Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta16211.09.20136

5910-2013 (633)

Asiakastyytyväisyysmittaukset 2/2013

Tiivistelmä:

Liikennöintisopimusten mukaan Turun sisäisessä liikenteessä mitataan asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti. Mittaustulosten perusteella liikennöitsijöille joko maksetaan bonusta hyvästä asiakaspalvelusta tai peritään kaupungille miinusbonusta huonommin onnistuneesta palvelusta. Bonukset tuodaan lautakunnalle tiedoksi.

Tksjlk § 162

Vs. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 6.9.2013:

Linjaliikenteen sopimusehtojen mukaan on sopimushinnat sidottu palvelun osalta lukuarvoihin 3,8 - 3,9. Arvoasteikko on yhdestä viiteen, joka määräytyy matkustajien antaman laatuarvioinnin perusteella kuljettajan asiakasystävällisyydestä, kuljettajan ajotavasta, bussin ulkotilojen siisteydestä sekä bussin sisätilojen siisteydestä. Sopimuksen mukaan mittauksia tehdään neljän kuukauden jaksoina 3 kertaa vuodessa. Jos laadun kokonaisarvosana mittauksissa jää alle 3,8, tulee miinusbonusta, lisäksi liikenteenharjoittajan tulee tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Tässä tarkastelujaksossa arvosanat asettuivat 3,9 - 4,3 välille.

Palvelulinjojen palvelun laatu mitataan kahdesti vuodessa tehtävin ns. Mystery Shopping -tutkimuksin. Mittausjaksot ovat tammi–kesäkuu ja heinä–joulukuu. Mystery Shopping -tutkimustapaan koulutettu henkilö matkustaa palvelulinjoilla ja tekee arvion linja-auton siisteydestä, kuljettajan ajotavasta sekä kuljettajan asiakasystävällisyydestä. Lisäksi hän toteaa, onko kuljettajan asu siisti ja sopimuksen mukainen ja esittää kuljettajalle yksinkertaisen, joukkoliikenteen toimintaan, lippuihin tai reittiin liittyvän kysymyksen. Jos laadun pistemääräksi tulee 45 tai vähemmän, tulee miinusbonusta. Mikäli laadun pistemäärä jää alle 40, tulee liikenteenharjoittajan tehdä viipymättä korjausehdotus laadun parantamiseksi. Tässä tarkastelujaksossa palvelulinjojen laadun pistemääräksi tuli 79 pistettä.

Sopimuksen mukaisesti linjaliikenteeseen ja palvelulinjoille laskettujen bonuksien arvot prosentteina ja maksettavina euroina ovat liitteenä.

Liite 1Laskelma linjaliikenteen bonuksista 6.9.2013

Liite 2Laskelma palvelulinjojen bonuksista 6.9.2013

Oheisena on Scandinavian Telecenter Oy:n suorittama linjaliikenteen asiakastyytyväisyyden mittaustulos ja Innolink Research Oy:n suorittama Mystery Shopping- tutkimuksen tulos.

Oheismateriaali 1Scandinavian Telecenter Oy:n mittaustulos, mittausjakso 2/2013

Oheismateriaali 2Innolink Research Oy:n tutkimustulos, mittausjakso 1/2013

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 6.9.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi, että jaksolta toukokuu-elokuu 2013 liikenteenharjoittajien linjaliikenteen bonukset ovat oheisen liitteen 1 mukaiset ja palvelulinjojen bonus jaksolta tammikuu-kesäkuu 2013 on oheisen liitteen 2 mukainen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedOy Andersson Ab
tiedSL-Autolinjat
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tpvTapper Anitta


Liitteet:

Tksjlk § 162
Liite 1:Laskelma linjaliikenteen bonuksista 6.9.2013
Liite 2:Laskelma palvelulinjojen bonuksista 6.9.2013