Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta21311.11.201512

10983-2015 (630)

PSA-suojan mahdollinen poistaminen joukkoliikennelainsäädännöllä

Tiivistelmä:

Lautakunnalle tuodaan tiedoksi, että liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee joukkoliikennelain uudistusta, jolla laista poistettaisiin ns. PSA-suoja. Se tarkoittaa, että markkinaehtoinen liikenne voisi lain mukaan kilpailla Föli-alueellakin kuntien kilpailuttaman ja maksaman liikenteen kanssa. Liikennevirasto kysyi tähän liittyen muutamia kysymyksiä, joiden vastaukset tuodaan tiedoksi lautakunnalle.

Tksjlk § 213

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 2.11.2015:

 

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti joukkoliikenteen viranomaisille järjestetyssä infotilaisuudessa 21.10.2015, että ministeriö valmistelee jälleen sitä, että kilpailutetulta liikenteeltä lakkaisi palvelusopimusasetuksen mukainen suoja. Tämä tarkoittaisi, että myös Föli-alueella markkinaehtoinen liikenne saisi kilpailla kuntien järjestämän ja kilpailuttaman liikenteen kanssa. Vastaava lakimuutosuhka oli vireillä joulukuussa 2014. Asia ja lyhyen lausuntoaikataulun takia virkamieslausuntona annettu lausunto tuotiin tiedoksi lautakunnalle Tksjlk 3.12.2014 § 235. Päätös on luettavissa http://ah.turku.fi/tksjlk/2014/1203014x/3167689.htm.

 

Liikennevirasto lähetti maanantaina 26.10.2015 alla olevan kyselyn:

 

”Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee joukkoliikennelain uudistusta, jolla laista poistettaisiin ns. PSA-suoja. Reittiliikennelupaa ei voitaisi enää hylätä sillä perusteella, että haettu liikenne aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa EU:n palvelusopimusasetuksen mukaan harjoitettavalle liikenteelle.

Liikennevirasto avustaa ministeriötä lakiuudistuksen taustaselvityksissä ja teettää liikennejärjestelmää koskevan vaikutusarvioinnin PSA-suojan poistamisesta. Työn toteuttaa konsulttiryhmä Strafica WayStep. Ministeriö tilaa taloudellisten vaikutusten arvioinnin Tempo Economics Oy:ltä. Vaikutusarviointeihin liittyen toivoisimme teiltä taustatietoa reittiliikennelupahakemuksista, niitä koskevista hylkäävistä päätöksistä sekä arvioitanne uudesta, syntyvästä reittiliikenteestä, mikäli PSA-suoja poistettaisiin.

Pyytäisimme teitä ystävällisesti vastaamaan alla olevaan kolmeen reittiliikennelupia koskeviin kysymykseen sekä lähettämään vastausten mukana pyydettyä aineistoa. Tässä vaiheessa tarkoituksena on luoda yleiskatsaus tilanteeseen, joten vastausten ei tarvitse olla pitkiä. Työ jatkuu viranomaistahojen ja liikenteenharjoittajien haastatteluilla. Haastatteluihin pyritään valitsemaan erityyppisiä alueita ja liikenteitä edustava joukko, kaikkia viranomaisia ei haastatella. Lisäksi ministeriö järjestää lainmuutoksesta kuulemistilaisuuden 1.12.2015 sekä lausuntokierroksen.

Pyydämme vastauksia pikaisesti, tämän viikon perjantaihin 30.10.2015 klo 12 mennessä sähköpostiosoitteeseen joukkoliikenne@liikennevirasto.fi.

Kysymykset käsittelevät tarkoituksellisesti PSA-liikenteestä ainoastaan kilpailutettua liikennettä, ei siirtymäajan sopimuksia.”

Alla lautakunnalle tiedoksi liikenneviraston esittämät kysymykset sekä joukkoliikennejohtajan vastaukset kysymyksiin.

 

1.Onko toimivalta-alueellenne haettu kilpailuttamanne PSA-liikenteen tai kilpailutukseen suunnittelemanne liikenteen kanssa päällekkäisiä tai näkemyksenne mukaan liian lähekkäisiä reittiliikennelupia? Oletteko evänneet reittiliikennelupahakemuksia sillä perusteella, että markkinaehtoinen liikenne olisi aiheuttanut haittaa viranomaisen kilpailuttamalle tai kilpailutukseen suunnittelemalle liikenteelle (joukkoliikennelain 22 § 2 mom perusteella)? (Pyydämme toimittamaan hakemukset ja päätöspöytäkirjat siltä osin kun niitä ei ole viety Valluun)

 

Sen jälkeen kun päätös PSA-liikenteestä tehtiin vuonna 2012, yhtään markkinaehtoista Turun kaupunkiseudun sisäistä lupaa ei ole haettu.

 

2.Kuvatkaa muutamalla sanalla, kuinka vaivatonta/haastavaa markkinaehtoisen liikenteen ja viranomaisen ostaman liikenteen yhteen sovittelu on ollut alueellanne? Mihin asioihin mahdolliset suurimmat haasteet ovat liittyneet?

 

Alueemme sisällä ei ole markkinaehtoista liikennettä. Alueellamme kulkee pitkän matkan liikennettä, joka alkaa tai päättyy viranomaisalueellamme. Tämä liikenne ei haittaa järjestämäämme PSA-liikennettä eikä käytä Fölin bussipysäkkejä.

 

 

3.Arvioikaa, millaista uutta reittiliikennettä alueellenne voisi syntyä, jos joukkoliikennelaista poistettaisiin ns. PSA-suoja eli viranomainen ei voisi enää hylätä reittiliikennelupahakemuksia sillä perusteella, että katsoo markkinaehtoisen liikenteen aiheuttavan jatkuvaa ja vakavaa haittaa viranomaisen ostamalle liikenteelle. Millaista reittiliikennettä voisi syntyä, jos

a) markkinaehtoisen liikenteen korvaukset olisivat nykyisen kaltaiset (asiakastulon mukainen nousukorvaus + erityisryhmien matkustamisen tukeminen ovat mahdollisia)

b) markkinaehtoiseen liikenteeseen voitaisiin kohdentaa lipputukea?

 

Eikö viranomainen kuitenkin joutuisi arvioimaan PSA-sopimusten yksinoikeuksien suojaa PSA:n perusteella, vaikka kansallinen lainsäädäntö siltä osin purettaisiin? Jos viranomainen on myöntänyt tai myöntää PSA:n mukaisen yksinoikeuden, ei yksinoikeutta loukkaavaa reittiliikennelupaa voida myöntää.

 

a)Ruuhka-aikana syntyisi markkinaehtoista liikennettä ainakin Turun keskustan ja Runosmäen, Turun keskustan ja Varissuon ja Turun keskustan ja Raisio-Naantalin välille, joissa asiakasmäärä ruuhka-aikana on valtava ja nykyinenkin tarjonta erinomainen. Tämä aiheuttaisi vakavia vaikeuksia Föli-liikenteelle. Ruuhka-ajan korkeista matkustajamääristä saatavilla hyvillä lipputuloilla subventoidaan hiljaisen ajan palvelutarjonta iltaisin ja viikonloppuisin. Jos markkinaehtoiselle liikenteelle annetaan mahdollisuus tulla kilpailemaan parhaaseen aikaan, vähenevät viranomaisen saamat lipputulot merkittävästi, mutta sille jää yhä hoidettavaksi hiljaisen ajan liikenne, joka ei tuota tuloa mutta on kuitenkin välttämätöntä hoitaa. Käytännössä viranomaisella ei olisi enää varaa ostaa nykyisenlaista joukkoliikennettä, mikä kokonaisuudessaan vähentäisi joukkoliikenteen vakikäyttäjien määrää. Koska liikennettä ei olisi varaa ostaa yhtä paljon kuin kilpailutettaessa on aiottu, vähenisivät liikenteen voittaneen liikennöitsijän tulot. Tämä olisi ristiriidassa sen kanssa, että liikennöitsijä on voittanut rehdisti kilpailun ja yksinoikeuden juurikin avoimilla, toimivilla markkinoilla.

 

b)Kohdassa 3 a mainittujen asioiden lisäksi: Markkinaehtoisen liikenteen lipputuki toisi Turun seudulla paljon reittiliikennettä, kun muukin kuin tuottavin liikenne muuttuisi tuen ansiosta kannattavaksi. Liikenteenharjoittajalla markkinaehtoisessa liikenteessä oleva liiketoimintariski pienenisi tai jopa häviäisi. Viranomaisen budjetista entistä suurempi osuus ohjautuisi lipputukena sellaiseen liikenteeseen, johon viranomaisella ei ole muuta osuutta kuin automaattinen lupien myöntäminen. Tällaista liikennettä ei syntyisi hiljaisemman kysynnän alueelle tai hiljaisemman kysynnän aikaan, mikä oli nähtävissä jo linjaliikennelupien aikaan, kun vähiten kannattavien vuorojen alasajo alkoi. Tämä hiljainen liikenne jäisi viranomaisen hankittavaksi, mutta määrärahojen valuminen markkinaehtoiseen liikenteeseen estäisi todennäköisesti hankinnat. Turku ja naapurikunnat subventoivat voimakkaasti joukkoliikennettä, jossa lipunhinnat ovat alhaiset ja palvelutarjonta kattaa koko alueella myös illat ja viikonloput. Kaupunkiseudun asukkaat pitävät uutta, 1.7.2014 alkanutta Föli-joukkoliikennettä erinomaisena. PSA-liikenteen suojan poistaminen aiheuttaisi Turun seudun kunnille jopa miljoonien eurojen lipputulomenetykset vuositasolla ja hyvin alkanut kaupunkiseudun yhteinen joukkoliikenne edullisin lipunhinnoin ja hyvällä palvelutarjonnalla ajautuisi vaikeuksiin. Tällainen ehdotus olisi myös täysin ristiriidassa valtion aiempien linjausten kanssa.

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedokseen kaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämistä vaikeuttavan lakimuutoksen valmistelun.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedKaupunginhallitus