Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3126.02.20144

1249-2014 (032, 633)

Petäsmäen aluetta Raisiossa palvelevan joukkoliikenteen nousukorvaus

Tiivistelmä:

Tiivistelmä: Lautakunnalle esitetään, että Petäsmäen ja Piuhantien kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöivälle liikenteelle tarjotaan nousukorvausta, joka on 2,50 euroa (alv 0) ensimmäisten 80.000 korttimatkan osalta ja 1,00 euroa (alv 0) sen ylittävältä osalta. Korvaus maksetaan koneellisesti kirjatuista matkoista. Kertalippumatkoilla liikennöitsijä saa kertalipputulon lyhentämättömänä. Kertalippuvaihdoista ei makseta korvausta. Liikennöitsijä saa saman nousukorvauksen matkan pituudesta riippumatta Turun kaupunkiseudun viranomaisalueella.

Tksjlk § 31

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 21.2.2014:

Taustaa

Turun paikallisliikenteen liput kelpaavat Turun ulkopuolelta tulevassa liikenteessä Turun rajojen sisällä. Kyse on ns. kuntalippusopimuksesta, jossa Turku maksaa seudulta tuleville liikennöitsijöille nousukorvausta. Nousukorvaus on tällä hetkellä 1,31 euroa (alv 0). Liikennöitsijä saa nousukorvauksen kaikista sähköisesti kirjatuista nousuista. Liikennöitsijä saa kaikki kertalippujen myynnistä saamansa tulot lyhentämättömänä, mutta toisaalta liikennöitsijä ei saa korvausta kertalipuilla tehdyistä vaihtomatkoista. Sopimus on tehty vuonna 2010 ja se on voimassa 30.6.2014 saakka.

Joukkoliikenteen viranomaisen järjestämä liikenne laajenee Raisioon, Naantaliin, Kaarinaan, Lietoon ja Ruskolle 1.7.2014. Turun omalle kuntalippusopimukselle ei ole enää tarvetta, koska suurin osa nykyisistä kuntalippusopimuslinjoista muuttuu samalla kaupunkiseudun itse järjestämäksi liikenteeksi. Sen sijaan olisi hyvä tehdä nousukorvaussopimus muutamista linjoista, jotka tulevat viranomaisalueen ulkopuolelta ja joiden avulla viranomaisen ei itse tarvitsisi järjestää liikennettä ko. alueelle. Nämä paikat ovat Piikkiö ja Empo Kaarinassa ja Petäsmäki Raisiossa. Nousukorvausratkaisu hyödyttäisi parhaimmillaan kaikkia osapuolia, sillä asiakkaan ei tarvitsisi erotella mihin bussiin hänen lippunsa kelpaa, kauempaa tuleva liikenne saisi kaupunkiseudun matkustajista tuloja ja viranomaisen ei tarvitsisi järjestää ko. alueelle uutta liikennettä. Nousukorvaussopimuksella on erityistä merkitystä Kaarinalle ja Raisiolle, mutta seutuliikenne täydentäisi sisääntuloväylillä palvelutarjontaa myös Turussa.

Nousukorvausneuvotteluja on käyty J. Vainion Liikenne Oy:n ja TLO Oy:n kanssa 24.1.2014, 29.1.2014, 11.2.2014 ja 20.2.2014.

Koska paperilippujen sähköinen tarkastus ei toteudu kesään mennessä, on nousukorvausneuvottelut käyty samalla periaatteella kuin nykyisessä kuntalippusopimuksessa: vain sähköisesti kirjattavista nousuista maksetaan nousukorvaus. Liikennöitsijä saa kertalippumyynnistä täyden hinnan ja kertalippuvaihdoista ei makseta lainkaan korvausta. Kertalipussa on siis kyse kaupunkiseudun viranomaisen kertalipusta (3 e aikuiset ja 1,50 e lapset, kahden tunnin vaihtoaika).

Kun on arvioitu viranomaisen saamaa lipputuloa, yhden matkan keskitulona on käytetty 1,00 euroa edellyttäen, että kertalipputulot tulevat viranomaiselle. Jos viranomainen ei saa kertalipputuloja vaan ne menevät liikennöitsijälle, yhden matkan keskitulona on käytetty 0,80 euroa (alv 0). Kaikki tämän esittelytekstin luvut ovat arvonlisäverottomia, vaikka sitä ei olisi erikseen mainittu.

Petäsmäen liikenne Raisiossa

Bussit kulkevat Petäsmäen kautta liitteen 1 mukaisella aikataululla.

Liikennettä hoitaa TLO Oy 31.12.2016 päättyvällä siirtymäajan liikennöintisopimuksella.

Liikennöitsijän antamien tietojen pohjalta arvioiden matkamäärä Turun viranomaisalueella Petäsmäen liikenteessä on noin 180.000 matkaa vuodessa.

Kertalippumatkoja tehdään arviolta 16 % kaikista matkoista. Jos arvioidaan, että noin 29.000 matkaa tehdään kertalipuilla, kertalipputuloa saadaan uudessa järjestelmässä 54.000 euroa (keskimääräinen kertalipputulo on 1,89 euroa / nousu alv 0). TLO on ehdottanut nousukorvaukseksi 3,54 euroa nousua kohti. Tämä tarkoittaisi TLO:n hinnalla 589.000 euron lipputuloa liikennöitsijälle, sillä nykyisellä matkamäärällä kertalipuista kertyisi 54.000 euroa lipputuloa ja bussikorttimatkoista noin 535.000 euroa nousukorvaustuloa (alv 0). Viranomaisen saama lipputulo olisi tällöin 121.000 euroa ja nettokustannusta viranomaisen maksettavaksi TLO:n ehdottamalla hinnalla tulisi noin 414.000 euroa vuodessa nykyisellä matkamäärällä ja lippujakaumalla.  

Seudullisen joukkoliikenteen laskelmissaan käyttämä nousukorvaus on ollut 1,85 euroa (alv 0), jolloin kertalipputuloista tulisi liikennöitsijälle arviolta 54.000 euroa ja korttimatkoista 1,85 euroa x 151.000 matkaa = 280.000 euroa, yhteensä 334.000 euroa. Viranomaisen saama lipputulo olisi 121.000 euroa ja nettokustannusta viranomaisen maksettavaksi jäisi nykyisellä matkamääräarviolla ja lippujakaumalla noin 160.000 euroa.

Seudullinen joukkoliikenne on laskenut vertailukustannukset liikenteelle, jonka se järjestäisi itse. Liikenne toteutettaisiin osana kilpailutetun seudullisen joukkoliikenteen pakettia. Seudullinen joukkoliikennesopimus sisältää mahdollisuuden liikenteen lisäämiseen. Liikenne järjestettäisiin Petäsmäkeen Raision keskustan kautta. Yhteys Turun ja Raision välillä toteutettaisiin suorana yhteytenä moottoritien kautta. Bruttokustannusarvio itse järjestetylle liikenteelle on 370.000 euroa vuodessa (alv 0). Jos matkamäärä olisi nykyinen 180.000 matkaa, nettokustannus olisi 190.000 euroa vuodessa. Liikennöitsijän arvion mukaan matkamäärä vähenee Petäsmäessä seudullisen, yhteisen liikenteen myötä. Tässäkin tapauksessa nykyinen lipputulo tulisi kuitenkin muuta kautta viranomaiselle linjan 6/7 tai Raision sisäisen linjan lipputulona.

Seudullinen joukkoliikenne arvioi, että Petäsmäen liikenteessä nousuista 75 % tapahtuu Raision puolella ja 25 % Turun puolella. Raision talousarvioon on varattu yhteensä 100.000 euroa vuodessa Petäsmäen nousukorvausliikenteeseen. Turun talousarvioon on varattu yhteensä 200.000 euroa vuodessa Emposta, Piikkiöstä ja Petäsmäestä tulevan liikenteen nousukorvausten maksamiseen.

Kauempaa seudulta tulevan liikenteen hyödyntäminen olisi toivottavaa, jotta voitaisiin hyödyntää jo olemassa olevaa liikennettä ja asiakkaiden olisi helppo nousta lipuillaan kauempaa seudulta tulevaan linja-autoon. Joukkoliikenteen käytön helppous on keskeinen joukkoliikenneviranomaisen itselleen asettama tavoite. Huono puoli on korvausmäärän ennustamattomuus – pyrimme lisäämään joukkoliikenteen käyttöä, mutta nousukorvauslinjoilla käyttömäärän kasvu aiheuttaisi kustannuskasvua kunnille. Itse järjestetyssä liikenteessä matkamäärän kasvu vähentää kunnille koituvia nettokustannuksia ja liikenne on tilaajan päätettävissä ja muutettavissa. Nyt puhutaan kuitenkin väliaikaisesta ratkaisusta, ja olisi hyvä päästä sopimukseen kohtuullisesta nousukorvausjärjestelystä.

Nousukorvausliikenteellä hoidettuna vuorotarjonta ruuhka-aikana on n. 30 min. Oman tuotannon vaihtoehdossa vuorotarjonta Turkuun on kerran tunnissa, liite 2, ja Raision keskustaan kerran tunnissa sisäisellä liikenteellä, jolloin kaikkiaan vuoroväli on 30 minuuttia. Itse järjestettynä Petäsmäen liikenne olisi tervetullut nopea yhteys Raision keskustan ja Turun keskustan välillä kerran tunnissa. Jo kilpailutettu liikennetarjonta ei sisällä moottoritieyhteyttä Turun ja Raision välillä.

Liikenteen hankkiminen Petäsmäkeen on mahdollista myös Myllyn liikenteen jatkona, jolloin olisi mahdollista yhden auton lisäyksellä tarjota puolen tunnin vuoroväli Petäsmäestä Turkuun. Tällöin reitti kulkisi kauppatorilta Kuninkojan ja Myllyn kautta Petäsmäkeen. Tämän vaihtoehdon hankintahinta on noin 440 000 euroa vuodessa.

Nousukorvausten perimiseen liittyvistä rahastuslaitteista on keskustelu liikennöitsijöiden kanssa. Rahastukseen pyritään löytämään jonkinlainen kevyt ratkaisu. Viranomainen hankkisi kortinlukulaitteet ja vuokraisi ne liikennöitsijälle. Kertalipun myynti tulisi kunkin liikennöitsijän toteuttaa itse samoin kuin laitteiden asennus.

Jos nousukorvauksista ei päästä yhteisymmärrykseen, voivat ko. siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaiset bussit edelleen liikennöidä viranomaisalueella. Niillä vain eivät kelpaa Turun viranomaisen liput vaan vain Matkahuollon tai ko. liikennöitsijän liput. Kaikki seudun liikennöitsijät eivät ole saaneet Turun kuntalippusopimuksen mukaista nousukorvausta tähänkään saakka.

Vaihtoehto 1

Ehdotetaan siirtymäajan liikennöintisopimusta hoitaville, sekä Petäsmäen että Piuhantien kautta kulkeville yrittäjille, että nousukorvaus on 2,50 euroa (alv 0) ensimmäisiltä 80.000 korttimatkalta (yhteensä, liikennöitsijästä riippumatta) ja 1,00 euroa (alv 0) edellä mainitun korttimatkamäärän ylittävältä osalta. Liikennöitsijän lipputulo on tällöin nykyisellä matkamäärällä ja lippujakaumalla 1,89 euroa x 29.000 matkaa + 2,50 euroa x 80.000 matkaa + 1,00 euroa x 71.000 matkaa = 326.000 euroa vuodessa. Viranomainen maksaa nousukorvausta 271.000 euroa ja lipputulot ovat korttimatkoilta noin 121.000 euroa. Nettokustannus on noin 150.000 euroa (alv 0) vuodessa eikä juurikaan kasva, vaikka matkamäärä lisääntyisi. Liikennöitsijä saa kuitenkin tietyn varman tulon, vaikka bussikorteilla tehtyjen matkojen määrä jäisi alle arvioidun määrän. Jos matkamäärä alittaa reilusti nykyisen matkamäärän, niin kuin liikennöitsijä arvioi, kasvaa liikennöitsijän saama suhteellinen lipputulo nousua kohden.

Vaihtoehto 2

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen järjestää itse Petäsmäen joukkoliikenteen osana kilpailutettua seutuliikennettä. Liikenteen bruttokustannus on 370.000 euroa (alv 0) vuodessa ja kaikki lipputulot tulevat viranomaiselle. Jos matkamäärä on nykyinen 180.000 matkaa, nettokustannusarvio on 190.000 euroa vuodessa. Jos matkamäärä on arvioitua suurempi, nettokustannus pienenee. Liikenteen kustannukset ja tulot jaetaan kuten muussakin seudullisessa liikenteessä käytön mukaisesti. Uusi liikenne mahdollistaa nopean yhteyden Raision keskustan ja Turun välillä ja houkuttelee todennäköisesti uusia käyttäjiä.

Liite 1Nykyinen vuorotarjonta Petäsmäessä

Liite 2Aikataululuonnos Turku-Petäsmäki

Liite 3Aikataululuonnos Turku-Mylly-Petäsmäki

Oheismateriaali 1Nousukorvausneuvottelun muistio 11.2.2014

Oheismateriaali 2Nousukorvausneuvottelun muistio 20.2.2014

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää esittää Petäsmäen ja Piuhantien kautta siirtymäajan liikennöintisopimuksilla liikennöiville liikennöitsijöille, että nousukorvaus on kunkin 12 kk:n ensimmäisten 80.000 matkan osalta 2,50 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua nousua kohden ja 1,00 euroa (alv 0) koneellisesti kirjattua nousua kohden tämän matkamäärän ylittävältä osalta. Kertalippukustannukset menevät lyhentämättömänä liikennöitsijälle ja kertalippuvaihtoja ei korvata.

Lisäksi lautakunta päättää ehdottaa ko. liikennöitsijöille, että autolaitekustannus on 30 euroa kuukaudessa (alv 0) ensimmäisten 10 laitteen osalta siirtymäajan liikennöintisopimusta kohti ja tämän ylittävältä osalta 100 euroa kuukaudessa (alv 0).

Lautakunta päättää antaa liikennöitsijöille vastausaikaa 11.3.2014 saakka.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösAsia palautettiin Alanderin Miikkolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi.

Jakelu

palKorte Sirpa