Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta20611.11.20155

8447-2015 (633)

Lautakunnan jäsen Heikkilän aloite liittyen linja-autoreitteihin Amiraalistonkadun alueella

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 19.08.2015 § 157) ja todetaan aloitteen käsittely.

Tksjlk § 206

Lautakunnan jäsen Juha Heikkilä 19.8.2015:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta teki 17.6.2015 kokouksessaan päätöksen siitä että Turun kaupungin sisäiset linjat 4 ja 40 lakkautetaan ja liikennöinti Portsan kaupunginosassa 21.9.2015 lähtien hoidetaan linjalla 12. Päätös on kovasti tarkoituksenmukainen sekä palvelutarjonnan että talouden mittarein arvioituna. Vääjäämätön tosiasia on kuitenkin että linjojen 4 ja 40 lakkauttaminen merkitsee joukkoliikenteellisen katvealueen syntymistä Amiraalistonkadun alueelle.

Varsinkin alueella asuva ikääntynyt väestö on havahtunut siihen että merkittäväksi koettu palvelu viedään niin sanotusti pois. Allekirjoittaneeseen onkin otettu yhteyttä ja kysytty onko mitään tehtävissä.  Alueen joukkoliikenneratkaisuja arvioituani esitän aloitteen muodossa seuraavaa:

Mielellään jo talviaikataulukauden alkaessa linjan 1 reittiä välillä Kauppatori – Satama aikavälillä 9 - 18 muutetaan seuraavasti: Kauppatorilta tultaessa liikennöidään reittiä Linnankatu – Stedingkinkatu – Amiraalistonkatu – Fleminginkatu – Linnankatu ja Satamasta Kauppatorille ajettaessa päinvastoin. Esitys on rakennettu siten että laivojen lähtö- ja tuloaikoina ajetaan ilman Amiraalistonkadun kiertoa mutta hiljaisempana päiväaikana ajetaan Amiraalistonkadun kautta. Linjan 1 ajoaikaan tullee 2 – 3 minuutin pidennys ja ajomatkaan vain hyvin pieni pidennys joten muutos on hyvinkin helposti toteutettavissa. Amiraalistonkadun alueen asukkaiden samoin kuin Turun museokeskuksen henkilöstön sekä Topeliuksen koululla asioivien kannalta esitetty ”koukkaus” on kuitenkin merkittävä.

Reittimuutos vaatii muutaman pysäkkijärjestelyn. Nykyisen pysäkin 165 kohdalla on toimittava niin, että molemmille puolille Amiraalistonkatua perustetaan ja numeroidaan pysäkit nykyisen yhden sijaan. Lisäksi on ratkaistava siirretäänkö pysäkit 5 ja 53 Fleminginkadun satamanpuoleiselle osalle tai sitten Fleminginkadulle lähelle Linnankatua perustetaan pysäkkipari. Liikenteellisesti Fleminginkatu on rauhallinen joten pysäkkien sijoittaminen lienee varsin luonnikasta. Edelleen pitää ratkaista poistetaanko käytöstä kokonaan Sähkölaitos- nimiset pysäkit (pysäkit 6 ja 52) vai informoidaanko reittimuutoksesta pysäkki- infolla ja netin välityksellä. Katson että näiden asioiden ratkaisuun joukkoliikennetoimistolla on paras osaaminen. Näillä esittämilläni pienehköillä muutoksilla puheena olevan alueen joukkoliikennetarjonta pidetään lähes ennallaan ja samalla osoitetaan reittimuutoksella linjalle 1 uusia matkustajia ajankohtana jolloin matkustajia on välillä vähänlaisesti.

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 6.11.2015

Heikkilä on aloitteessaan ehdottanut, että linja 1 siirrettäisiin aikavälillä 9-18 kulkemaan sataman ja kauppatorin välillä kulkiessaan Amiraalistonkadun kautta. Muutos toisi palvelua Portsan alueelle jolta palvelu on aloitteen mukaan heikentynyt linjojen 4 ja 40 lakkauttamisen myötä. Lautakunta on kokouksessaan 17.06.2015 § 122 päättänyt lakkauttaa linjat 4 ja 40. Tämä on tarkoittanut, että Portsan kaupunginosasta ovat kävelymatkan pidentyneet joukkoliikennereittien varteen. Tähän epäkohtaan Heikkilä haluaa aloitteellaan puuttua.

Linja 1 on merkitty runkobussisuunnitelmassa yhdeksi tulevaisuuden runkobussiyhteyksistä. Runkobussilinjoille on ominaista mm., että linjat ovat mahdollisimman selkeitä, nopeita ja ”turhia” poikkeuksia reitillä vältetään. Amiraalistonkadun reittipoikkeama hidastaisi linjaa ja tekisi siitä epäselvemmän. Tältä osin muutos ei tukisi runkobussisuunnitelmaa. Osaltaan runkobussisuunnitelman mukaisia toimenpiteitä on alettu jo toteuttamaan eFöli-hankkeen yhteydessä, kun linjan vuoroväliä ollaan parantamassa 1.10.2015 alkaen. On siis tärkeää säilyttää linjan 1 reitti selkeänä ja nopeana runkobussimaisena linjauksena.

Linjasta 1 ollaan tekemässä sähköbusseilla ajettavaa pilottilinjaa ja tämän projektin hankintavaihe on käynnissä parhaillaan. Sähköbussit ovat tekniikaltaan vielä kehitysasteella ja osa epävarmuustekijöistä johtuu akkujen kapasiteetista. Linjan 1 ajaminen Amiraalistonkadun kautta pidentäisi linjan ajoaikaa ja autojen kulutusta. Tämä vaikeuttaisi merkittävästi akkukapasiteetin ja latausjärjestelmien mitoittamista, etenkin vaiheessa jossa hankinta on jo käynnistynyt.

Aloite on tehty 19.8.2015 ja linjastomuutokset ovat astuneet voimaan 21.9.2015. Aloitteen tekohetkellä ei ole ollut tietoa siitä, miten muutokset ovat vaikuttaneet ja mikä on todellinen haitta joka asiakkaille on muutoksista aiheutunut. Vai ovatko muutokset ylipäätään aiheuttaneet haittaa. Joukkoliikenteen yksi tärkeimpiä kriteereitä on jatkuvuus ja selkeys. Tekemällä korjaava muutos, ilman kunnollista tietoa alkuperäisen muutoksen vaikutuksista, ei olisi järkevää. Huomionarvoista on myös, että asia ei ole erityisesti noussut esille, kun linjojen 4 ja 40 lakkauttamispäätöstä on tehty.

Näiden seikkojen valossa joukkoliikennetoimisto katsoo, että aloitteen mukaista reittimuutosta ei ole syytä tehdä.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 11.11.2015

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen ja jäsen Heikkilän aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Heikkilä Heinosen kannattamana teki seuraavan ponsiesityksen:

”Kun Turun kaupungin palvelulinjojen reitit arvioidaan uudelleen, on Amiraalistonkadun alue syytä ottaa mukaan palvelulinjojen reitistöön.”

Jakelu

tiedHeikkilä Juha
tiedJorasmaa Lauri