Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta15519.08.20151

4440-2015 (633)

Turun sisäisen linja-autoliikenteen liikennöinti, linjat 80, 83, 88, 18, 32A, 34, 67 ja 100

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on antanut hankinta- ja logistiikkakeskuksen tehtäväksi kilpailuttaa Turun sisäisten linjojen 80, 83, 88, 18, 32A, 34, 67 ja 100 liikennöinti. Linjojen liikennöintiä hoitamaan valitaan liikennöitsijä tarjouskilpailun tuloksen mukaisesti.

Tksjlk § 155

Hankinta- ja logistiikkakeskus, tuoteryhmäpäällikkö Tuula-Marja Mantere 14.8.2015:

Hankinta- ja logistiikkakeskus on seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta kilpailuttanut Turun kaupungin sisäisten linjojen 80, 83 ja 88 hoitamisesta ajalla 25.4.2016–30.6.2023 sekä linjojen 18, 32A, 34, 67 ja 100 (lukuun ottamatta linjan 100 täydennysliikennettä) hoitamisesta ajalla 27.9.2016–30.6.2023 (+ 3v optio).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.

Hankintamenettely

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 5.6.2015 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) –tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö on ollut saatavilla 22.6.2015 alkaen Turun kaupungin Internet-sivuilla. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Turun kaupungin Internet-sivuilla tarjouspyynnössä ilmoitetusti 9.7.2015.

Annettuun määräaikaan 10.8.2015 klo 14.00 mennessä tarjouksia saatiin seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Tarjoajien todettiin tässä hankintamenettelyssä täyttävän tarjoajille asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisessa todettiin tarjoukset tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten hintavertailu ja valinta

Valintaperusteiksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin hinta ja kaluston ominaisuudet. Hinnan painoarvoksi ilmoitettiin 97,3 % (enimmäispisteet 97,3) ja kaluston ominaisuuksien painoarvoksi 2,7 % (enimmäispisteet 2,7). Enimmäispistemääräksi muodostui 100 pistettä.

Hinnan osalta vertailu suoritettiin kokonaiskorvauksen laskentakaavaa noudattaen seuraavasti:

KMK * LKM + HK * LH + APK * AP  = kokonaiskorvaus, missä

KMK = linjakilometrikorvaus

HK = linjatuntikorvaus

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

LH = linjatunnit

AP = autopäivät

Vertailussa käytettävät autopäivät, linjakilometrit ja linjatunnit huomioitiin tarjouspyynnön liitteessä 5 ilmoitetuilla määrillä. Autopäiviksi laskettiin kunakin päivänä aikataulukaavioista laskettu, suurin linjoilla samanaikaisesti tarvittava automäärä.

Kalustosta annettiin pisteitä ympäristö- ja muiden ominaisuuksien mukaan seuraavasti:

Euro 6 (uusi ilmastoitu auto)0,20 pistettä / linja-auto
Euro 5/EEV0,10 pistettä / linja-auto
Euro 50,07 pistettä / linja-auto
Euro 40,04 pistettä / linja-auto
Ilmastointi käytetyssä linja-autossa0,05 pistettä / linja-auto
M-tyypin linja-auton tarjoaminen T-tyypin linja-autona0,10 pistettä / linja-auto

Tarjousten vertailussa todettiin V-S Bussipalvelut Oy:n tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

Liite 1Tarjouskilpailun 1/2015 tarjousten vertailu

Tarjouspyyntö- ja tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.

Esitän, että Turun kaupungin sisäisten linja-autolinjojen 80, 83 ja 88 liikennöitsijäksi ajalla 25.4.2016–30.6.2023 sekä linjojen 18, 32A, 34, 67 ja 100 (lukuun ottamatta linjan 100 täydennysliikennettä) liikennöitsijäksi ajalla 27.9.2016–30.6.2023 (+ 3v optio) valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt V-S Bussipalvelut Oy.

Liikennöitsijä valittaisiin palveluntuottajaksi tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Hankinnan arvo on noin 3 667 000 euroa / vuosi (alv.0 %) laskettuna siinä hintatasossa, jota liikennöinnistä maksetaan 1.7.2015–30.9.2015 tarjotuilla hinnoilla sekä kilometri-, tunti- ja autopäiväsuoritteiden määrillä.

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 14.8.2015:

Turun kaupunginhallitus on kokouksessaan 27.4.2015 päättänyt ilmoittaa lausuntonaan, että esittelytekstin mukaiset joukkoliikennepalvelut kilpailutetaan Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen toimesta. Turun seudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt kokouksessaan 20.5.2015 hyväksyä kilpailun käynnistämisen.

Hankinta- ja logistiikkakeskuksen esitys valittavasta liikennöitsijästä on edellä.

Tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on n. 3,67 M€ (alv 0%) vuodessa. Vertailuhinta linjan 18 nykyisen kohteen mukaisilla hinnoilla on n. 3,95 M€. Keskimääräisillä Turun sisäisen joukkoliikenteen yksikköhinnoilla saadaan vertailuhinnaksi 3,86 M€. V-S Bussipalveluiden tarjoushinta on sekä linjan 18 nykytasoa että Turun sisäisen liikenteen hintatasoa alhaisempi.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 19.8.2015:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään sopimuskauden aikana.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoOy Pohjolan Liikenne Ab
aoSL-Autolinjat / Savonlinja Oy
aoV-S Bussipalvelut Oy
aoVäinö Paunu Oy
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKaupunginhallitus
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 155
Liite 1:Tarjouskilpailun 1/2015 tarjousten vertailu