Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta21530.11.201610

9401-2016 (041, 633)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvio vuodelle 2017, taloussuunnitelma vuosille 2018-2020 sekä taloussuunnitelmaan sisältyvä strateginen sopimus ja operatiivinen sopimus

Tiivistelmä:

Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon joukkoliikenteen talousarvio kattaa koko Föli-liikenteen. Turun kaupunginvaltuusto on pienentänyt joukkoliikenteen nettolukua Turun osalta 397.000 eurolla.

Tksjlk § 215

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 24.11.2016:

Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt vuoden 2017 talousarvion ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelman kokouksessaan 14.11.2016 § 179. Kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvio ja taloussuunnitelma sekä valtuuston siihen hyväksymät muutokset löytyvät myös internetosoitteesta

http://www.turku.fi/talous-ja-strategia/talousarvio

Turun kaupunginhallituksen ja toimialojen väliset strategiset sopimukset on hyväksytty kaupunginhallituksessa 7.11.2016 § 426. Lauta- ja johtokuntien tulee päättää määrärahojen kohdentamisesta sekä hyväksyä strategiset ja operatiiviset sopimukset osaltaan 13.12.2016 mennessä.

Joukkoliikennetoimen tulee kuntien yhteistoimintasopimuksen mukaan toimittaa seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja –suunnitelma jäsenkunnille 30.9. mennessä ja hyväksytty talousarvio ja –suunnitelma 15.1. mennessä.

Lautakunnalle asetettu nettoluku on Turun kaupungin joukkoliikenteen nettoluku. Muiden kuntien tuloja ja menoja seurataan kuten Turun tuloja ja menoja. Talousarviossa muiden kuntien nettoluku nollaantuu Turun budjetissa, eli kunnat maksavat oman nettolukunsa verran Turulle.

Käyttötalous

Vuodelle 2016 on kohdistunut lautakunnan talousarviokäsittelyn jälkeen 35.000 euron vähennys hallintoon ja 362.000 euron vähennys liikennöinnin ostoon. Perusteena tässä on ollut kilpailukykysopimus. Turun kaupunginvaltuuston päätös erittelyineen on nähtävänä kokouksessa.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimusten työaikaa koskevia määräyksiä on muutettu siten, että säännöllistä työaikaa on pidennetty. Työaika pitenee kilpailukykysopimuksen mukaisesti keskimäärin 24 tuntia vuodessa ansiotasoa muuttamatta. Työaikojen pidennykset tulevat voimaan 1.2.2017 lukien.

Kilpailukykysopimuksessa sovitusta lomarahojen vähentämisestä 30 prosentilla nykyisestä tasosta lomanmääräytymisvuosien 2016–2017, 2017–2018 ja 2018–2019 osalta on sovittu erillisessä virka- ja työehtosopimuksessa. Sen mukaan lomaraha maksetaan 30 prosentilla alennettuna 1.2.2017–30.9.2019 välisellä ajanjaksolla.

Liikenteen hankintakustannusten osalta kaupunki on käyttänyt samaa 0,7 % kiky-vähennystä kaikkiin kaupungin hankintoihin hankinnasta riippumatta. Turun kaupungin konsernihallinnossa on arvioitu, että kiky-sopimus itsessään alentaa kustannuksia niin paljon, että liikennöinnin osto halpenee eikä nettolukutavoite edellytä liikennetarjonnan heikentämistä tai lipunhintojen nostoa. Todettakoon, että AKT:n työehtosopimus päättyy tammikuun 2017 lopussa eikä uuden sopimuksen kustannusvaikutuksista ole tällä hetkellä tietoa.

Liikennöinnin ostokustannusten kiky-vähennys on laskettu virheellisesti koko liikenteen ostosummasta, vaikka Turku voi omalla päätöksellään vaikuttaa vain omaan nettolukuunsa, joka perustuu omiin liikenteen ostokustannuksiin. Koko 362.000 euron vähennys on tehty Turun nettolukuun.

Alkuperäisessä syksyn talousarviolukujen mukaan laaditussa talousarvioesityksessä Turun joukkoliikenteen nettoluku sai kasvaa 1 % verrattuna vuoteen 2016. Lautakunnan esitys tehtiin annettuun nettolukuun, jonka saavuttaminen kuitenkin edellyttäisi sekä maltillista kuljetusalan työehtosopimusta että joukkoliikenteen matkamäärän kasvua vähintään kolmella prosentilla vuonna 2017. Uusi Turun valtuuston marraskuussa päättämä nettoluku on peräti 1,3 % pienempi kuin vuoden 2016 nettoluku ja siis 2,3 % pienempi kuin talousarviota tehdessä käytetty nettoluku. Todennäköisyys, että joukkoliikenteen nettokustannukset ovat 2,3 % alkuperäistä talousarviota pienemmät heikentämättä joukkoliikennepalveluja ja nostamatta lipunhintoja, on erittäin pieni. Joukkoliikenteen matkamäärä on ollut koko vuoden 2016 reippaassa kasvussa. On erittäin huono asia koko kaupunkirakenteen kehittämisen kannalta, jos tämä hieno kasvu joudutaan katkaisemaan joukkoliikennepalveluja heikentämällä.  

Nettolukumuutokset on kirjattu talousarvioon ja strategiseen ja operatiiviseen sopimukseen.

Valtuusto on vähentänyt joukkoliikenteen nettolukua taloussuunnitelmakaudelle 2018-2020 lautakunnan talousarviokäsittelyn jälkeen seuraavasti: vuoden 2018 nettoluku -17,3 milj. e (vähennys 397.000 e), vuoden 2019 nettoluku -17,5 milj. e (vähennys 397.000 e) ja vuoden 2020 nettoluku -17,7 milj. e (vähennys 362.000 e). Nämä muutokset on korjattu talousarvioon ja strategiseen ja operatiiviseen sopimukseen.

Investoinnit

Joukkoliikenteen kehittämiseen on hyväksytty 1 % määräraha 500.000 euroa vuodessa taloussuunnitelmakauden vuosille 2017-2020. Tämä investointikustannus jaetaan kuntien kesken väkiluvun suhteessa. Investointivarauksen avulla pystytään toteuttamaan joukkoliikenteen välttämätöntä tuote- ja palvelukehitystä esim. EMV-maksaminen, asiakkaiden mobiilipalvelut, personoidut sähköiset palvelut, paikkatietoon sidotut matkustajainformaatiopalvelut jne.

Seuranta

Joukkoliikennelautakunnan budjetin sitovuustaso on Turun kaupunginvaltuuston päättämä toimielimen nettoluku. Lautakunnan päätettäväksi pitää tuoda virasto- ja toimistopäälliköiden hankintavaltuudet ylittävät määrärahan muutokset ja sitoumukset. Lautakuntaa tiedotetaan taloustilanteesta kuukausittain. Lisäksi, jos nettoluku uhkaa ylittyä, tiedotetaan siitä lautakuntaa mahdollisia korjaustoimenpiteitä varten.

Muuta

Lisäksi kaupunginvaltuustossa on rollaattorimatkoihin liittyen tehty ponsi, jonka mukaan joukkoliikenteen tulee selvittää mahdollisuudet ja kustannukset kortinlukijoiden asentamiseksi bussien keskiosaan.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen talousarvio 2017 ja vuosien 2018-2020 suunnitelma liitteineen (investointiosa)

Oheismateriaali 2Strateginen sopimus 2017-2020 ympäristötoimiala

Oheismateriaali 3Operatiivinen sopimus 2017-2020 ympäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä esitetyn sitovuustason sekä oheisen vuoden 2017 talousarvion ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelman sekä osaltaan strategisen ja operatiivisen sopimuksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Lisäksi lautakunta päätti Miikkolan Nordqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti valtuuttaa joukkoliikennejohtajan tekemään kaupunginhallitukselle selvityksen voimassa olevien joukkoliikenteen hankintaa koskevien sopimusten vaikutuksesta säästöjen saavuttamiseen.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tiedKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo