Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta11018.05.20161

1307-2016 (065, 633)

Turun kaupungin sisäisten bussilinjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22M, 22X, 23, 23A, 23B, 77, 78 ja 82 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallitus on päättänyt valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan käynnistämään Turun kaupungin sisäisten bussilinjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22M, 22X, 23, 23A, 23B, 77, 78 ja 82 liikennöinnin kilpailuttamisen. Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää bussilinjojen kilpailutuksen. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 110

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 12.5.2016:

Turun kaupunginhallitus on päättänyt kokouksessaan 8.2.2016 § 75 seuraavaa:

”Kaupunginhallitus päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen kilpailutuskohteesta 1/2016 lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

Kilpailutuskohteen 1/2016 linjojen 21, 21A, 21B, 22, 22A, 22B, 22M, 22X, 23, 23A, 23B, 77, 78 ja 82 liikenne tulee kilpailuttaa ajalle 27.9.2017 – 30.6.2024. Sopimusta voidaan jatkaa kolmen vuoden optiokaudella. Kalustosta noin puolet tulee olla uutta kalustoa ja muiden autojen ikää koskevat kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset. Kilpailutuskohteessa on 16 autoa, joiden kaikkien tulee olla telibusseja. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.”

Joukkoliikennetoimisto on yhdessä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa valmistellut tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti. Kyseessä on vuoden 2016 toinen kilpailutuskierros, joten asiakirjoissa käytetään numerointia 2/2016. Kilpailutusasiakirjoissa on huomioitu uusiutuva hankintalainsäädäntö.

Euroopan parlamentin ja neuvoston julkisia hankintoja ja käyttöoikeussopimuksia koskevat direktiivit (2014/23-25/EU)annettiin 26.2.2014. Direktiivien tavoitteena on muun muassa hankintasääntelyn yksinkertaistaminen sekä pienten ja keskisuurten yritysten aseman parantaminen hankintamenettelyissä. Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivien määräykset osaksi kansallista lainsäädäntöä 18.4.2016 mennessä.

Suomessa on tavoitteena, että kansallinen hankintalainsäädäntö olisi voimassa mahdollisimman pian loppuvuodesta 2016. Euroopan unionin oikeuteen sisältyvä välittömän oikeusvaikutuksen periaate antaa mahdollisuuden vedota tuomioistuimissa unionin lainsäädäntöön kuten direktiiviin, vaikka vastaavaa kansallista säädöstä ei olisi annettu (mm. unionin tuomioistuimen ratkaisu asiassa 41/74, Van Duyn). Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä on unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan välitön oikeusvaikutus, kun sen säännökset ovat ehdottomia sekä riittävän selkeitä ja tarkkoja. Lisäksi soveltamisen edellytyksenä on, että jäsenvaltio ei ole saattanut direktiiviä osaksi kansallista lainsäädäntöä sille asetetussa määräajassa.

On tarkoituksenmukaista, että tarjouskilpailulle varataan reilusti aikaa. Tarjouskilpailu ajoittuu lautakunnan kesälomakaudelle ja kilpailutuskohteen 2/2016 mukainen liikennöinti alkaa 27.9.2017. Tästä syystä tarjousten jättöajaksi esitetään vasta 05.09.2016. Tarjouskilpailun ratkaisu tuodaan lautakunnan päätettäväksi syyskaudella 2016 ja voittaneelle yritykselle jää silti noin vuosi aikaa valmistautua liikenteen aloittamiseen.

Liite 1Kilpailutus 2/2016, tarjouspyyntö (Dnro 1307-2016)

Liite 2Sopimusluonnos (Dnro 1307-2016)

Oheismateriaali 1Turun kaupunginhallituksen päätös 08.02.2016 § 75

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 13.5.2016:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvHankinta- ja logistiikkakeskus
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 110
Liite 1:Kilpailutus 2/2016, tarjouspyyntö (Dnro 1307-2016)
Liite 2:Sopimusluonnos (Dnro 1307-2016)