Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta19222.10.201410

9950-2014 (633)

Fonectan palvelukeskuksen henkilöstön aloite linjan 40 vuoron lisäyksestä

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 192

Maarit Lamminen ym. (yhteensä 61 allekirjoitusta) 26.9.2014:

Otimme työpaikallamme huolestuneena vastaan linjojen 4 ja 40 aikatauluihin kohdistuneet heikennykset. Erityisesti meille aiheuttaa murhetta arkipäivän viimeisen kauppatorille menevän vuoron aikaistuminen (23.15 >22.57). Meillä Fonectan numeropalvelukeskuksessa (os, Puutarhakatu 45) viimeiset iltavuorot päättyvät klo 23, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ei ehdi enää illan viimeiseen bussiin. Muut linjat menevät huomattavasti kauempaa tai eivät nekään kulje enää niin myöhään (linja 221). Lauantaina ja sunnuntaina viimeiset vuorot menevät yhdentoista jälkeen, mikä tekee tämän arkivuorotuksen entistä käsittämättömämmäksi. Myös arkena viimeisen vuoron pitäisi ehdottomasti kulkea yhdentoista jälkeen, vaikka sitten vain viittä yli. Kaikilla muilla ns. kaupunkilinjoilla (pois lukien linjat 3 ja 30) viimeiset arkivuorot päätepysäkiltä kauppatorille lähtevät yhdentoista jälkeen. Se asettaa Portsan alueen vuorotyöläiset ja myös asukkaat epätasa-arvoiseen asemaan muihin kaupunkilaisiin nähden.

Toinen huolenaiheemme on arkiliikenteen päivävuorojen merkittävä väheneminen. Aikaisemmin talviaikaan vuoroja on mennyt ruuhka-aikaan jopa 6 kertaa tunnissa ja nekin ovat usein olleet täynnä etenkin koulujen alkamis- ja päättymisaikaan (siis myös Amiraalistonkadun suunnassa, ei vain Halisten suunnassa). Kesäaikataulussakin kevät- ja syyskesällä vuoroja on kulkenut ruuhka-aikaan neljä kertaa tunnissa, mikä on kyllä vähin millä tämä matkustajamäärä saadaan talviaikaan järkevästi hoidettua. Nelosen bussia käyttävät työläisten ja koululaisten lisäksi paljon myöskin vanhukset rollaattoreineen, he tuskin mahtuvat bussiin enää sisään, kun se on jo täynnä koululaisia ja työmatkalaisia. Jos yhteen bussiin ei mahdukaan, niin seuraava menee vasta puolen tunnin päästä. Kuka ottaa silloin vastuun myöhästymisistä (töistä, koulusta, lääkäristä ym.)? Ei ihmisillä ole aikaa lähteä varmuuden vuoksi aina tuntia aikaisemmin.

Tämä vuorojen heikennys tulee johtamaan bussin käytön vähenemiseen erityisesti niillä, joilla on mahdollisuus tulla autolla, pyörällä tai jalkaisin. Jos bussilla kulkeminen tehdään erittäin hankalaksi, talvipyöräily ja kävely tulevat entistä houkuttelevammaksi. Auton omistajat eivät tosiaankaan enää vaivaudu jättämään autoa kotiin ja kulkemaan työmatkoja bussilla. Jos tarkoitus oli lisätä Föli-alueen joukkoliikenteen käyttöä, tämä ei todellakaan edistä asiaa. Yhden linjan heikentäminen heijastuu myös muiden linjojen matkustajamääriin, koska suuri osa nelosen matkustajista vaihtaa toiseen bussiin kauppatorilla.

Mainoslauseenne kuuluu ”Tule föliin”, mutta milläs tulet kun bussit eivät kulje järkevästi. Kausilipun hinta kyllä nousi, mutta rahoille ei enää saa vastinetta.

Terveisin Fonectan palvelukeskuksen bussia käyttävät työntekijät (allekirjoitukset liitteessä).

Suunnittelupäällikkö Henri Hellström 15.10.2014:

Talviaikataulua kaudelle 2014-2015 valmistellessa linjojen 4/40 aikataulumuutos oli osa suurempaa muutosta.

Joukkoliikennetoimistolle tulleessa aloitteessa suurin ongelma on ollut illan viimeisen lähdön aikaistuminen. On perusteltua lisätä linjalle 40 yksi vuoropari illan työmatkaliikenteen varmistamiseksi.

Linjalle 40 klo 23.02 Kauppatori – Huolintakatu ja klo 23.15 Huolintakatu – Kauppatori lähtöjen hankinta kustantaa 6 300 € vuodessa.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.10.2014:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää lisätä linjalle 40 yhden vuoroparin, joka lähtee kauppatorilta arkisin kello 23.02 ja Huolintakadulta 23.15. Aikataulumuutos tulee voimaan maanantaista 27.10.2014 alkaen.

Samalla lautakunta päättää, että päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman ja merkitsee Fonectan palvelukeskuksen henkilöstön aloitteen käsitellyksi.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti Maaskolan Heikkilän kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti, että Portsan ja Halisten bussiliikenteestä tehdään vaikutusarviointi, jossa huomioidaan tehdyt uudet linjaratkaisut ja siitä johtuvat palvelutaso-, matkustajamäärä- ja talousmuutokset. Lisäksi tehdään yritysarviointi.

Jakelu

tiedFonectan palvelukeskus / Lamminen Maarit
tpvTervonen Jouko