Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta16011.09.20134

9997-2013 (041, 633)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2014 sekä taloussuunnitelmaehdotukset vuosille 2015 - 2016

Tiivistelmä:

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon yhteinen joukkoliikenne alkaa 1.7.2014. Talousarvio sisältä ensimmäisen puolen vuoden osalta Turun liikennöintikustannukset ja -tulot ja jälkimmäisen puolen vuoden osalta kaikkien kuntien joukkoliikennekustannukset ja -tulot. Nettoluku on ohjeluvun mukainen -17,2 miljoonaa euroa.

Tksjlk § 160

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.9.2013:

Hallintokuntien tulee esittää talousarvioesityksensä kaupunginhallitukselle 13.9.2013 mennessä. Talousarvion laadintaa varten annetut ohjeet ovat nähtävinä kokouksessa.

Joukkoliikennetoimen tulee kuntien yhteistoimintasopimuksen mukaan toimittaa seuraavan kalenterivuoden alustava talousarvio ja -suunnitelma jäsenkunnille 30.9. mennessä ja hyväksytty talousarvio ja -suunnitelma 15.1. mennessä.

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon yhteinen seudullinen joukkoliikenneviranomainen on 1.1.2013 lähtien myös Turun kaupungin sisäisen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen. Kaupunkiseudun yhteinen joukkoliikenne alkaa 1.7.2014. Talousarvio sisältää ensimmäisen puolen vuoden osalta Turun liikennöintikustannukset ja -tulot ja jälkimmäisen puolen vuoden osalta kaikkien kuntien joukkoliikennekustannukset ja –tulot. Lisäksi talousarvio sisältää viranomaiskustannukset (joukkoliikennetoimisto ja kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta) kuten aiempinakin vuosina.

Nettoluku -17,2 miljoonaa euroa on Turun kaupungin nettoluku. Muiden kuntien menoja ja tuloja seurataan yhtäläisesti kuin Turun menoja ja tuloja. Talousarviossa muiden kuntien nettoluku nollaantuu Turun budjetissa, eli kunnat maksavat oman nettolukunsa verran Turulle.

Investointibudjetti on esitetty omana kohtanaan.

Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon muodostaman joukkoliikenneviranomaisen talousarvio

Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen talousarvio sisältää mm. lautakunnan kulut, joukkoliikennetoimiston henkilöstökulut sivukuluineen, palvelujen ostot, aineet, tarvikkeet ja tavarat, vuokrat sekä muut toimintakulut.

Talousarvion nettoluku on noin -2.820.000 euroa. Tästä esitetään Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon maksettaviksi yhteistoimintasopimuksen mukaisesti yhteensä noin 340.000 euroa ja Turun maksettavaksi 2.480.000 euroa. Turku maksaa kustannuksista 88,1 % ja muut kunnat yhteensä 11,9 %. Luvut perustuvat kuntien väkilukuun 31.5.2013. Kuntakohtaisesti menoarvio on seuraava: Raisio 84.600 euroa, Naantali 64.400 euroa, Kaarina 108.300 euroa, Lieto 58.600 euroa ja Rusko 20.400 euroa.

Talousarvion nettoluku on 2,5 % suurempi kuin vuoden 2013 talousarviossa, mikä perustuu myyntiprovision kasvuun seudullisen järjestelmän alkaessa sekä palkkakustannusten kasvuun.

Lautakunnalle esitetään, että hallintosihteerin ja palveluosion projektisuunnittelijan tehtävä lisätään kaupunkiseudun kuntien yhdessä maksamien tehtävien joukkoon. Tällöin Turku maksaa näiden henkilöiden palkasta noin 65 % ja muu osuus jakaantuu kunnille toukokuun 2013 väkiluvun suhteessa. Hallintosihteeri huolehtii koko kaupunkiseudun kuntien joukkoliikenteen taloushallinnosta. Seudullisen maksu- ja informaatiojärjestelmän palveluosan toteuttaminen sekä seudullisen palvelu- ja kumppaniverkoston perustaminen edellyttävät yhden henkilön täysipainoista työpanosta vuonna 2014.

Liikennöintiä koskeva talousarvio

Talousarvio on laskettu vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen toteutuneessa hintatasossa. Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi vaikuttaa suoraan joukkoliikenteen ostokustannuksiin eikä ole joukkoliikennetoimen päätösvallassa. Indeksin suuruuteen vaikuttavat eniten linja-autoalan työntekijöiden palkat sekä polttoaineiden hinnat. AKT:n työehtosopimus päättyy 31.1.2014, eikä tällä hetkellä ole tietoa uuden sopimuksen sisällöstä ja kustannusvaikutuksista. Valtio korottaa dieselin polttoaineveroa lähes kolmella sentillä litraa kohden vuoden 2014 alussa, mikä heikentää joukkoliikenteen talousnäkymiä.

Käyttämällä joukkoliikenteen arvioitua kustannuskasvua vältetään lähtökohtaisesti epärealistinen talousarvio, sillä linja-autoliikenteen kustannusnousu ei yleensä noudata yleistä kustannusindeksiä. Talousarvion laadinnassa on käytetty liikennöintikustannusten nousuarviona 3,5 %. Tämä luku on lisätty sekä Turun sisäisen liikenteen talousarvioon että keväällä 2013 kunnille esitettyihin seutuliikenteen kustannusarvioihin.

Seudullisen liikenteen molemmat liikennöintikilpailut on käyty tämän talousarvion laatimisen aikana. Liikennöintikustannukset molemmissa kilpailuissa ylittivät Turun keskihinnan. Tämä kustannuslisä on jaettu kuntien arvioituihin kustannusosuuksiin.

Kustannusten ja tulojen jako perustuu lautakunnan 19.6.2013 § 124 hyväksymään jakoperiaatteeseen. Kunkin linjan kerta- ja arvokorttitulot vähennetään linjakohtaisista kustannuksista. Kerta- ja arvokorttitulot kirjataan sille linjalle, jolle ensimmäinen nousu tapahtuu (eli vaihdoista ei makseta korvausta). Kausikorttitulot kirjataan joukkoliikennetoimen talousarviossa kunkin kunnan kohdalle asiakkaan kuntalaisuuden mukaan. Linjakohtaiset nettokustannukset jaetaan kuntien kesken sen mukaan, minkä verran kunkin kunnan asukkaat ovat tehneet kausikorttimatkoja ko. linjalla. Kukin kunta maksaa asukkaidensa toisen kunnan sisäisessä liikenteessä tekemistä kausikorttimatkoista nousukorvausta. Lisäksi ELY:n järjestämään ja siirtymäajan liikennöintisopimuksilla yhä jatkuvaan, viranomaisalueen ylittävään liikenteeseen maksetaan nousukorvauksia, joiden suuruudesta neuvottelut ovat kesken.

Lipputuloarvio on seudullisen liikenteen osalta erittäin karkea, sillä lippujärjestelmä muuttuu niin merkittävästi, että luotettavaa arviota matkamääristä ja lipputuloista on mahdotonta tehdä. Lisäksi nykyisestä matkamäärästä on käytettävissä vain otoksiin perustuva arvio. Vuoden 2014 osalta voidaan siis vain hyvin karkeasti haarukoida lipputulot ja niiden kohdistuminen kunnittain ja linjoittain. Arviot matkamääristä ja lipputuloista ovat luotettavia todennäköisesti vasta vuoden 2016 talousarviota tehtäessä, kun kesällä 2015 kokemusta seudullisen joukkoliikenteen vaikutuksista on vuoden ajalta.

Lipputulojen määrä perustuu aiempaan (Tksjlk 19.6.2013 § 124, liitemateriaali) arvioon. 

Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää viimeistään vuoden 2014 alkupuolella 1.7.2014 käyttöön otettavista taksoista.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Turun osalta

Turun sisäisen joukkoliikenteen liikennöintiä koskeva osa sisältää liikennöinnin kustannukset ja liikennöintitulot. Arvio liikennöintikustannuksista on 36,7 miljoonaa euroa.

Koko kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan nettoluvun tulee olla noin -17,2 miljoonaa euroa sisältäen seutuliikenteen ja viranomaiskustannukset. Turun osalta pelkkää sisäistä liikennöintiä koskeva netto on tällöin -12,4 miljoonaa euroa.

Jotta nettolukuun voidaan päästä, on tulojen oltava 24,3 miljoonaa euroa, josta lipputuloa 21,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2013 talousarviossa lipputuloja on arvioitu saatavan 20,7 miljoonaa euroa. Vaikka vuoden 2013 talousarvion nettoluku on toteutumassa, lipputulotavoitetta ei todennäköisesti saavuteta.

Turun kaupunginvaltuuston hyväksymä talouden uudistamisohjelma (Kv 17.6.2013 § 127) edellyttää, että Turun paikallisliikenteen lipputulot lisääntyvät yhdellä miljoonalla eurolla. Kertalipun hinnannosto 2,50 eurosta 3,00 euroon on sisällytetty vuoden 2014 talousarvioon. Miljoonan euron lisätuloarvio perustuu vuonna 2007 tehtyyn kertalipun hinnankorotukseen kahdesta eurosta 2,50 euroon. Vaikutus näkyi tällöin eniten arvo- ja kausikorttituloissa, ja asiakkaat siirtyivät enenevässä määrin käyttämään kertalipun sijasta korttituotteita. Matkamäärä kasvoi vuonna 2007 noin 0,5 % ja lipputulovaikutus oli kertalippuihin 100.000 euroa, arvokortteihin 500.000 euroa ja kausikortteihin 500.000 euroa verrattuna edelliseen vuoteen. Korotus lisäsi joukkoliikenteen strategian mukaisesti siirtymää kertalipuista bussikortin käyttöön. Vuonna 2006 kertalippumatkojen osuus matkoista oli vielä 21,8 % kun se vuonna 2012 oli 14,9 %. Esitys hinnankorotuksesta tuodaan lautakunnan päätettäväksi erikseen.

Turun koululaislipun hinnankorotuksella 75 sentistä 90 senttiin 1.1.2014 alkaen saavutettaneen 100.000 euron lipputulolisäys. Kyse ei ole asiakashinnasta vaan kaupungin sisäisestä maksusta. Esitys hinnankorotuksesta tuodaan lautakunnan päätettäväksi erikseen.

Jos Turun sisäisen liikenteen matkamäärän kasvu jatkuu 2 % vuositasolla, lisää se joukkoliikenteen tuloja noin 400.000 euroa vuonna 2014. Kertalipun hinnankorotus tulee todennäköisesti vaikeuttamaan matkamäärätavoitteen saavuttamista.

Lautakunta päättää kaupunkiseudun joukkoliikenteen lipunhinnoista viimeistään keväällä 2014. On oletettavaa, että kausi- ja arvokorttimatkojen hintoja maltillisesti korotetaan nykyisestä Turun hinnasta, sillä kelpoisuusalue laajenee kattamaan kuusi kuntaa. Tämä muutos tuo Turun kaupungin sisäisellekin liikenteelle lisätuloja, joiden vaikutus riippuu sekä päätettävästä hinnasta että voimaantuloajankohdasta.

Talousarvion toteutuminen edellyttää hyvää onnistumista matkamäärän kasvattamisessa ja korkeintaan 3,5 % indeksin kasvua.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Kaarinan osalta

Talousarvio koskee liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin kustannusten osalta Kaarinan osuus seudullisista linjoista, Kaarinan sisäinen linja sekä Turun sisäisen linjan 6 jatkaminen Kaarinaan ja Lietoon 40 minuutin vuorovälillä.

Liikennöintikustannuksiin on laskettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisten siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisille linjoille maksettavat nousukorvaukset (erityisesti Piikkiö ja Kuusisto). Talousarvio sisältää Kaarinan osuuden arvioiduista lipputuloista.

Kaarinaa koskeva linjasto perustuu keväällä 2013 Kaarinan kaupungin kanssa käytyihin neuvotteluihin ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan tekemään päätökseen 19.6.2013 § 124.

Arvio Kaarinan nettokustannuksista on 294.000 euroa.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Raision osalta

Talousarvio koskee liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin osalta Raision osuus seudullisista linjoista ja Raision sisäinen linja.

Liikennöintikustannuksiin on laskettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisten siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisille linjoille maksettavat nousukorvaukset (erityisesti Petäsmäki). Talousarvio sisältää Raision osuuden arvioiduista lipputuloista.

Raisiota koskeva linjasto perustuu keväällä 2013 Raision kaupungin kanssa käytyihin neuvotteluihin ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan tekemään päätökseen 19.6.2013 § 124.

Arvio Raision nettokustannuksista on 375.000 euroa.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Naantalin osalta

Talousarvio koskee liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin osalta Naantalin osuus seudullisista linjoista. Tätä talousarviota laadittaessa ei ole vielä sovittu Naantalin sisäisen linjan keskusta-Rymättylä ottamisesta seudullisen viranomaisen hoidettavaksi. Siirtymäajan liikennöintisopimus on voimassa 30.4.2016 mutta tarvittaessa aiemmasta sopimusajan päättämisestä voitaneen sopia liikennöitsijän kanssa. Naantalin sisäisen palvelulinjan sopimus päättyy vuoden 2014 lopussa eikä sen kustannuksia ole otettu tässä huomioon.

Naantalin maksamat koululaiskorttikorvaukset Rymättylän linjalla (arviolta 100.000 euroa) eivät sisälly kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioon.

Talousarvio sisältää Naantalin osuuden arvioiduista lipputuloista.

Naantalia koskeva linjasto perustuu keväällä 2013 Naantalin kaupungin kanssa käytyihin neuvotteluihin ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan tekemään päätökseen 19.6.2013 § 124.

Arvio Naantalin nettokustannuksista on 178.000 euroa.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Liedon osalta

Talousarvio koskee liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin osalta Liedon osuus seudullisista linjoista ja Liedon koululaislinjat. Lisäksi mukana on Liedon osuus Turun sisäisen linjan nro 6 jatkamisesta Kaarinaan ja Lietoon sekä arvio Liedon aseman liikennöinnin järjestämisestä yhdessä elyn ja Turun kanssa.

Liikennöintikustannuksiin on laskettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisten siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisille linjoille maksettavat nousukorvaukset.

Talousarvio sisältää Liedon osuuden arvioiduista lipputuloista.

Lietoa koskeva linjasto perustuu keväällä 2013 Liedon kunnan kanssa käytyihin neuvotteluihin ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan tekemään päätökseen 19.6.2013 § 124.

Koululaislinjojen järjestämiskustannus ei ole ollut alkuperäisessä, keväällä 2013 esitetyssä aineistossa.

Arvio Liedon nettokustannuksista on 300.000 euroa.

Liikennöintiä koskeva talousarvio Ruskon osalta

Talousarvio koskee liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin osalta Ruskon osuus seudullisista linjoista

Liikennöintikustannuksiin on laskettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisten siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisille linjoille maksettavat nousukorvaukset.

Talousarvio sisältää Ruskon osuuden arvioiduista lipputuloista.

Ruskoa koskeva linjasto perustuu keväällä 2013 Ruskon kunnan kanssa käytyihin neuvotteluihin ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan tekemään päätökseen 19.6.2013 § 124.

Arvio Ruskon nettokustannuksista on 114.000 euroa.

Seudullista liikennöintiä koskeva talousarvio Turun osalta

Talousarvio koskee seudullisen liikennöinnin osalta puolta vuotta eli ajankohtaa 1.7.2014 - 31.12.2014.

Talousarvioon sisältyy liikennöinnin osalta Turun arvioitu osuus seudullisista linjoista.

Liikennöintikustannuksiin on laskettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisten siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisille linjoille maksettavat nousukorvaukset.

Talousarvio sisältää Turun osuuden arvioiduista seudullisista lipputuloista.

Nykyisten kuntalippukorvausten maksaminen päättyy 30.6.2014.

Suurin osa nykyisten seutulippukorvausten maksamisesta päättyy 1.7.2014, sillä suurin osa matkustuksesta tapahtuu 1.7.2014 alkaen kaupunkiseudun omalla viranomaisalueella viranomaisen omassa lippujärjestelmässä.

Arvio Turun seudullisista nettokustannuksista on 730.000 euroa.

Investoinnit

Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistaminen jatkuu.

Arvio investointiosuudesta vuonna 2014 on 1,5 miljoonaa euroa. Arvio valtionrahaosuudesta tästä summasta on 0,5 miljoonaa euroa. Väkiluvun mukainen Raision netto-osuus on tällöin noin 89.000 euroa, Naantalin 68.000 euroa, Kaarinan 113.000 euroa, Liedon 59.000 euroa ja Ruskon 21.000 euroa. Turun osuus on noin 650.000 euroa.

Asiaa on valmisteltu jo vuoden 2013 talousarviota tehtäessä yhdessä Turun kaupungin talouden vastuualueen ja valmistelevan työryhmän kanssa ja todettu, että tarkoituksenmukaisinta on toteuttaa hankinta yhteishankintana kuuden kunnan kesken. Tällöin kaikki omistavat palan järjestelmästä ja jokainen kunta tekee omat poistonsa kunkin kunnan poistosuunnitelman mukaan. Mahdolliset valtionosuudet hyvitetään kaikille asukasluvun suhteessa.

Kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle ei esitetä muita investointeja.

Yhteistoimintasopimuksen lisäasiakirjassa on sovittu, että ” Joukkoliikennekaistat, pysäkkien rakentaminen, pysäkkikatokset, pysäkkien varustaminen, pyöräkatokset, kuljettajavessat yms. eivät kuulu seudullisen joukkoliikenneviranomaisen päätösvaltaan ja viranomainen voi tehdä ko. hankinnoista kunnille vain esityksiä ja suosituksia.

Kunnat voivat varautua joukkoliikenneviranomaisen suositusten perusteella mahdollisesti tarvittaviin investointeihin omissa talousarvioissaan. Poikkeuksena on joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmä, johon liittyvät hankinnat toteutetaan seudullisen joukkoliikennelautakunnan toimesta. Muita vastaavia hankkeita ei ole tiedossa.”

Muut tiedot

Joukkoliikenteen henkilöstösuunnitelma on esitetty liitteenä.

Kaarinan (55.300 e), Liedon (20.200 e) ja Naantalin (52.700 e) valtionavustuspäätökset siirtyivät Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle vuonna 2012 ministeriön päätöksellä. Tämä yhteensä noin 130.000 euron määräraha tuli vuonna 2012 Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaiselle jaettavaksi edelleen ko. kunnille. Ministeriö / liikennevirasto ei ole maksanut tukea vuonna 2013.

Valtio korottaa suurten kaupunkiseutujen tukea nykyisestä 10 miljoonasta eurosta 12,75 miljoonaan vuonna 2014. Summa jaetaan suurille kaupunkiseuduille väkiluvun mukaisesti ja rahan saaminen edellyttää joukkoliikenteen houkuttelevuutta edistävien toimenpiteiden toteuttamista. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen osuus tulee olemaan arviolta 1,78 miljoonaa euroa vuonna 2014. Suurten kaupunkien valtionrahaksi on arvioitu talousarviossa 1,64 miljoonaa euroa vuodelle 2014. Osa valtionrahasta voidaan käyttää lautakunnan ulkopuolisten, edellä mainitussa yhteistoimintasopimuksen lisäasiakirjassa todettujen joukkoliikenneinvestointien toteuttamiseen.

Seutulippukorvausten suuruudesta vuonna 2014 ei talousarviota laadittaessa ole käytettävissä tietoa. Vuonna 2013 seutulippukorvausta on alennettu, mutta lopullinen seutulippukorvaussumma ei ole talousarviota laadittaessa käytettävissä. Seutulippukorvauksen on arvioitu olevan samaa luokkaa vuoden 2012 seutulippukorvausten kanssa. Muiden kuin Turun osalta seutulippukorvaukset kuuluvat tähän talousarvioon vasta kesästä 2014 alkaen.

Yhteiset kustannukset kuten varhaiseläkemaksut, ympäristötoimialan virastorakennuksessa sijaitsevien tilojen vuokrat (joukkoliikennetoimisto) ja yleiset IT-maksut säilyvät kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan talousarviossa ja ne maksaa Turun kaupunki.

Vuoden 2013 toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Lautakunnan omat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2013 sekä arvio niiden toteutumisesta:

Toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2014

Yhteisen seudullisen joukkoliikenteen menestyksellinen käynnistäminen ja uuden maksu- ja informaatiojärjestelmän rakentaminen ja käyttöönotto ovat joukkoliikenteen suuret haasteet vuonna 2014. Uudesta joukkoliikennejärjestelmästä tulee tiedottaa kaupunkiseudun asukkaita aktiivisesti ja markkinointiin tulee panostaa.

Maksujärjestelmän tulee tuottaa tarvittavat, yksityiskohtaiset tilastotiedot kustannusten ja tulojen jakamiseksi kuntien välillä ja myös linjakohtaisesti.

Lautakunnalle esitetään, että edellä esitetyt kohdat muodostavat kaupunkiseudun joukkoliikenteen tärkeimmät toiminnalliset tavoitteet.

Turun kaupungin osalta on lisäksi valtuuston antamana tavoitteena matkamäärän lisäys 2 % vuodessa.

Vuoden 2014 aikana tehdään viranomaisalueen kuntien yhteistä näkemystä kuvastava seudullisen joukkoliikenteen strategia, jossa luodaan suuntaviivat joukkoliikenteen kehittämiselle tulevina vuosina.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2015-2016 liitteineen (investointiosa)

Oheismateriaali 2Turun kaupunginvaltuusto 17.6.2013 § 127: Uudistamisohjelman hyväksyminen ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentaminen sekä liite 1 Uudistamisohjelma

Oheismateriaali 3Seudullisen joukkoliikenteen toimintakulut: Laskentataulukot

Oheismateriaali 4Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon nettokustannukset sisältäen viranomaistoiminnan, liikennöinnin ja investoinnit

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle ja Raision, Naantalin, Kaarinan, Liedon ja Ruskon kunnille, että talousarvioesitys ja taloussuunnitelma sekä investointiosa hyväksytään hallintokunnan esityksen mukaisena.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaarinan kaupunki
esiLiedon kunta
esiNaantalin kaupunki
esiRaision kaupunki
esiRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus
tpvKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo