Reitin Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Houtskari joukkoliikenteen

Liikennöintisopimusmalli

 

 


Sisältö

Sisältö   2

1   Sopijaosapuolet   4

1.1   Tilaajat:   4

1.2   Liikennöitsijä   4

1.3   Yhteyshenkilöiden tehtävät   5

2   Sopimuksen tarkoitus ja sisältö   5

3   Sopimuksen kohde   5

4   Sopimuskausi   5

5   Asiakirjojen noudattamisjärjestys   6

6   Sopijapuolten keskeiset vastuut   6

6.1   Tilaajien vastuut   6

6.2   Liikennöitsijän vastuut   6

7   Liikennöinti   7

8   Liikennöintikorvaus   8

8.1   Aikataulukaavioiden muodostamisperiaatteet   8

8.2   Ylimääräiset ajot   9

8.3   Noudatettavat laskutushinnat   9

9   Korvauksen vähentäminen   9

9.1   Ajamattomat vuorot   9

9.2   Palvelurikemaksut   10

9.3   Kaluston laatu   12

10   Korvauksen pidättäminen ja kuittaus   12

11   Matkaliput, tariffit ja rahastusjärjestelmä   12

12   Lipputulo ja tilitykset   12

13   Maksaneisuuden tarkastus   13

14   Maksuehto ja laskutus   13

15   Korvaustason tarkistaminen   14

16   Ylimääräiset vuorot ja lisäautot   15

17   Tarjousyhteenliittymät   15

18   Alihankinta   15

19   Henkilökunta   16

20   Vakuudet   16

21   Palveluntuottajalla olevat luvat   17

22   Toimitusvarmuus   17

23   Kalusto ja kuljetuspalvelun laatu   17

23.1   Liikennöintivelvollisuus   17

23.2   Asiakaspalvelu   17

23.3   Häiriötilanteet   18

23.4   Kalustovaatimukset   18

23.5   Kuljettajan toiminnalle asetettavat vaatimukset   19

23.6   Varakalusto   19

24   Liikennöinnin valvonta, seuranta ja koulutus   19

25   Tutkimukset   19

26   Palvelua suorittavia kuljettajia koskevat vaatimukset   19

27   Palvelun raportointi   20

28   Sopimuksen purkaminen   20

28.1   Tilaajien oikeus sopimuksen purkamiseen   20

28.2   Liikennöitsijän oikeus sopimuksen purkamiseen   21

28.3   Molempien osapuolten oikeus sopimuksen purkamiseen   21

29   Sopimuksen irtisanominen muuttuneiden olosuhteiden johdosta   21

30   Elinkeinonharjoittajien välinen kielletty kilpailunrajoitus   22

31   Vahingonkorvausvelvollisuus   22

32   Salassapito   22

33   Ylivoimainen este   23

34   Sopimusmuutokset   23

35   Sopimuksen siirtäminen   23

36   Muut ehdot   24

37   Sovellettava laki ja erimielisyydet   24

38   Allekirjoitukset   24


Sopijaosapuolet

Tilaajat:

 

Tilaajaorganisaatio 1:   Varsinais-Suomen ELY-keskus (ELY-keskus)

Osoite:      Käyntiosoite: Itsenäisyydenaukio 2, 20800 TURKU

Postiosoite:    PL 236, 20101 TURKU

puh.      0295 022 500 (vaihde)

www:      www.ely-keskus.fi

 

Yhteyshenkilö   

Nimi      

puh.      

sähköposti      

 

Tilaajaorganisaatio 2:   Turun kaupunki / Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

Osoite:      Käyntiosoite: Seudullinen joukkoliikenne, Puolalankatu 5

Postiosoite:    Seudullinen joukkoliikenne, PL 355, 20101 TURKU

puh.      02 330 000 (vaihde)

www:      www.turku.fi

 

Yhteyshenkilö   

Nimi      

puh.      

sähköposti      

 

 

Liikennöitsijä

Liikennöitsijä:   x

Osoite:      x

Puhelin:      x

www:      x

 

Yhteyshenkilö:

Nimi:      x

Puhelin:      x

Sähköposti:      x

 

Liikenteestä vastaava henkilö:

Nimi:      x

Puhelin:      x

Sähköposti:      x

 

Yhteyshenkilöiden tehtävät

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse varsinaisesta sopimuksen muutoksesta.

 

Sopimuksen tarkoitus ja sisältö

Tällä sopimuksella Tilaajat hankkivat tarjouskilpailussa valitulta Liikennöitsijältä Turku-Parainen -liikenteen kuljetuspalvelua, jonka järjestämiseen Liikennöitsijä on tarjouksen tehdessään sitoutunut tarjouskilpailuasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti.

 

Palvelun on oltava sopimuksen mukainen ja toimittava sovitulla tavalla. Liikennöitsijä vastaa siitä, että palvelu täyttää tässä sopimuksessa ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa yksilöidyt vaatimukset ja yhteisesti kirjallisesti sovitut määritykset. Palvelun on koko sopimuskaudella täytettävä vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetukseen tai viranomaismääräykseen ja jotka ovat voimassa sopimuksen tekohetkellä tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana.

 

Liikennöitsijä sitoutuu ammattimaiseen töiden järjestelyyn ja toimintansa kehittämiseen. Sopijapuolet pyrkivät kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön sekä esteettömyyden huomioonottavaan yhteistyöhön. Tämä edellyttää sopijapuolilta avoimuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta sopimuksen toimivuuden kehittämiseksi.

 

Hankintasopimus perustuu ELY-keskuksen järjestämään tarjouskilpailuun ja siitä tehtyyn ELY-keskuksen hankintapäätökseen.

 

Sopimuksen kohde

Sopimus koskee seuraavaa tarjouspyynnössä tarkoitettua kohdetta.

 

Kohde: Turku-Parainen

 

Tähän lisätään aikataulukaavio.

 

Sopimuskausi

Sopimus syntyy sen allekirjoittamisella. Sopimuksen mukainen liikenne aloitetaan 1.6.2016 ja se päättyy 31.5.2019. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman irtisanomisaikaa.

 

Sopimusta voidaan molempien osapuolten suostumuksella jatkaa enintään 31.5.2022 saakka. Päätös optiovuoden käytöstä tulee tehdä viimeistään kaksitoista (12) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

 

Asiakirjojen noudattamisjärjestys

Jos tämän sopimuksen ja siinä mainittujen muiden asiakirjojen sisällöt ovat keskenään ristiriidassa, on asiakirjojen noudattamisjärjestys seuraava:

 

1) Tämä sopimus liitteineen

2) ELY-keskuksen hankintapäätös

3) Tarjouspyyntö 9.10.2015 liitteineen

4) Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot, JYSE 2014 PALVELUT

5) Liikennöitsijän tarjous

 

Sopijapuolten keskeiset vastuut

Tilaajien vastuut

Tilaajat vastaavat

 

1) sopimuksenmukaisten velvollisuuksiensa täyttämisestä. Tilaajat ovat velvollisia korvaamaan Liikennöitsijälle vahingot, jotka aiheutuvat siitä, että Tilaajat ovat rikkoneet sopimusta.

2) siitä, että Liikennöitsijälle maksetaan sopimuksen mukainen korvaus sisältäen kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron.

3) Ajamatta jääneestä liikenteestä ei makseta korvausta. Ajamattomaksi vuoroksi ei kuitenkaan lasketa vuoroja, joilla vuoron ajaminen keskeytyy tai lähtö myöhästyy Liikennöitsijästä riippumattomasta syystä kuten esimerkiksi jatkoyhteyksiä turvattaessa, taikka jos sen keskeytyksestä tai lähdön myöhästymisestä huolimatta voidaan katsoa olennaisilta osin täyttäneen alkuperäisen tarkoituksensa matkustajille annettuna palveluna.

4) linja-autoihin tai kuljettajiin kohdistuneen palautteen ja muiden toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Liikennöitsijälle viivytyksettä (Liikennöitsijä puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajille)

 

Turun viranomainen huolehtii yhdessä viranomaiskuntien kanssa oman toimivalta-alueensa liikenteen yleismarkkinoinnista ja yleisestä tiedottamisesta ja aikataulujen painattamisesta

 

Liikennöitsijän vastuut

 

Liikennöitsijä vastaa:

1) tilaajille sopimuksessa ja siihen liittyvissä asiakirjoissa asetettujen velvollisuuksiensa täyttämisestä ja annettavien tietojen oikeellisuudesta sekä myös ulkopuolisille aiheuttamistaan vahingoista.

2) työnantajana sopimusliikennettä palvelevan henkilökuntansa töistä ja toimenpiteistä niin Tilaajille kuin myös ulkopuolisille. Liikennöitsijä ei kuitenkaan vastaa niistä vahingoista, jotka aiheutuvat Tilaajille siitä, ettei liikennettä voida hoitaa sodan, liikekannallepanon, poikkeuksellisten luonnonvoimien tai vaikutuksiltaan niihin verrattavan Liikennöitsijästä riippumattoman ylivoimaisen esteen johdosta taikka, jos liikennöinti estyy Liikennöitsijää koskevan lakon, työsulun tai muun niihin verrattavan työtaistelutoimenpiteen johdosta.

3) siitä, että Liikennöitsijä sitoutuu noudattamaan tarjouksessa ilmoittamiaan hintoja sekä vastaa tarjouksessaan ilmoittamien tietojen oikeellisuudesta

4) itsenäisenä liikenteenharjoittajana sopimuksessa ja siihen liitetyissä asiakirjoissa määritellyn liikenteen hoitamisesta, joka tapahtuu aikataulujen mukaisesti kiinnittäen erityistä huomiota matkustajapalveluun ja muuhun palvelun laatuun

5) vastuuhenkilön nimeämisestä, jolle Tilaajat tai heidän edustajansa voivat antaa sopimustehtävien hoitoon liittyviä ohjeita tai huomautuksia yhtä pätevästi kuin ne olisi annettu suoraan Liikennöitsijälle

6) liikenteessä käytettävien linja-autojen turvallisuudesta, hyväkuntoisuudesta ja siisteydestä sekä että ko. linja-autot täyttävät ominaisuuksiltaan ja tyypiltään tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vaatimukset (ominaisuuksiltaan ja tyypiltään muunlaisia linja-autoja saadaan käyttää ainoastaan poikkeuksellisesti ja Tilaajien suostumuksella silloin, kun linja-autoja ei ole välttämättömien korjaustöiden, varaosien saantivaikeuksien tai valmistajan toimitusvaikeuksien vuoksi taikka jostakin muusta Liikennöitsijästä riippumattomasta syystä käytettävissä).

7) siitä, että linja-autoissa käytetään ympäristön kannalta mahdollisimman hyvää polttoainetta.

8) siitä, ettei liikenteessä käytettävien autojen maksimi-ikä ylitä tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyä kohdekohtaista vaatimusta (linja-auton iän laskentatapa on esitetty tarjouspyynnössä linja-autokalustoa koskevissa vaatimuksissa)

9) liikennöimänsä liikenteen aikataulujen jakelusta ja myynnistä linja-autoissa Turun viranomaisen erikseen antamien ohjeiden mukaisesti

10) siitä, että linja-autoissa on kohtuullisesti maksutonta sisätilaa Tilaajien/ Turun viranomaisen joukkoliikenteen tiedotuksille sekä huolehtii näiden tiedotusten kiinnittämisestä ja poistamisesta

11) siitä, että linja-autoissa ei ole hyvien tapojen vastaisia mainoksia eikä julkisen liikenteen käyttöä heikentäviä mainoksia

12) siitä, että noudattaa liikennöintitoiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä

13) siitä, että Liikennöitsijän omiin mainostauluihin on haettu ja saatu Tilaajien hyväksyntä

14) alalla tavanomaisten vakuutusten voimassa pitämisestä

15) siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajien yhteyshenkilöitä

16) kestävän kehityksen, ympäristöasioiden ja esteettömyyden huomioimisesta toiminnassaan.

 

Liikennöinti

Liikennöitsijän velvollisuutena on hoitaa kohteen liikennöinti tämän sopimuksen ja sen liiteasiakirjojen mukaisesti.

 

Ennen sopimuksen allekirjoittamista Tilaajat ja Liikennöitsijä ovat käyneet tarjouspyynnön liitteenä olleet reitit ja aikataulut läpi ja Liikennöitsijä on hyväksynyt ne.

 

Sovittuaan Liikennöitsijän kanssa Tilaajat voivat tehdä vähäisiä muutoksia liikenteen sopimuksen mukaiseen reittiin ja/tai aikatauluun, mikäli olosuhteet tai liikenteen järjestämisen edellytykset ovat muuttuneet niin, että liikennettä ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista hoitaa sovitulla tavalla. Sopimuskauden aikana lisäyksen vaikutus kilometrien määrään saa olla enintään 25 % ja vähennyksen 25 %. Liikennöinnissä tapahtuneiden muutosten vaikutus liikennöintikorvaukseen lasketaan kohdassa 8 määritellyn hinnan perusteella. Liikennöitsijä ei voi kieltäytyä muutoksista jos ne ovat teknisesti toteutettavissa.

 

Liikennöintikorvaus

Tilaajat maksavat sopimuksen mukaisesta liikenteen hoidosta Liikennöitsijälle korvauksen, joka lasketaan Tilaajien laatimista ja hyväksymistä aikataulukaavioista seuraavien kolmen ajosuoritteen yksikköhintojen perusteella:

 

1) Linjakilometrit (km) ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin katsotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet.

2) Linjatunnit (h) ovat ajokaavioissa esitettyjen aikataulupalojen kokonaisaika, joka sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Kustannustekijänä linjatunteihin katsotaan sisältyvän kuljettajien palkat lisineen ja sosiaalimenoineen.

3) Autopäivät (ap.) ovat aikataulukaavion mukaisen liikenteen hoitamiseen suurin samanaikaisesti tarvittava linja-autojen määrä. Kustannustekijänä autopäiviin katsotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset.

 

Myös yleiskustannusten katsotaan sisältyvän yksikköhintoihin.

 

Liikenteen määrän muutokset sopimuskauden aikana otetaan huomioon toteutuneiden ajosuoritteiden mukaisina käyttäen korvausperusteena ajosuoritteiden yksikköhintoja. Ajosuoritteiden muutos lasketaan aikataulukaaviosta.

 

Korvaus maksetaan toteutuneiden ajosuoritteiden perusteella.

 

Aikataulukaavioiden muodostamisperiaatteet

Aikataulukaavio on linjan/linjaryhmän liikennöintisuoritteiden laskentamalli, jolla määritellään Liikennöitsijälle korvattavien linjakilometrien, linjatuntien ja autopäivien määrä ns. jatkuvalla kalustokierrolla. Työehtosopimuksen, ajo- ja lepoaikalain tai vastaavia rajoitteita ei huomioida. Periaate on, että kalusto on mahdollisimman taloudellisessa käytössä.

 

Tilaajien laskemaan ajoaikaan ei saa sisällyttää ajo- ja työaikalakien eikä työehtosopimusten vaatimia taukoja.

 

Aikataulukaavion määrittelyn lähtökohtana on, että samaan kaavioon otetaan ne aikataulut, joiden kesken on suunniteltu yhteinen, toisiinsa niveltyvä autokierto.

 

Kahden tai useamman liikenteenharjoittajan yhteisesti liikennöimällä linjalla suoritteet lasketaan niin kuin linjaa liikennöisi yksi liikenteenharjoittaja.

 

Linjakilometreiksi lasketaan aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Ajosivun pituudet mitataan maastossa suunnittain ja ajosivun pituus pyöristetään lähimpään 100 metriin.

 

Linjatunneiksi lasketaan em. linjakilometrien tuottamiseen kuluva aika seuraavasti:

 

Aikataulukaavio koostuu yhdestä tai useammasta aikataulupalasta. Aikataulupala alkaa kullakin autolla ensimmäisestä aikataulun mukaisesta lähtöajasta. Aikataulupala päättyy kullakin autolla palan viimeisen lähdön matka-ajan päättyessä. Viimeisen lähdön matka-aika lasketaan linjoittain 1 min tarkkuudella. Aikataulupala sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Aikataulupalat lasketaan erillisiksi, jos edellisen lähdön laskennallisen päättymisajan ja seuraavan lähdön alkamisajan välinen ero on 61 minuuttia tai enemmän.

 

Autopäiviksi lasketaan kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.

Ylimääräiset ajot

Ylimääräisistä ajoista sovitaan tapauksittain. Tapauksesta riippuen voidaan ylimääräisten ajojen linjakilometreihin ja -tunteihin sisällyttää myös ajoon liittyvä siirtoajo.

 

Ylimääräiset ajot otetaan huomioon kuukausittain todellisten suoritteiden mukaisina. Mikäli ylimääräinen vuoro aiheuttaa todellisen lisäauton tarpeen, maksetaan ylimääräisestä vuorosta linjatuntien ja linjakilometrien lisäksi myös autopäiväkorvaus.

 

Mikäli liikenteessä tarvitaan satunnaisia lisäajoja esim. koululais- ja lastentarharyhmien aiheuttaman lisäkapasiteettitarpeen vuoksi, maksavat Tilaajat näistä ajoista linjatuntikorvauksen vähintään kahdelta tunnilta sekä kilometrikustannukset todellisten linjakilometrien mukaisesti. Autopäiväkorvausta ei näistä ajoista makseta.

 

Noudatettavat laskutushinnat

Sopimuskauden alkaessa voimassa olevat laskutushinnat saadaan tarkistamalla tarjoushinnat kohdan 15 mukaan.

Yksikköhintoja muutetaan sopimuskauden aikana tämän sopimuksen kohdan 15 mukaisin perustein.

 

Korvauksen vähentäminen

Ajamattomat vuorot

Ajamatta jääneestä liikenteestä ei makseta korvausta. Ajamatta jääneen vuoron vuoksi kokonaiskorvausta pienennetään ajamatta jääneen vuoron linjatuntien ja linjakilometrien määrällä. Ajamatta jääneiden lähtöjen linjakilometreihin ja linja-tunteihin sisällytetään myös lähtöihin liittyvät siirtoajojen suoritteet. Autopäivä vähennetään mikäli ajamaton osuus vähentää kohteen ajokaavioista laskettua suurinta samanaikaisesti tarvittavaa automäärää.

 

Vuoro katsotaan ajamattomaksi myös, jos linja-auton lähtö viivästyy vähintään viisitoista (15) minuuttia taikka, jos linja-auto lähtee päätepysäkiltä etuajassa taikka myöhemmin kuin seuraava aikataulun mukainen lähtö.

 

Edellä mainittua vähennystä ei tehdä siltä osin, kuin ajamattomuus on aiheutunut ylivoimaisesta esteestä, johon liikennöitsijä ei ole voinut vaikuttaa.

 

Palvelurikemaksut

Mikäli liikenteenhoidossa tapahtuu selviä palvelurikkeitä, niin liikennöitsijä on velvollinen hyvittämään rikkeen maksamalla tilaajille palvelurikemaksun. Tarvittaessa maksuvelvollisuus todetaan yhteisesti tilaajien ja liikennöitsijän neuvottelussa.

 

Liikennöitsijä on velvollinen osallistumaan tai lähettämään edustajansa kerran kuukaudessa pidettäviin liikennöitsijäneuvotteluihin, joissa käydään läpi mm. asiakaspalautteet. Liikennöitsijän lausunnot asiakaspalautteisiin tulee saada seuraavaan kokoukseen mennessä, joissa viimeistään päätetään seuraamuksista.

 

Palvelurikemaksut, joiden suuruutta ja perusteita voidaan yksipuolisesti muuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan (tai sitä vastaavan päätöksentekoelimen) päätöksellä, peritään kilpailutushetkellä seuraavista rikkeistä:

 

1A.

Ajamaton vuoro, joka lähtee ennen klo 8.00

300 €

1B.

Ajamaton vuoro muuna aikana

50 €

2

Myöhästyminen autokierron aikataulupalan ensimmäiseltä vuorolta > 2 min

150 €

3.

Siivoamaton tai pesemätön bussi

100 €

4.

Linjakilvet väärin

100 €

5.

Törkeät asiakaspalvelurikkeet

200 €

6.

Lievemmät asiakaspalvelurikkeet

50 €

7.

Päätepysäkille tuloaikojen laiminlyönti

100 €

8.

Kuljettajan pukeutuminen ei ole asianmukainen

50 €

9.

Linja-auton tarpeeton tyhjäkäyttäminen

100 €

10.

Rahastusrike

60 x kertalipun hinta

11.

Ajamattoman tai väärän tyyppisellä kalustolla ajetun vuoron ilmoittamatta jättäminen säädetyssä ajassa

300 €

12.

Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta

50 €

1.

Ajamaton vuoro

 

Ajamatta jääneestä liikenteestä peritään palvelurikemaksu joko kohdan 1A tai 1B mukaan linjasivuittain.

2.

Myöhästyminen autokierron aikataulupalan ensimmäiseltä vuorolta

 

Liikennöitsijän on mitoitettava varikkosivuihin riittävästi aikaa.

3.

Siivoamaton tai pesemätön bussi

 

Bussi katsotaan siivoamattomaksi tai pesemättömäksi, mikäli sitä ei ole pesty tai siivottu uuden liikennöintivuorokauden alettua.

4.

Linjakilvet väärin

Linjakilvitys ei vastaa annettuja ohjeita.

 

Varikko- siirto- tms. ajossa olevalla bussilla ovat linjakilvet esillä. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että bussi ajaa varikko-, siirto- tms. ajoa etukilvet esillä omalla linjareitillään.

5.

Törkeät asiakaspalvelurikkeet

 

Kuljettaja tai muu liikennöitsijän henkilökuntaan kuuluva käyttäytyy palvelutilanteessa asiakasta kohtaan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttomalla ja törkeällä tavalla.

 

6.

Lievemmät asiakaspalvelurikkeet

 

Lievemmiksi asiakaspalvelurikkeiksi katsotaan mm. kuljettaja ei hallitse rahastuslaitteen käyttöä, perusteeton ohiajo pysäkillä, asiakasta loukkaava kielenkäyttö, reitinosan ajamatta jättäminen, matalalattiabussin sijasta ajetaan korkealattiaisella bussilla, telibussin sijasta ajetaan 2-akselisella bussilla, rahastusvirheen korjaamatta jättäminen ja linja-autossa tupakointi eli tupakkalain noudattamatta jättäminen.

7.

Päätepysäkille tuloaikojen laiminlyönti

 

Tilaajan maksamalla ajalla ollessaan kuljettajan tulee, mikäli se liikennöintiolosuhteiden perusteella on mahdollista, ajaa bussi päätepysäkille niin hyvissä ajoin, että matkustajat voivat rauhassa nousta autoon ja maksaa matkansa ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Päätepysäkille tuloaika katsotaan laiminlyödyksi, jos bussi ei saavu päätepysäkille tai jos kuljettaja ei pääte- tai ajantasauspysäkillä odottaessaan anna matkustajille sisäänpääsymahdollisuutta bussiin vaikka se liikennöintiolosuhteiden perusteella olisi mahdollista. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, jos matkustajien sisäänpääsyä bussiin viivytetään huonoissa sääoloissa tarpeettomasti.

8.

Kuljettajan pukeutuminen

 

Kuljettajan vaatetus ei vastaa asetettuja vaatimuksia.

9.

Linja-auton tarpeeton tyhjäkäyttäminen

 

Autojen tyhjäkäyttämisestä annetun lain noudattamatta jättäminen.

10.

Rahastusrike

 

Matkustajalle annettu matkalipputosite on tarkoituksellisesti virheellinen, tai tositetta ei ole annettu lainkaan.

11.

Ajamattoman tai vääräntyyppisellä kalustolla ajetun vuoron ilmoittamatta jättäminen säädetyssä ajassa

 

Kirjallinen tai suullinen ilmoitus ajamattomista, myöhästyneistä tai vääräntyyppisellä kalustolla ajetuista vuoroista on annettava seuraavaan arkipäivään klo 15.00 mennessä.

12.

Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta

 

Reaaliaikaisen matkustajainformaation toimiminen ja vuorokohtaisten matkustajamäärien seuranta edellyttää, että kuljettaja valitsee oikean lähdön rahastuslaitteelta.

 

Kaluston laatu

Jos käytettävien linja-autojen ominaisuudet ovat huonommat (esim. tekniset laitteet ja varusteet eivät ole kunnossa) kuin tarjouksessa on esitetty tai matalalattiabussin sijasta liikennöidään korkealattiaisella bussilla, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta näiden linja-autojen tilattujen autokiertojen osalta 15 %:lla. Mikäli liikennöidään yli-ikäisellä autolla, vähennetään 50 %:lla maksettavaa liikennöintikorvausta.

 

Jos käytettävien linja-autojen ulkoväri ei vastaa tilaajavärimäärittelyä, vähennetään sopimuksen perusteella kilpailukohteesta kuukausittain maksettavaa korvausta näiden linja-autojen tilattujen autokiertojen osalta 10 %:lla.

 

Korvauksen pidättäminen ja kuittaus

Tilaajilla on oikeus Liikennöitsijää enempi kuulematta pidättää Liikennöitsijän saatava kokonaan tai osaksi ja käyttää sitä saataviensa kuittaamiseen riippumatta saatavan syntyperusteesta.

 

Matkaliput, tariffit ja rahastusjärjestelmä

Liikenteessä noudatetaan ELY-keskuksen ja Turun viranomaisen määräämiä tariffeja ja käytetään ELY-keskuksen ja Turun viranomaisen vahvistamia lipputuotteita.

 

ELY-keskuksen lippu- ja tariffijärjestelmän kuvaus on tämän sopimuksen liitteenä.

 

Lipputulo ja tilitykset

Liikennöitsijä on velvollinen myymään ja lisälataamaan tilaajien määrittelemiä lipputuotteita.

 

Liikennöitsijä vastaa rahastuslaitteista ja kortin lukulaitteista sekä niiden normaalista huollosta.

 

Lipputulot ovat tilaajien ennakkomaksua liikennöitsijälle, ja ne ovat heti liikennöitsijän käytettävissä. Liikennöitsijän on raportoitava tilaajille kaikki tämän sopimuksen mukaiseen liikenteeseen kuuluvien lippujen myynnistä saamansa tulot kuukausittain seuraavana kuukautena samaan aikaan, kun liikennöitsijä esittää laskun liikennöintikorvauksista. Tilaajien määrittämän rahastusjärjestelmän tai muun vastaavan tietojärjestelmän antamaa tietoa pidetään luotettavana selvityksenä lipputulojen oikeasta määrästä, ellei liikennöitsijä tai tilaaja pysty luotettavasti osoittamaan siinä ilmeistä virhettä. Lipputulojen määrittämistä varten liikennöitsijän on huolehdittava siitä, että kaikkien linja-autojen osalta rahastustiedot on siirretty tilaajille kuukauden viimeisen päivän liikennöinnin jälkeen. Tilaajat vähentävät ennakkomaksun (liikennöinnin lipputulot) liikennöintikorvauslaskusta.

 

Mikäli henkilökuljetuksista maksettava arvonlisävero muuttuu sopimuskauden aikana, muutetaan korvauksia vastaavasti.

 

Mikäli valtakunnallisen TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n järjestelmän määritystyön ja ohjelmistokehityksen kautta tulee rahastus- tai varikkolaitteiden toimintaan tai edellä kuvattuun tilitysprosessiin muutoksia, muutetaan tätä sopimuskohtaa vastaamaan TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n järjestelmän vaatimuksia.

 

Mahdolliset linja-autorahdista ja bussien mainospaikoista saatavat tulot ovat liikennöitsijälle kuuluvaa tuloa. Näitä tuloja ei katsota ennakkomaksuksi.

 

Maksaneisuuden tarkastus

Linja-autonkuljettajat huolehtivat siitä, että kaikilla matkustajilla on linja-autossa matkustaessaan voimassaoleva matkalippu. Lisäksi Turun viranomainen huolehtii matkalippujen tarkastuksesta. Tarkastajalla on oikeus tarkistaa linja-autoissa olevien rahastuslaitteiden oikeellisuus.

 

Tilaajilla on oikeus myös salaiseen linjatarkastukseen, jossa tarkkaillaan kuljettajan matkalippujen myyntiä ja lippujen voimassaolon tarkastusta.

 

Maksuehto ja laskutus

Liikennöitsijä laskuttaa sopimuksen mukaisen korvauksen kalenterikuukausittain jälkikäteen Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Paraisten kaupungilta ja Turun toimivaltaiselta viranomaiselta tarjouspyynnössä mainittujen periaatteiden mukaan.

 

Laskutuksen yleiset periaatteet:

Maksut maksetaan laskun perusteella.

Laskutuslisiä ei peritä.

Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Palvelurikemaksut peritään kuukausittain.

 

ELY-keskuksen lasku

Lasku lähetetään ELY-keskukselle osoitteeseen:

 

OVT-tunnus: 0037229696112

Itella välittäjätunnus: 003710948874

Lasku erääntyy maksettavaksi kuukauden 28. päivä, mikäli hyväksyttävä lasku on saapunut 14. päivään mennessä.

 

Paraisten kaupungin lasku

Lasku lähetetään Paraisten kaupungille osoitteeseen:

 

OVT-tunnus: 003701360825

Enfo Oyj, välittäjätunnus on 003714377140

 

Ottaessanne käyttöön verkkolaskutuksen pyydämme teitä ottamaan yhteyttä Paraisten kaupungin talousyksikköön, Anne Lassfolkiin (puh. 040 192 3655) tai Jatta Karlsson (puh. 044 358 5944). Näin voitte varmistaa laskutustiedoston perille saapumisen.

 

Laskuun tulee merkitä seuraavat osoitetiedot: 

Paraisten kaupunki
Brinkastentie 1
21660 NAUVO

”Viite”: tilaajaosasto ja/tai yksikkö sekä henkilö

 

Lue lisää:

http://www.parainen.fi/web/tjanster/ekonomi/fi_FI/fakturering/

 

Lasku erääntyy maksettavaksi kuukauden 28. päivä, mikäli hyväksyttävä lasku on saapunut 14. päivään mennessä.

 

Turun toimivaltaisen viranomaisen lasku

Turun toimivaltaisen viranomaisen laskutusosoite on:

 

Turun kaupunki

Ympäristötoimiala

Seudullinen joukkoliikenne

Y-tunnus: 0204819-8

Verkkolaskuosoite: TE003702048198

OVT-tunnus: 00370204819800760

Operaattorit: Tieto Finland Oy,

välittäjätunnus 003701011385;

Turun Seudun Osuuspankki,

välittäjätunnus OKOYFIHH

 

Liikennöintikorvaus maksetaan laskun perusteella. Lasku erääntyy maksettavaksi neljäntoista (14) päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Laskutukseen liittyvät käytännön toimet ja päivämääriin liittyvät takarajat vahvistetaan ennen liikennöintisopimuksen alekirjoittamista.

Korvaustason tarkistaminen

Tarjouksen mukaiset ajosuoritteiden yksikköhinnat tarkistetaan Tilastokeskuksen linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksin muutoksen perusteella täysimääräisesti liikennöinnin aloittamispäivää edeltävän vuosineljänneksen indeksin tasoon. Tämän jälkeen ajosuoritteiden yksikköhintoja tarkistetaan neljännesvuosittain indeksin perusteella siten, että toteutuneesta indeksin muutoksesta otetaan huomioon 100 %. Indeksin tarkistuskerroin on kahden tarkistamisajankohtaa edeltävien vuosineljänneksien indeksin pistelukujen osamäärä. Esimerkiksi vuoden viimeisen vuosineljänneksen yksikköhinnat saadaan tarkistamalla kolmannen vuosineljänneksen hintoja kolmannen ja toisen vuosineljänneksen indeksin pistelukujen osamäärällä.

 

Korvaustason tarkistamisessa käytetään yksikköhintoja, jotka eivät sisällä arvonlisäveroa.

 

Mikäli ajokilometrien määrä lisääntyy sopimuskauden aikana yli 25 % tai vähenee yli 25 %, taikka Tilaajien asettamat kalustovaatimukset muuttuvat olennaisesti, voidaan sopimushintaa tarkistaa sopimuskauden aikana. Sopimushinnan tarkistusehdotus on annettava riittävän ajoissa kirjallisesti Tilaajille. Tarkistuksen huomioonottamisen edellytyksenä on, että sen peruste on syntynyt sopimukseen johtaneen tarjouksen antamisen jälkeen Tilaajien aloitteesta, ja että se on sopimuksen suoritukseen välittömästi ja olennaisesti vaikuttava. Ellei Tilaajat hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee kuukauden kuluessa tarkistusilmoituksesta ilmoittaa asiasta kirjallisesti Liikennöitsijälle, minkä jälkeen tulee välittömästi käynnistää neuvottelut. Ellei hinnasta päästä sopimukseen, on Tilaajilla ja Liikennöitsijällä oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

 

Ylimääräiset vuorot ja lisäautot

Liikennöitsijä on velvollinen ajamaan yhden arkivuorokauden varoitusajalla satunnaisia ylimääräisiä vuoroja sekä asettamaan kolmen arkivuorokauden varoitusajalla pysyvän lisäauton aikataulun mukaiselle vuorolle.

 

Pysyvästi asetettava lisäauto lisätään aikataulukaavioon ja siitä maksetaan kaavion muutoksen mukainen ajosuoritteiden yksikköhintoihin perustuva lisäkorvaus.

 

Liikennöitsijällä on myös velvollisuus hoitaa erikoistilanteiden (uudenvuoden aatto, vappu jne.) vaatima lisäliikenne. Turku-Parainen yhteysvälillä erityisesti juhannusajan liikenne vaatii lisäliikennettä. Liikennöitsijä vastaa siitä, että erikoistilanteissa kalustoa on käytettävissä riittävä määrä. Tarvittaessa liikennöitsijä varmistaa riittävän kaluston alihankkijan avulla. Lisäliikenteestä maksetaan suoritteen mukainen korvaus ja lisäksi autopäivän mukainen hinta per käytetty lisäkalusto. Liikennöitsijälle korvataan myös auton palauttamiseen tarvittava siirto vuoron lähtöpaikkaan.

 

Tarjousyhteenliittymät

Liikennöitsijät voivat Suomea sitovien sopimusten ja voimassa olevan kilpailulainsäädännön sallimissa puitteissa muodostaa tarjousyhteenliittymiä, jotka jättävät yhteisiä tarjouksia kilpailtavana olevasta liikenteestä.

 

Tilaajilla on oikeus edellyttää mahdolliselta tarjousryhmittymältä yritysten välisiä sopimuksia tai muita sopimuksia joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat tarjoajien taikka ryhmittymän käytettävissä sopimusaikana hankintasopimuksen asianmukaiseksi toteuttamiseksi.

 

Tarjousyhteenliittymä nimeää liikenteestä vastaavan henkilön.

 

Alihankinta

Jos liikennöinnissä käytetään alihankkijaa, kuuluu vastuu liikenteen hoidosta sopimuksen tehneelle Liikennöitsijälle. Alihankkijat ja muutokset alihankkijoissa tulee ilmoittaa Tilaajille hyväksyttäväksi. Tilaajat ratkaisevat alihankkijan kelpoisuuden soveltuvin osin samoilla perusteilla kuin varsinaisen Liikennöitsijän kelpoisuuden. Kaikki näiden ehtojen määräykset koskevat soveltuvin osin myös alihankkijan liikennöintiä, linja-autokalustoa ja henkilökuntaa.

 

Alihankinnan käyttäminen voidaan kieltää, mikäli alihankintana järjestetty liikenne ei täytä sopimusasiakirjojen mukaisia vaatimuksia. Liikennöitsijä vastaa käyttämänsä alihankkijan osuudesta (työstä, tuloksista ja palvelun laadusta) kuten omastaan. Liikennöitsijä vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Liikennöitsijälle asetettuja velvoitteita. Alihankkijasta on pyydettäessä toimitettava vastaavat selvitykset kuin mitä Liikennöitsijältä vaaditaan.

Henkilökunta

Liikennöitsijä vastaa työnantajana liikennettä palvelevasta henkilökunnastaan ja, että henkilökunta noudattaa liitteenä olevia laatuvaatimuksia ja että ostoliikennesopimusten tarkoittamassa liikenteessä noudatetaan voimassaolevia yleissitovia työmarkkinasopimuksia.

 

Lisäksi edellytetään, että liikennöitsijä järjestää vuosittain koko asiakaspalveluhenkilökunnalleen vähintään työpäivän kestävän koulutustilaisuuden, jossa painopiste on asiakaspalvelun parantamisessa.

 

Lisäksi Liikennöitsijä vastaa

työvälineistä ja -vaatetuksesta

työn johtamisesta ja työn valvonnasta

kuljettajien palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta ja palkanmaksusta sekä kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta lomakorvaukset mukaan lukien

siitä, että kuljettajilla on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen

työntekijöiden perehdyttämisestä ja tarpeelliseksi katsottavan lisäkoulutuksen järjestämisestä

siitä, että kuljettaja kohtelee matkustajia asiallisesti ja kohteliaasti ja ottaa huomioon kunkin matkustajan erityiset tarpeet

sen varmistamisesta, että kuljettajana ei ole henkilö, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset

sen varmistamisesta, että kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi

sijaisjärjestelyistä mahdollisten sairaustapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle

työntekijänsä puolesta Tilaajille aiheutetuista vahingoista.

 

Vakuudet

Liikennöitsijän on ennen liikennöinnin alkamista ja kuitenkin viimeistään kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluttua sopimuksen allekirjoittamista jätettävä ELY-keskukselle sopimusvelvoitteidensa kaikenpuolisen täyttämisen vakuudeksi Tilaajien hyväksymä vakuus (esim. Tilaajan nimiin tehty pankkitalletus, pankin tai vakuutusyhtiön omavelkainen takaus), joka on vähintään kymmenentuhatta (10.000) euroa liikenteessä tarvittavaa linja-autoa kohden, jolloin vakuuden yhteismäärä lasketaan aikataulukaaviosta lasketun suurimman samanaikaisesti tarvittavan linja-automäärän perusteella. Liikennöitsijä vastaa kaikista vakuuskustannuksista. Vakuus palautetaan, kun liikennöintiä on hoidettu yhtämittaisesti kaksi (2) kuukautta.

 

Vakuuden tarkoituksena on korvata tilaajalle mahdollisesti aiheutuva vahinko, jos liikennettä ei aloiteta tai hoideta sopimuksen ja tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Palveluntuottajalla olevat luvat

Liikennöitsijällä on koko sopimuskauden ajan voimassa oleva joukkoliikennelupa henkilöliikenteen harjoittamiseen, sekä kaikki muut lakien, asetusten ja alempien säädösten edellyttämät luvat, joita tämän sopimuksen mukaisiin palveluihin edellytetään.

Toimitusvarmuus

Liikennöitsijä vastaa täysin siitä, että kuljetukset suoritetaan aikataulun ja sovitun mukaisesti. Liikennöitsijän tulee varautua mahdollisiin auton rikkoutumisiin, kuljettajan sairastumiseen / loukkaantumiseen ym. vastaaviin riskeihin.

 

Kalusto ja kuljetuspalvelun laatu

Liikennöintivelvollisuus

Liikennöitsijä on velvollinen hoitamaan sopimuksessa ja siihen liitetyissä asiakirjoissa määritellyn liikenteen.

 

Vuorojen jäädessä ajamatta Tilaajat vähentävät liikennöintikorvauksen määrän, joka vastaa ajamattomien vuorojen laskennallista osuutta korvauksesta. Vuoro katsotaan ajamattomaksi myös, jos liikennöinnissä on käytetty tässä sopimuksessa määritellystä merkittävästi poikkeavaa kalustoa, liikennöinnissä rikotaan liikenne- ja viestintäministeriön päätöstä koulu- ja päivähoitokuljetusten kuormituksesta ja turvallisuusjärjestelyistä tai jos lähtö myöhästyy vähintään viisitoista (15) minuuttia tai jos auto lähtee etuajassa. Kaluston poikkeavuutta arvioitaessa kiinnitetään erityistä huomiota asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen.

 

Liikennöinnissä tulee noudattaa sovittuja aikatauluja.

 

Liikennepalvelun tulee täyttää sovitut laatuvaatimukset.

 

Asiakaspalvelu

Tilaajat ja Liikennöitsijä sitoutuvat kiinnittämään huomiota palvelun laatuun. Tavoitteena on varmistaa asiakkaan tyytyväisyys.

 

Asiakaspalvelun sekä asiakkaiden kohtelun tulee olla ystävällistä ja asiallista.

 

Matkustajia tulee tarvittaessa neuvoa matkustamiseen liittyvissä asioissa. Vammaisten, vanhusten ja lasten erityistarpeet tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon.

 

Kuljettajan tulee kertoa tarvittaessa, mistä matkustaja voi saada lisätietoja matkustamiseen liittyvistä asioista.

 

Kuljettajan on välitettävä matkustajien antama palaute Liikennöitsijälle, joka välittää sen Tilaajille.

 

Häiriötilanteet

Kuljettajan on tiedotettava matkustajille häiriöstä ja aiheutuneen viivästyksen kestosta.

 

Matkustajien aiheuttamat häiriötilanteet kuljettajan on pyrittävä ensisijaisesti ratkaisemaan keskustelemalla häiriön aiheuttajan kanssa. Mikäli häiriön aiheuttaja kuljettajan kehotuksesta huolimatta jatkaa häiritsevää käyttäytymistään, on kuljettajalla harkintansa mukaan oikeus poistaa häiriötä aiheuttavat matkustajat autosta, kuitenkin niin, ettei syyllistytä heitteillejättöön.

 

Tilaajat eivät vastaa matkustajien mahdollisesti aiheuttamista henkilövahingoista tai vahingoista Liikennöitsijän kalustolle tai muulle omaisuudelle.

 

Kalustovaatimukset

Tarjottavan, sopimuskaudella käytettävän linja-autokaluston on täytettävä vaatimukset, jotka on lueteltu tarjouslomakkeella kohdassa 6. Jos kohteeseen lisätään pysyvästi linja-autoja, on näiden täytettävä kohteeseen määritelty vähimmäiskalustovaatimus.

Tarjottavaa linja-autokalustoa koskevat tiedot ja vara-auton tiedot on ilmoitettava kalustoluettelolomakkeella. Vara-auton käytölle tulee olla perusteltu syy. Liikenteessä käytettävien autojen maksimi-ikä tarkistetaan kerran vuodessa liikennöintisopimuksen aloituspäivänä. Autojen maksimi-ikä ei saa sopimuskauden aikana ylittää viittätoista (15) vuotta. Kaluston ikä lasketaan vuosissa yhden desimaalin tarkkuudella siten, että auton ikä = Tarkastelupäivä – Käyttöönottopäivä.

 

Linja-auto ei saa olla viittätoista (15) vuotta vanhempi.

 

Sopimuskauden alkaessa liikenteessä tulee olla yhteensä yksitoista (11), seuraavasti:

kolme (3) kappaletta ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttäviä T-tyypin matalalattiaisia linja-autoja.

kolme (3) kappaletta ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttäviä M-tyypin matalalattiaisia linja-autoja

viisi (5) kappaletta ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttäviä K-tyypin kaukoliikenteen linja-autoja

 

Mikäli sopimuksesta poikkeavan kaluston käyttö on usein toistuvaa tai se voidaan katsoa jatkuvaksi, Tilaajilla on lisäksi oikeus purkaa sopimus.

 

Kuljettajan toiminnalle asetettavat vaatimukset

Liikennöitsijä tai hänen palveluksessaan oleva ei saa oikeudettomasti ilmaista eikä käyttää omaksi tai toisen hyödyksi taikka toista vahingoittaakseen, mitä hän tässä tehtävässään on saanut tietää Tilaajien liike- tai ammattisalaisuudesta taikka yksityisyyteen kuuluvista seikoista, jollei laissa muuta säädetä. Salassapitovelvollisuus säilyy liikenteenharjoittamisen tai kuljettajana toimimisen päätyttyä.

Varakalusto

Varakaluston tulee täyttää sopimuksen mukaiset kalustovaatimukset.

 

Liikennöinnin valvonta, seuranta ja koulutus

Tilaajilla on oikeus

tarkastaa lippujen myyntiä sekä liikennöitsijän lippukirjanpitoon, ajosuoritteisiin ja linja-autojen käyttöön liittyviä asiakirjoja

valvoa reittien ja aikataulujen sekä linja-autokalustoa ja palvelutasoa koskevien määräysten noudattamista.

 

Liikennöitsijä valvoo linjojensa liikennöintiä ja toimittaa Tilaajien yhteyshenkilöille seuraavat seurantaraportit ja asiakirjat:

 

1. Kirjallinen yhteenveto ylimääräisistä, ajamattomista ja myöhästyneistä vuoroista seuraavan kuukauden neljänteen arkipäivään mennessä sekä suullinen tai kirjallinen ilmoitus ajamattomista vuoroista seuraavaan arkipäivään klo 15.00 mennessä.

2. Kirjallinen ilmoitus niistä vuoroista, jotka on ajettu muilla kuin sopimusasiakirjoissa määritellyillä linja-autoilla seuraavan kuukauden neljänteen arkipäivään mennessä.

3. Henkilökunnan koulutusohjelma ja yhteenveto toteutuneesta koulutuksesta seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

4. Liikennöitsijän tilinpäätösasiakirjat kahden (2) kuukauden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamisesta.

5. Verottajan todistus siitä, että liikennöitsijällä ei ole vastuullaan verovelkaa vuosittain seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

6. Vakuutusyhtiön ilmoitus siitä, että työntekijöiden eläkevakuutusmaksut on maksettu vuosittain seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä.

 

Tutkimukset

Tilaajat suorittavat kustannuksellaan palvelutasoon, linjastoon ja liikenteen suunnitteluun tarvittavat tutkimukset. Liikennöitsijän henkilökunta avustaa tutkimusten teossa. Tästä ei makseta erillistä korvausta.

 

Palvelua suorittavia kuljettajia koskevat vaatimukset

Kuljettajalla tulee olla kuljettamansa ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus

kuljettajalla tulee olla vähintään suomen kielen suullinen taito

kuljettajan pukeutumisen on oltava asianmukaista

kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi

kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset.

 

Tilaajalla on oikeus vaatia kuljettajan vaihtamista perustellusta syystä.

 

Palvelun raportointi

Liikennöitsijän tulee dokumentoida kaikki Tilaajilta tulleet huomautukset palvelun tai kaluston laadusta sekä vastata reklamaatioon Tilaajien määrittelemässä kohtuullisessa ajassa sekä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi.

 

Sopimuksen purkaminen

Tilaajien oikeus sopimuksen purkamiseen

 

Tilaajilla on oikeus purkaa tämä sopimus päättymään välittömästi, mikäli

 

Liikennöitsijää koskeva konkurssi-, akordi- tai yrityssaneeraushakemus on saatettu vireille,

Liikennöitsijä on asetettu selvitystilaan,

Liikennöitsijälle myönnetty joukkoliikennelupa päättyy kesken sopimuskauden

Liikennöitsijä on tuomittu lainvoimaisella päätöksellä liikenteen harjoittamiseen liittyvästä lainvastaisesta teosta, jota ei ole pidettävä vähäisenä,

Liikennöitsijä on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaali- ja vakuutusmaksujen suorittamisen siten, ettei laiminlyöntiä ole pidettävä merkitykseltään vähäisenä,

Liikennöitsijä olennaiselta osin laiminlyö liikenteen säännöllisyyttä, palvelun laatua tai autokalustoa koskevia määräyksiä taikka muutoin oleellisesti rikkoessa sopimusta, tulee Tilaajien antaa tästä kirjallinen huomautus. Ellei Liikennöitsijä kirjallisen huomautuksen saatuaan viivytyksettä korjaa laiminlyöntiään tai hän uusii laiminlyöntinsä, Tilaajilla on oikeus välittömästi purkaa sopimus.

Liikennöitsijä muutoin rikkoo tätä sopimusta eikä Liikennöitsijä viivytyksettä korjaa laiminlyöntiään saatuaan siitä Tilaajilta kirjallisen huomautuksen.

jos Liikennöitsijä jättää olennaisilta osin noudattamatta nk. tilaajavastuulaissa (1233/2006 muutoksineen) tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteita taikka ei viivytyksettä anna tilaajalle asian selvittämiseksi tarpeellisia ja riittäviä selvityksiä tai tietoja.

 

Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopijapuoli voi purkaa sopimuksen vain, mikäli sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ei ole korjannut sopimusrikkomustaan kohtuullisessa ajassa siitä, kun sopijapuoli on kirjallisesti huomauttanut rikkomuksesta;

 

Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään aina seuraavia seikkoja:

Liikennöitsijän kuljetuskalusto on siinä ilmenneiden virheiden tai niiden korjaamista koskevien odotus- tai korjausaikojen perusteella osoittautunut niin huonolaatuiseksi tai virheelliseksi, että sitä ei sopimuskaudella voida kokonaisuudessaan tai olennaisilta osiltaan käyttää sovitussa käytössä

Liikennöitsijä ei täytä sopimusta sovitussa määräajassa eikä näytä toteen, että sopimuksen täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä tai Tilaajista johtuvasta syystä

Liikennöitsijän liikenteestä vastaava henkilö on menettänyt kokonaan tai joiltain osin hänelle ko. säädöksissä asetetut edellytykset, eikä hänen tilalleen aseteta kohtuullisessa ajassa ao. edellytykset täyttävää henkilöä.

 

Liikennöitsijän oikeus sopimuksen purkamiseen

Liikennöitsijällä on oikeus purkaa tämä sopimus päättymään välittömästi, mikäli

 

Tilaajat laiminlyövät tämän sopimuksen mukaisen maksuvelvollisuutensa tai

Tilaajat muutoin olennaisesti rikkovat tätä sopimusta, eivätkä Tilaajat korjaa laiminlyöntiään saatuaan siitä Liikennöitsijältä kirjallisen huomautuksen.

 

Molempien osapuolten oikeus sopimuksen purkamiseen

Kummallakin sopijapuolella on oikeus purkaa tämä sopimus päättymään välittömästi,

 

Sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain seuraavissa tapauksissa:

 

mikäli Tilaajien päätös hankkia kuljetuspalvelut Liikennöitsijältä valituksen tai hakemuksen johdosta kumotaan ja päätöksen täytäntöönpano on tämän vuoksi keskeytettävä, sopimus voidaan purkaa välittömästi

sopimuksen saa purkaa kokonaan, jos sopimuksen tarkoitus jää loukkauksen johdosta olennaisesti saavuttamatta taikka jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan

sopimuksen täyttäminen todetun ylivoimaisen esteen jatkumisen vuoksi viivästyy yli neljä (4) kuukautta.

 

Kirjallinen purkuilmoitus, jossa mainitaan purkuperuste ja sopimuksen päättymispäivä, on lähettävä toisen sopijapuolen kohdassa 1 mainittuun osoitteeseen.

 

Sopijapuolella ei ole kuitenkaan oikeutta purkaa sopimusta mikäli toinen sopijapuoli näyttää toteen, että sopimuksen täyttämättä jättäminen johtuu kohdan 35 (force majeure) mukaisesta vapauttamisperusteesta.

 

Sopimuksen irtisanominen muuttuneiden olosuhteiden johdosta

Tilaajilla on oikeus irtisanoa sopimus välittömin vaikutuksin, mikäli Liikennöitsijän olosuhteissa, kuten esimerkiksi tarjouspyynnössä asetetuissa kelpoisuusehtojen täyttämisessä, on tapahtunut olennainen muutos ja Tilaajat osoittavat, etteivät olisi tehneet sopimusta Liikennöitsijän kanssa, mikäli kyseinen olosuhteiden muutos olisi ollut Tilaajien tiedossa sopimuksentekohetkellä. Tällöin Liikennöitsijällä on oikeus saada täysimääräinen maksu sopimuksen päättymishetkeen mennessä tehdystä työstä, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen irtisanomisen johdosta.

 

Elinkeinonharjoittajien välinen kielletty kilpailunrajoitus

 

Palveluntuottaja vahvistaa tämän sopimuksen allekirjoituksella, ettei se ole tämän sopi­muksen tarjouskilpailun aikana tai sopimuksentekohetkellä syyllistynyt kilpailulain tarkoit­tamaan keskenään kilpailevien elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoituk­seen (kartelli) kyseistä palvelua koskevilla markkinoilla tilaajan toiminta-alueella.

 

Mikäli palveluntuottajan todetaan lainvoimaisella päätöksellä syyllistyneen edellä mainit­tuun kilpailulain tarkoittamaan elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoituk­seen (kartelliin), palveluntuottaja on velvollinen suorittamaan tilaajalle sopimussakkona 20 % suoritetun ja maksetun palvelun kokonaisarvosta korkoineen vaatimuspäivästä lukien ja korvaamaan sopimussakon määrän ylittävät tilaajalla aiheutuneet vahingot. Näiden lisäksi palveluntuottajan on korvattava asian selvittämisestä aiheutuneet kustannukset ja oikeu­den­käyntikulut korkoineen. Mikäli palveluntuottaja paljastaa kartellin ja vapautetaan kilpai­lulain 14 §:n (12.8.2011/948) perusteella kokonaan seuraamusmaksusta, palveluntuottaja vapautuu tämän ehdon mukaisen sopimussakon maksamisesta.

 

Vahingonkorvausvelvollisuus

Tilaajilla on oikeus saada vahingonkorvausta Liikennöitsijän sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta sekä menetetyistä lipputuloista siltä osin kuin vahingon määrä ylittää maksettavan sopimussakon ja palveluista sovitut sanktiot.

 

Liikennöitsijällä on oikeus saada vahingonkorvausta tilaajan sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta. Korvauksen enimmäismäärä on palvelun laskennallinen 12 kuukauden hinta. Liikennöitsijällä ei ole oikeutta saada korvausta välillisistä vahingoista. Näiden ehtojen mukaiset vahingonkorvausvelvollisuuden rajoitukset eivät koske tapausta, jossa sopijapuoli on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella.

 

Salassapito

Tilaajat noudattavat julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä. Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamukselliseksi merkityn tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Tilaajilla on kuitenkin velvollisuus noudattaa julkisuus- ja salassapitolainsäädännön mukaisia velvoitteitaan. Sopijapuolet vastaavat, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen. Salassapitovelvollisuus ei koske tietoa, joka on yleisesti saatavilla tai julkista tai jonka sopijapuoli on saanut laillisesti haltuunsa muuten kuin toiselta sopijapuolelta. Sopijapuolet huolehtivat omilla vastuualueillaan, että tietosuojaa ja salassapitoa koskevat säädökset ja viranomaisten antamat määräykset otetaan huomioon. Jos sopimus päättyy tai purkautuu, sopijapuoli palauttaa tai toisen sopijapuolen suostumuksella hävittää toisen sopijapuolen luottamuksellisen aineiston. Aineistoa ei saa hävittää, mikäli laki tai viranomaisten määräykset vaativat säilyttämistä. Sopijapuolella on oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta. Tämä sopimus on julkinen.

 

Ylivoimainen este

Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehdessään, joka on sopijapuolista riippumaton ja jonka seuraamuksia ei voida estää ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapahtuma voi olla poikkeuksellisen vaikea työvoimatilanne, sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy.

 

Jos sopimusvelvoitteen viivästyminen johtuu tällaisesta ylivoimaisesta esteestä, sopimus-velvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. Sopijapuolten on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle samoin kuin esteen lakkaamisesta. Vapauttamisperusteeksi katsotaan myös sopijapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.

 

Sopimusmuutokset

Mikäli tähän sopimukseen vaikuttavat pakottavat säädökset muuttuvat niin, että sillä on pakottavia vaikutuksia tämän sopimuksen sisältöön, tämä sopimus muuttuu vastaavasti. Muutoin sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

Sopimuksen siirtäminen

Tilaajilla on oikeus siirtää sopimukseen liittyvät oikeutensa ja velvollisuutensa yksikölle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät, kuten esimerkiksi seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle. Siirrosta on ilmoitettava Liikennöitsijälle etukäteen kirjallisesti. Muunlainen sopimuksen siirto on sallittu vain kummankin sopijapuolen allekirjoittamalla siirtosopimuksella.

 

Sopijapuolen mahdollinen sulautuminen kolmannen osapuolen kanssa ei vaikuta sopimuksen voimassaoloon tai ehtoihin. Sopijapuolia koskeva osakeyhtiölain mukainen jakautuminen ei vaikuta sopimuksen voimassaoloon tai ehtoihin, vaan sopimus siirtyy sellaisenaan uuden yhtiön vastattavaksi. Tilaajilla on kuitenkin jakautumisen yhteydessä halutessaan oikeus irtisanoa sopimus neljän (4) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen. Sopijapuolet sitoutuvat tiedottamaan toiselle sopijapuolelle hyvissä ajoin mahdollisista sulautumis- ja jakautumissuunnitelmistaan.

 

Muut ehdot

Tilaajien tulee valmiuslain (2011/1552) nojalla poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistaa tehtäviensä mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa. Liikennöitsijä sitoutuu valmiuslain määritellyissä poikkeusoloissa ja muissa vaikutuksiltaan vastaavissa vakavissa häiriötilanteissa noudattamaan Tilaajien yksipuolisesti antamia määräyksiä. Korvaus maksetaan tämän sopimuksen kohdan 8.3 (Ylimääräiset ajot) mukaisesti. Etukäteisvalmisteluista voidaan sopia erikseen salaisella liitteellä.

 

Sovellettava laki ja erimielisyydet

Tähän sopimukseen sovelletaan sopimuksen tekohetkellä Suomessa voimassa olevaan lakia.

 

Tämän sopimuksen pätevyyttä, tulkintaa ja soveltamista koskevat erimielisyydet, joita sopijapuolet eivät voi keskenään sopia, jätetään Varsinais-Suomen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

 

Allekirjoitukset

Tätä sopimusta on tehty kolme samansisältöistä kappaletta, yksi (1) ELY-keskukselle, yksi (1) Turun viranomaiselle ja yksi (1) Liikennöitsijälle.

 

Turussa xx. päivänä xxxxkuuta 2015

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus         Turun kaupunkiseudun

               joukkoliikennelautakunta      

 

_________________________         _______________________

 

 

Liikennöitsijä

 

 

__________________________

 

 

 

Liite 1   Tarjouspyyntö xx.xx.xxxx liitteineen

 

Liite 2   Liikennöitsijän tarjous xx.xx.xxxx

 

Liite 3   ELY-keskuksen hankintapäätös