Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12219.06.20134

7192-2013 (065)

IT-palveluiden hankinta Tiera Oy:ltä

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että Fara Oy:n Help Desk -palvelusopimus irtisanotaan ja vastaava palvelu hankitaan kuntien omistamalta Tiera Oy:ltä. Koska järjestelmätoimittajariippuvuus poistuu, asiantuntijapalvelua voidaan käyttää aiempaa joustavammin joukkoliikenteen eri tehtävissä. Muutoksesta ei aiheudu lisäkustannuksia.

Tksjlk § 122

Kehityspäällikkö Jari Paasikivi 10.6.2013:

Joukkoliikenne tarvitsee omaa toimittajasta riippumatonta osaamista ja työpanosta joukkoliikenteen maksu ja informaatiojärjestelmien ja niissä ylläpidettävien tietojen hallintaan. Lisäksi IT ja joukkoliikenne asiat tuntevaa työpanosta tarvitaan niin uusien ominaisuuksien kehittämisessä, käyttäjien kouluttamisessa, testaamisessa kuin ongelmaratkaisuissakin.

Nykytilassa tätä palvelua on ostettu erillisenä lisäpalveluna Fara Oy:ltä ns. Help Desk –sopimuksena. Nykytilan haasteena on toimittajariippuvuus, josta syystä vastaavaa palvelua ei ole liitetty käynnissä olleeseen maksu- ja informaatiojärjestelmän uudistamiseen vaan asiaa on valmisteltu erillisenä resurssihankintana. Erillishankinta ja toimittajariippumattomuus antavat paremmat mahdollisuudet hyödyntää ko. henkilön osaamista laajemmin joukkoliikenteen palveluiden toteuttamisessa. Lisäksi tekijä voidaan osaltaan vastuuttaa vetämään esimerkiksi uuden maksu- ja informaatiojärjestelmän käyttöönoton osa-alueita (nyt suunniteltu esim. ajoneuvoasennusten ja laitteiden huoltotoiminnan organisointia sekä keskusjärjestelmän käyttöönottoa matkustajainformaatiopalveluissa, liikennevaloetuisuuksissa ja liikennesuunnittelua palvelevissa osa-alueissa).

Joukkoliikennetoimisto on valmistellut asiaa Tiera Oy:n kanssa, koska he tarjoavat jo nyt Turun kaupungille ja sen toimialoille vastaavia palveluratkaisuja. Tieran kanssa käytyjen neuvotteluiden pohjalta on saatu määräaikainen tarjous, joka jatkuisi toistaiseksi voimassaolevana noin kahden vuoden määräajan jälkeen. Joukkoliikenne voi hankkia Tiera Oy:ltä palveluita kilpailuttamatta, koska yhtiö on kuntien täysin omistama yhtiö, joka tarjoaa palveluitaan vain omistajakunnille.

Hinnoittelu perustuu henkilötyöpäiviin, jonka hinta nyt voimassa olevan hinnaston mukaan on 567 €. Tämä hinta on lähellä samaa tasoa nykyisen Fara Oy:n sopimuksen kanssa, mutta uudessa sopimuksessa maksetaan vain henkilön toteutuneiden työpäivien osalta, ei kiinteänä kuukausihintana. Tämä alentaa jonkin verran vuosittaisia kokonaiskustannuksia, minkä lisäksi uusi sopimus mahdollistaa henkilön käyttämisen aiempaa joustavammin joukkoliikenteen eri tehtävissä.

Uusi sopimus on tarkoitus saattaa voimaan 1.8.2013. Vanha Fara Oy:n kanssa oleva Help Desk -palveluiden sopimus päätetään samaan ajankohtaan.

Liite 1Kuntien Tiera Oy:n ja joukkoliikennetoimiston välinen sopimus 10.6.2013, luottamuksellinen. Jaetaan lautakunnalle.

Liite 2Tiera, resurssi- ja hintaliite, luottamuksellinen. Jaetaan lautakunnalle.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 10.6.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyy Tiera Oy tekemän tarjouksen asiantuntijapalveluista ja valtuuttaa samalla joukkoliikennetoimiston päättämään ja irtisanomaan Fara Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen Help Desk -palveluista.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Jakelu

tiedFara Oy
aoKuntien Tiera Oy
tiedNylund Tero
tpvPaasikivi Jari