Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8707.05.201410

5036-2014 (633)

Matkahuollon seutulippu

Tiivistelmä:

Lautakunnalle ehdotetaan, että Turun seudun seutulipun toimiminen ennen valtakunnallisen Waltti-järjestelmän käyttöönottoa turvataan toteuttamalla kaksikorttiratkaisu sekä ostamalla Matkahuollolta tuotehallintapalvelu hintaan 4.400 €/kk.

Tksjlk § 87

Ympäristötoimialan kehittämispäällikkö Jari Paasikivi 30.4.2014:

 

Seutulipulla tarkoitetaan tässä yhteydessä 13 kunnan yhdessä sopimaa lipputuoteratkaisua. Kunnat ovat Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali, Rusko, Parainen, Paimio, Sauvo, Masku, Mynämäki, Nousiainen ja Aura. Lisäksi ratkaisulla on vaikutusta muutamien muiden kuntien tukemien lipputuoteratkaisujen jatkolle. Näitä ovat ainakin Satusa (Salo-Turku-Salo) –lippu sekä Loimaan seudun seutulippu ja työmatkalippu

 

Matkahuollon seutulippuratkaisun jatko on ollut epäselvässä tilanteessa niin teknisesti kuin toiminnallisestikin maaliskuusta 2014 alkaen, koska tällöin Turun seudun viranomainen sai tiedon Matkahuollon halusta muuttaa voimassa olevia sopimuksia ja käytäntöjä.

 

Taustalla on kaksi merkittävää muutosta:

 

1.Valtio ja kunnat ovat perustaneet yhteisen TVV Lippu ja maksujärjestelmä osakeyhtiön, joka kehittää uutta matkakortti- ja myyntiratkaisua (Waltti), joka tulee korvaamaan nyt Matkahuollolta ostetut palvelut seutulippujen hallinnassa. Uudistuksen piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan tapahtua jo kesällä 2014, mutta uusi yhtiö ei ole ehtinyt toteuttaa omaa ratkaisuaan, vaan ratkaisu viivästyy vähintään vuoteen 2015. Tästä syystä on jouduttu neuvottelemaan Matkahuollon kanssa niin sanotusta viiveajan toimintamallista ja ratkaisusta, jolla vanhojen tuotteiden käytettävyys varmistetaan siirtymäajaksi. Tähän kuuluu teknisen ratkaisun lisäksi myös myyntipisteverkoston hallinta ja muut tuotteisiin, asiakkaisiin ja laskutukseen liittyvät palvelut.

 

2.Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen lähtökohdaksi otettiin tilanne, jossa seutuliput toteutuvat kohdassa yksi mainitun yhtiön kautta. Nyt valtakunnallisen hankkeen viivästyminen on tuonut Turun seudulle tilanteen, jossa uusi maksujärjestelmä ei ole yhteensopiva nykyisten Matkahuollon tuotteiden ja matkakorttien kanssa. Asiaan on pyritty löytämään aktiivisesti ratkaisua Matkahuollon kanssa, jotta seutulippu voisi säilyä tuotteena ja mahdollistaa ihmisten matkustamisen edullisesti kaikkien 13 kunnan alueella.

 

Matkahuollon palveluiden hankinnan rinnalla pyrittiin selvittämään muita mahdollisuuksia toteuttaa vastaavia palveluita asiakkaille. Koska tilaajasta riippumattomasta syystä asia on tullut esille näin lyhyellä varoitusajalla, ei toimivaltainen viranomainen ole löytänyt ratkaisua, joka tarjoaisi vastaavat palvelut asiakkaille yhtä kattavasti seutulippualueella.

 

Muita selvitettyjä vaihtoehtoja:

-Turun viranomaisen oma seutulippu

-muut mahdolliset toimijat, jotka voisivat tarjota vastaavaa palvelua

 

Koska ratkaisua ei ole löytynyt, on Matkahuollon kanssa pyritty löytämään neuvottelutulos, jotta palvelu jatkuisi niin Turun viranomaisalueen kuntalaisille kuin niille, jotka asuvat jossain muussa kunnassa, mutta joilla on matkustustarve Turun viranomaisalueelle ja mahdollinen jatkoyhteystarve vielä Turun viranomaisalueen sisällä. Muiden ratkaisujen osalta suurimmat ongelmat ovat, ettei vastaavaa kattavuutta tai koko teknistä ratkaisua voida saavuttaa käytettävissä olevassa ajassa ja se, että kaikki muut ratkaisut vaatisivat useita teknisiä muutoksia jo käynnissä oleviin hankkeisiin ja uusia sopimuksia eri toimijoiden välillä (Ely, Liikennöitsijät, Turun viranomainen, kunnat jotka tukevat liikennettä).

 

Koska Matkahuollon kanssa neuvoteltujen sopimusten arvo nousee hyvin lähelle kilpailutusrajaa erityisesti, jos sopimuskausi venyy pitemmäksi kuin vain vuoden 2015 alkuun, on hankintaa tarkasteltava suorahankintana, jossa hankinnan kokonaisarvo ylittää kansalliset kilpailutusrajat.

Hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos:

1)avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka sopivia tarjouksia ja alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta;

2)teknisestä, taiteellisesta tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan;

3)sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi;

4)hankittava tavara valmistetaan vain tutkimusta, kokeilua, tuotekehitystä tai tieteellistä tarkoitusta varten eikä kyseessä ole massatuotanto tavaran valmistamisen taloudellisen kannattavuuden varmistamiseksi tai tutkimus- ja kehityskustannusten kattamiseksi;

5)hankinta koskee raaka-ainemarkkinoilla noteerattuja ja sieltä hankittavia tavaroita;

6)tavarat hankitaan erityisen edullisesti liiketoimintansa lopettavalta toimittajalta, pesänhoitajalta tai selvittäjältä maksukyvyttömyysmenettelyn, akordin tai vastaavan menettelyn seurauksena; taikka

7)kyseessä on palveluhankinta, joka tehdään suunnittelukilpailun perusteella ja joka on suunnittelukilpailun sääntöjen mukaan tehtävä kilpailun voittajan kanssa, tai jos voittajia on useita, näistä jonkun kanssa; tällöin kaikki voittajat on kutsuttava osallistumaan neuvotteluihin.

Koska seutulippu on ollut käytössä ja Matkahuolto Oy:n tarjoamana yksinoikeutena useiden vuosien ajan, eikä vastaavaa palvelua ole muilla toimijoilla tarjolla ja koska Matkahuolto on ilmoittanut palveluunsa liittyvän hinnoittelun muutoksesta vasta 13.3.2014 esittäessään Turun seudun viranomaiselle uutta sopimusta asiaan liittyen, täyttyvät suorahankinnan ehdot seuraavien osa-alueiden osalta:

 

Hankintalain suorahankintaan oikeuttava kohta 2

-vain Matkahuolto Oy pystyy toteuttamaan palvelun vaaditussa laajuudessa.

 

Hankintalain suorahankintaan oikeuttava kohta 3

-Matkahuolto Oy ilmoitti muutoksesta sellaisella aikataululla, että korvaavaa järjestelmää ei pystytä hankkimaan. Toiminnan kannalta on välttämätöntä, että palvelu jatkuu katkeamattomana.

 

Edellä esitettyjen perusteiden pohjalta on jatkettu neuvottelua Matkahuollon kanssa palvelun jatkamisesta.

 

Neuvotelluksi ratkaisuehdotukseksi on muodostunut seuraava sopimuskokonaisuus sekä siihen liittyvät käytännön ratkaisut:

 

1.Matkahuollon kanssa tehdään kaksi erillistä sopimusta Matkahuollon palveluiden hyödyntämisestä

a.Matkahuollon tuotehallintasopimus, jossa sovitaan seutulipun toimivuudesta ja käytännöistä. Sopimuksen arvo on 4.400 € kuukaudessa ja se on irtisanottavissa 3 kuukauden irtisanomisajalla (ensimmäinen mahdollisuus sopimuksen päättämiselle on 1.1.2015). Lisäksi teknisistä selvityksistä ja muutoksista liittyen Turun maksujärjestelmän muutoksiin, on sovittu 5.000 € kertakorvaus.

 

b.Turun ja Matkahuollon välistä liikennöitsijäsopimusta päivitetään, niin että siinä todetaan Turun hyväksyvän vain rajatusti eri Matkahuollon tuotteita ja että tekninen toteutus perustuu kaksikorttiratkaisuun. Samassa yhteydessä hyväksytään Matkahuollon perimän clearing palkkion korottaminen 4,5 %:iin myynnistä (matkustuksen arvosta).

 

2.Koska Turun seudun joukkoliikenteen uusi maksujärjestelmä ei pysty käsittelemään Matkahuollon matkakortteja, otetaan Matkahuollon matkakortin lisäksi käyttöön Turun viranomaisalueen linjoilla käytettävä rinnakkaiskortti.

a.Asiakas ostaa ja lataa Turun seudun joukkoliikenteen linjoille tarkoitetun rinnakkaiskortin ostettuaan ensin Matkahuollon matkakortin tai ladattuaan siihen uuden kauden. Rinnakkaiskortti tehdään aina alkuperäiselle ostojaksolle ja asiakkaan tulee esittää sekä Matkahuollon matkakortti että ostokuitti pyytäessään rinnakkaiskorttia tai sen lataamista. Ensimmäisen ostokerran yhteydessä asiakkaalta peritään normaali matkakortin hinta (1.7.2014 5 €) rinnakkaiskortista. Rinnakkaiskortin hankinta ja lataaminen tapahtuu aina Joukkoliikenteen palvelutoimistossa tai kuntien palvelupisteissä. Rinnakkaiskortin mahdollisimman joustavan saannin varmistamiseksi Joukkoliikennetoimisto neuvottelee edelleen myös Matkahuollon kanssa mahdollisuudesta saada rinnakkaiskortti myös rajatusti Matkahuollon myyntipisteistä.

 

Matkahuollon sopimuksen aiheuttaman kustannuksen jakamisesta seutulippualueen kuntien kesken sovitaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen ja ELY-keskuksen välisessä viranomaissopimuksessa.

 

Oheismateriaali 1               Matkahuollon clearingsopimus 30.4.2014

 

Oheismateriaali 2               Matkahuollon palvelusopimus lippujärjestelmän tuottamisesta, luonnos 30.4.2014

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 30.4.2014:

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä sopimukset Matkahuollon lippujärjestelmäpalveluista sekä Matkahuollon clearingpalveluista liikenteenharjoittajalle. Lisäksi joukkoliikennelautakunta hyväksyy käyttöönotettavaksi kaksikorttiratkaisun, jonka avulla Matkahuollon seutulipun haltija voi saada matkustusoikeuden Turun seudun joukkoliikenteen linjoille. Lisäksi joukkoliikennelautakunta valtuuttaa joukkoliikennetoimiston sopimaan erikseen Matkahuollon kanssa matkakorttien myynnistä ja latauksesta Matkahuollon toimipisteissä.

 

Viranomaista sitovaa sopimusta ei synny tällä päätöksellä vaan vasta sopimuksen tullessa allekirjoitetuksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedJokinen Martti
tiedOy Matkahuolto Ab
tiedHellström Henri
tiedKanerva Tanja
tpvKorte Sirpa
tiedPaasikivi Jari
tiedSitaru-Niemi Jaana