Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10607.06.201713

6420-2017 (07, 633)

Busseissa tapahtuvaan mainostamiseen liittyvä ohjeistus

Tiivistelmä:

Fölin tilaamassa joukkoliikenteessä liikennöitsijöillä on mahdollisuus myydä mainoksia Föli-liikenteessä oleviin busseihin. Mainostamista koskevat ohjeet ovat vanhentuneet, ja joukkoliikennelautakunnalle esitetään uuden ohjeen hyväksymistä.

Tksjlk § 106

Ympäristötoimialan hallinto, kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 26.4.2017:

Voimassa olevat busseissa tapahtuvaa mainontaa koskevat ohjeet on hyväksytty vaiheittain Turun kaupungin joukkoliikennelautakunnassa ennen Föli-liikenteen alkamista. Päätökset ovat koskeneet yksinomaan Turun sisäistä liikennettä.

Päätökset ovat myös liittyneet kokonaisuuteen, jossa mainospaikkojen vastineeksi kaupunki on saanut mm. odotuskatoksia pysäkeille. Linja-autojen odotuskatosten toimittaminen on kilpailutettu Kiinteistöliikelaitoksen toimesta loppuvuonna 2016, ja kytkentä bussimainonnan ja odotuskatosten toimittamisen välillä on viimeistään samassa yhteydessä katkennut.

Nyt valmistuneessa mainostamisen ohjeistuksessa on annettu linjaukset sekä mainonnan sisällölle että niiden sijoittamiseen busseissa toimivaltaisen viranomaisen tilaamassa liikenteessä koko Föli-alueella. Ohje täydentää liikenteen kilpailuttamiseen liittyviä asiakirjoja, joissa on todettu, että liikennöitsijät saavat kiinnittää Föli-busseihin mainoksia.

Mainonnan sisällön osalta ohjeistuksessa on otettu huomioon seuraavat lait ja ohjeet: kuluttajasuojalaki, mainonnan eettisen neuvoston ohjeistus sekä kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen antamat ohjeet. Erikseen on lueteltu tuotteet ja aihealueet, joiden mainostaminen on kiellettyä. Ohjeistus perustuu siihen, ettei busseissa ole mahdollista mainostaa tuotteita, jotka ovat joukkoliikenteen kilpailijoita (esim. henkilöautot) tai joita muutenkaan ei saa mainostaa (tupakka ja alkoholi).

Ohje sallii mainosten sijoittamisen bussien ulko-osiin ja sisätiloihin. Bussin sivuilla ja takana voi olla kullakin yksi mainos kerrallaan. Mainoksia voi yhdellä sivulla olla kuitenkin kaksi niissä tapauksissa, joissa toinen mainos on joukkoliikennetoimiston tuottama mainos. Myös sisätilojen digitaalisiin näyttöihin varataan joukkoliikennetoimistolle mahdollisuus mainosten ja informaation näyttämiseen ilman media-ajasta maksettavaa korvausta.

Mainoksia ei saa sijoittaa auton keulaan. Nykyisen ohjeistuksen mukaisesti mainonta saa jatkossakin peittää korkeintaan 30 prosenttia auton ikkunapinta-alasta, ja ikkunoihin saa kiinnittää ainoastaan teippiä, joka ei vaikeuta näkemistä ulos.

Mainosten kokoon ei ohjeessa oteta kantaa. Tämä sen takia, että mainosalan toimijat voivat itse suunnitella ja hinnoitella eri kokoisia mainoksia kysynnän mukaan. Oleellista on, että ohjetta noudattamalla bussit ovat kaikissa tilanteissa tunnistettavissa Föli-liikenteen busseiksi.

Liite 1Mainostamisohje Föli-liikenteessä

Oheismateriaali 1Yhteenveto päätöksistä

Oheismateriaali 2Ulkomainosliiton lausunto lautakuntapäättäjille mainostamisohjeista Fölin liikenteessä

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä mainostamisohjeet Fölin tilaamassa liikenteessä liitteen mukaisesti. Samalla joukkoliikennejohtaja valtuutetaan antamaan tapauskohtaisesti tarkennuksia ja poikkeamislupia liikennöitsijöille.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Salmisen Tavion kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palKemppainen Seppo