Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta715.01.20147

5910-2013 (633)

Asiakastyytyväisyysmittaukset syksyllä 2013

Tiivistelmä:

Liikennöintisopimusten mukaan Turun sisäisessä liikenteessä mitataan asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti. Mittaustulosten perusteella liikennöitsijöille joko maksetaan bonusta hyvästä asiakaspalvelusta tai peritään kaupungille miinusbonusta huonommin onnistuneesta palvelusta. Bonukset tuodaan lautakunnalle tiedoksi.

Tksjlk § 7

Suunnittelupäällikkö Henri Hellström 10.1.2014:

Linjaliikenteen sopimusehtojen mukaan on sopimushinnat sidottu palvelun osalta lukuarvoihin 3,8 - 3,9. Arvoasteikko on yhdestä viiteen, joka määräytyy matkustajien antaman laatuarvioinnin perusteella kuljettajan asiakasystävällisyydestä, kuljettajan ajotavasta, bussin ulkotilojen siisteydestä sekä bussin sisätilojen siisteydestä. Sopimuksen mukaan mittauksia tehdään neljän kuukauden jaksoina 3 kertaa vuodessa. Jos laadun kokonaisarvosana mittauksissa jää alle 3,8, tulee miinusbonusta, lisäksi liikenteenharjoittajan tulee tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Tässä tarkastelujaksossa arvosanat asettuivat 3,9 - 4,1 välille.

Palvelulinjojen palvelun laatu mitataan kahdesti vuodessa tehtävin ns. Mystery Shopping -tutkimuksin. Mittausjaksot ovat tammi–kesäkuu ja heinä–joulukuu. Mystery Shopping -tutkimustapaan koulutettu henkilö matkustaa palvelulinjoilla ja tekee arvion linja-auton siisteydestä, kuljettajan ajotavasta sekä kuljettajan asiakasystävällisyydestä. Lisäksi hän toteaa, onko kuljettajan asu siisti ja sopimuksen mukainen ja esittää kuljettajalle yksinkertaisen, joukkoliikenteen toimintaan, lippuihin tai reittiin liittyvän kysymyksen. Jos laadun pistemääräksi tulee 45 tai vähemmän, tulee miinusbonusta. Mikäli laadun pistemäärä jää alle 40, tulee liikenteenharjoittajan tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Tässä tarkastelujaksossa palvelulinjojen laadun pistemääräksi tuli 74 pistettä.

Sopimuksen mukaisesti linjaliikenteeseen ja palvelulinjoille laskettujen bonuksien arvot prosentteina ja maksettavina euroina kohteittain ovat liitteenä.

Liite 1Laskelma linjaliikenteen bonuksista 10.1.2014

Liite 2Laskelma palvelulinjojen bonuksista 10.1.2014

Oheisena on Skandinavian Telecenter Oy:n suorittama linjaliikenteen asiakastyytyväisyyden mittaustulos ja Innolink Research Oy:n suorittama Mystery Shopping- tutkimuksen tulos.

Oheismateriaali 1Skandinavian Telecenter Oy:n mittaustulos, mittausjakso 3/2013

Oheismateriaali 2Innolink Research Oy:n tutkimustulos, mittausjakso 2/2013

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 10.1.2014:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi, että jaksolta syyskuu-joulukuu 2013 liikenteenharjoittajien linjaliikenteen bonukset ovat Oy Andersson Ab:lle 3 414 euroa, LS-Liikennelinjat Oy:lle 24 976 euroa, SL-Autolinjoille 30 571 euroa ja Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle 17 139 euroa. Palvelulinjojen bonus jaksolta heinäkuu-joulukuu 2013 on V-S Bussipalvelut Oy:lle 4 737,86 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedOy Andersson Ab
tiedSL-Autolinjat
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tpvTapper Anitta


Liitteet:

Tksjlk § 7
Liite 1:Laskelma linjaliikenteen bonuksista 10.1.2014
Liite 2:Laskelma palvelulinjojen bonuksista 10.1.2014