Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultointi

 

Sisällys

 

1   Hankinnan kohde   3

2   Hankinnan kuvaus   3

2.1   Konsultoinnin toteutus   3

2.2   Alihankinta   4

3   Hankintamenettely   4

4   Osatarjous   4

5   Vaihtoehtoinen tarjous   4

6   Tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset   4

6.1   Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset   4

6.1.1   Vaatimus 1   5

6.1.2   Vaatimus 2   5

6.1.3   Vaatimus 3   6

6.1.4   Vaatimus 4   6

6.2   Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset   6

6.2.1   Vaatimus 5   6

6.2.2   Vaatimus 6   6

6.2.3   Vaatimus 7   7

6.2.4   Vaatimus 8   7

6.2.5   Vaatimus 9   7

6.2.6   Vaatimus 10   7

6.3   Tarjoajan riippumattomuus   7

6.3.1   Vaatimus 11   7

7   Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset   8

8   Tarjoushinta   8

9   Laskutus ja maksuehto   8

10   Tarjoajien ja tarjousten kelpoisuus ja tarjousten vertailu   8

10.1   Tarjousten käsittely   8

10.2   Tarjoajien kelpoisuuden arviointi   9

10.3   Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen   9

10.4   Tarjousten vertailu ja valinta   9

11   Päätöksestä ilmoittaminen   10

12   Hankinnassa noudatettavat asiakirjat   10

13   Asiakirjojen julkisuus   10

14   Sopimus   11

15   Hankintaan liittyvät kysymykset   11

16   Tarjouksen jättäminen   11

Liitteet

Liite 1   Tarjouslomake

Liite 2   Sopimusluonnos


Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultointi

 

 

Hankinnan kohde

 

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen toimeksiannosta tarjouksia maksu- ja informaatiojärjestelmän hankinnan ja käyttöönoton konsultoinnista.

 

Hankinnan kuvaus

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne on hankkimassa toimintaansa maksu- ja informaatiojärjestelmää (898-2012). EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana hankinnasta lähetettiin 25.10.2012 ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) –tietokannassa EU:n laajuisesti. Neuvottelumenettelyllä käytävä hankinta on edennyt lopullisen tarjouspyynnön vaiheeseen.

 

Tarjoajan tulee nimetä pyydettyyn konsultointiin yksi henkilö.

 

Konsultoinnin toteutus

 

Hankittava konsultointipalvelu sisältää seuraavat tehtävät:

 

-Turun seudun joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen (898-2012) käyttöönoton tekninen ja toiminnallinen tukeminen läpi käyttöönottoprojektin ensimmäisen ja toisen vaiheen (vaiheiden keston on arvioitu olevan 06/2013-03/2015).

-Toimittajan tuottamien projekti- koulutus-, testaus-, ylläpito- ja käyttöönottosuunnitelmien hyväksyntä yhdessä tilaajan kanssa valitun järjestelmätoimittajan tekemien ehdotusten pohjalta

-Osallistuminen uuden järjestelmän toimintojen ja käyttöliittymien määrittelyyn ja testaukseen

-Osallistuminen uusien toimintojen käynnistämiseen ja käytettävyyden varmistamiseen

-Tarkemman työohjelman laatiminen tilaajan vastuualueille käyttöönottoprojektissa sekä työohjelman ylläpito laadinnan jälkeen

-Järjestelmän dokumentoinnin ja koulutuksen laatutason varmistaminen yhdessä tilaajan ja liikennöitsijöiden henkilöstön kanssa

-Migraatiovaiheen läpiviennin suunnittelu ja toteutuksen ohjaus tilaajan vastuualueilta

-Konsultin tehtävät täsmentyvät hankkeen aikana

-Palvellut tulee antaa suomen kielellä

 

Kokonaismäärä tai laajuus, arvioitu työmäärä (tarkentuu projektin edetessä)

-Konsulttityö n. 800-1000 h/vuosi

-Optioon liittyvät työmääräarviot selviävät projektin edetessä.

-Työmäärät ovat arvioita (määrät voivat ylittyä tai alittua), eivätkä ne sido tilaajaa.

 

Sopimuskausi

 

Sopimuskausi on 1.6.2013 (tavoite) – 31.3.2015 (20 kk). Hankintaan sisältyy kuuden (6) kuukauden optio. Optio on tilaajan oikeus, mutta ei velvollisuus.

 

Alihankinta

 

Palveluntuottaja voi hankkia määrittämänsä osan palveluista alihankintana. Palveluntuottaja vastaa alihankkijan työstä kuin omastaan.

 

Alihankkijoiden käyttö tulee kuvata tarjouksessa. Alihankkijoita koskevat samat vaatimukset kuin tarjoajaa. Tilaaja voi perustellusta syystä kieltää palveluntuottajaa käyttämästä tiettyä alihankkijaa.

 

Hankintamenettely

 

Hankinta ylittää EU-kynnysarvon.

 

Hankintamenettelynä käytetään avointa menettelyä.

 

EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana hankinnasta on lähetetty xx.xx.2013 ilmoitus www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) –tietokannassa EU:n laajuisesti. Samanaikaisesti hankintailmoitus oli saatavana Turun kaupungin www-sivuilla.

 

Hankinnassa noudatetaan hankintalakia (348/2007) ja sen nojalla annettuja aiemman asteisia säädöksiä sekä julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehtoja (JIT 2007) soveltuvin osin.

 

Tilaajalla on perustellusta syystä oikeus keskeyttää hankintamenettely missä vaiheessa tahansa.

 

Osatarjous

Osatarjouksia ei hyväksytä.

 

Vaihtoehtoinen tarjous

 

Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

Palveluntuottajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi.

 

Tarjoaja, joka ei täytä asetettuja vaatimuksia tai joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan alla mainittuja tietoja tai joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan hankintamenettelystä pois.

 

Rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset

 

Tarjoajan on täytettävä seuraavat rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevat vaatimukset sekä liitettävä osallistumishakemukseensa mainittujen vaatimusten täyttymisen selvittämiseksi kunkin vaatimuksen alla mainittu selvitys.

 

Esitetyt todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden toimituspäivästä laskettuna.

 

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

 

Ulkomaisen tarjoajan on toimitettava vaatimuksissa tarkoitetut tiedot sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisterinotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.

 

Vaatimus 1

 

Tarjoaja on huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta. Tarjoaja voidaan kuitenkin hyväksyä, jos laiminlyötyjen maksujen osalta on viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma.

 

Tarjoukseen liitettävät selvitykset:

-Veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

-Työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.

 

Yksityisenä elinkeinoharjoittajana toimiva huolehtii, että Turun kaupungilla on tieto palveluntuottajan voimassa olevasta yrittäjien eläkelain mukaisesta YEL-vakuutuksesta. Valitun palveluntuottajan tulee vuosittain toimittaa kopio vakuutustodistuksesta Turun kaupungin talouspalvelukeskukseen.

 

Vaatimus 2

 

Tarjoajalla on hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Palveluntarjoajalla tulee olla Rating Alfa luottoluokitus vähintään tyydyttävä + (A+).

 

-Tarjoukseen on liitettävä Suomen asiakastieto Oy:n tarjoajaa koskeva Rating Alfa -yritysraportti tai muun luottolaitoksen (ei pankin) lausunto, jossa luottoluokitus on ilmoitettu, sekä tieto ehdokkaan viimeisestä vahvistetusta liikevaihdosta, jos se ei ilmene luottotietolaitoksen lausunnosta. Aloittavan uuden yrityksen tulee todentaa taloudelliset edellytyksensä ja luottotietonsa muulla hankintayksikön hyväksymällä tavalla.

 

Pyydettäessä toimitettavat selvitykset:

 

Tarjoajaa koskevat vahvistetut tilinpäätösasiakirjat kahdelta edelliseltä tili-kaudelta.

 

Mikäli tarjoaja ei voi toimittaa tilinpäätöstietoja, koska yritys on vasta aloittanut toimintansa, tarjoajalla on mahdollisuus toimittaa selvitys vakavaraisuudestaan ja maksukyvystään muulla hankintayksikön hyväksymällä tavalla.

 

Vaatimus 3

 

Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.

 

Tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

 

Tarjoaja on merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

 

Pyydettäessä toimitettavat selvitykset:

 

-kaupparekisteriote

-selvitys rekisteröimättömyyden perusteista, jos tarjoaja ei kuulu kauppa-, ennakkoperintä-, työnantaja- tai arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Selvitys voi olla tarjoajan itsensä laatima.

 

Vaatimus 4

 

Tarjoajalla tulee olla voimassaoleva toiminnan vastuuvakuutus.

 

Tarjoukseen on liitettävä todistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta.

 

Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset

 

Tarjoajan on täytettävä seuraavat suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset.

 

Vastaavat tiedot, todistukset ja selvitykset on toimitettava pyydettäessä myös mahdollisten alihankkijoiden osalta.

 

Vaatimus 5

 

Tarjottavan työn suorittajan (konsultin) tulee omata pitkäaikainen, vähintään seitsemän (7) vuoden kokemus joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmien tekniikkaan, kehittämiseen ja käyttöönottoprojekteihin.

 

Vaatimus 6

 

Konsultilla tulee olla kokemusta ja asiantuntemusta joukkoliikenteen toimintaympäristöistä, joukkoliikenteen järjestämisestä sekä lipunmyyntitoiminnoista viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta.

 

 

Vaatimus 7

 

Konsultilla tulee olla kokemusta Turun kaupunkiseudun maksu- ja informaatiojärjestelmän käyttöönottoa vastaavasta joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän käyttöönottoprojektista viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta.

 

Vaatimus 8

 

Konsultilla tulee olla kokemusta Turun seudun joukkoliikenteeseen tai vastaavanlaiseen ympäristöön kohdistuvista muutoksista liittyen liikenteenjärjestämistavan ja palveluratkaisujen muutoksiin. Kokemus Turun seudun joukkoliikenteestä lasketaan eduksi.

 

Vaatimus 9   

Sujuva ruotsin ja englannin kielen hallinta sekä suullisesti että kirjallisesti, muu kielitaito lasketaan eduksi.

 

Vaatimus 10

Vähintään 5 vuoden kokemus toiminnasta kansainvälisessä työympäristössä. Kansainvälisellä työympäristöllä tarkoitetaan hankkeita tms., jotka eivät ole suomalaisia tai hankkeita tms., joissa on vähintään yksi muu kuin suomalainen toimija.

 

Tarjoukseen tulee liittää tarjottavan henkilön CV ja mahdollisesti muita selvityksiä, joista ilmenee vaatimuksien 5-10 pätevyys.

 

Tarjoajan riippumattomuus

 

Vaatimus 11

 

Tarjoajan ja työhön nimetyn konsultin tulee olla riippumaton maksu- ja informaatiojärjestelmän hankintaan (898-2012) osallistuviin ehdokkaisiin ja tarjoajiin sekä niiden alihankkijoihin. Näitä ehdokkaita ja tarjoajia ja alihankkijoita ovat: AB Thoreb, Ajodata Oy, CGI Suomi Oy, Almex Transport Solutions, Parkeon Ltd, Corenet Oy, SX3-Group Oy, FARA ASA, INIT Innovative Informatik-anwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH, Mattersoft Oy, Oy Matkahuolto Ab, Trimico Oy, Accenture SAS, Siemens Osakeyhtiö, Atos Oy, Hansecom GmbH, Siemens Saksa ja Portugali, Card4B GmbH; Arcontia AB, Trapeze Finland Oy, Trapeze Switzerland GmbhH, Pusatec Oy, Western Systems Oy, Unicom Consulting Oy ja Ühendatud Piletite AS.

 

Tarjoukseen tulee liittää selvitys, jossa vakuutetaan kyseinen riippumattomuus. Selvitys voi olla tarjoajan itsensä laatima.

 

Tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset

 

Tarjous liitteineen tulee laatia suomen kielellä.

 

Tarjouksen sisällön tulee täyttää tässä tarjouspyynnössä ilmoitetut vaatimukset.

 

Tarjouksen tulee olla voimassa vähintään kolme (3) kuukautta, tarjouspyynnössä ilmoitetusta tarjousten viimeisestä vastaanottopäivästä lukien.

 

Tarjous hylätään, mikäli tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset eivät täyty tai jos tarjous ei muilta osin vastaa tarjouspyyntöä tai jos tarjous saapuu myöhästyneenä.

 

Tarjoushinta

Tarjoushinnan tulee sisältää edellä kuvatut asiantuntijapalvelut.

 

Tarjoushinnat tulee antaa konsultointityöstä seuraavasti:

 

Konsultin tuntihinta tilaajan tiloissa tapahtuvalle konsultoinnille.

 

Konsultin tuntihinta palvelun tuottajan tiloissa tehtävälle työlle. Työ sisältää myös sähköisillä välineillä käytäviä etäneuvotteluja.

 

Hintojen tulee sisältää kaikki mahdolliset matka-, päiväraha ym. yleiskustannukset.

 

Tilaaja ei maksa laskutus- tai muita lisiä.

 

Hintojen tulee olla kiinteitä koko sopimuskauden ajan.

 

Laskutus ja maksuehto

 

Laskutus tapahtuu toimeksiantojen yhteydessä sovittavan maksuaikataulun mukaisesti jälkikäteen.

 

Laskussa on oltava erittely laskutuksen perusteista. Laskuttaminen tapahtuu verkkolaskutuksena. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Maksuehto on 30 pv netto laskun saapumisesta Tilaajalle.

 

Viivästyskorko on enintään korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.

 

Laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Tarjoajien ja tarjousten kelpoisuus ja tarjousten vertailu

 

Tarjousten käsittely

 

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Tarjouskilpailu ratkaistaan annettujen tarjousten perusteella. Turun kaupunki pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä mitään annetuista tarjouksista perustellusta syystä.

 

Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois ennen tarjousten vertailua ehdokkaat, joilla ei ole teknisiä, taloudellisia, toiminnallisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Tarvittaessa edellytysten täyttymisestä voidaan pyytää lisäselvityksiä.

 

Tarjouskilpailusta voidaan sulkea pois tarjoajat, jotka ovat laiminlyöneet verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen tai joita koskee hankinta-asetuksen 54 §:n mukainen poissulkemisperuste.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa tarkistetaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset.

 

Tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset hylätään.

 

Tarjousten vertailu ja valinta

 

Tarjousten vertailu tehdään tarjouspyynnön mukaisten tarjousten kesken. Tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin seuraavin kriteerein ja painoarvoin:

 

-hinta, 70 %

-vaatimuksen 5 vähimmäisvaatimuksen ylittävä kokemus, 10 %

-vaatimuksessa 8 mainittu kokemus Turun seudun joukkoliikenteestä, 10 %

-vaatimuksen 9 (kielitaito) vähimmäisvaatimusten ylittävä osa, 5 %

-vaatimuksen 10 vähimmäisvaatimuksen ylittävä kokemus, 5 %

 

Hinta, enintään 70 pistettä:

Vertailuhinta lasketaan vuosittaisen arvion mukaan seuraavasti:

-300 htp tilaajan tiloissa (300 * ilmoitettu tuntihinta €)

-700 htp toimittajan tiloissa (700 * ilmoitettu tuntihinta €)

Vertailussa halvin hinta saa 70 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin/vertailuhinta x 70)

 

Vaatimuksen 5 vähimmäisvaatimuksen ylittävä kokemus, enintään 10 pistettä. Tarjotun henkilön vähimmäisvaatimukset ylittävä kokemus seuraavin pistein:

-- yli 15 vuotta 15 pistettä

-- >10<=14 vuotta 10 pistettä

-- >7<=10 vuotta 3 pistettä

Eniten pisteitä saanut saa 10 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 10).

 

Vaatimuksessa 8 mainittu kokemus Turun seudun joukkoliikenteestä, enintään 10 pistettä. Jos tarjottavalla henkilöllä on kokemusta Turun seudun joukkoliikenteestä saa 10 pistettä, jos kokemusta ei ole, saa nolla (0) pistettä.

 

Vaatimuksen 9 (kielitaito) vähimmäisvaatimusten ylittävä osa, enintään 5 pistettä. Kustakin tyydyttävästä lisäkielen kirjallisesta ja suullisesta hallinnasta saa yhden (1) pisteen. Eniten pisteitä saanut saa 5 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 5).

 

Vaatimuksen 10 vähimmäisvaatimuksen ylittävä kokemus, enintään 5 pistettä. Tarjotun henkilön vähimmäisvaatimukset ylittävä kokemus seuraavin pistein:

-   - yli 10 vuotta 15 pistettä

-   - >7<=10 vuotta 10 pistettä

-   - >5<=7 vuotta 3 pistettä

Eniten pisteitä saanut saa 5 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa parhaimpaan (vertailupisteet / parhaat pisteet x 5).

 

Päätöksestä ilmoittaminen

 

Hankintapäätöksestä toimitetaan ilmoitus sähköisesti kaikille tarjoajille. Pyydämme ilmoittamaan tarjouksessanne sähköisen yhteystietonne (sähköposti/telefaksinumero), jonne hankintapäätös liitteineen voidaan antaa tiedoksi.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viran-omaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankinnassa noudatettavat asiakirjat

 

Hankinnassa noudatettavat asiakirjat noudattamisjärjestyksessä:

1. Sopimus

2. Tarjouspyyntö pp.kk.2013 liitteineen

3. Erityisehtoja konsultointipalveluista (JIT 2007 – Erityisehtoja konsultointi-palveluista, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS166_liite5/JHS166_liite5.pdf)

4. Yleiset sopimusehdot (JIT 2007 -yleiset ehdot, http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS166/JHS166_liite2.pdf)

5. Tarjous pp.kk.2013 liitteineen.

 

Asiakirjojen julkisuus

 

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella tarjoukset ovat pääsääntöisesti yleisesti julkisia sopimuksenteon jälkeen, asianosaisille jo hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Siksi tarjoukset on pyrittävä laati-maan siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Jos liike- tai ammattisalaisuuksien sisällyttäminen tarjoukseen on välttämätön-tä, on ne esitettävä erillisellä liitteellä, jonka tulee olla selkeästi merkitty, mer-kinnällä SALAINEN. Kokonaishinta ei ole salassa pidettävä liike- tai ammat-tisalaisuus.

 

Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko liike- tai ammattisalai-suuksiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä.

 

Sopimus

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

 

Tarjoajan tulee huolellisesti tutustua liitteenä 2 olevaan sopimusluonnokseen, jonka ehtoihin tarjoaja sitoutuu antamalla tarjouksen. Sopimusehdot ovat eh-dottomia vaatimuksia eikä niihin saa tehdä muutoksia. Muita kuin tarjoushin-taan vaikuttavia sopimusehtokohtia voidaan täsmentää tarjouskilpailun jälkeen puutteellisilta osilta.

 

Omia sopimusehtoja ei voi esittää tarjouksessa.

 

Hankintapäätös voidaan panna täytäntöön ja sopimus allekirjoittaa, aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen tiedoksi päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen.

 

Sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

Hankintaan liittyvät kysymykset

 

Mahdolliset hankintaan liittyvät kysymykset tulee toimittaa viimeistään pp.kk.2013 klo 12.00 osoitteeseen hankinnat@turku.fi.

 

Kysymykset on esitettävä suomen kielellä.

 

Viestin otsikkoon merkintä ”Lisätietopyyntö: joukkoliikennekonsultti

 

Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laaditaan kooste, joka julkaistaan viimeistään pp.kk.2013 sähköisesti osoitteessa

www.turku.fi/tarjouspyynnot.

 

Samassa yhteydessä ilmoitetaan myös mahdollisista tarkentavista muutoksista tarjouspyyntöön.

 

Vain kirjallisesti annetut täydennystiedot ovat hankintayksikköä sitovia.

 

Hankinnan valmistelijana toimii vs. tuoteryhmäpäällikkö Timo Mykrä, puh. 050 559 0452.

 

Tarjouksen jättäminen

 

Sitova suomenkielinen tarjous liitteineen paperisena sekä sähköisenä CD-levyllä tai muistitikulla tulee toimittaa suljettuna lähetyksenä viimeistään pp.kk.2013 klo 11.00 osoitteeseen:

 

Turun kaupunki

Hankinta- ja logistiikkakeskus

PL 630 (Käyntiosoite: Linnankatu 55 K)

20101 Turku

Kuoreen merkintä "Tarjous: joukkoliikennekonsultti".

 

Turun kaupunki ei maksa korvausta tarjouksen tekemisestä.

 

Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei oteta huomioon. Lähettäjän on huolehdittava siitä, että tarjous saapuu viranomaiselle määräajassa.

 

Tarjous ei saa olla ehdollinen. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.

 

Tarjous tulee tarjoajaa sitovaksi, kun tilaaja on ottanut tarjouksesta selon.

 

 

 

Turun kaupunki

 

 

Sirpa Korte

Joukkoliikennejohtaja