Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8803.05.201712

8639-2016 (633)

Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustojen selvityspyyntö koskien kokeilua linjalla 601 26.9.-18.11.2016

Tiivistelmä:

Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustot pyytävät selvitystä linjan 601 kokeilusta, ja toivovat joukkoliikennelautakunnan esittävän Kaarinan ja Liedon kunnille uuden kokeilun toteuttamisesta olosuhteiden palauduttua normaaliksi. Lautakunnalle ei esitetä uuden kokeilun toteuttamista.

Tksjlk § 88

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 28.4.2017

 

Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustot ovat lähestyneet joukkoliikennelautakuntaa seuraavalla selvityspyynnöllä:

 

”Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustot pyytävät selvitystä linjan 601 (Varissuo-Palomäki) kokeilusta 26.9.2016-18.11.2016, josta päätettiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 14.9.2016. Kokeilun tarkoituksena on ilmeisesti ollut kartoittaa tarvetta tätä väliä liikennöivälle linjalle Fölin aiheuttamien muutoksien jälkeen, eritoten linjan 600 lakkauttamisen jälkeen. Lautakunta on kokousasiakirjoista päätellen myös ollut ilmeisen tietoinen siitä tosiasiasta, että Turun normaalikoulun lukio ei ollut tavallisissa tiloissaan, vaan Turun keskustassa väistötiloissa, vaikka kyseinen bussilinja palvelisi suuresti nimenomaan Littoisissa asuvia Turun normaalikoulun lukiota käyviä opiskelijoita. Kokousasiakirjoissa ilmenee myös se, että linjan 600 matkustajamäärät olivat aikoinaan jopa 100 matkustajan luokkaa –mikä edelleen vahvistaa näkemystä siitä, että linjalle 601 tulisi tehdä kunnollinen, oikea-aikainen kokeilu, jotta voitaisiin kartoittaa oikea matkustajamäärä.

 

Valtuustot haluaisivatkin selvityksen siitä, miksi kyseinen kokeilu päätettiin tehdä, vaikka lautakunta oli ilmeisen tietoinen kokeilun oletettavissa olevasta epäonnistumisesta ison osan potentiaalisesta käyttäjäkunnasta ollessa väistötiloissa. Tähän kokeiluun on kokousasiakirjojen mukaan käytetty 15 200€ (sisältyi talousarvioon), vaikka nuorisovaltuustojen mielestä kokeilun epäonnistuminen on tosiasiallisten olosuhteiden valossa ollut käytännössä itsestään selvää.

 

Nuorisovaltuustot toivovat myös joukkoliikennelautakunnan esittävän Kaarinan ja Liedon kunnille uuden kokeilun toteuttamisesta olosuhteiden palattua normaaliksi.”

 

Vastine

 

Joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 18.5.2016 § 102 käsitellyt linjan 600 lakkauttamista ja linjan 2 jatkamista Palomäkeen. Kokouksissaan 14.9.2016 § 166 ja 9.11.2016 § 196 lautakunta on käsitellyt ja päättänyt linjan 601 kokeilusta. Kaikki päätökset, kokeilun perustamista lukuun ottamatta, ovat pohjautuneet Kaarinan kaupungin ja Liedon kunnan päätöksiin. Linjamuutos sekä kokeilun järjestäminen ja päättäminen ovat kaikki olleet tarkasti perusteltuja päätöksiä.

 

Nuorisovaltuustojen selvityspyynnössä nostetaan esille epäkohta, että Turun normaalikoulun lukio ei ollut kokeilun aikana tavallisissa tiloissaan Varissuolla vaan Turun keskustassa väistötiloissa.

 

On totta, että lukiolaiset eivät olleet kokeilun aikana Varissuolla eivätkä täten matkustaneet kokeilulinjalla koulumatkojaan. Selvityspyynnössä oletetusta poiketen kokeilua järjestettäessä joukkoliikennetoimistolla ei ollut tiedossa, että lukiolaiset ovat väistötiloissa. Kokeilua valmisteltiin tiiviissä yhteistyössä Varissuolla toimivien koulujen kanssa, mutta tästä epäkohdasta tiedotettiin vasta kokeilun käynnistämisen jälkeen. Lukiolaisten puuttuminen matkustajista tiedettiin kuitenkin lakkauttamisesta päätettäessä niin joukkoliikennetoimistossa, kuin Kaarinassa ja Liedossakin.

 

Joukkoliikennetoimisto ei näe perusteita uuden kokeilun toteuttamiselle. Lautakunnan aikaisemmissa käsittelyissä esitetyt perusteet ovat edelleen päteviä. Sen lisäksi kokeiluehdotuksen hylkäämistä puoltavat seuraavat asiat:

 

1)Kaarina ja Lieto ovat lausuneet lakkauttamisen puolesta

2)Kokeiluun ei ole varattu rahaa budjetissa

3)Littoisten linjojen matkamäärät kasvoivat vuoden 2016 lopusta (vko 50) vuoden 2017 alkuun (vko 2). Väistötiloissa olleet opiskelijat eivät tästä päätelleen käyttäneet tai käyttäisi merkittävästi Littoisten alueen joukkoliikennepalvelua.

 

Lisäksi tulee huomioida, että linjastomuutos on lisännyt merkittävästi Littoisten alueen joukkoliikenteen käyttöä. Matkustajamäärät ovat lähteneet muutoksen jälkeen voimakkaaseen kasvuun, ollen nyt linjalla 2 lähes kaksinkertaiset linjaan 600 verrattaessa. Huomion arvoista on myös, että uudet matkustajat eivät ole tulleet pelkästään alueelta jonne tuotiin uusi palvelu. Käyttäjämäärät ovat tuplaantuneet myös linjan vanhalla osuudella, esim. Liedossa.

 

 

 

MAANANTAI - PERJANTAI

LAUANTAI - SUNNUNTAI

 

 

Linja

Lieto

Kaarina

Yhteensä

Lieto

Kaarina

Yhteensä

Yhteensä

vk 44 / 2015

600

459

536

995

41

54

95

1090

vk 2 / 2016

600

561

693

1254

67

89

156

1410

vk 10 / 2016

600

520

638

1158

77

76

153

1311

vk 38 / 2016

600

433

427

860

50

70

120

980

vk 39 / 2016

2B, 2C

409

672

1081

113

151

264

1345

vk 44 / 2016

2B, 2C

540

919

1459

97

121

222

1681

vk 50 / 2016

2B, 2C

570

990

1560

129

198

327

1887

vk 2 / 2017

2B, 2C

971

985

1956

104

167

271

2227

vk 10 / 2017

2B, 2C

1060

1103

2163

92

181

273

2436

 

Taulukko 1. Linjojen 2B/2C ja 600 nousijat Liedon ja Kaarinan pysäkeiltä.

 

Taulukon luvut kertovat nousijoiden määrän ks. linjoilla Liedon ja Kaarinan alueella. Luku ei siis sisällä esim. Turusta nousseita matkustajia jotka kulkevat Littoisiin. Luvut ovat kuitenkin vertailukelpoisia keskenään ja niistä voidaan päätellä muutoksen onnistuneisuutta.

 

Jos verrataan esim. viikkoa 10 vuonna 2016, jolloin linja 600 kulki Varissuon kautta, vuoden 2017 viikkoon 10 jolloin linjat 2B/2C kulkevat Kohmosta Turkuun on matkustajamäärät Liedon alueelta kasvaneet 520:stä 1060:een.

 

 

 

Edellä mainittujen seikkojen valossa muutos on ollut onnistunut. Lisäksi matkustusmäärät kokeilulinjalla 601 olivat niin vähäisiä, eikä lukiolaisia tiedetä olevan Littoisten alueella niin suurta määrää, että linjan 601 liikennöinti olisi perusteltua. Liikenteen järjestäminen olisi mahdollista ainoastaan, jos Kaarina ja Lieto päättävät liikenteen järjestämisestä ja varaavat siihen tarvittavat varat. Joukkoliikennetoimisto ei kuitenkaan tällä hetkellä näe tarvetta ehdottaa tällaisen liikenteen järjestämistä.

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää lähettää Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustoille esittelytekstin mukaisen selvityksen. Lisäksi se päättää, että joukkoliikennetoimisto käy Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa neuvottelun mahdollisen Littoinen-Varissuo-liikenteen tarpeesta ja kustannuksista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedKaarinan nuorisovaltuusto
tiedLiedon kunta
tiedNuorisovaltuusto