muut yleishyödylliset yhteisöt. Tällaisia voivat olla esimerkiksi erilaiset liikkumisen ohjausta järjestävät verkostot, säätiöt ja yhdistykset. Avustuksen toivotaan edistävän pysyvien toiminta- ja yhteistyömuotojen syntymistä seuduilla ja kunnissa. Valtionavustusta haetaan vuosittain ja sen myöntämisestä päättää Liikennevirasto.”

Avustusta saaneista kohteista löytyy lisätietoa Liikenneviraston nettisivuilta: Liikkumisen ohjauksen valtionavustus. Osoite on: https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/suunnittelu/liikkumisen-ohjaus/liikkumisen-ohjauksen-valtionavustus#.WiZGk032TIX.

”Liikennevirasto toivoo vuodelle 2018 hakemuksia erityisesti seuraavista teemoista:

  1. Kestävää liikkumista edistävien, kuluttajille suunnattujen liikkumispalveluiden kokeilu, kehittäminen ja käyttöönotto. Näiden liikkumispalveluiden tulee olla integroitu osaksi liikennejärjestelmää, joukkoliikennejärjestelmää, asuinalueiden suunnittelua tai asuin- tai toimitilarakentamista. Liikkumispalveluita ovat esimerkiksi joukkoliikenne, yhteiskäyttöautot, kimppakyydit, pyöräpalvelut, sähköavusteiset polkupyörät.
  2. Kestävän liikkumisen kokonaisvaltainen suunnittelu seudulla tai kunnassa, esimerkiksi kestävän liikkumisen toimenpidesuunnitelmat ja strategiat
  3. Markkinointi 2.0. Uudet, innovatiiviset, tavoitteelliset ja käyttäjiä osallistavat tavat tehdä kestävän liikkumisen markkinointia, viestintää ja kampanjointia.

Hakemukset voivat kuitenkin kohdistua myös muihin teemoihin kuin edellä mainittuihin.

Jos hankkeeseen osallistuu useampi kunta tai toimija, osapuolten osallistumisesta riittää hakemusvaiheessa alustava sitoutuminen, mutta ennen avustuksen myöntämispäätöstä tarvitaan tieto osapuolten sitovista päätöksistä. Avustusta voidaan myöntää liikkumisen ohjaus -toimintaan voimassa olevan val-tionavustusasetuksen mukaan enintään 75 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista. Hyväksyttävinä kustannuksina pidetään liikkumisen ohjaus -toiminnan suunnittelusta, projektinhallinnasta ja toiminnan toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia. Valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten täytyy perustua todellisiin kustannuksiin ja olla todennettavissa kirjanpidosta. Valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten tulee syntyä vuoden 2018 aikana.

Avustusta voidaan myöntää esimerkiksi seuraaviin kustannuksiin:

Hakuvaiheessa hankkeesta tulee olla selkeästi eritelty kustannusten jakautuminen sekä hankeosapuolen että toimenpiteiden välillä. Palveluiden ostot sekä aineet, tarvikkeet ja tavarat on yksilöitävä hakemuksessa.

Avustusta ei myönnetä seuraaviin kustannuksiin:

Liikkumisen ohjauksen kokeilu Fölissä

Seudullinen joukkoliikenne on syksyllä 2017 hankkinut tekniset valmiudet mahdollisen teatterilippukokeilun toteuttamiseen Turussa. Tällöin teatterilipulla pääsisi matkustamaan Fölissä teatteriesitykseen ja takaisin ilman eri maksua. Fölissä on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla teatterin ja joukkoliikenteen yhteislippua, sillä bussin lukijalaite pystyy lukemaan viivakoodilipun tiedot eikä muita lippuja tällöin tarvita. Kokeilu on mahdollista tehdä myös minkä vain tapahtumajärjestäjän kanssa silloin kun liput myydään Lippupisteen kautta.

Seudullinen joukkoliikenne on kiinnostunut myös hotellimajoitukseen yhdistettävän lippukokeilun toteuttamisesta sekä digitaalisesta kutsuohjauspalvelun ja Fölix- liityntäliikenteen kehittämisestä. Näissä asiassa valmistelu on vielä alkuvaiheessa.

Sekä mahdollinen teatterilippukokeilu, hotellimajoituskokeilu että digitaalinen kutsuohjaus vastaavat hyvin liikenneviraston esittämiin painotuksiin vuonna 2018.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta valtuuttaa joukkoliikennejohtajan hakemaan liikkumisenohjauksen valtionavustusta vuodelle 2018 sekä sitoutuu mahdollisen myönteisen valtionrahapäätöksen mukaisiin kokeiluihin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKorte Sirpa
tpvPihlava Topias