Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8729.04.20156

1249-2014 (032, 633)

J. Vainion Liikenne Oy:n esitys nousukorvaussopimuksen muuttamisesta

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se kieltäytyy Vainion liikenteen ehdottamasta muutoksesta, joka lisäisi nousukorvaussopimuksen kustannuksia merkittävästi.

Tksjlk § 87

J. Vainion Liikenne Oy / Matti Vainio 9.4.2015:

Olemme sopineet 10.6.2014 Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen kanssa FÖLI-lippujen vastaanottamisesta Salo – Piikkiö - Turku ja Parainen – Kaarina – Turku -liikenteissä.

Sopimuksen mukaan laskutamme Turun kaupunkiseudunjoukkoliikenneviranomaista heinäkuussa 2014 alkaneen 12 kuukauden tarkastelujakson aikana 150 000 nousua yksikköhinnalla 2,5 e ja ylimenevät nousut 1,0 e / nousu. Leikkuri täyttyi jo maaliskuun 2015 aikana.

Sopimusneuvotteluissa 2014 keväällä yritimme saada leikkaantumisrajaa korkeammaksi, koska jo silloin oli nähtävissä rajan täyttyminen selvästi ennen tarkastelujakson päättymistä. Leikkaantumisrajan ylittävä yhden euron nousuhinta ei ole kohtuullinen.

Esitämme sopimusta muutettavaksi 1.4.2015 alkaen niin, että 150 000 leimauksen leikkaantumisraja muutettaisiin 250 000 leimaukseen.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 22.4.2015:

Nousukorvaussopimus Turku-Kaarina-Kuusisto ja Turku-Kaarina-Piikkiö on allekirjoitettu 10.6.2014. Alun perin sopimuksessa on ollut mukana sekä J. Vainion Liikenne Oy että Ab Skärgårdsvägen-Saaristotie Oy, mutta lautakunta on hyväksynyt 3.12.2014 § 227 Ab Skärgårdsvägen-Saaristotie Oy:n toimitusjohtaja Matti Vainion esityksen sopimuksen päättymisestä Skärgårdsvägenin osalta. Nyt kyse on siten J. Vainion Liikenne Oy:n ja joukkoliikenneviranomaisen välisestä sopimuksesta.

Nousukorvaussopimukseen on päädytty, jotta voitaisiin hyödyntää jo olemassa olevaa liikennettä ja asiakkaiden olisi helppo nousta lipuillaan myös kauempaa seudulta tuleviin linja-autoihin. Lähtökohtainen huono puoli nousukorvaussopimuksissa on korvausmäärän ennustamattomuus – pyrimme lisäämään joukkoliikenteen käyttöä, mutta nousukorvauslinjoilla käyttömäärän kasvu aiheuttaisi myös kustannuskasvua kunnille. Siksi nousukorvaussopimusneuvotteluissa on käytetty ns. leikkuria, eli tietyn matkamäärän jälkeen korvaustaso korttimatkoilla ylittää vain hieman viranomaisen saaman keskimääräisen tulon. Silloinkin liikennöitsijä kuitenkin saa kertalipputulot lyhentämättöminä. J. Vainion Liikenne Oy:n kanssa tehdyssä sopimuksessa tämä leikkuri on 150.000 matkan kohdalla laskentakautta kohti (ensimmäinen kausi on 1.7.2014 - 30.6.2015).

Nousukorvaussopimusneuvottelujen ohessa on arvioitu viranomaisen itse järjestämän liikenteen kustannuksia ja tuloja. Itse järjestetyssä liikenteessä matkamäärän kasvu vähentää kunnille koituvia nettokustannuksia ja liikenne on tilaajan päätettävissä ja muutettavissa. Nousukorvausehdotus on määräytynyt siltä pohjalta, että nousukorvauksista aiheutuva nettokustannus ei paljoakaan ylittäisi itse järjestetyn liikenteen nettokustannusta. Leikkuriin perustuvassa sopimuksessa liikennöitsijä saa varman, viranomaisen kannalta korkean tulon (2,50 e / sähköisesti kirjattu nousu, alv 0) leikkausrajaan saakka, ja kun leikkuri ylitetään, liikennöitsijä saa enää hieman viranomaisen omaa lipputuloa korkeamman korvauksen (1,00 e / sähköisesti kirjattu nousu, alv 0). Liikennöitsijä saa leikkurirajan jälkeenkin kertalipputulot lyhentämättöminä.

Nousukorvaussopimuksessa puhutaan väliaikaisesta, siirtymäajan liikennöintisopimuksia koskevasta ratkaisusta.  

Kuusisto

J. Vainion Liikenne Oy hoitaa liikennettä siirtymäajan liikennöintisopimuksella Turun ja Paraisten välillä. Siirtymäajan liikennöintisopimus päättyy 1.6.2016. Matkamäärä Turun viranomaisalueella Paraisten liikenteessä on ollut liikennöitsijän antamien tietojen perusteella noin 140.000 matkaa vuodessa. Tästä noin 30.000 matkaa on arvioitu olevan kertalippumatkoja.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli 26.2.2014 § 33 Kuusiston liikenteen järjestämistä ja vertasi itse järjestetyn liikenteen ja nousukorvaussopimuksen kustannuksia. Leikkurin sisältävällä nousukorvaussopimuksella viranomaiselle koituva nettokustannusarvio oli noin 127.000 euroa (alv 0) vuodessa ja viranomaisen itse järjestämänä nettokustannusarvio oli 110.000 euroa (alv 0) vuodessa. Jos matkamäärä olisi arvioitua suurempi, itse järjestetyn liikenteen nettokustannus vielä pienentyisi tästä.

Lautakunta päätti 19.3.2014 § 49 ehdottaa Paraistentien kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille, että ne kelpuuttavat Turun viranomaisen lipputuotteet Turun viranomaisalueella ja että nousukorvaus on kunkin 12 kk:n ensimmäisten 70.000 matkan osalta 2,50 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden ja 1,00 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua korttimatkaa kohden tämän matkamäärän ylittävältä osalta. Kertalipputulot menevät lyhentämättömänä liikennöitsijälle ja kertalippuvaihtoja ei korvata. J. Vainion Liikenne Oy ilmoitti hyväksyvänsä ehdotuksen ja lautakunta päätti 9.4.2014 § 63 järjestää Kuusiston liikenteen nousukorvausliikenteenä.

Piikkiö

Piikkiön liikennettä hoitaa TLO Oy 31.12.2015 päättyvällä siirtymäajan liikennöintisopimuksella ja J.Vainion Liikenne Oy pääosin vuosina 2017 ja 2018 päättyvillä siirtymäajan liikennöintisopimuksilla (ensimmäinen päättyy 31.5.2016). TLO:n vuorot kiertävät Piikkiön keskustan kautta ja Vainion liikenteen autot tulevat suoraan 110-tietä pitkin. Matkamäärä Turun viranomaisalueella on ollut TLO:n ilmoituksen mukaan  235.000 matkaa ja Vainion ilmoituksen mukaan 85.000 matkaa. Näistä matkoista arviolta 48.000 matkaa on tehty kertalipuilla.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli 26.2.2014 § 32 Piikkiön liikenteen järjestämistä ja vertasi itse järjestetyn liikenteen ja nousukorvaussopimuksen kustannuksia. Nousukorvaussopimusta käsiteltiin kokonaisuutena mukaan lukien sekä Vainion että TLO:n liikenne. Nousukorvaussopimuksessa ehdotettiin siksi yhteensä 210.000 korttimatkan leikkurirajaa Piikkiön liikenteeseen. Matkaosuudet huomioon ottaen tästä Vainion osuus olisi ollut 27 % eli 57.000 matkaa. Kertalipputulot olivat tässäkin sopimusehdotuksessa lyhentämättöminä liikennöitsijän tuloa. Nettokustannusarvio oli 370.000 euroa vuodessa. Piikkiönkin osalta laskettiin itse järjestetyn liikenteen kustannus, jonka nettokustannusarvioksi tuli 370.000 euroa. Jos matkamäärä olisi arvioitua suurempi, itse järjestetyn liikenteen nettokustannus pienenisi.

Lautakunta päätti 19.3.2014 § 48 ehdottaa Piikkiön läpi siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille yllä esitettyä nousukorvaussopimusta. Lautakunta pidätti samalla itselleen oikeuden harkita asiaa uudelleen tarkoituksenmukaisen palvelukokonaisuuden saamiseksi, jos osa liikennöitsijöistä hyväksyisi ja osa hylkäisi ehdotuksen.

J. Vainion Liikenne Oy ilmoitti hyväksyvänsä nousukorvaussopimuksen ja TLO hylkäävänsä sen. Erilaiset vastaukset tarkoittivat, että joukkoliikennetoimisto ja Kaarinan kaupunki valmistelivat uuden ehdotuksen Piikkiön liikenteen järjestämiseksi.

J. Vainion Liikenne Oy:n nousukorvaussopimus Kuusistoon ja Piikkiöön

Nousukorvaussopimusneuvotteluissa päädyttiin ja Kaarinan kaupunki hyväksyi lähtökohdan, jossa Kuusiston liikenteen järjestämisestä tehtyyn päätökseen yhdistettynä tarjottaisiin J. Vainion Liikenne Oy:lle ja Ab Skärgårdsvägen-Saaristotie Oy:lle Kuusiston ja Piikkiön liikenteestä 2,50 euron (alv 0) nousukorvausta yhteensä 150.000 sähköisesti kirjatusta matkasta ja sen jälkeisistä matkoista nousukorvaus olisi 1,00 euroa (alv 0) matkaa kohti. Tässä kohtaa siis nostettiin Vainion saaman nousukorvauksen leikkuria edellä kerrotuista 70.000 matkasta Kuusiston osalta ja noin 57.000 matkasta Piikkiön osalta eli yhteensä 127.000 matkasta 150.000 matkaan saakka.

Samalla sovittiin J. Vainion Liikenne Oy:n kanssa, että autolaitekustannus on 20 euroa kuukaudessa (alv 0) ensimmäisten kymmenen laitteen osalta siirtymäajan liikennöintisopimusta kohti ja tämän ylittävältä osalta 100 euroa kuukaudessa (alv 0). Koska Vainiolla on lähes kymmenen siirtymäajan liikennöintisopimusta, jotka kuuluvat nousukorvaussopimuksen piiriin, autolaitekustannus on kaikista laitteista 20 euroa kuukaudessa (alv 0).

Vainio viittaa esityksessään siihen, että neuvotteluvaiheessa oli nähtävissä rajan täyttyminen selvästi ennen tarkastelujakson päättymistä. Näin tulikin olla, sillä nousukorvausten leikkuri on laskettu sellaiseen matkamäärään, että nousukorvausliikenteen nettokustannus ei paljoa ylittäisi itse järjestetyn liikenteen hintaa. Jos tätä leikkuria ei olisi, nousukorvaushinta muodostuisi huomattavasti itse järjestetyn liikenteen nettokustannusta korkeammaksi ja nousukorvaussopimuksen laatiminen olisi ollut kuntien kannalta omaa liikennettä kalliimpi ratkaisu. J. Vainion Liikenne Oy saa leikkurirajan jälkeenkin kertalipputulot lyhentämättöminä.

Vainion esitys tarkoittaisi viranomaiselle 150.000 euron kustannuslisäystä. Jos viranomainen maksaisi tällaista lisäsummaa nousukorvaussopimusliikennöitsijälle, olisi liikenne tullut huomattavasti halvemmaksi järjestää itse ja jättää nousukorvaussopimus tekemättä.

Yllä esitetyistä syistä sopimusta ei tule muuttaa.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä J. Vainion Liikenne Oy:n esityksen nousukorvaussopimuksen muuttamisesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoJ. Vainion Liikenne Oy
tiedJokinen Martti
tiedLerkki Susanna
tiedRiski Jaana