Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta814.01.20157

2918-2014 (633)

Oy Pohjolan Liikenne Ab:n pysäkkiehdotus ja reittimuutosehdotus

Tiivistelmä:

Oy Pohjolan Liikenne Ab on esittänyt pysäkkimuutosta ja reittimuutosta Turun ydinkeskustan alueella. Lautakunnalle esitetään, että Turun ympäristötoimialan Kaupunkisuunnittelun lausunnon mukaisesti se ei hyväksy Pohjolan Liikenteen esitystä. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 8

Oy Pohjolan Liikenne Ab / Heikki Alanko ja Matti Kirjavainen 17.12.2014:

Liikennöimme reitillä Helsinki-Turku viikonpäivästä riippuen kaikkiaan 18-23 pika- ja erikoispikavuoroa kumpaankin suuntaan.

Tähän saakka Turun kaupunki on ohjannut kaikki pikavuorot ohi ydinkeskustan linja-autoasemalle/-lta. Nyt toinen Helsingin reitillä liikennöivä yritys on pyytänyt lupaa ajaa ydinkeskustan kautta ja pysähtyä siellä. Kyseessä on merkittävä kilpailuetu.

Helsingin pikavuorojen reittikysymys tulisi ratkaista tasapuolisesti ja samanaikaisesti. Siinä tapauksessa, että toisen yrityksen esitykseen suostutaan, myös yhtiömme vuoroille tulee osoittaa Turun ydinkeskustan kautta kulkeva reitti tarkoituksenmukaisine pysähdyspaikkoineen.

Esitämme, että Helsinkiin lähtevät pikavuoromme ajettaisiin reittiä Brahenkatu-Maariankatu-Kauppiaskatu-Eerikinkatu-Aikaistenkatu-Uudenmaankatu. Vastaavasti Helsingistä saapuvat pikavuoromme ajettaisiin reittiä Uudenmaankatu-Aninkaistenkatu-Eerikinkatu-Brahenkatu. Ydinkeskustan pysähdyspaikoiksi pyydämme osoittamaan Helsinkiin lähteville pikavuoroille Kauppiaskatu 8 kohdalla ja Helsingistä saapuville pikavuoroille Brahenkatu 5 kohdalla olevan pysäkin.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.1.2015:

Oy Pohjolan Liikenne Ab pyytää 29.12.2014 saapuneessa kirjeessään, että heidän Helsinkiin lähtevät pikavuoronsa siirrettäisiin kulkemaan Turun kaupungin ydinkeskustan kautta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen houkuttelevuuden kannalta on hyvä, jos kaukoliikenne Helsingin suuntaan lähtee Turun kauppatorin läheltä, sillä se lisää Fölin houkuttelevuutta liityntäliikenteenä Helsinkiin matkustettaessa.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kysynyt kaupunkisuunnittelun näkemystä Turun ydinkeskustan pysäkkimahdollisuuksista. Kaupunkisuunnittelu toteaa, että se ei katso olevan mahdollista toteuttaa uusia kaukoliikenteen pysäkkejä muualle ydinkeskustaan kuin Aurakatu 2 –tilausajopysäkille. Aurakatu 2 muodostaisi vaihtoehdon Tuomiokirkkotorin kaukoliikenteen pysäkille.

Lisäksi kaupunkisuunnittelu on nyt haettuihin pysäkkeihin ja reitteihin liittyen todennut, että Pohjolan Liikenteen anomusta ei tule hyväksyä, koska kaupunki on juuri käynnistämässä Kauppatorin lähikatujen suunnittelun, jossa Kauppiaskatu muutettaisiin kävelypainotteiseksi kaduksi ja Brahenkatu kaksisuuntaistettaisiin. Tämä johtaa siihen, ettei kumpikaan kaduista enää sovellu bussiliikenteelle.

Reitti linja-autoasema, Aninkaistenkatu, Maariankatu, Aurakatu, Kaskenkatu, Itäinen Pitkäkatu, Uudenmaankatu (Uudenmaantullin pysäkki) ja toiseen suuntaan Itäisen Pitkäkadun sijasta Hämeenkadun kautta eli Tuomiokirkkotorin korvaaminen Aurakadun pysäkillä on mahdollinen liikennöitsijän sitä ehdottaessa.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että se ei hyväksy Oy Pohjolan Liikenne Ab:n pysäkkiehdotusta eikä reittimuutosehdotusta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoOy Pohjolan Liikenne Ab
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tiedYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö