Oy Andersson Ab

Toimitusjohtaja Simo Andersson

Kuninkojankaari 5

20320 Raisio

 

 

 

 

TURUN SISÄISEN LINJAN NRO 28 LIIKENNÖINTIÄ AIKAVÄLILLÄ 25.4.2010–31.3.2020 (JLK 4.6.2009) KOSKEVAN SOPIMUKSEN PURKAMINEN

 

 

Oy Andersson Ab:n (0632149-7) sopimustoiminnassa on havaittu sekä työelämää koskevien lakien että 4.6.2009 päivätyn sopimuksen (Sopimus Turun sisäisen linjan nro 28 liikennöinnistä 25.4.2010–31.3.2020, dnro 890-2009, jatkossa Sopimus) ehtojen rikkomisia ja laiminlyöntejä. Lain- ja sopimuksenvastainen toiminta käy ilmi ohessa olevista liitteistä.

 

Turun kaupungin joukkoliikennelautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 2.12.2015 ja tullut siihen tulokseen, että Turun kaupunki tulee käyttämään oikeuttaan Sopimuksen purkuun Sopimuksen kohdan 35 mukaisesti.

 

1.Purun perusteet

 

Liikennöitsijä on tarjousta tehdessään ollut tietoinen siitä, millaista toimintatapaa ja yhteistyötä Tilaaja Liikennöitsijältä odottaa. Tilaaja on kilpailutusta tehdessään erityisesti painottanut tarjouspyynnön liitteenä olleessa sopimuksessa Liikennöitsijän palvelun sopimuksen, säädösten ja viranomaismääräysten mukaisuutta. Tilaaja on odottanut valituksi tulleelta Liikennöitsijältä oma-aloitteisuutta ongelmakohtiin puuttumisessa, minkä lisäksi Tilaaja on odottanut, että Liikennöitsijä huolehtii henkilökunnastaan ja noudattaa työehtosopimuksia. Liikennöitsijän olisi tullut noudattaa suurta osaa Tilaajan sille asettamista velvoitteista ilman sopimustakin, koska ne perustuvat lakeihin, viranomaismääräyksiin ja työelämää koskeviin sopimuksiin sekä hyvään liikennöintitapaan.

 

Sopimuksen kohdassa 2 todetaan seuraavasti:

 

Palvelun on oltava sopimuksen mukainen ja toimittava sovitulla tavalla. Liikennöitsijä vastaa siitä, että palvelu täyttää tässä sopimuksessa ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa yksilöidyt vaatimukset ja yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset. Palvelun on koko sopimuskaudella täytettävä vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa sopimuksen tekohetkellä tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana.

 

Sopijapuolten keskeisistä vastuista sovitaan sopimuksen kohdassa 5 muun muassa seuraavasti:

 

Liikennöitsijä vastaa:

-siitä, että noudattaa liikennöintitoiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

-siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle

 

Sopimuksen kohdassa 15 ilmaistaan lisäksi Liikennöitsijän velvollisuuksista henkilökuntaansa nähden:

 

Liikennöitsijä vastaa työnantajana liikennettä palvelevasta henkilökunnastaan ja että henkilökunta noudattaa liitteenä olevia laatuvaatimuksia ja että ostoliikennesopimusten tarkoittamassa liikenteessä noudatetaan voimassaolevia yleissitovia työmarkkinasopimuksia.

 

Sopimuksen kohdassa 35, Sopimuksen purku ja hinnanalennus, on kuvattu tilaajan oikeus purkaa sopimus.

 

Sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain seuraavissa tapauksissa:

 

sopimuksen saa purkaa kokonaan, jos sopimuksen tarkoitus jää loukkauksen johdosta olennaisesti saavuttamatta taikka jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan

 

Tilaaja saa purkaa sopimuksen kokonaan

jos Liikennöitsijä olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua erityisesti liikennöinnin säännöllisyyden, liikenteessä käytettävän kaluston tai palvelun muun laadun osalta

jos Liikennöitsijä laiminlyö itseään sitovan työehtosopimuksen määräysten noudattamisen tai työsuojelumääräysten noudattamisen ja laiminlyönti on olennaista ja jatkuvaa

jos liikennöitsijä jättää olennaisilta osin noudattamatta nk. tilaajavastuulaissa (1233/2006 muutoksineen) tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteita taikka ei viivytyksettä anna tilaajalle asian selvittämiseksi tarpeellisia ja riittäviä selvityksiä tai tietoja

 

Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopijapuoli voi purkaa sopimuksen vain, mikäli sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ei ole korjannut sopimusrikkomustaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun sopijapuoli on kirjallisesti huomauttanut rikkomuksesta;

 

1.1.Työelämää koskevien oikeusohjeiden ja työehtosopimuksen rikkominen

 

Liikennöitsijä on rikkonut sopimusta laiminlyömällä itseään sitovan työehtosopimuksen määräysten noudattamisen sekä työsuojelumääräysten noudattamisen ja laiminlyönti on ollut olennaista ja jatkuvaa. Aluehallintoviraston kuudessa Oy Andersson Ab:lle toimimittamassa tarkastuskertomuksessa kuvataan havaittuja rikkomuksia yksityiskohtaisesti. Kokonaisuutena tarkastelleen Liikennöitsijä on koko sopimuskauden ajan osoittanut välinpitämättömyyttä ja piittaamattomuutta säädöksiä ja työehtosopimuksen määräyksiä kohtaan, joiden tarkoituksena on turvata niin työntekijöiden työsuojelu, kuin linja-autoliikenteen asiakkaiden ja tienkäyttäjienkin turvallisuus.

 

Aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuksen Oy Andersson Ab:lle 8.10.2015 ja todennut, että Oy Andersson Ab:n toiminnassa on merkittäviä puutteita mm. työaikalainsäädännön ja työehtosopimusten noudattamisessa.


1.2.Kalustoa koskevat puutteet

 

Sopimuksen mukaan palveluun käytettävän kuljetuskaluston tulee täyttää vähintään tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetut kriteerit koko sopimuskauden ajan. Joukkoliikenne toteaa, että Liikennöitsijä on sopimuskauden aikana olennaisesti laiminlyönyt velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua liikenteessä käytettävän kaluston osalta.

 

Joukkoliikenne on reklamoinut liikenteen puutteista Oy Andersson Ab:ta lukuisia kertoja sopimuskauden aikana. Lisäksi se on reklamoinut purku-uhkaisesti Oy Andersson Ab:ta linjan 2 liikennöinnistä vuosina 2013 (kalustopuutteet), 2014 (työelämää koskevien lakien noudattamista koskevat laiminlyönnit) ja 2015 (kalustopuutteet). Joukkoliikenne on saanut runsaasti negatiivista asiakaspalautetta kalustoa koskevista puutteista.

 

1.3.Liikennöinnin luotettavuus

 

Oy Andersson Ab on koko tähänastisen sopimuskauden ajan 2010-2015 osoittanut merkittävästi heikompaa luotettavuutta liikennöinnin suhteen kuin Turun joukkoliikenteen keskimääräinen luotettavuus on. Sopimuksen kohdan 8.1 mukaisesti:

 

Ajamattoman linjakilometrimäärän ylittäessä kalenterikuukaudessa 0.05 % kohteen ajetusta linjakilometrimäärästä, vähennetään ko. kuukauden ajamattomien linjakilometrien ja linjatuntien osuus kaksinkertaisena ja kolminkertaisena mikäli ylitys on suurempi kuin 0,1 %. Lisäksi ajamattomasta vuorosta peritään määrätty palvelurikemaksu.

 

Ajamattomaksi jääneen liikenteen osuus sopimuskauden aikana on ollut:

 

Vuosi 2010: linja 28 ajamattomat vuorot 0,112 % (koko liikenteen keskiarvo 0,051 %)

Vuosi 2011: linja 28 ajamattomat vuorot 0,102 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)

Vuosi 2012: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,084 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)

Vuosi 2013: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,148 % (koko liikenteen keskiarvo 0,055 %)

Vuosi 2014: linjat 2, 2A, 28 ajamattomat vuorot 0,149 % (koko liikenteen keskiarvo 0,057 %)

Tammi-lokakuun 2015 linja 2 ajamattomat vuorot 0,143 % (koko liikenteen keskiarvo 0,045 %)

 

Oy Andersson Ab:n liikennöimän linjan 2 osuus Föli-liikenteestä on 4,6 %, mutta ajamattomaksi jääneestä Föli-liikenteestä linjan 2 osuus on 15 %.

 

2.Negatiivinen julkisuus ja sopijakumppanin lojaalisuusvelvoite

 

Negatiivisen asiakaspalautteen lisäksi Turun kaupunki on päässyt negatiivisessa valossa Turun sanomien ja Åbo Underrättelserin sekä muiden lehtien otsikoihin Oy Andersson Ab:n toimien vuoksi mm. TS 18.1.2013, TS 18.2.2010 2014 ja ÅU 31.1.2015, AKT:n jäsenlehti 1/2015, minkä lisäksi AKT:n osaston 100 puheenjohtaja on käsitellyt useaan otteeseen Turun kaupungin sopimussuhdetta Oy Andersson Ab:n kanssa ja yhtiön sopimusrikkomuksia tunnetussa blogissaan.

 

Lojaliteettiperiaatteeseen liittyy, että Liikennöitsijän tulee ottaa toiminnassaan huomioon Tilaajan perustellut odotukset. Lojaliteettiperiaate korostuu nyt kyseessä olevan kaltaisissa pitkäkestoisissa liikennöintisopimuksissa. Lojaliteettiperiaatteeseen kuuluu hyvä liiketoimintamoraali.

 

Liikennöitsijä on saanut liikennöintisopimuksella haltuunsa Tilaajalle merkittävän liikennöintilinjan, joka kulkee Kohmon, Turun kauppatorin ja Länsinummen/Liljalaakson välillä. Koska lojaalisuusperiaate edellyttää, että Liikennöitsijän palvelu ylläpitää Fölin hyvää mainetta ja koska sopimuksessakin korostetaan liikennöitsijän oma-aloitteisuutta ongelmiin puuttumisessa, liikennöitsijän olisi pitänyt sopimuskauden aikana ilman erillisiä reklamaatioita ottaa toiminnassaan huomioon joukkoliikennettä käyttävien asiakkaiden, Liikennöitsijän työntekijöiden ja tienkäyttäjien turvallisuus, kaluston hyvä kunto, joukkoliikenteen luotettavuus sekä asiakastyytyväisyys.

 

3.Sopimusrikkomusten tahallisuus ja törkeys

 

Kokonaisuutena katsottuna Liikennöitsijän toiminta on poikennut merkittävästi Liikennöitsijältä vaadittavasta tavanomaiselta huolellisuudesta. Liikennöitsijän toimintatapaan on sopimuskauden aikana kuulunut rikkoa sopimuksen mukaisia velvoitteitaan ja odottaa tämän jälkeen, kunnes Tilaaja havaitsee yksittäiset rikkomukset ja reklamoi niistä, minkä jälkeen Liikennöitsijä on korjannut yksittäiset rikkomukset. Toisinaan rikkomusten korjaaminen on vaatinut useita yhteydenottoja. Liikennöitsijä olisi voinut missä tahansa vaiheessa sopimuskauden aikana voinut korjata tilanteen muuttamalla toimintatapaansa.

 

Tilaajan Liikennöitsijälle esittämät vaatimukset eivät ole olleet erityisen ankaria, vaan ovat perustuneet pääsääntöisesti säädöksiin, viranomaismääräyksiin, hyvään liikennöintitapaan, luotettavuuteen sekä työelämää koskeviin sopimuksiin, joita Liikennöitsijän tulisi noudattaa ilman sopimustakin. Tilaajan näkökulmasta nämä vaatimukset ovat olleet keskeisiä sopimuksen täyttämiseksi. Liikennöitsijä olisi jo näitä ehtoja noudattamalla saanut toimintansa hyvin lähelle sitä, mitä Tilaaja Liikennöitsijältä odottaa.

 

Liikennöitsijä on osoittanut sopimusrikkomusten laajalla kirjolla piittaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä sopimuksen ehtoja kohtaan. Koska rikkomukset ovat koskeneet ammattimaista henkilökuljetusta koskevaa sopimusta ja koska rikkomukset ovat vaikuttaneet Tilaajan lisäksi laajasti linja-autoliikennettä käyttäviin asiakkaisiin sekä koskeneet myös kuljettajia, rikkomuksia ei kokonaisuutena katsottuna voida pitää vähäisinä. Koska sopimusrikkomukset ja laiminlyönnit ovat jatkuneet koko sopimuskauden ajan, koska rikkomukset ovat koskeneet keskeisimpiä sopimusehtoja ja koska Liikennöitsijä ei ole korjannut useista mahdollisuuksista huolimatta toimintatapaansa sopimuskauden aikana, Liikennöitsijän sopimusrikkomusten ja laiminlyöntien voidaan katsoa olevan kokonaisuutena tarkastellen tahallisia ja törkeitä.

 

4.Vahingonkorvausvaatimukset

 

Tulemme esittämään vahingonkorvausvaatimuksia. Varaamme oikeuden tehdä ja tarkentaa vaatimuksiamme mm.

 

-liittyen tilaajalta reklamaatioiden käsittelyyn kuluneeseen aikaan, sopimuksen purkamisen käsittelyyn kuluneeseen aikaan, väliaikaisen liikennöinnin valmisteluun kuluneeseen aikaan.

- liittyen liikennöintisopimuksen purkamisen johdosta tehtävästä väliaikaisesta suorahankinnasta aiheutuviin ylimääräisiin kustannuksiin.

- liittyen uuden toimittajan kilpailuttamisen lopuksi sopimuskautta aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista suhteessa nykyiseen sopimushintaan.

- saamatta jäädyistä lipputuloista sekä maineen palauttamisesta aiheutuneista kustannuksista.

- Turun kaupungin osalta liittyen Liikennöitsijän toiminnasta aiheutuneisiin ympäristövaikutuksiin.

 

5.Yhteenveto

 

Ottaen huomioon sen, että Liikennöitsijä on useaan otteeseen laiminlyönyt velvollisuutensa tuottaa sopimuksen mukaista palvelua ja että Tilaaja on sopimuskauden aikana useaan otteeseen reklamoinut Liikennöitsijää laiminlyönneistä, Liikennöitsijän voidaan katsoa saaneen sopimuskauden aikana riittävästi aikaa korjata palvelunsa sopimuksen mukaiseksi. Koska Liikennöitsijän toiminnassa ilmenneet laiminlyönnit ovat vakavia ja koska laiminlyönnit ovat toistuneet useasti, ja koska Tilaaja on jo useaan otteeseen reklamoinut Liikennöitsijää laiminlyönneistä, Tilaajan ei voi enää odottaa antavan Liikennöitsijälle mahdollisuutta korjata toimintaansa. Tilaaja katsoo, että sopimusrikkomus ei ole enää korjattavissa.

 

Havaittuaan lukuisista reklamaatioista huolimatta sopimusehtojen toistuvia rikkomisia Turun kaupunki purkaa sopimuksen Oy Andersson Ab:n kanssa.

 

Turun kaupunki pidättää oikeuden tarkentaa vaatimuksiaan niiden selvitessä, sekä esittää uusia vaatimuksia.

 

TURUN KAUPUNKI

Ympäristötoimiala, joukkoliikenne

 

 

 

 

Sirpa Korte

Joukkoliikennejohtaja