Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12311.06.20147

4039-2014 (041)

Vuoden 2014 talouden 1. osavuosikatsaus sekä joukkoliikenteen rationalisoiminen Turun kaupungin uudistamisohjelman nro 2 edellyttämällä tavalla

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään säästötoimenpiteitä vuoden 2014 talousarviossa pysymiseksi ja Turun kaupungin uudistamisohjelman nro 2 toteuttamiseksi. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 123

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 6.6.2014:

Turun kaupunginhallitus on pyytänyt 12.5.2014 § 196 lautakuntia analysoimaan vuoden 2014 talouden 1. osavuosikatsauksen talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tekemään 17.6.2014 mennessä esitykset toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Tausta

Kaupungin uudistamisohjelma edellyttää säästöjen toteuttamista eri sektoreilla. Joukkoliikenteen tehtävä ja suurin menoerä on joukkoliikennepalvelun hankkiminen. Joukkoliikenteen liikennöintisopimukset mahdollistavat liikennetarjonnan vähentämisen ko. sopimusten mukaisissa rajoissa (pääsääntöisesti maksimissaan 10 % vuoden aikana, kuitenkin maksimissaan 20 % linjakilometreistä koko sopimuskauden aikana).

Joukkoliikenteen talviaikataulu tulee voimaan syyskuun lopussa 2014 ja se on voimassa huhtikuun 2015 loppuun saakka. Ensimmäiset säästötoimenpiteet on välttämätöntä toteuttaa jo tulevaan talviaikatauluun, jotta säästötavoitteisiin on mahdollista päästä vuonna 2015.

Matkamäärä Turun sisäisessä liikenteessä tammi-huhtikuussa on pudonnut poikkeuksellisen lämpimän talvi- ja kevätkauden ja kertalipun hinnankorotuksen johdosta sekä työttömyyden kasvun seurauksena alkuvuonna 2014 peräti 6,9 %, mikä tarkoittaa, että liikenteen karsinnat ovat välttämättömiä talousarviossa pysymiseksi vuonna 2014.

Lisäksi valtio on ennakkotietomme mukaan vähentämässä suurten kaupunkiseutujen valtionrahaa vuodelle 2015. Tarkempi tieto asiasta saadaan vasta elokuussa.

Tämänhetkisen käsityksemme mukaan säästötarve vuonna 2015 on uudistamisohjelman takia noin 1 % liikenteen ostokustannuksista Turun sisäisessä liikenteessä (noin 350.000 euroa), valtion tuen vähenemisen takia 200.000 euroa ja kevään matkamäärän laskun takia vähintään 200.000 euroa, yhteensä vähintään 750.000 euroa. Tässä ei ole otettu huomioon linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksin kehitystä, joka ei ole etukäteen tiedossa ja joka vaikuttaa suoraan kilpailutetun liikenteen kustannuksiin. Myös loppuvuoden 2014 matkamäärän kehityksen vaikutus on merkittävä. Jos matkamäärän lasku jatkuu edelleen loppuvuonna, tarkoittaa se suuria ongelmia talousarviossa pysymiselle. 

Säästöjen toteutusperiaate

Säästöt toteutetaan tulevina vuosina siten, että parhaisiin linjoihin, joilla on vakiintunut ja lisääntyvä käyttäjäkunta, ei kohdistu palvelutarjonnan heikennystä. Niitä linjoja, joilla on vähäinen käyttäjämäärä tai joilla käyttäjämäärä on merkittävästi pienentynyt viime vuosina, tarkastellaan kriittisesti.

Alustavat suunnitelmat toimenpiteiksi

Linjojen 4/40 ja 55/56 yhdistäminen välillä Kauppatori-Halinen ja siihen liittyvät muut toimenpiteet:

Linjat 4/40 ja 55/56 yhdistetään Kauppatori-Halinen –välillä. Toimenpiteellä poistetaan päällekkäisyyttä linjareitiltä. Linjan 55/56 vuorotarjontaa lisätään kattamaan myös illat ja viikonloput. Ajoneuvokapasiteetti riittää matkustajatilaston mukaan yhdistämisestä huolimatta. Linjat 55/56 siirretään kulkemaan Paavinkadun kautta Räntämäkeen. Vuorotarjonta Halisissa pysyy lähes ennallaan. Esitetyllä reittimuutoksilla parannetaan linjan 55/56 vuorotarjontaa iltaisin ja viikonloppuisin Räntämäen alueella ja Kauppatori – Haarla linjaosuudella. Rationalisoinnin vaikutus on vuositasolla arviolta 700.000 euroa ja loppuvuoden 2014 aikana arviolta 200.000 euroa. Säästö muodostuu siitä, että liikenteestä voidaan vähentää yhteensä neljä autoa.

Linjan 4/40 Amiraalistonkadun vuorot korvataan Paattinen/Jäkärlä -liikenteen autoilla, joiden aikataulurakenteeseen on mahdollista lisätä Kauppatori-Amiraalistonkatu –reittiosuus. Tämä tarkoittaa vähäistä vähennystä Paattisten liikenteeseen.

Linjalta 14/15 karsitaan hieman liikennettä, koska uusi 55/56 –liikenne palvelee esimerkiksi Räntämäkeä nykyistä paremmin. Tämä aiheuttaa mahdollisesti pienen vähennyksen vuorotarjontaan lauantaisin ja sunnuntaisin Orikedolla ja Saramäessä.

Kokonaisuudessaan yhdistämisen vaikutus on matkustajamäärän todennäköisen kehityksen kannalta positiivinen.

Vähän käytettyjen linjojen tarjonnan tarkistaminen:

Hyvin vähäisen käytön alueiden matkamäärät tutkitaan erityisesti arjen viimeisten vuorojen, lauantaiden ensimmäisten ja viimeisten vuorojen ja sunnuntaiden ensimmäisten ja viimeisten vuorojen osalta. Esimerkki tällaisesta kohteesta on Maanpään linja 53 Hirvensalossa Jänissaarentiestä eteenpäin sekä linja 3/30.

Toimenpiteiden toteuttamiseksi tarvittavat linjaukset

Lautakunta käsittelee talviaikatauluja ja säästökohteita 11.6.2014 sekä mahdollisesti 4.7.2014. Aikataulut lähtevät painoon heinäkuussa, joten aikataulut on päätettävä viimeistään heinäkuun alussa.

Oheismateriaali 1Turun Kh:n päätös 12.5.2014 § 196

Kaupunginhallituksen päätöksen liitteet ovat luettavissa Internetistä:

Osavuosikatsaus 1/2014

Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää lähettää Turun kaupunginhallitukselle edellä esitetyn analyysin joukkoliikenteen taloustilanteesta sekä esityksen toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tiedHellström Henri
tiedKuoppala Pirjo