Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5023.03.20165

3533-2007 (611)

Lausunto Hirvensalon osayleiskaavan uudesta luonnoksesta

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallitus on pyytänyt Hirvensalon osayleiskaavan uudesta luonnoksesta lausuntoa. Lautakunnalle esitetään, että se antaa kaavasta esittelytekstin mukaisen lausunnon, jossa keskitytään joukkoliikenteen osalta merkittävimpiin kohtiin. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 50

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, yleiskaavainsinööri Olavi Ahola 15.1.2016:

Turun kaupunginhallitus on 17.12.2015 päättänyt pyytää uudesta osayleiskaavaluonnoksesta lausunnot. Aiemmasta osayleiskaavaluonnoksesta on pyydetty lausuntoja 2010, minkä jälkeen luonnosta on muutettu lausuntojen, mielipiteiden ja erityisesti Turun kaupunkiseudun rakennemallin 2035 (Kv 21.5.2012) pohjalta niin paljon, että päädyttiin uuteen kaavaluonnosvaiheeseen.

Lähettänette mahdollisen lausuntonne 29.2.2016 mennessä Ympäristötoimialalle, PL 355, 20101 Turku.

Osayleiskaavaluonnoksen kartta ja kaavaselostus ovat liitteinä, muu valmisteluaineisto on nähtävänä internetissä osoitteessa: www.turku.fi/hirvensalonosayleiskaava

Lisätietoja antavat yleiskaavainsinööri Olavi Ahola ja liikennejärjestelyjen osalta liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokela (puh. 040 838 9014, sähköposti: juha.jokela@turku.fi ).

Seudullinen joukkoliikenne, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 18.3.2016:

Kaavalausuntoa on pyydetty alunperin 29.2.2016 mennessä, mutta tuo aikaraja on myöhemmin siirtynyt teetettävien lisäselvitysten vuoksi niin, että lausunto voidaan antaa lautakunnan 23.3.2016 kokouksen käsittelyn kautta.

Hirvensalon osayleiskaavan laatiminen aloitettiin 2007 ja konsulttityönä 2008 - 2009 haettiin sisäiselle rakenteelle uusia ideoita. Siltä pohjalta laadittiin kaavaluonnos 2010 (Kh 18.10.2010). Kaavaehdotuksen laatiminen on ollut tämän jälkeen keskeytyksissä useiden tekijöiden vuoksi. Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035 laadittiin 2010 - 2012 ja maakuntakaavaa tarkistetaan rakennemallin pohjalta parhaillaan. Saarten ja mantereen välisistä liikenneyhteyksistä tehtiin erillisselvitys 2011 - 2012. Yleiskaava 2029:n valmistelu kaupunkiseudun rakennemalliin perustuen on edennyt kehityskuvavaiheeseen. Osayleiskaavaluonnoksesta saatujen lausuntojen ja esiarvioinnin perusteella Natura-arviointi todettiin välttämättömäksi. Osayleiskaavan perustietoja on täydennetty etenkin rakennussuojelun ja luonnonsuojelun osalta.

Osayleiskaavan osalta on tarkoituksenmukaista lausua joukkoliikenteeseen vaikuttavista yleisistä kohdista. Yleiskaava ohjaa osaltaan tarkempien asemakaavojen laatimista ja on merkittävässä roolissa siinä minne asutus, työpaikat ja liikenne ohjataan.

Lausunto:

Joukkoliikennelautakunta kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Hirvensalon osayleiskaavan uudesta luonnoksesta.

Yleiskaavan tavoitteet asumisen sijoittamisesta ovat hyviä ja joukkoliikennejärjestelmää tukevia.

Asumiselle varattavat alueet ovat pääosin olevien alueiden laajenemista länteen päin Tammistontien ja Kukolantien sekä Pikisaarentien - Särkilahdentien suunnalla.

Nykyisten alueiden laajeneminen ja tiivis rakentaminen ovat joukkoliikenteen kannalta hyviä ratkaisuja.

Uusia alueita varataan Maunulan-Rauhaniemen alueelta, Uittamonsillalle johtavan kadun varrelta Hirvensalosta ja Uittamon Akumentinpuistosta sekä pohjoisosasta Syvälahden selänteen alueelta ja laajennuksia Latokarin-Lauttarannan alueelta.

Uusien alueiden varaaminen on tarkoituksenmukaista ja tiheämmin rakennettavien alueiden sijoittaminen liikenteen pääväylien varteen tukee joukkoliikenteen tulevaisuuden ratkaisuita.

Saaren ja mantereen välisiä yhteyksiä parannetaan varaamalla Uittamonsilta ja Lauttarannan-silta. Uutena pääkokoojana varataan Kukolantien jatkaminen länteen Särkilahdentielle/Häppiläntielle. Kakskerrantien ympäristöä eheytetään bulevardimaiseksi nelikaistaiseksi, hyvin joukkoliikennettä palvelevaksi pääkaduksi. Joukkoliikenteen edellytyksiä parannetaan muuallakin toimintojen, erityisesti asumisen sijoittamisella.

Uittamonsilta parantaisi myös joukkoliikenteen toimintamahdollisuuksia Hirvensalossa. Se mahdollistaisi paremmin sellaisten linjojen perustamisen jotka mahdollistavat matkustamisen kaupungin reuna-alueille ja jotka kuormittavat nykytilanteessa turhaan keskustan liikenneverkkoa. Kakskerrantie on myös joukkoliikenteen pääreitti Hirvensalossa ja sitä tulee kehittää paremmin joukkoliikennettä palvelevaksi. Koska liikenneväylien kapasiteetti Hirvensalon ja mantereen välillä on erittäin rajoitettu, on erityisen tärkeää, että joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä tuetaan.

Pyöräilyn ja kävelyn yhteyksiä pyritään parantamaan jatkuviksi reiteiksi yhdessä ulkoilureittien varausten kanssa siten, että reitit palvelevat sekä nopeampaa työ- ja asiointiliikennettä että sijoittuvat miellyttävään ympäristöön.

Pyöräilyn ja kävelyn vahva tukeminen on tärkeää, koska niiden avulla saadaan rauhoitettua helposti kuormittuvaa liikenneverkkoa. Pyöräily, kävely ja joukkoliikenne tukevat myös toisiaan. Moni pyöräilijä valitsee pyörän vain hyvällä ilmalla joten on tärkeää, että joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä kehitetään yhdessä. Vaihtoehtoisten kulkumuotojen rooli korostuu Hirvensalon haastavassa tilanteessa, jossa saarelta pois johtavien liikenneväylien kapasiteetti on rajoitettua.

Hirvensalo on kaupungin vetovoimaista kasvusuuntaa, jonka valtteina ovat merellisyys, vaihteleva luonto ja monipuoliset virkistysmahdollisuudet. Vetovoimaisuutta sen sijaan voi vähentää sijainnin takaperoisuus, saari sijaitsee kaupungin ”väärällä” puolella yhden yhä lisää ruuhkautuvan yhteyden varassa. Alueella ei myöskään ole paljon työpaikkoja eikä palveluja, jotka vähentäisivät liikennöimistarvetta saarelta ulospäin. Osayleiskaavan valmistelussa on voitu osoittaa, että seudun rakennemallin mukainen n. 15 000 uuden asukkaan kerrosalatarve saadaan sijoitettua saarelle siten, että luonnon ja maiseman arvot suurimmaksi osaksi säilyvät. Uuden Uittamonsillan varaukseen liittyen Hirvensalossa ja Uittamon Akumentinpuiston alueelle on esitetty uusien asuntoalueiden varaukset rakennemallin mukaisesti.

On tärkeää, että saaren luontoarvojen säilyminen saadaan kaavoituksella varmistettua. Hirvensalon nykyinen tieverkko ja rakentaminen ovat joukkoliikenteelle haasteellisia. Saarella on useita yhtä vahvoja liikenneväyliä joita joukkoliikenteen tulisi palvella. Uusien alueiden tukeutuminen olemassa olevaan rakentamiseen vahvistavat joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä nykyisestä tilanteesta. Vaikka nykytilanteen tieverkko luo haasteensa joukkoliikenteelle, ei uusien väylien perustaminen ole perusteltua mm. luontoarvojen valossa. Joukkoliikenteenkin etu on, että tulevaisuuden rakentaminen keskittyy olemassa olevien väylien varrelle.

Syvälahden koulun paikan varmistuttua lähialueiden asuntoaluevarausta laajennetaan huomattavasti.

Asuinrakentaminen koulujen lähialueelle niin, että oppilaat voivat tukeutua paremmin kevyeen liikenteeseen on joukkoliikenteen kannalta erinomainen ratkaisu. Koulukyytien järjestäminen on joukkoliikenteen järjestämiskustannusten kannalta kallista eikä busseja yleensä saada tehokkaaseen käyttöön päivällä. Asuntorakentaminen koulujen lähelle vapauttaa joukkoliikenteen resursseja tehokkaampaan käyttöön.

Hirvensalon palveluvarustus tulee kehittymään asukasluvun kasvun myötä. Tavoitteena on sijoittaa saarelle palveluja, jotka vähentävät liikkumistarvetta sillan yli Turun keskustaan. Tällainen hanke on koulu-, kirjasto- ym. palveluja sisältävän monitoimitalon rakennuspaikan kaavoittaminen Syvälahden alueelle, joka on merkitty keskustatoimintojen alueeksi osayleiskaavassa.

Keskustatoimintojen alueeksi on merkitty myös Moikoisten nykyisen liikekeskuksen alue, uudelle sillalle johtavan kadun risteyksen ympäristö sekä Haarlan nykyisen liikekeskuksen alue. Alueet sijoittuvat kaikki Kakskerrantien varteen. Kakskerrantien ympäristö sillalta uuden sillan risteykseen tulisi suunnitella kokonaisvaltaisesti kaupunkikuvan parantamiseksi ja palvelujen jäsentämiseksi.

Osayleiskaavaluonnoksen mukaisia keskustatoimintojen aluevarauksia muualla kuin Kakskerrantien varrella ei kaavaehdotuksessa esitetä. Tuleva väestöpohja ei riittäne lähipalveluja suurempaan palvelutarjontaan.

Palvelujen keskittäminen liikenteen pääväylien varteen on kannatettavaa. Erityisesti Moikoinen ja Haarla ovat jo nyt helposti saavutettavissa myös joukkoliikenteellä. Palvelujen sijoittaminen pääväylien varteen tekee joukkoliikenteen järjestämisen niihin helpommaksi.

Vaikutusten arvioinnissa todetaan, että:

Uittamonsilta parantaa Hirvensalon saavutettavuutta itäisestä suunnasta kaikilla kulkutavoilla.

Uittamonsilta ei paranna nykyisen Hirvensalon sillan välisen Stålarminkadun pääreitin autoliikenteen välityskykyä. Sen sijaan keskustaan ja sen ohi pyrkivälle liikenteelle pyritään antamaan hyviä vaihtoehtoisia reittejä muita pääkatuja pitkin. Uittamonsilta siirtää valmistuessaan liikennettä Hirvensalon nykyiseltä sillalta sekä Vähäheikkiläntien ja Stålarminkadun-Martinkadun reiteiltä mm. Eteläkaarelle ja Ispoisten puistotielle.

Uittamonsilta muodostaa varareitin autoliikenteelle esim. onnettomuustilanteessa.

Uittamonsilta luo uuden kävely- ja pyöräily-yhteyden Uittamon suunnasta Hirvensaloon sekä mahdollistaa joukkoliikennereitin Uittamon ja Hirvensalon välille.

Itäisen suunnan liikenneratkaisuiden tukeminen Uittamonsillalla on kannatettavaa. Rakentuessaan uusi silta mahdollistaisi uusien joukkoliikenteen ratkaisuiden kehittämisen. Mahdolliseksi tulisi mm. erilaiset Turkua kiertävät runkobussiratkaisut Hirvensalosta. Vahva poikittaisyhteys ohjaisi matkustajia joukkoliikenteen käyttäjiksi ja ohjaisi joukkoliikennettä myös kaupungin kehälle. Se että osa henkilöautoliikenteestä siirtyisi pois Turun keskustaan johtavalta väylältä rauhoittaisi keskustaa sekä keskustan kuormittunutta liikenneverkkoa jonka kapasiteettiä ei ole enää mahdollista oleellisesti kasvattaa.

Yhteenveto:

Hirvensalon osayleiskaavan uusi luonnos on tarkoituksenmukainen ja tukee hyvin Hirvensalon alueiden kehittämistä huomioiden joukkoliikenteen tarpeet sekä saaren tärkeät luontoarvot. Kaava vahvistaa Kakskerrantien roolia joukkoliikenteen runkoreittinä ja mahdollistaa tarvittaessa uuden poikittaisen yhteyden luomisen. Kerrostaloasumisen osoittaminen nykyisten tiiviiden alueiden läheisyyteen parantaa nykyisin haastavien joukkoliikennetarpeiden täyttämistä. Etenkin saaren länsiosat ovat nykyään haastavia alueita järjestää joukkoliikennettä, ja asutuksen tiivistäminen ja keskittäminen itäosiin sekä kerrostalorakentaminen pohjoiseen, tukevat joukkoliikenteen tulevaisuuden ratkaisuita.

Oheismateriaali 1Osayleiskaavaluonnoksen kartta ja kaavaselostus

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 18.3.2016

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa Turun kaupunginhallitukselle esittelytekstin mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus