Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta22721.12.20164

5685-2015 (633, 065, 033)

eFöli-sähköbussiliikenteen yksikköhinnat

Tiivistelmä:

Lautakunnalle tuodaan ehdotus korvauksesta jota Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle maksetaan linjan 1 liikennöinnistä. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 227

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 16.12.2016:

 

Tausta

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt hyväksyä liikennöintisopimuksen Turun Kaupunkiliikenne Oy:n (myöhemmin TuKL) kanssa kokouksessaan 11.11.2015 § 217. Myös TuKL ja Turun kaupunki ovat hyväksyneet sopimuksen.

 

Sopimuksessa on määritetty yksikköhinnat joita liikennöinnistä maksetaan. Linjan 1 sähköbussien osalta on todettu seuraavaa:

 

”Linjan 1 liikennöinnin yksikköhinnat määritellään myöhemmässä vaiheessa, kun sähköbussien hankinta on edennyt vaiheeseen jossa kustannukset ovat kaikilta osin riittävän hyvin tiedossa. Yksikköhinnat määritellään niin, että sähköbusseilla ajettavan liikenteen kokonaishinta ei ylitä Liikennöitsijän dieselkäyttöisellä kalustolla ajettavan liikenteen hintatasoa. Hinnat määritellään Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä avoimesti niin, että hintakomponentit vastaavat mahdollisimmin hyvin todellisia kustannuksia, kuitenkin niin, että edellä mainittu hintakatto toteutuu. Hinnoissa huomioidaan kaikki sähköbussihankkeelle maksettavat tuet, hankeavustukset sekä muut mahdolliset liikennöinnin hintaan alentavasti vaikuttavat seikat.

 

Mikäli sähköbusseilla ajettavan liikenteen kustannuksien todetaan eroavan oleellisesti etukäteen arvioidusta, voidaan yksikköhinnoista neuvotella Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä uudelleen. Neuvottelujen käynnistymisen edellytyksenä on, että liikennöinnin kustannuksista on riittävän kattavasti tietoa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.”

 

Joukkoliikennetoimisto ja TuKL ovat yhteistyössä määrittäneet hinnat joita linjan 1 sähköbussiliikenteessä noudatetaan. Ehdotetut hinnat perustuvat parhaaseen arvioon kustannusmuutoksista.

 

Yksikköhintojen määrittäminen

 

Liikennöintikorvaus maksetaan kolmen komponentin avulla:

 

1) Linjakilometrikorvaus

Linjakilometrit (km) ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aika­taulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin kat­sotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet.

 

2) Autopäiväkorvaus

Autopäivät (ap) ovat aikataulukaavion mukaisen liikenteen hoitamiseen suurin sa­manaikaisesti tarvittava linja-autojen määrä. Kustannustekijänä autopäiviin kat­sotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset.

 

3) Linjatuntikorvaus

Linjatunnit (h) ovat ajokaavioissa esitettyjen aikataulupalojen kokonaisaika, joka sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Kustan­nus­teki­jänä linjatunteihin katsotaan sisältyvän kuljettajien palkat sosiaali­menoineen.

 

Sähköbussiliikenteen yksikköhinnat on määritelty sopimuksen mukaisten dieselbussiliiketeen hintojen avulla käyttäen seuraavia periaatteita.

 

1) Linjakilometrikorvausta muutetaan niin, että

Poistetaan nykyinen polttoaineen kulutus per kilometri

oLuvut perustuvat TuKL keskimääräiseen autojen polttoaineenkulutukseen sekä vuoden 2016 tammi-maaliskuun keskimääräiseen polttoaineen hintaan

Lisätään sähköbusseille arvioitu kulutus per kilometri

oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan arvioon sähkönkulutuksesta sekä TuKL ja Turku Energia Oy:n väliseen sopimukseen sähkönhinnasta

Poistetaan nykyinen dieselauton huoltokustannus per kilometri

oLuvut perustuvat nykyisiin TuKL:n huoltokustannuksiin

Lisätään sähköbussien huoltokustannukset per kilometri

oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan tarjoukseen

 

2) Autopäiväkorvausta muutetaan niin, että

Poistetaan dieselautojen pääomakustannus

oLuvut perustuvat keskimääräiseen dieselbussin hintaan, 12 vuoden kuoletusaikaan ja autopäivien määrään tuona aikana

Lisätään sähköbussien pääomakustannus

oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan ilmoittamiin hintoihin, 7 vuoden kuoletusaikaan, autopäivien määrään tuona aika

oLisäksi luvuissa on huomioitu hankkeelle kohdistuvat tuet TEM:ltä ja Civitas Eccentric hankkeesta

Poistetaan Turku Energian latauspalvelusta aiheutuva lisäkustannus johon ei ole Kaupungin lisärahoitusta. Tämä kustannus on verrattavissa polttoaineen toimituskuluihin, mutta on laskuteknisesti selkein kohdistaa autopäiväkorvaukseen

 

3) Linjatuntikorvausta ei ole muutettu

Sähköbussitekniikalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta kuljettajien palkkoihin

 

Tarkemmat laskelmat ja yksikköhinnat on esitetty salaisessa liitteessä 1. Salauksen perusteena on liikesalaisuus.

 

Yksikköhintojen muutokset on arvioitu avoimesti ja niin, että myöhemmässä vaiheessa, kun liikennöinnistä on riittävästi tietoa, on niitä mahdollista tarkistaa helposti.

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

 

Liite 1                                  eFöli sähköbussin yksikköhinnat
Salassa pidettävä asia. Salauksen peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 §:n 17 kohta.

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

 

hyväksyä eFölin yksikköhinnat liitteen 1 mukaisesti

lähettää sen edelleen Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle hyväksyttäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKaupunginhallitus
tpvJorasmaa Lauri
tpvKorte Sirpa


Liitteet:

Tksjlk § 227
Liite 1:eFöli sähköbussin yksikköhinnat