Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta16911.09.20131

5230-2013 (065)

Kaarinan, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun alueiden seutulinjojen tarjouskilpailun ratkaisu

Tiivistelmä:

Ei julkinen asia. Salassapidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen järjestämä linja-autoliikenne käynnistyy 1.7.2014 alkaen. Hankinta- ja logistiikkakeskus on kilpailuttanut osana seudullista joukkoliikennettä Kaarinan, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun alueiden seutulinjojen liikennöinnin kolmena kohteena seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta. Linjojen liikennöintiä hoitamaan valitaan kohteittain liikennöitsijä tarjouskilpailun tuloksen mukaisesti.

Tksjlk § 169

Hankinta- ja logistiikkakeskus, hankinta-asiantuntija Outi Pudas 4.9.2013:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi 19.6.2013 § 143 seutulinjojen liikennöintisopimuksen kilpailutuksen tarjouspyyntöasiakirjat.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus kohdekohtaisesti yhden palveluntuottajan kanssa.

Hankintamenettely

Hankinnasta lähetettiin ennakkoilmoitus 30.4.2013 ja hankintailmoitus 2.8.2013 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) –tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntö on ollut saatavilla 2.8.2013 alkaen Turun kaupungin Internet-sivuilla. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä tarjouspyynnössä ilmoitettuun määräaikaan, 19.8.2013 mennessä.

Annettuun määräaikaan 3.9.2013 klo 11.00 mennessä tarjouksia saatiin seuraavilta palveluntuottajilta:

-       Onnibus Oy (3 kohdetta)

-       Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö (3 kohdetta)

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Kaikkien tarjoajien todettiin tässä hankintamenettelyssä täyttävän tarjoajille asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisessa todettiin kaikki tarjoukset tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Kohteen 1 valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioiden hinta painoarvolla 98 % ja kaluston ominaisuudet painoarvolla 2 %.

Kohteen 2 valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioiden hinta painoarvolla 98,4 % ja kaluston ominaisuudet painoarvolla 1,6 %.

Kohteen 3 valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioiden hinta painoarvolla 97,6 % ja kaluston ominaisuudet painoarvolla 2,4 %.

Hinnan osalta vertailu tehtiin kertomalla tarjotut linjakilometrin, linjatunnin ja autopäivän yksikköhinnat liikenteen suoritteilla. Pisteytyksessä halvin tarjottu hinta sai kohdekohtaisesti edellä mainitun hinnan painoarvon mukaiset pisteet ja muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan tarjottuun hintaan.

Kaluston ominaisuuksien osalta vertailtiin tarjotun kaluston (ei vara-autojen) ominaisuuksia tarjouspyynnössä ilmoitetulla tavalla

-       Euro 6 (uusi ilmastoitu auto) / 0,40 pistettä / linja-auto

-       Euro 5/EEV 0,20 pistettä / linja-auto

-       Euro 5 / 0,15 pistettä / linja-auto

-       Euro 4 / 0,10 pistettä / linja-auto

-       Ilmastointi käytetyssä linja-autossa 0,15 pistettä / linja-auto

Kohteen 1 tarjousten vertailussa todettiin Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

Kohteen 2 tarjousten vertailussa todettiin Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

Kohteen 3 tarjousten vertailussa todettiin Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiön tarjous kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi,

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 1

Liite 2Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 2

Liite 3Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 3

Tarjouspyyntö- ja tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.

Esitän, että linja-autoliikenteen Raision suunnan linjojen (kohde 1) liikennöitsijäksi ajalle 1.7.2014–30.6.2020 valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö, Ruskon linjojen (kohde 2) liikennöitsijäksi ajalle 1.7.2014–30.6.2020 valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö sekä Kaarinan ja Raision suunnan linjojen (kohde 3) liikennöitsijäksi ajalle 1.7.2014–30.6.2019 valittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö.

Liikennöitsijät valittaisiin palveluntuottajiksi tarjotuin hinnoin sekä muutoin tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on kohteen 1 osalta noin 1 017 627 euroa / vuosi, kohteen 2 osalta noin 851 209 euroa / vuosi ja kohteen 3 osalta noin 1 596 514 euroa / vuosi laskettuna siinä hintatasossa, jota liikennöinnistä maksetaan 1.7.2013–30.9.2013 tarjotuilla hinnoilla sekä kilometri-, tunti- ja autopäiväsuoritteiden määrillä.

Vs. suunnittelupäällikkö Jouko Tervonen 5.9.2013:

Hankinta- ja logistiikkakeskus on toimittanut Kaarinan, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun alueiden seudullisten linja-autolinjojen liikennöinnin kilpailuttamisen. Kilpailutuksessa oli seudullisen joukkoliikenteen PSA:n mukaan järjestettävät toimialueen useamman kunnan alueella liikennöivät seudulliset linjat. Tällä kilpailutuskierroksella saatiin tarjoukset kahdelta toimijalta. Kilpailukohteissa liikennöi yhteensä 15 bussia, joista voittanut liikennöitsijä hankkii täysin uutena kahdeksan kappaletta. Seudullinen joukkoliikenne puoltaa hankinta- ja logistiikkakeskuksen esitystä.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.9.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin

ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan solmimaan liikennöintiä koskevat sopimukset.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään sopimuskauden aikana.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään sopimuskauden aikana.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
aoOnnibus Oy
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
aoTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKaupunginhallitus
tpvHellström Henri
tiedTervonen Jouko


Liitteet:

Tksjlk § 169
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 1
Liite 2:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 2
Liite 3:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu kohde 3