Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10922.05.201310

3283-1997 (632)

Lausunto koskien Kaskenkadun joukkoliikennekaistaa välillä Hämeenkatu - Luostarinkatu

Tiivistelmä:

Turun kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalta lausuntoa Kaskenkadun joukkoliikennekaistasta välillä Hämeenkatu - Luostarinkatu. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 109

Suunnitteluyksikkö/ suunnittelupäällikkö Matti Salonen 28.3.2013:

Kaskenkadulla otettiin syksyllä 2012 käyttöön ympäristö- ja kaavoituslautakunnan 14.6.2011 hyväksymän liikennesuunnitelman mukainen joukkoliikennekaista keskustaan johtavalla ajosuunnalla välillä Luostarinkatu-Domikaanipolku. Kaistajärjestely on saanut tiedotusvälineissä runsaasti huomiota ja monet autoilijat ovat kommenteissaan pitäneet sitä sekavana ja jopa vaarallisena. Vajaa puolet Aurasillalle ajavista autoilijoista käyttää bussikaistaa liikennemerkkien vastaisesti, minkä vuoksi liikennemerkkien edellyttämällä tavalla ajavien kaistanvaihto bussikaistan päättymiskohdan jälkeen on erityisen hankalaa. Bussikaistajärjestelyn saaman runsaan kritiikin johdosta ympäristötoimialan kaupunkisuunnitteluyksikkö tulee laatimaan selvityksen järjestelyn tarkoituksenmukaisuudesta. Laadittavaa selvitykseen liittyen pyydämme joukkoliikennelautakunnan lausuntoa bussikaistan tarpeellisuudesta joukkoliikenteen kannalta sekä yleisestä tarkoituksenmukaisuudesta.

Joukkoliikennetoimisto/ suunnittelupäällikkö Henri Hellström 14.5.2013:

Turun kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalta lausuntoa Kaskenkadun joukkoliikennekaistasta välillä Hämeenkatu – Luostarinkatu. Lausuntopyynnössä kysytään kaistan tarpeellisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta.

Joukkoliikennetoimisto puoltaa linja-autojen kulkua nopeuttavia ja helpottavia linja-autoille varattuja kaistoja. Liikennöinnin nopeus vähentää liikenteessä tarvittavaa linja-automäärää ja tätä kautta auttaa pitämään liikennöintikustannuksia maltillisempana. Linja-autoille varatut kaistat yhdessä liikennevaloetuisuuden kanssa lisäävät joukkoliikenteen kilpailukykyä yksityisautoilua vastaan.

Jyrkässä alamäessä talviolosuhteissa raskaalla kalustolla tulisi olla suora ajolinja. Linja-auton hallittavuus suoraa ajaessa on huomattavasti parempi kuin kaartaessa varsinkin jyrkässä mäessä. Talvella 2012 – 2013 linja-autoille tapahtui liikennevahinkoja liikenteen jakajan kohdalla. Tätä järjestelyä tulisi tarkastella uudelleen. Liikennejärjestelyä ja sen selkeyttämistä voisi helpottaa joukkoliikennekaistan pidentäminen, kaista alkaisi jo Kupittaankadun kohdalta.  

Oheismateriaali 1Kaavio Kaskenkadun kaistajärjestelyistä, TS 7.1.2013

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.5.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa yllä olevan lausunnon suunnitteluyksikölle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän ehdotuksesta siten täydennettynä, että liikennejärjestelyä tulisi tarkastella uudelleen niin, että bussikaistan ajolinja olisi suora.

Jakelu

lausYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö