Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10321.05.20145

5706-2014 (065, 633)

Naantalin Rymättylän liikenteen järjestäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se päättää järjestää Rymättylän joukkoliikenteen 1.7.2014 alkaen Naantalin sisäisenä liikenteenä edellyttäen, että TLO irtisanoo siirtymäajan liikennöintisopimuksensa nro 500046 päättymään 30.6.2014.

Tksjlk § 103

Ympäristötoimialan kehittämispäällikkö Jari Paasikivi 14.5.2014:

 

Naantalin kaupunginhallitus on todennut 10.2.2014 § 70 Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle antamassaan lausunnossa seuraavaa:

 

”Naantalin kaupunki järjestää palveluliikennettä, jonka sopimuskausi päättyy 31.12.2014. Rymättylän suunnan liikennöinti on järjestetty siirtymäajan liikennöintisopimuksella, joka päättyy 30.4.2016. Liikennöitsijä lukee lipputulot hyödykseen em. sopimusten mukaisessa liikenteessä ja nykyisen taksan mukaan ne ovat korkeammat kuin nyt lausunnolla olevat hinnat. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennetoimiston tuleekin neuvotella liikennöitsijöiden kanssa lipputuotteiden hinnan alenemisen vaikutuksista 1.7.2014 jatkuviin liikennöintisopimuksiin. Tavoitteeksi tulee ottaa lippujen hinnan harmonisointi 1.7.2014 alkaen, mikäli siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.”

 

Rymättylän liikennettä hoitaa tällä hetkellä TLO, jonka siirtymäajan liikennöintisopimus jatkuu 30.4.2016 saakka. Vuorotarjonta on talvikaudella arkisin 6:20 – 17:55, lähinnä koulu- ja työmatkatarpeisiin. Pyhinä läpi vuoden on yksi vuoropari aamulla ja iltapäivällä. Koulujen kesäloma-aikaisen arkiliikenteen sekä lauantait läpi vuoden hoitaa palveluliikenteen auto.

 

Föli-liput eivät lähtökohtaisesti kelpaa siirtymäajan liikenteessä. Keskustelussa liikennöitsijän kanssa on kuitenkin haettu ratkaisua, joka olisi Naantalin toivomuksen mukaisesti yhtenäinen muun kaupunkiseudun liikenteen kanssa.

 

Liikenteen järjestämisen vaihtoehdot 1.7.2014 alkaen:

 

1.Liikenne jatkaa liikennöitsijävetoisesti siirtymäajan sopimuksen alaisena liikenteenä

Tässä vaihtoehdossa lähtökohtaisesti asiakkaat käyttävät liikennöitsijöiden tarjoamia tuotteita, joiden hinnoittelusta päättää liikennöitsijä ja tuotteilla ei ole vaihto-oikeutta Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen linjoille.

 

Poikkeuksena ovat seutuliput, joiden hinnoittelusta päättää kunta ja opiskelijaseutulippujen osalta KELA on määrittänyt asiakkaan maksuosuuden.

 

Tämä vaihtoehto näkyy Naantalin kaupungille kustannuksina koulumatkojen järjestämisestä ostamalla matkat TLO:lta sekä kunnan maksamina seutulipputukina. Kokonaiskustannus tässä mallissa, jossa asiakashinnat jäävät merkittävästi korkeammiksi, eikä Naantalin kaupunginhallituksen linjaus Turun seudun viranomaisen tuotteiden kelpoisuudesta toteudu, on erilaisina ostoina ja tukimaksuina Naantalin kaupungille noin 200.000€ vuodessa.

 

TLO.n kanssa on pyritty neuvottelemaan nousukorvauksesta vastaaviin liikennekokonaisuuksiin niin Turusta Raisioon kuin Kaarinaankin suuntautuvien liikenteiden osalta. TLO on kuitenkin hylännyt järjestäen linjoille tarjotut tarjoukset vaikka nousukorvauksena olisi maksettu 2,5 €/nousu. TLO.n hylkäämilläkin nousukorvauksilla olisi Naantalin kaupungille aiheutunut muusta kuin koulumatkakuljetuksista arviolta 40-50.000 euron lisäkustannukset, jotka toki osin kompensoituisivat seutulipputukimaksujen poistumisena.

 

2.Liikenne järjestetään viranomaisvetoisesti hankkimalla aiempaa vastaava liikennekokonaisuus osaksi aiemmin kilpailutettua turun seudun joukkoliikenteen bruttomallin liikenteenhankintaa.

 

Joukkoliikennetoimisto on valmistellut yhdessä Naantalin virkamiesedustajan kanssa ehdotuksen, jossa siirtymäajan liikennöintisopimus päättyisi 30.6.2014. Viranomainen järjestäisi Rymättylän liikenteen Naantalin sisäisenä liikenteenä 1.7.2014 alkaen siten, että pohjana olisi sama palvelutarjonta kuin nykyäänkin. Tällöin rymättyläläistenkin käytössä olisivat samat viranomaisalueen liput alennuksineen ja etuineen.

 

Asiasta on keskusteltu TLO:n kanssa, ja he ovat kertoneet olevansa valmiita irtisanomaan Rymättylää koskevan siirtymäajan liikennöintisopimuksen lautakunnan järjestämispäätöksen pohjalta.

 

Lautakunnalle esitetään, että TLO:n siirtymäajan liikennöintisopimuksella (500046) liikennöimä Rymättylän ja Merimaskun liikenne kytketään kilpailutettuun liikennöintikohteeseen 3/2013_1, johon sisältyy myös Velkualle suuntautuva linja 203. Koulupäivinä liikennöidään kahdella tai kolmella autolla ja lähes nykyisellä aikataululla. Kahden auton malli vaatii osaltaan koulukuljetusten asiakasmäärien tasoittumista eri kellonaikoihin. Naantalin koulutoimi on ilmoittanut, että asian valmistelu vaatii aikaa, joten asia on pääosin ajankohtainen vasta vuonna 2015. Kahden auton liikennöintimallilla voidaan saavuttaa yli 20.000 € säästöt, mikäli koko matkaketju myös lossien aikataulu huomioiden saadaan yhteen sovitettua.

 

Lauantain liikennöinti järjestetään Naantalin palveluliikenteen ajoneuvoilla nykyisen mallin mukaisesti. Tämä liikenne kilpailutetaan suunnitellusti vuoden 2015 alusta alkaen.

 

Pyhinä liikennöidään Naantalin ja Rymättylän välillä yhteensä kaksi vuoroparia (aamulla ja toinen iltapäivällä). Nämä vuoroparit hoidetaan hankkimalla erikseen bruttomallilla vähintään palveluliikenteen kokoinen ajoneuvo. Vuodesta 2015 eteenpäin kokonaisuus liitetään osaksi Naantalin kilpailutettavaa palveluautoliikenne kokonaisuutta.

 

Bruttomallilla järjestetyn liikenteen kokonaishankintakustannus on noin 245.000 euroa vuodessa sisältäen myös erilliset ostot pyhäliikenteeseen. Koulujen lomapäivät, lauantait ja vuodesta 2015 alkaen pyhäliikenne hoidetaan jatkossakin Naantalin palveluliikenteen autoilla. Pyhäliikenteen siirtyminen palveluliikennesopimukseen alentaa tämän liikennekokonaisuuden hintaa arviolta 10.000 €. Lisäksi mahdollisilla kouluaikojen porrastamisilla ja oppilaskuljetusten uudelleen järjestelyillä voidaan saavuttaa yli 20.000 € säästöt vuosikustannuksista.

 

Rymättylän liikenteen tuloista suurimman osan muodostavat Naantalin kaupungin maksamat koulukortit, noin 160.000 euroa vuodessa. Lisäksi muista lipputuloista voidaan arvioida tulevan noin 50.000 euroa. Nettokustannus Rymättylän liikenteen järjestämisestä olisi Naantalille tällöin vuositasolla noin 30.000 euroa, jota voidaan edelleen alentaa koulumatkaliikenteen uudelleen järjestelyillä. Täten vuoden 2014 lisämaksuosuus Naantalille on puolet vuosikustannusmuutoksesta eli noin 15.000 .

 

Kunnan maksuosuutta nykytilaan nähden on kasvattanut vertailussa osaltaan asiakashintojen merkittävä halpeneminen valitsevaan tilanteeseen nähden. Esimerkiksi aikuisen kertalipun hinnassa välille Rymättylä – Naantali, muutos tuo jopa yli 40% laskun asiakashinnoissa.

 

Naantalissa liikennöi kaupungin kilpailuttama palveluliikenteen linja, jonka sopimus jatkuu 31.12.2014 saakka Naantalin kaupungin kanssa. Seudullinen joukkoliikenne on neuvotellut ko. liikennöitsijän (Leiniön Liikenne Oy) kanssa siitä, että Föli-liput saadaan kelpaamaan myös Naantalin palveluliikenteessä siten, että nousukorvaus on 1,85 euroa (alv 0) sähköisesti kirjattua nousua kohti (vaihdoista ei makseta) ja liikennöitsijä saa pitää kertalipputulot. Nousukorvauksen määrä on täten sama kuin viranomainen on tarjonnut esimerkiksi Turusta Somerolle suuntautuvaan liikenteeseen Turun viranomaisalueen matkustuksesta. Neuvottelujen pohjalta sama nousukorvaus olisi käytössä niin Naantalin kantakaupungin alueella tapahtuvassa liikennöinnissä, kuin vuoroissa, jotka suuntautuvat kaupungin saaristo-osiin.

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 14.5.2014:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että Rymättylän ja Merimaskun liikenne kytketään kilpailutettuun liikennöintikohteeseen 3/2013_1, johon sisältyy myös Velkualle suuntautuva linja 203. Kyse on Naantalin sisäisestä liikenteestä. Pyhäpäiviin hankitaan vuodelle 2014 erikseen vähintään yksi vuoropari välille Naantali – Rymättylän keskusta. Päätös on ehdollinen, kunnes Naantalin kaupunginhallitus on hyväksynyt liikennöinnin ja mikäli TLO Oy irtisanoo siirtymäajan liikennöintisopimuksensa (500046) päättymään 30.6.2014.

 

Lisäksi lautakunta päättää, että Naantalin palveluliikenteessä voidaan ottaa käyttöön Föli-liput ja Föli-korttien käytöstä maksetaan nousukorvausta, joka on 1,85 euroa (alv 0) nousua kohti. Liikennöitsijä saa pitää kertalipputulot. Vaihdoista ei makseta. Lipputuotteiden käyttöönotto vaatii Naantalin kaupungin ja liikennöitsijän (Leiniön Liikenne) hyväksynnän.

 

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin joukkoliikennejohtajan kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Pöytäkirja tarkastettiin tältä osin heti kokouksessa.

Jakelu

tpvJokinen Martti
tiedLeiniön Liikenne Oy
tiedNaantalin kaupunki
tiedTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus
tpvHellström Henri
tpvPaasikivi Jari