Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta614.01.20155

6737-2014 (633)

Linjan 4 muutokset

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on pyytänyt selvitystä linjan 4 aikataulu- ja reittimuutoksista. Lautakunnalle esitetään selvitys tiedoksi merkittäväksi. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 6

Vt. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 9.1.2015

Lautakunta on pyytänyt selvityksiä linjan 4 muutoksista. Muutosten lähtökohtana oli tuottaa asiakkaille kohtuullista palvelua mahdollisimman tehokkaasti. Linjaa muutettiin talviaikataulujen tullessa voimaan linjaston rationalisoimiseksi. Tämän perusteena oli ajatus poistaa päällekkäisiä reittiosuuksia, jolloin linjakilometrejä ja -tunteja voidaan vähentää kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Linjat 4 ja 40 olivat ennen muutosta heilurilinjoja Halisten ja Amiraalistonkadun sekä Huolintakadun välillä. On ollut tiedossa, että heilurilinjan päät eivät olleet tasapainoisia matkustajamäärien osalta. Halisten pään käyttäjämäärät ovat olleet huomattavasti suurempia kuin Amiraalistonkadun pään. Halisten alueelta ovat liikennöineet linjat 55 ja 56 keskustaan ja edelleen Hirvensalon Haarlaan. Haarlan suunnalla on väestömäärä lisääntynyt ja edelleen lisääntyy uudisrakentamisen myötä. Myös Kauppatorin ja Haarlan väliselle osuudelle rakennetaan lisää asutusta mm. Telakkarantaan. Näin ollen linjojen 55 ja 56 Haarlan puoleisella reittiosuudella kysyntä tulee lisääntymään. Lisäksi linjoilla 4, 40, 55 ja 56 on ollut päällekkäistä linjaosuutta Halisten alueelta keskustaan. Edellä kerrotuista seikoista saatiin perusteet linjaston muutoksille. Niinpä talviaikatauluihin siirryttäessä linjojen 55 ja 56 reittiä muutettiin kulkemaan Räntämäestä Halisten päätepysäkin kautta keskustaan, jolloin linjojen 4 ja 40 reiteiksi jäivät Kauppatorin ja Amiraalistonkadun sekä Huolintakadun väliset osuudet. Muutoksilla saatiin vähennettyä Halisten ja Amiraalistonkadun sekä Räntämäen liikenteessä tarvittavien bussien lukumäärää kahdella jokaisena arkipäivänä. Tällä vähennyksellä saadaan vuositasolla noin 200 000 euron kustannussäästöt.

Halisten alueella saatiin parannettua vuorotarjontaa aikaisemmasta. Kun aiemmin Halisten päätepysäkiltä ajettiin 15 minuutin vuorovälein Kauppatorille, niin nyt vuoroväli on 10 minuuttia. Räntämäestä vuorotarjonta on parantunut, kun aiemmin ajettiin 35 minuutin vuorovälillä ja nykyisin 20 minuutin vuorovälillä. Lisäksi Räntämäestä liikennöidään iltaisin, mitä ei aikaisemmin ollut. Myös viikonloppuisin on tarjontaa Räntämäestä, mitä on uutta tarjontaa aikaisempaan verrattuna. Amiraalistonkadun suunnalla vuorotarjonta vähentyi entisestä. Linjoja 4 ja 40 liikennöidään puolen tunnin vuorovälein aamusta iltaan jokaisena viikonpäivänä. Runsaimmin vähennykset kohdistuvat arkisin ruuhka-aikojen liikenteeseen.

Oheismateriaalissa 1 on esitetty vuosien 2013 ja 2014 lokakuun kahden viikon arkipäivien matkustajamäärät Kauppatorin ja Amiraalistonkadun/Huolintakadun välisellä reittiosuudella vuorokohtaisesti kumpaankin ajosuuntaan. Taulukosta huomataan, että linjaosuudella keskimääräinen matkustajamäärä vuoroa kohden on alhainen. Kauppatorilta Amiraalistonkadulle keskiarvo on hieman noussut vuodelle 2014 vuoromäärän vähennettyä. Vuoden 2013 keskimääräisestä vuorokohtaisesta matkustajamäärästä voidaan todeta, että osuudella on ollut liian runsas tarjonta kysyntään nähden. Vuoden 2014 luvuista havaitaan, että linjan matkustajamäärät ovat vähentyneet enemmän kuin Turussa yleisesti on matkustajamäärä vähentynyt (-5 %). Tämä selittyy osittain myös sillä, että Puutarhakadulla liikennöi seudullinen linja 221 kerran tunnissa kumpaankin suuntaan. Samoin Amiraalistonkadun alueelta on matkustajia voinut siirtyä käyttämään linjaa 1 aikaisempaa enemmän.

Työmatkaliikenteen osalta on saatu palautetta aikataulujen sopimattomuudesta bussin kulkiessa väärään aikaan. Näihin voidaan tehdä saatujen palautteiden perusteella pieniä korjauksia paremman palvelevuuden saavuttamiseksi. Kuitenkin palautteissa lähinnä toivotaan aikataulumuutoksia työmatkojen sujumiseksi eikä niinkään parempaa vuorotarjontaa. Lisäksi on korjattu kesken talvikauden esiintuotu aikataulu puute.

Oheismateriaali 1Linjojen 4 ja 40 matkustajamäärien vertailu

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 9.1.2015:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä selvityksen tiedoksi.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Maaskolan Kekkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palTervonen Jouko