Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1705.02.20145

1270-2014 (065)

Palvelulinjojen P1, P2 ja P3 liikennöintisopimuksen tarkistaminen

Tiivistelmä:

Palvelulinjoilla P1, P2 ja P3 on asiakastyytyväisyyttä ja palvelunlaatua mitattu ns. Mystery Shopping -tutkimuksella. Mittaamisesta tehty sopimus on päättynyt, ja palvelulinjojen asiakastyytyväisyyden mittaamisesta on tehtävä uusi sopimus. Samalla esitetään mittaamistavan muuttamista perinteiseen asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Muutosten johdosta palvelulinjojen liikennöintisopimusta tarkistetaan.

Tksjlk § 17

Vs. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 31.1.2014:

Palvelulinjojen liikennöintisopimuksessa on kohdassa 7 määritelty laatupalkkiota ja palvelunlaadun mittaamista. Mainitussa kohdassa todetaan, että mittaustavasta päättää joukkoliikennelautakunta. Joukkoliikennelautakunta on päättänyt mittaustavasta kokouksessaan 8.9.2011, § 171. Mittaustavaksi valittiin ns. Mystery Shopping -tutkimus. Mittauksen suorittajaksi joukkoliikennejohtajan päätöspöytäkirjalla 16.8.2012, § 17 valittiin Innolink Research Oy, jolta mittaukset hankittiin vuosille 2012 ja 2013. Palvelulinjoilla ei ole tällä hetkellä voimassa palvelunlaadun mittaamisesta sopimusta.

Mystery Shopping -tutkimus valittiin palvelulinjojen asiakastyytyväisyyden ja palvelunlaadun mittaustavaksi kokeilumielessä. Tutkimustapa ei ole ollut seudullisen joukkoliikenteen mielestä parempi kuin perinteinen asiakastyytyväisyyden mittaamistapa. Muiden linjojen osalta asiakastyytyväisyyden mittauksesta on sopimus Skandinavian Telecenter Oy:n kanssa. Em. sopimukseen on kirjattu, että siihen voidaan sopimuskauden aikana lisätä mitattavia kohteita. Mystery Shopping -tutkimuksen vuosihinta on ollut ilman arvonlisäveroa 8 800 euroa ja perinteisen asiakastyytyväisyysmittauksen vuosihinta on 636 euroa verottomana liikennöintisopimusta kohden. Edellä kerrotun perusteella seudullinen joukkoliikenne esittää, että palvelulinjoilla otetaan jatkossa käyttöön perinteinen asiakastyytyväisyysmittaus palvelunlaadun arvioimiseksi.

Joukkoliikennejohtaja on keskustellut mittaustavan muutoksesta palvelulinjojen liikennöitsijän kanssa. Käydyissä keskusteluissa liikennöitsijä hyväksyi sopimuksen mukaan palvelunlaadun mittaustavan muutoksen. Samalla sovittiin, että maksimibonuksen määrää korotetaan 1 prosentista 1,5 prosenttiin. Mittausjaksojen määrää muutettiin kahdesta kolmeen niin kuin perinteisessä mittaustavassa on ollut käytäntönä. Konsernihallinnon lakiasioista saadun tiedon mukaan muutoksista sovitaan liikennöintisopimukseen liitettävällä lisäsopimuksella.

Skandinavian Telecenter Oy:n kanssa on sovittu uuden mittauskohteen lisäämisestä tutkimuksiin kuluvan vuoden ensimmäisestä mittauksesta alkaen.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 31.1.2014:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että palvelulinjojen P1, P2 ja P3 palvelunlaadun mittaaminen toteutetaan 1.1.2014 alkaen osana joukkoliikenteen tavallista asiakastyytyväisyysmittausta. Samalla lautakunta päättää, että palvelulinjoilla mittaus tehdään vuoden aikana kolmessa jaksossa tammi-huhtikuussa, touko-elokuussa ja syys-joulukuussa ja että maksettavan bonuksen maksimiarvo on 1,5 %. Lautakunta oikeuttaa seudullisen joukkoliikenteen tekemään muutoksista lisäsopimuksen liikennöitsijän kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoSkandinavian Telecenter Oy
aoV-S Bussipalvelut Oy
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedHellström Henri
tpvKorte Sirpa
tiedTervonen Jouko