Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta6510.04.20134

3985-2013 (001, 633)

Kaupunkiseudun joukkoliikenne 1.7.2014 alkaen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se pyytää kuntien lausuntoa ehdotuksesta joukkoliikenteen toteuttamiseksi 1.7.2014 alkaen. Ehdotus sisältää merkittäviä parannuksia seudun joukkoliikenteen asiakkaille. Lautakunnalle esitetään, että viranomaisalueelle muodostettaisiin kahteen vyöhykkeeseen perustuva tariffijärjestelmä, ja yhteiset ikärajat ja alennusryhmät sekä kahden tunnin vaihtoaika otettaisiin käyttöön koko seudulla. Esitys sisältää linjastoehdotuksen seudulliseen joukkoliikenteeseen ja arvion seudullisen järjestelmän kustannuksista ja tuloista. Kustannus- ja tulolaskelma on ei-julkinen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 § 17 kohta).

Tksjlk § 65

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 5.4.2013:

Taustaa

Turun kaupunkiseudun seudullinen joukkoliikenneviranomainen perustettiin 1.1.2012. Kuntien yhteisen viranomaisen tavoitteena on järjestää kaupunkiseudulle yhteinen, sekä vakituisia että satunnaisia matkustajia houkutteleva joukkoliikenne, jossa asukkaiden ei tarvitsisi välittää kuntarajoista. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on välttämätöntä, että kaupunkiseudulla on yhteiset periaatteet matkojen hinnoittelussa, ikärajoissa jne.

EU:n palvelusopimusasetus tuli voimaan 3.12.2009. Lähes kaikki siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät Turun kaupunkiseudun viranomaisalueella 30.6.2014. Siirtymäajan liikennöintisopimusten päätyttyä ei ole sallittua, että liikennöitsijät ajaisivat kilpailuttamatonta liikennettä ja saisivat kuitenkin kunnilta rahallista tukea kuten nyt. Joukkoliikenteen järjestäminen siis muuttuu väistämättä kaupunkiseudulla. Turun joukkoliikenne on tälläkin hetkellä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti järjestettyä.

Kaupunkiseudun kunnat ovat MAL-aiesopimuksessa sitoutuneet kaupunkiseudun yhteisen joukkoliikenteen kehittämiseen. Valtion ja Turun kaupunkiseudun kuntien välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksessa vuosille 2012-2015 todetaan seuraavasti:

”Kunnat ja valtio edistävät joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä kaupunkiseudulla. Seudullinen joukkoliikenneviranomainen järjestää kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelut palvelutasomääritysten ja kehittämissuunnitelmien pohjalta. Joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmää sekä matkustajainformaatiota kehitetään vastaamaan seudullisen liikkumisen tarpeita.

Valtio myöntää suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetukea Turun kaupunkiseudulle. Tuen edellytyksenä on, että rahoitus nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa ja siten lisää sen käyttöä ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä. Valtio pyrkii lisäämään joukkoliikennetukea seuraaville aiesopimuskausille.”

Tähän esitykseen on koottu kaikki olennaiset yhteistä seudullista joukkoliikennettä koskevat osa-alueet, jotka vaikuttavat joukkoliikenteen palvelutasoon ja kuntien talouteen ja jotka tulee päättää, jotta kaupunkiseudun joukkoliikenne voidaan aloittaa 1.7.2014. Ajankohta ei ole muutettavissa, sillä siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2014. Kilpailuttamiselle tulee jättää riittävä aika, mikä tarkoittaa, että liikennöinnin kilpailutukset on saatava käynnistettyä kesällä 2013.

Esityksessä käydään läpi ehdotukset seuraavista asioista: seudullinen joukkoliikennelinjasto ja alustavat bussiaikataulut, liikennöintipaketit, kilpailuttamistapa, tarkennukset kustannusten ja tulojen jakoon (yhteistoimintasopimuksen pohjalta), arviot kuntien nettokustannuksista, ikärajat ja alennusryhmät kaupunkiseudulla sekä tariffivyöhykkeet. Koska kaikki asiat liittyvät toisiinsa, ne esitellään yhtenä pakettina. Taustatiedot kuhunkin asiakohtaan on esitetty liitteissä.

Tätä esitystä on valmistellut joukkoliikenteen seututiimi eli allekirjoittaneen lisäksi kehityspäällikkö Jari Paasikivi, suunnittelupäällikkö Henri Hellström, joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen ja suunnittelija Niko Kortelainen. Valmisteleva työryhmä on osallistunut esitysten valmisteluun.

Tarkennukset kuntien väliseen kustannusten ja tulojen jakoon

Seudullista viranomaista koskevassa, kuntien allekirjoittamassa yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että

” PSA:n mukaisesti hankitun liikenteen kustannukset jaetaan seuraavasti:

Kunkin kunnan sisäisen liikenteen nettokustannuksista (ja näin myös palvelutasosta) vastaa kunta itse. Kunnilla on oikeus ostaa omalla kustannuksellaan lisäliikennettä; kilpailutuksen valmistelee kuitenkin Turun joukkoliikennetoimisto, ellei toisin sovita.

Kuntien välisen liikenteen nettokustannukset jaetaan niiden kuntien kesken, joita ko. liikenne palvelee kuntalaisten matkustuksen (lipputulojen) suhteessa.”

Tämä esitys koskee kuntarajat ylittävää liikennettä. Kukin kunta maksaa itse oman kuntansa sisäisen liikenteen nettokustannukset.

Lautakunnalle esitetään, että tulot ja menot jaetaan alla olevalla, yhteistoimintasopimuksen pohjalta muodostetulla tavalla.

Kausikorttitulot menevät lyhentämättöminä asukkaan kotikunnalle. Arvokorttimatkoilla ja kertalippumatkoilla ensimmäinen nousu määrää sen, mille linjalle arvokorttimatkan hinta (arvokortin kertamatkatuotto) kirjaantuu. Hinta menee lyhentämättömänä ko. linjalle.

Nettokustannukset jaetaan kuntien kesken matkamäärän suhteessa, kuten yhteistoimintasopimuksessa on päätetty. Kunkin linjan liikennöintikustannuksista vähennetään kertalipputulot, arvokorttitulot ja muut tulot. Nettokustannukset jaetaan linjalla matkustaneiden, kausikorttia käyttäneiden henkilöiden kuntalaisuuden mukaan.

Toisen kunnan sisäisessä liikenteessä tehdyistä kausikorttimatkoista maksetaan nousukorvausta samalla periaatteella kuin nykyisessä seutulipussa sisäisen liikenteen seutulippukorvausta Turulle. Kunnat ovat sopineet korvauksen laskentatavasta vuonna 2006.

Viranomaisalueen ulkopuolista liikennettä koskevista tuloista ja menoista sovitaan erikseen ELY-keskuksen kanssa.

Tarkempi ehdotus esimerkkeineen on esitetty liitteessä 1.

Kaupunkiseudun joukkoliikenteen hankintatapa

Lautakunnalle esitetään, että kaupunkiseudun joukkoliikenne hankitaan ns. bruttomallilla. Tilaaja määrittelee reitit, aikataulut ja lippujen hinnat sekä vastaa lippujärjestelmästä, matkustajainformaatiosta ja markkinoinnista. Liikennöitsijä vastaa sopimuksen mukaisesta ammattimaisesta liikenteenhoidosta tarjouksensa mukaisesti. Turun sisäinen joukkoliikenne on kilpailutettu bruttomallin mukaan. Kilpailuttaminen toimii Turussa hyvin ja käytössä on selkeä turvallinen sopimuspohja, jota on vuosien varrella kehitetty ja parannettu.

Valmistelussa on harkittu käyttöoikeussopimusten käyttöönottoa. Bruttomalli on kuitenkin selkeämpi ja oikeudenmukaisempi sekä tilaajalle että liikennöitsijälle tässä tilanteessa, jossa ei vielä voida tietää, minkä verran lipputuloja on kohtuullista odottaa kultakin linjalta saatavan. Käyttöoikeussopimuksista ei myöskään ole Suomessa juurikaan kokemusta suurten kaupunkien paikallisliikenteessä.

Kilpailutukset esitetään jaettavan viiteen linjastokokonaisuuteen. Tällä tavalla muodostetaan 3-19 auton kilpailutuspaketteja, joissa on yhteensä 39 linja-autoa. Tämän lisäksi tarvitaan kolme autoa Turun sisäistenlinjojen jatkaessa kuntarajan yli.

Linjastokokonaisuudet on esitetty karttapohjalla esittelymateriaalissa (liite 11).

Linjastokokonaisuus 1: Linjat 11 ja 110 (nykyiset linja 11, 110 (Naantali-Turku-osuus) ja nykyinen 280)

Linjoilla hoidetaan Naantali – Raisio – Turku – Kaarina/Liedon keskusta / VT10 -liikenne.

Vuorotarjonta pysyy Naantali-Raisio-Kaarina-osuudella nykyisenlaisena. Liedon osalta vuorotarjonta paranee, kun vuoroväli tihenee puolesta tunnista 20 minuuttiin.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 2.

Linjastokokonaisuus 2: Naantali-Rymättylä-liikenne (linjat 112 ja 113)

Linjoilla hoidetaan Naantalin saarien, Merimaskun ja Rymättylän liikenne. Näillä linjoilla on liikennettä vain arkisin koulupäivinä, viikonloput ja koulujen loma-ajat liikennetarjonta hoidetaan palveluliikenteeseen pohjautuvalla tarjonnalla. Tämä linjastopaketti on Naantalin sisäistä liikennettä.

Tämän kohteen hankinnassa tulee huomioida siirtymäajan liikennöintisopimuksen loppuminen 30.4.2016

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 3.

Linjastokokonaisuus 3: Turku-Raisio-Naantali; täydentävä linjasto 115, 195, 201, 501

Kohteen linjat palvelevat Raision sisäistä liikennettä sekä Kaanaan ja Myllyn yhteyksiä. Lisäksi mukana on ruuhka-ajan yhteys Naantalista Kaanaan ja Pikatien kautta Turkuun.  Palvelutarjonta paranee, koska Kaanaan ja Ylhäisten alueelle saadaan toteutettua säännöllinen joukkoliikenne. Raision sisäinen liikenne muutetaan käymään Raision sairaalassa ja Petäsmäessä Myllyn kauppakeskuksen sijaan.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 4.

Linjastokokonaisuus 4: Linjat 190, 191, 193 ja 194

Linjoilla hoidetaan Vahdolta, Ruskolta ja Kuninkojalta Turun keskustaan menevää liikennettä. Vuorotarjonta paranee tämänhetkisestä tilanteesta. Ruskon ja Vahdon välinen osuus lasketaan kustannusarvioissa Ruskon sisäiseksi liikenteeksi.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 5.

Linjastokokonaisuus 5: Linjat 420 ja 301 (nykyiset 420, 192 ja 11A)

Linjoilla hoidetaan Raision halki menevää linjaa Ihalan ja Pernon kautta Turun keskustaan. Linjan toisella päällä hoidetaan Kaarinasta täydentävä liikenne Turkuun, sekä Kaarinan sisäinen yhteys Auranlaaksosta ja Littoisista Kaarinan keskustaan. Vuorotarjonta paranee koko linjan alueella.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 6.

Turun sisäisten linjojen jatkaminen naapurikuntiin

Linjat 14/15: Metsämäestä linjat jatketaan Ilmariisiin ja Liedon asemalle. Tässä vaihtoehdossa joudutaan Turussa hankkimaan Saramäkeen korvaavaa liikennettä. Vuorotarjonta Ilmarisiin ja Liedon asemalle paranee merkittävästi nykyisestä.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 7.

Linja 6: Vaalasta linja jatkaa Itäkeskukseen ja siitä edelleen Littoisiin. Vuorotarjonta paranee, vaikka matka-aika Littoisista hieman pitenee Turun keskustaan.

Aikataululuonnokset on esitetty liitteessä 8.

ELY-keskuksen kanssa sovittava liikenne

Viranomaisalueella ei ole järkevää hankkia omaa liikennettä alueille, joissa on hyvä vuorotarjonta ELY- keskuksen viranomaisalueelta tulevasta liikenteestä. Näitä alueita ovat Raision Petäsmäki,  Kaarinan Piikkiö ja Kaarinan Kuusisto/Empo. Näiden alueiden osalta tulee sopia korvaus liikenteen hoidosta (siirtymäajan liikennöintisopimuksen pituudesta riippuen joko ELY:n tai ko. liikennöitsijän kanssa).

Kaupunkiseudun joukkoliikenteen ikärajat ja alennusryhmät sekä vaihto-oikeus

Jotta joukkoliikennejärjestelmä olisi aidosti yhtenäinen koko kaupunkiseudulla, tulisi ikäryhmien ja alennusryhmien olla samat koko kaupunkiseudulla. Joukkoliikenteen käytön helppous on keskeinen kaupunkiseudun yhteisen joukkoliikenteen kehittämisen tavoite.

Lautakunta ei päätä tässä vaiheessa lippujen hinnoista vaan hinnoitteluperusteista.

Turun nykyiset ikärajat ovat osoittautuneet käytännössä toimiviksi ja houkutteleviksi. Turussa käytössä olevat ikärajat myös toteuttavat sosiaalipoliittisia tavoitteita siinä, että lasten, nuorten ja ikääntyneiden ihmisten liikkuminen on muita edullisempaa. Tästä syystä olisi perusteltua, että kaupunkiseudulla otettaisiin käyttöön malli, jossa ikäryhmäjako olisi Turun mukaisesti lapset, nuoret, aikuiset ja seniorit.

Kausikorttien tulee olla henkilökohtaisia, koska kuntalaisuudella on merkitystä lipputulojen ja –menojen jakautumisessa. Arvokorttien olisi hyvä olla henkilökohtaisesti kirjattuja, jotta kuntalaistieto on tarvittaessa hyödynnettävissä. Perushintaisten arvokorttien joustavuuden takia on kuitenkin hyvä, että itse tuote on haltijakohtainen eli arvokortin voi antaa toisen käyttöön tai maksaa myös toisen henkilön matkan. Alennuskorttien tulee olla henkilökohtaisia, koska kunnat erityisesti tukevat näiden kortinhaltijoiden edullista matkustamista.

Lautakunnalle esitetään, että 1.7.2014 alkaen Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippujen hinta muodostuu kolmesta hintaryhmästä, jotka ovat:

Perusryhmä (kausikortit henkilökohtaisia, arvokortit tuotteena haltijakohtaisia):

Aikuinen

Alennusryhmä 1 (henkilökohtaisia, alennus 20-30 % perushinnasta):

Nuoret (15-19-vuotiaat), opiskelijat (pääasiassa 20-30-vuotiaita), seniorit (65-vuotiaat ja vanhemmat), vammaiset

Alennusryhmä 2 (henkilökohtaisia, alennus noin 50 % perushinnasta):

Lapset (7-14-vuotiaat)

Lisäksi esitetään, että maksutta saavat matkustaa

Lisäksi lautakunnalle esitetään, että koko kaupunkiseudulla otetaan käyttöön Turun nykyinen kahden tunnin vaihto-oikeus kertalippuihin ja arvokorttimatkoihin. Muutos lisää huomattavasti joukkoliikenteen houkuttelevuutta sekä pidemmillä, vaihdollisilla matkoilla että lyhyillä asiointikäynneillä.

Tarkempi esitys perusteluineen on liitteessä 9.

Tariffivyöhykkeet

Tariffivyöhykkeillä on suuri vaikutus joukkoliikenteen houkuttelevuuteen sekä siihen, miten lippujen hinnat vastaavat tuotantokustannuksia. Vyöhykeperiaatteen tulee olla yhtenäinen koko kaupunkiseudulla. Lisäksi sen tulee olla helposti ymmärrettävä.

Lautakunnalle esitetään, että kaupunkiseudun tariffivyöhykemalliksi valitaan kahden vyöhykkeen malli. Tärkeä peruste kahden vyöhykkeen malliin on se, että se on asiakkaiden kannalta selkeä ja houkutteleva. Kahden vyöhykkeen malli kannustaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen ja luo oikeudenmukaisuutta lippujen hinnoitteluun.

Suurin osa kaupunkiseudun asukkaista asuu esitettävällä I-vyöhykkeellä ja hyötyy näin edullisesta lipunhinnasta ja aiempaa laajemmasta lipun kelpoisuusalueesta. II-vyöhyke muodostuu alueista, joille liikennöinnin hinta on korkea pitkän matkan ja vähäisen matkustajapotentiaalin vuoksi. Esimerkkinä on Turku, jossa pohjoisten alueiden subventio on noin 75 % ja Satava-Kakskerrassa noin 70 %. Turun keskimääräinen subventioprosentti joukkoliikenteessä on 42 %, ja useilla linjoilla subventio on vielä huomattavasti pienempi. Tällä hetkellä siis turkulaiset veronmaksajat tukevat Turun sisäisessä liikenteessä erityisesti Paattisten ja Tortinmäen sekä Satavan ja Kakskerran joukkoliikennettä, vaikka asuisivatkin itse tiiviimmällä yhdyskuntarakennevyöhykkeellä.

Tariffivyöhyke-ehdotukset ja esitetyn mallin perustelut on esitetty liitteessä 10.

Kustannusten ja tulojen jakautuminen sekä liikenteen hankintakustannukset

Liite 12, joka koskee liikennöinnin nettokustannusten jakautumista eri kunnille, on ei-julkinen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 § 17 kohta).

Asian käsittely

Kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa on sovittu, että ”Liikennöintisuunnitelmista ja joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin vaikuttavista merkittävistä järjestelyistä pyydetään asianosaisilta kunnilta lausunnot.”

Tässä päätöskohdassa esitetyt asiat vaikuttavat joukkoliikenteen palvelutasoon ja kustannuksiin merkittävästi ja niistä pyydetään lausunnot viranomaisalueen kunnilta. Lautakunta tekee päätöksensä sen jälkeen, kun lausunnot on saatu. Lausunnot tulee saada toukokuun loppuun mennessä, jotta lautakunta ehtii päättää liikenteestä ja kilpailutukset ehditään käynnistää kesän 2013 aikana.

Joukkoliikennetoimiston edustaja tulee tarvittaessa esittelemään asiakohtaa kuntiin.

Liite 1Tarkennukset yhteistoimintasopimuksessa sovittuun kustannusten ja tulojen jakamistapaan

Liite 2Linjastokokonaisuus 1: Linjojen 11 ja 110 alustavat bussiaikataulut

Liite 3Linjastokokonaisuus 2: Linjojen 112 ja 113 alustavat bussiaikataulut

Liite 4Linjastokokonaisuus 3: Linjojen115, 195, 201 ja 501 alustavat bussiaikataulut

Liite 5Linjastokokonaisuus 4: Linjojen 191,193 ja 194 alustavat bussiaikataulut

Liite 6Linjastokokonaisuus 5: Linjojen 301 ja 420 alustavat bussiaikataulut

Liite 7Linjojen 14 ja 15 jatkaminen Liedon asemalle: Linjojen 14/15 alustavat bussiaikataulut

Liite 8Linjan 6 jatkaminen Littoisiin: Linjan 6 alustavat bussiaikataulut

Liite 9Esitys ikäryhmiksi ja alennusryhmiksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä 1.7.2014 alkaen

Liite 10Esitys tariffivyöhykkeiksi Turun kaupunkiseudulla 1.7.2014 alkaen

Liite 11Esitys joukkoliikenteen reiteiksi Turun kaupunkiseudulla 1.7.2014 alkaen

Liite 12Esittelyaineisto (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 § 17 kohta)

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää pyytää kaupunkiseudun kunnilta lausuntoa Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutasosta ja kustannuksista 1.7.2014 alkaen. Kuntia pyydetään ottamaan kantaa seuraaviin asioihin:

Lausunnot pyydetään lähettämään joukkoliikennetoimistoon (Seudullinen joukkoliikenne) 29.5.2013 mennessä.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Hellgrenin Nordqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palKorte Sirpa