Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta2210.02.20169

8241-2015 (633)

Liityntälippujen hinnoittelun periaatteet

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi liityntälippujen yleisperiaatteet 19.8.2015. Nyt päätettäväksi esitetään liityntälippuja koskevan hinnoittelun linjaukset.

Tksjlk § 22

Vt. kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 28.1.2016:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä ollaan siirtymässä uuden maksujärjestelmän mahdollistamaan tunnistepohjaiseen lippujärjestelmään. Tunnistepohjainen järjestelmä tekee mahdolliseksi Föli-lipputuotteiden yhdistämisen muiden toimijoiden lipputuotteisiin aikaisempaa helpommin ja luotettavammin.

Lautakunta hyväksyi liityntälippujen yleisperiaatteet 19.8.2015 § 143. Esittelytekstin ja päätöksen mukaan periaatteet koskevat muiden joukkoliikennetoimijoiden kanssa toteutettavia yhteislippuja (esimerkiksi Helsingin ja Turun välinen linjaliikenne sekä Föli-liikenne yhdessä). Päätöksen jälkeen asia on tarkentunut siten, että yhdistelmälippu voidaan tehdä myös muiden toimijoiden kuin joukkoliikennetoimijoiden kanssa. Tällaisia toimijoita voivat olla esimerkiksi teatterit, messut ja festivaalit, jolloin yhdistelmälippu sisältää Föli-liikenteen lipun ja sisäänpääsyn tapahtumaan. Elokuussa 2015 hyväksytyt yleisperiaatteet sopivat soveltuvin osin myös näihin yhdistelmälippuihin (avoimuus ja tasapuolisuus, matkustusoikeus, lipun tarkastamisen periaatteet, lipun voimassaolo, alennusryhmät, asiakkuus ilman rekisteröitymistä sekä rahaliikenteessä vain yhden kerran perittävä maksu).

Liityntälippujen suunnittelun lähtökohtana on positiivinen asiakaskokemus, joka lisää joukkoliikenteen käyttämistä. Useimmissa tapauksessa jo se on riittävä positiivinen asiakaskokemus, että voi ostaa yhdellä maksukerralla lipun sekä linjaliikenteeseen että paikallisliikenteeseen. Houkuttelevuuden kasvattamiseksi on kuitenkin syytä ottaa huomioon myös hinnoittelun kannustava vaikutus. Jos yhdistelmälippu voidaan ”paketoida” niin, että asiakas saa hyvän palvelun ja sen lisäksi vielä hintaedun, ostokynnys alentuu entisestään. Lippujen hinnoista päättää lautakunta.

Koska yhdistelmälipuissa voi olla useita erilaisia kombinaatioita useiden eri toimijoiden kanssa, on tarkemmasta hintayhteistyöstä sovittava aina tapauskohtaisesti. Lähtökohtana voidaan pitää sitä, että yhteistyössä linjaliikenteen kanssa hinnalla ei ole yhtä suurta merkitystä kuin yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa. Esimerkiksi jos bussi- tai junamatka Helsingistä Turkuun maksaa 20-30 euroa, ei 3 euron paikallisliikenteen maksu sen päälle tunnu oletettavasti kovin merkittävältä varsinkaan, jos paikallisliikenteen käyttö ei kilpaile oman auton käyttämisen kanssa.

Sen sijaan paikalliseen tapahtumaan saattaa olla hyvinkin helppo mennä omalla autolla, jolloin joukkoliikenteen houkuttelevuutta on lisättävä myös rohkeammalla hinnoittelulla. Jos messulippu maksaa 20 euroa ja oman auton pysäköiminen 6 euroa, edestakainen matka paikallisliikenteen bussilla ei ole kilpailukykyinen, jos ajatellaan pelkästään hintaa. Tällöin yhdistelmälipun hinnoittelussa on oltava mahdollisuus astetta suurempiin alennuksiin.

Valmistelussa on lähdetty siitä, että yhdistelmälippuja suunniteltaessa ja niistä sovittaessa on otettava huomioon seuraavat tekijät:

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 2.2.2016:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että yhdistelmälippujen hinnoittelussa noudatetaan seuraavia periaatteita:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedJokinen Martti
tpvKemppainen Seppo
tiedKorte Sirpa
tiedPaasikivi Jari