Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

 

 

 

 

Asianro 465/08.01.00/2013

§ 249

Lausunto Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutasosta ja kustannuksista 1.7.2014 alkaen

 

 

 

Kaupungininsinööri Vesa-Matti Eura 30.5.2013.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta pyytää kaupunki-seudun kunnilta lausuntoa Turun kaupunki-seudun joukkoliikenteen palvelutasosta ja kustannuksista 1.7.2014 alkaen. Kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa on sovittu, että ”Liikennöintisuunnitelmista ja joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin vaikuttavista merkittävistä järjestelyistä pyydetään asianosaisilta kunnilta lausunnot.”

 

Raision kaupunginvaltuusto on käsitellyt Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausuntopyyntöä joukkoliikennelinjaston palvelutasosta sekä liikennöintikustannusten jakamisesta 15.4.2013 pitämässään kokouksessa. Kokouksessa asiaa esitteli mm. joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

 

Valtuusto valtuutti Raision kaupunginhallituksen antamaan lausunnon Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne-lautakunnalle.

 

Kuntia pyydetään ottamaan kantaa seuraaviin asioihin:

-liikennöintimenojen ja –tulojen jakamista koskevat tarkennukset

-joukkoliikennelinjasto ja –aikataululuonnokset

-kilpailuttamistapa

-joukkoliikenteen ikärajat ja alennusryhmät sekä alennuksen määrä suhteessa perushintaan

-kerta- ja arvokorttilippujen vaihto-oikeus

-kahden vyöhykkeen tariffijärjestelmä ja vyöhykkeiden rajat

-arvio nettokustannuksista.

 

Liikennöintimenojen ja – tulojen tarkennukset perustuvat suurelta osin jo käytössä oleviin sopimuksiin ja laskentamalleihin. Esitetty jakomalli on toimiva.

 

Raisiossa joukkoliikennetarjonta paranee kaupunkiseudulla eniten ja tarjoaa kaikkiin Raision kaupungin-osiin vähimmilläänkin välttävän palvelutason. Useimmilla Raision kaupungin alueilla palvelutarjonta tulee olemaan hyvä.

 

Turun sisäisen liikenteen kilpailutuksen mukainen bruttomalli on seudullisen joukkoliikenteen kilpailutuksen alkuvaiheessa turvallisin tapa kilpailutusmalliksi. Joukkoliikennelautakunta voi kokemusten karttuessa muuttaa kilpailutusmallia, mikäli parempia malleja pystytään kehittämään.

 

Turun nykyiset ikärajat ovat osoittautuneet käytännössä toimiviksi ja houkutteleviksi. Alennusryhmät sekä ryhmille annettavien alennusten määrät ovat perusteltuja.

 

Kahden tunnin vaihto-oikeus kertalippuihin ja arvokorttimatkoihin lisää huomattavasti joukkoliikenteen houkuttelevuutta sekä pidemmillä, vaihdollisilla matkoilla että lyhyillä asiointikäynneillä.

 

Kahden vyöhykkeen malli on asiakkaiden kannalta selkeä ja houkutteleva. Kahden vyöhykkeen malli kannustaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen. Malli tuo oikeudenmukaisuutta lippujen hinnoitteluun vähentämällä subventiotarvetta harvemmin asutetulla alueella. Esityksessä mukana ollut kunnanrajojen mukainen taksamalli ei ole tarkoituksenmukainen, koska taksarakenne ei perustu liikenteen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin. Tasataksamalli ei huomioi liikenteen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eri alueilla. Asumistiheys seutuliikennealueen ulkokehällä on merkittävästi pienempi. Tasataksa ei kannusta asumisen tiivistämiseen joukkoliikenteen runkoreiteille eikä ole alueiden suunnittelun kannalta kestävä vaihtoehto.

 

Raision kaupungin joukkoliikennekustannusten arvioidaan nousevan nykyisestä noin 240.000 euroa vuodessa nykykustannustasoon verrattuna. Vastaavasti käyttäjille joukkoliikenteen lippujen hinnat laskevat ja lippujen vaihto-oikeus mahdollistaa edullisen liikkumisen koko joukkoliikennealueella.

 

Seudullisen joukkoliikenteen tunnettavuuden ja joukkoliikenteen käytön lisäämisen kannalta on ensiarvoisen-tärkeää, että Joukkoliikennetoimiston toiminnasta, joukkoliikennereiteistä ja taksoista tiedotetaan tehokkaasti kaikille joukkoliikenteen käyttäjille, käyttöä harkitseville ja niille jotka eivät vielä käyttöä ole edes harkinneet. Tiedottamiseen ja markkinointiin pitää panostaa erityisesti ennen seudullisen joukkoliikenteen alkamista. Markkinointityö ja tiedottaminen tuottaa kustannuksensa lisääntyvinä matkalipputuloina. Seutuliikennesopimuksessa asia on huomioitu kirjaamalla joukkoliikennetoimiston henkilöstöön tiedottajan toimi. Tiedottajan tehtävä on keskeinen ja se pitäisi täyttää mahdollisimman nopeasti.

PäätösehdotusKaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus esittää oheisen vastauksen annettavaksi lausuntona Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausuntopyyntöön.

 

 

PäätösKaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

Asianmukaisesti allekirjoitetusta ja tarkastetusta sekä säädetyllä tavalla edeltäpäin ilmoitettuna aikana 11. päivänä kesäkuuta 2013 yleisesti nähtävänä olleesta pöytäkirjasta kirjoitetun otteen oikeaksi todistaa:

 

 

Petra Määttänen

pöytäkirjanpitäjä