Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5123.03.20166

2185-2016 (032, 633)

Rahastuslaitteiden käyttäminen sopimusliikenteen ulkopuolisessa liikenteessä

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että joukkoliikennetoimiston omistamien autolaitteiden käyttämisestä sopimusliikenteen ulkopuolisessa liikenteessä peritään vuokraa. Laitteiden käyttämisestä aiheutuvasta ylimääräisestä työstä ja rikkoutuneista laitteista peritään korvaus.

Tksjlk § 51

Vt. kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 16.3.2016:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen sopimusliikennöitsijät käyttävät linja-autojaan aika ajoin myös muussa kuin Föli-liikenteessä. Esimerkkinä tällaisista ajoista ovat kesäaikaiset tapahtumat, joihin tapahtumajärjestäjät tilaavat liikennettä suoraan liikennöitsijöiltä. Ylimääräinen liikenne edellyttää lupaa toimivaltaiselta viranomaiselta, jos matkustajilta peritään maksuja. Pääsääntöisesti liikennöitsijöiden anoma lupa on myönnetty kuitenkin siten rajattuna, että Turun seudun joukkoliikenneviranomainen ei ole velvollinen järjestämään kuljetuksissa tarvittavaa lippujärjestelmää.

Turun seudun joukkoliikenteessä on käytössä matkakorttijärjestelmä, jonka autolaitteet omistaa joukkoliikennetoimisto. Koska autolaitteet on asennettu busseihin kiinteästi, liikennöitsijät ovat rahastaneet myös ylimääräistä liikennettä joukkoliikenteen omistamilla autolaitteilla. Autolaitteiden käyttämiseen liittyvistä ehdoista ei kuitenkaan ole olemassa yksiselitteistä päätöstä.

Joukkoliikennetoimiston näkemys on, että autolaitteiden käyttäminen ylimääräisessä liikenteessä on mahdollista, kunhan seuraavista reunaehdoista on päätetty:

Päiväkohtaisen laitevuokran suuruus on oltava suhteessa liikennöitsijöiltä perittäviin pitkäaikaisiin laitevuokriin. Liikennöitsijöille toimitetuista ylimääräisistä varalaitteista peritään tällä hetkellä 150 € /laite /kuukausi. Päiväkohtainen vuokraus aiheuttaa kuitenkin laskutukseen yms. liittyviä hallinnollisia kuluja saman verran kuin kuukausivuokra, mikä on otettava huomioon vuokran suuruudessa.

Joukkoliikennetoimiston henkilökunnalle aiheutuva ylimääräinen työ koostuu muun muassa maksutapahtumien ja myyntitilaston selvittelystä sekä clearauksen selvittelystä. Ylimääräinen selvittelytyö ei ole riippuvainen maksutapahtumien määrästä. Yksittäisen maksutapahtuman etsiminen tuhansien maksutapahtumien joukosta vie paljon aikaa, mutta aivan yhtä paljon saattaa mennä yhden virheen etsimiseen pienemmästä tapahtumajoukosta. Tämän takia korvaus ylimääräisestä työstä on oltava kiinteä riippumatta tapahtuman suuruudesta tai ajettavien ylimääräisten ajojen määrästä.

Joukkoliikennetoimisto edellyttää, että liikennöitsijät pitävät autoihin asennetut laitteet toimintakuntoisina ja ilmoittavat rikkoutumisista välittömästi. Oletus siis on, että ylimääräisiin ajoihin osoitetuissa autoissa on toimiva laitekokonaisuus, ja että laitekokonaisuus on toimiva myös ylimääräisten ajojen jälkeen. Jos laitekokonaisuus tai siihen kuuluva yksittäinen laite rikkoutuu ylimääräisessä ajossa, liikennöitsijä on korvausvelvollinen. Laitekokonaisuus sisältää:

o  Myyntilaite ja keskusyksikkö

o  Etälukija

o  Yhdistelmäantenni (3G/GPRS, Wlan, GPS)

o  asennuslevyt myyntilaitteelle ja etälukijalle

o  johtosarja liittimeen

o  Ethernet kytkin (ajoneuvoissa, joihin sijoitettu useampi kuin yksi etälukija)

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 16.3.2016:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että joukkoliikennetoimiston omistamia autolaitteita voidaan käyttää tilatun sopimusliikenteen ulkopuolella tapahtuvassa liikennöinnissä seuraavilla ehdoilla:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedGrandellin Liikenne Oy
tiedJ. Vainion Liikenne Oy
tiedJalobus Oy
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedSL-Autolinjat
tiedTurun Citybus Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedVesman Liikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tpvYmpäristötoimiala, seudullinen joukkoliikenne