Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta10824.10.20125

281-2012 (001, 633)

Siirtymäajan liikennöintisopimuksen LO2-4.500076 muutosesitys

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 108

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Henri Hellström 18.10.2012:

Oy Andersson Ab on esittänyt seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle liitteen 1 mukaista liikenteen vähentämistä. Esitykset kohdistuvat arki-iltoihin ja viikonloppuihin. Lisäksi sunnuntaihin on esitetty aikataulumuutoksia. Muutokset on esitetty tulevan voimaan koulujen kevätlukukauden alusta alkaen eli 7. tammikuuta 2013.

Hakija esittää esityksen perusteluiksi liikenteen tappiollisuuden. Hakija on toimittanut esityksen liitteenä lakkautettavaksi esitettyjen vuorojen matkustajamäärät ja lipputulot maaliskuulta 2012.

Hakemus on saapunut joukkoliikennetoimistoon 5.10.2012 eikä liikennöitsijä ole etukäteen ottanut yhteyttä liikenteen vähentämisaikomuksista.

Siirtymäajan liikennöintisopimuksen pykälän 10 mukaan ”Liikenteenharjoittaja voi sopimusaikana esittää muutoksia liikenteen aikatauluihin ja reitteihin. Liikenteenharjoittaja voi esittää vuorojen lakkauttamisia tarjonnan sopeuttamiseksi kysyntää ja tuloja vastaavaksi. Liikenteenharjoittajan on perusteltava esityksensä. Muutokset on esitettävä pääsääntöisesti viimeistään kolme kuukautta ennen niiden aiottua toteuttamista. Lähtökohtaisesti toimivaltainen viranomainen hyväksyy perustellut vuorojen vähennysesitykset. Tämän sopimuksen puitteissa ei voida lisätä vuoroja. Vähäisessä määrin vuoroja voidaan korvata toisilla vuoroilla.”

Esitetyt liikennöintileikkaukset ovat joukkoliikennetoimiston näkemyksen mukaan siirtymäajan liikennöintisopimuksen vastaisia eikä niitä voida kokonaisuudessaan hyväksyä. Kyse ei ole sopimuksessa tarkoitetuista perustelluista vuorojen vähennysesityksistä vaan arki-illan, lauantaiaamun ja –illan sekä sunnuntailiikenteen lakkauttamisesta. Liitteeseen 1 on merkitty aikataulupohjalle nykyinen vuorotarjonta sekä lakkautettavat vuorot.

Joukkoliikennetoimisto on pyytänyt kokonaiskannattavuuden selvittämiseksi TLO:lta matkustaja- ja tulotiedot kustakin sellaisesta siirtymäajan liikennöintisopimuksesta, jota esitys koskee. Matkustaja- ja tulotiedot tarvitaan lisäksi kustakin jäljelle jäävästä lähdöstä kuten ne oli ilmoitettu lopetettavien vuorojen osalta. Lisäksi joukkoliikennetoimisto on pyytänyt toimittamaan jokaisen lakkautettavan vuoron tulo- ja matkamäärätiedot koko sopimuskaudelta keskiviikon 17.10.2012 aikana. Joukkoliikennetoimisto ei ole saanut pyydettyjä tietoja tai pyyntöä lisäajasta.

Oy Andersson Ab on allekirjoittaessaan syksyllä 2009 siirtymäajan liikennöintisopimuksen sitoutunut harjoittamaan ko. sopimuksen mukaista liikennettä (siirtymäajan liikennöintisopimus 5. Sopimuksen sisältö: ”Tällä sopimuksella liikenteenharjoittaja sitoutuu harjoittamaan tämän sopimuksen mukaista liikennettä.”). Kyseessä on määräaikainen sopimus, joka päättyy 30.6.2014.

Sopimuksen tarkoitus on todettu siirtymäajan liikennöintisopimuksen kohdassa 4. Sopimuksen tarkoitus: ”Tämä sopimus on joukkoliikennelain 62 §:ssä tarkoitettu siirtymäajan liikennöintisopimus, jonka tarkoituksena on pitää voimassa tähän sopimukseen liittyvien linjaliikennelupien mukaiset liikennöintioikeudet ja velvollisuudet.”

Kustannuksista todetaan kohdassa 8. Kustannukset: ” Liikenteenharjoittaja vastaa tämän sopimuksen mukaisen liikennöinnin kustannuksista ja saa tämän sopimuksen perusteella korvauksen ainoastaan hintavelvoitteen täyttämisestä.”

Joukkoliikennelautakunta on hyväksynyt 3.6.2004 § 129 Ruskon ja Vahdon liikenteen kuntalippusopimukseen ehdolla, että Kuninkoja-kauppatori välinen yhteys tulee hoitaa seutuliikenteenä nykyisin vaunuvälein ja että liikenteessä tulee olla kaikki autot matalalattiaisia lukuun ottamatta vara-autoja, ja että kuntalippusopimuksen ehdot ovat vastaavat kuin muissakin kuntalippusopimuksissa. Esittelytekstissä todetaan, että ”13.5.2004 pidetyssä neuvottelussa liikenteenharjoittajat lupasivat hoitaa Kuninkoja – kauppatori välisen liikenteen nykyisen vaunuvälin kaltaisena eli pääsääntöisesti 20 minuutin aikatauluvälein ja että bussit ovat myös matalalattiaisia lukuun ottamatta varakalustoa.”

Turku hyväksyi keväällä 2010 kuntalippusopimuksen määräaikaisena 30.6.2014 saakka siksi, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja liikennöitsijöiden välisissä siirtymäajan sopimuksissa liikenteenharjoittajat sitoutuvat harjoittamaan ko. sopimuksen mukaista liikennettä (Siirtymäajan liikennöintisopimus, 5. Sopimuksen sisältö).

Lausunnot muutosesityksiin on esitetty oheismateriaalina 1 (osa lausunnoista tulee kokoukseen mennessä ja jaetaan pöydälle).

Asian valmistelu on tehty yhteistyössä valmistelevan työryhmän kanssa.

Turun kaupunginhallitus päätti 5.3.2012 § 105, että yritysvaikutusten arviointi suoritetaan niissä kaupunginhallitukseen ja lauta-/johtokuntiin tuotavissa esityksissä, joissa esittelijä on tunnistanut yritysvaikutuksia. Liikennöitsijän esittämät muutokset vähentäisivät toteutuessaan yritysten työntekijöiden ja asiakkaiden mahdollisuutta joukkoliikenteen hyödyntämiseen.

Joukkoliikennetoimiston tiedon mukaan ko. linjojen matkamäärässä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta siirtymäajan liikennöintisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Liikennöitsijä ei ole toimittanut viranomaisen pyytämiä tietoja.

Liikennöitsijän esitys esitetään hylättäväksi. Hylkäämisen perusteena on se, että liikenteen kysynnässä ja tuloissa ei ole sopimuksen voimassa ollessa tapahtunut oleellisia muutoksia. Liikenteen väitettyä tappiollisuutta ei siten voi pitää siirtymäajan sopimuksen tarkoittamana perusteltuna syynä eikä viranomaisella ole sopimuksen perusteella velvollisuutta hyväksyä esitystä.

Sunnuntain aikataulumuutokset eivät ole hyväksyttävissä. Kuntalippusopimuksen mukainen vuoroväli tulee säilyttää nykyisenä.

Liite 1Siirtymäajan liikennöintisopimuksen nro LO2-4.500076 muutosesitys. Muutosesityksen liitteet luottamuksellisia, jaetaan lautakunnalle.

Oheismateriaali 1Asiasta annetut lausunnot

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä esitetyt muutokset siirtymäajan liikennöintisopimukseen nro LO2-4.500076 edellä esitetyin perustein.

PäätösAsia pantiin pöydälle Alanderin Laaksosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.