Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9915.05.20131

898-2012 (065, 633, 021)

Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän tarjouskilpailun ratkaisu

Tiivistelmä:

Ei julkinen asia. Salassapidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta.

Tksjlk § 99

Kehityspäällikkö Jari Paasikivi ja hankinta- ja logistiikkakeskus/tuoteryhmäpäällikkö Timo Mykrä 8.5.2013:

Turun kaupunki käynnisti Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan neuvottelumenettelyllä lähettämällä hankintailmoituksen 25.10.2012 Hilma-ilmoituskanavaan (www.hankintailmoitukset.fi) julkaistavaksi EU:n viralliseen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)- tietokannassa EU:n laajuisesti.

Joukkoliikennejohtaja on lainvoimaisella päätöksellään 12.12.2012 § 31 ratkaissut neuvottelumenettelyn käyttöedellytysten täyttymisen, osallistujien valinnan ja neuvottelujen käymisen siten, että CGI/Logica Suomi Oy, Fara - Mattersoft yhteenliittymä (FARA ASA, Mattersoft Oy), INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH, Oy Matkahuolto Ab, Pusatec Oy, Seasam House - Trapeze yhteenliittymä (Seasam House Oy, Trapeze Switzerland GmbH), Siemens Osakeyhtiö ja Thoreb - Ühendatud Piletite - Unicom - Ajodata yhteenliittymä (Thoreb AB, Ühendatud Piletite AS (United Tickets Ltd), Unicom Consulting Oy, Ajodata Oy) hyväksytään tarjoajiksi ja kutsutaan tarjousmenettelyyn maksu- ja informaatiojärjestelmän hankkimiseksi Turun seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle. Alustava tarjouspyyntö lähetettiin tarjousmenettelyyn valituille tarjoajille 17.12.2012.

Tarjousmenettelyyn kutsutuista tarjoajista Fara - Mattersoft yhteenliittymä, INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH, Oy Matkahuolto Ab ja Thoreb - Ühendatud Piletite - Unicom - Ajodata yhteenliittymä palauttivat määräaikaan 30.1.2013 klo 12:00 mennessä alustavat tarjoukset. Muut neljä (4) tarjousmenettelyyn kutsuttua tarjoajaa ilmoittivat vetäytyvänsä tarjouskilpailusta. Alustavat tarjoukset jättäneiden tarjoajien kanssa käytiin neuvottelut 4.2.-8.3.2013 välisenä aikana.

Neuvottelujen pohjalta syntynyt tarjouspyyntö lähetettiin samanaikaisesti neuvotteluissa mukana olleille tarjoajille 26.3.2013.

Annettuun määräaikaan, 25.4.2013 klo 11:00, mennessä saapui tarjous seuraavilta kolmelta (3) tarjoajalta:

Alustavan tarjouksen jättäneistä tarjoajista Oy Matkahuolto Ab ei jättänyt lopullista tarjousta.

Tarjoukset arvioitiin kahdessa vaiheessa:

1) tarjouspyynnön mukaisuus

2) tarjousten vertailu

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuun otetaan mukaan vain tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia. Lopullisen tarjouspyynnön mukaan tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka arviointiperusteina ovat hinta, järjestelmän toiminnalliset vertailuperusteet sekä ratkaisun määrittelyn, käyttöönoton projektitoimitus.

Hinnan painoarvo on 45 % (maksimipisteet 45), järjestelmän toiminnallisten vaatimusten täyttymisen painoarvo on 45 % (maksimipisteet 45) ja projektisuunnitelman, projektitoimituksen ja resursoinnin painoarvo on 10 % (maksimipisteet 10 %). Maksimipistemäärä on 100 pistettä.

  1. Hinnoittelu, halvin hinta järjestelmä- ja laitehankinnan kokonaiskustannusten osalta, maksimipisteet 45. Kokonaiskustannusten osalta edullisin tarjous saa 45 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa tähän (edullisin hinta/vertailuhinta x 45).
  2. Ehdottomat vaatimukset ja vertailtatavat ominaisuudet, maksimipisteet 45. Vertailussa eniten pisteitä saanut saa 45 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa eniten pisteitä saaneeseen (vertailupisteet/suurimmat pisteet x 45).
  3. Ratkaisun määrittely, projektitoimitus ja resursointi, maksimipisteet 10. Vertailussa eniten pisteitä saanut saa 10 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa eniten pisteitä saaneeseen (vertailupisteet/suurimmat pisteet x 10).

1. Hinnoittelu (Painoarvo 45 %)

Ratkaisun kokonaishintaan lasketaan hankintayksikön maksettavaksi tulevat kokonaiskustannukset ajalla 2013-31.5.2021. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat myös kaikki projektitoimitukseen liittyvät kustannukset sekä järjestelmän ja palveluiden jatkuvat palvelukustannukset.

Vertailuhinta lasketaan tarjouspyynnön liitteessä 14 ”Hinnoittelutaulukko” ilmoitettujen määrien mukaisesti.

Tarjouksen suhteutetut hintapisteet lasketaan seuraavasti:

Kokonaisvertailun hinnoittelun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 45 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen.

Optioita ei huomioida tarjousten vertailussa.


2. Ehdottomat vaatimukset ja vertailtavat ominaisuudet (Painoarvo 45 %)

Ehdottomien vaatimusten ja vertailtavien ominaisuuksien perusteella arvioidaan kuinka hyvin hankittava järjestelmä kattaa toiminnalliset ja tekniset ominaisuudet ja kuinka puutteet näissä pyritään ratkaisemaan.

Tarjotun ratkaisun ja palvelun sisältöä arvioidaan tarjoajan täydentämien tarjouspyynnön liitteiden mukaisten toiminnallisten ja teknisten vaatimusten perusteella. Arviointi perustuu liitteiden 2-6 ehdottomiin ja vertailtaviin lisäominaisuuksiin.

Kaikkien tarjouspyynnön liitteissä esitettyjen vertailuperusteiden toteutumista arvioidaan vertailutaulukoiden perusteella pisteyttämällä jokainen ominaisuus tarjoajan antaman luokittelun, perusteluiden sekä ratkaisukuvausten perusteella asteikolla 0-6. Ehdottomien vaatimusten painoarvokerroin vertailussa on 1,5.

Vertailussa arvioidaan ominaisuuksien toteutumista seuraavasti:

• Luokka 1: KYLLÄ, toiminnallisuus tai tekninen ratkaisu on olemassa ja tuotantokäytössä (6 pistettä)

• Luokka 2: KYLLÄ, toteutetaan osaksi valmisohjelmistoa hyväksymistestauksen alkuun mennessä (4 pistettä)

• Luokka 3: KYLLÄ, räätälöidään ohjelmaan vain tilaajaa varten hyväksymistestauksen alkuun mennessä (2 pistettä)

• Luokka 4: EI, toteutus ei mahdollinen käyttöönottoprojektin aikataulussa (0 pistettä)

Mikäli ehdottomien vaatimusten kohdalla vastaus kuuluu luokkaan 4, tullaan tarjous hylkäämään.

Vastaamatta jättäminen tulkitaan kuuluvaksi luokkaan 4 (EI-vastaus).

Valmisohjelmistolla tarkoitetaan markkinoilla olevaa kaupallista tuotetta tai palvelua.

Optioita ei huomioida tarjousten vertailussa.

Kokonaisvertailun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 45 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen.


3. Ratkaisun määrittely, projektitoimitus ja resursointi (Painoarvo 10 %)

Tarjoukset vertaillaan liitteen 5 ”Project Management” dokumentissa ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaisesti, kohta: ”Projektisuunnitelman arviointi”.

Osakokonaisuudesta voi saada maksimissaan 34 pistettä. Kokonaisvertailun vertailupisteet lasketaan siten, että tämän vertailuperusteen korkeimmat pisteet saanut tarjous saa 10 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan parhaaseen tarjoukseen.


Suoritetussa vertailussa kokonaistaloudellisuuden edullisuuden pisteet muodostuivat seuraavasti:

 Thoreb yl.INITFara yl.
1. Hinta34,5545,0027,18
2. Ehdottomat vaatimukset ja vertailtavat ominaisuudet45,0044,9744,16
3. Määrittely ja projektitoimitus10,0010,007,83
    
Yhteensä89,5599,9779,17

Eri arviointiperusteita koskeva vertailu on esitetty liitteessä Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Liite 1Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Edellä esitetyin perustein katsomme, että Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän toimittajaksi tulisi valita kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leit-systemen GmbH.

Tarjoukset ovat nähtävänä kokouksessa. Lautakunnan jäsenet voivat käydä halutessaan tutustamassa tähän materiaaliin myös ennalta joukkoliikennetoimistossa ti 14.5. ja ke 15.5. klo 9.00 - 14.30 välillä.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 7.5.2013:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää valita edellä esitetyin perustein Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän toimittajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leit-systemen GmbH:n.

Tämän asiakohdan osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja hakemusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus voidaan kuitenkin tehdä tätä aikaisemminkin, jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä yleistä etua koskevasta pakottavasta syystä tai ennalta arvaamattomasta hankintayksiköstä riippumattomasta syystä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Tämän asiakohdan osalta pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja hakemusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus voidaan kuitenkin tehdä tätä aikaisemminkin, jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä yleistä etua koskevasta pakottavasta syystä tai ennalta arvaamattomasta hankintayksiköstä riippumattomasta syystä.

Jakelu

aoFara - Mattersoft yhteenliittymä (FARA ASA, Mattersoft Oy
aoINIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH
aoThoreb - Ühendatud Piletite - Unicom - Ajodata yhteenliittymä (Thoreb AB, Ühendatud Piletite AS (Uni
tpvMykrä Timo
tiedNylund Tero
tpvPaasikivi Jari


Liitteet:

Tksjlk § 99
Liite 1:Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu