Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta37114.09.20223

1852-2021 (06 00 00)

Vastaus Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin toteutumisesta Turun kaupungin terveyskeskuksessa

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää selvitystä välittömän yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin ajantasaisesta tilanteesta.

Sosterla § 371

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Jane Marttila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas 6.9.2022:

Lounais-Suomen aluehallintovirastossa on ollut käsiteltävänä valvonta-asia yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvion toteuttamista koskien (LSAVI/1414/05.07.04/2021).

Aluehallintovirasto on 10.3.2022 ratkaisussaan:

Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 18.5.2022 § 207 ja toimitti selvityksen liitteineen aluehallintovirastolle.

Aluehallintovirasto pyytää 31.8.2022 päivätyllä selvityspyynnöllään toimittamaan selvityksen välittömän yhteydensaannin ja hoidon tarpeen arvioinnin ajantasaisesta tilanteesta. Erityisesti selvityksestä tulisi käydä ilmi:

  1. toteutuuko terveydenhuoltolain 51 §:n edellyttämä välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen tällä hetkellä;
  2. toteutuuko terveydenhuoltolain 51 §:n edellyttämä hoidon tarpeen arviointi kolmen vuorokauden kuluessa siitä, kun potilas on ottanut yhteyttä terveyskeskukseen, jollei arviota ole voitu tehdä ensimmäisen yhteydenoton aikana tällä hetkellä; ja
  3. poistetaanko puheluita jonosta.

Yhteydensaantia terveyskeskukseen ja hoidon tarpeen arvion toteutumista on käsitelty viimeksi hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman tilannekatsauksen yhteydessä sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 23.8.2022 § 338. Tuolloin todettiin, että lähes vuoden käynnissä ollut terveysasemien hoitoon pääsyn parantamishanke on toteutunut pääsääntöisesti hyvin: toimintamalliuudistus on käynnistynyt hyvin, henkilöstön rekrytointitilanne on oleellisesti parantunut, ja myös hoitoon pääsy toteutuu lain edellyttämällä tavalla. Terveysasemien kiireellisiin puheluihin vastaa sopimuskumppani Kaiku24 Oy. Kiireettömistä puheluista Keskustan terveysaseman puheluihin on 1.7.2022 alkaen vastannut Kaiku24 Oy; muihin kiireettömiin puheluihin vastataan omana toimintana.

Ajankohtainen tilanne yhteydensaannin osalta on tällä hetkellä seuraava:

  1. Välitön yhteydensaanti toteutuu: terveysasemille voi tulla klo 8-16 välisenä aikana, ja kiireellisiin puheluihin vastataan saman päivän aikana. Terveysasemalle soittaessaan turkulaiset valitsevat pääsääntöisesti takaisinsoiton, mutta myös odottamaan voi jäädä. Sopimuskumppani Kaiku24 on ilmoittanut, että takaisinsoittojen keskimääräinen vastausaika on kiireellisten puheluiden osalta 2 tuntia 15 minuuttia, ja suoriin puheluihin vastataan reilun viiden minuutin kuluttua.
  2. Hoidon tarpeen arviointi toteutuu lain edellyttämässä ajassa. Kiireettömät puhelut hoidetaan omassa toiminnassa pääsääntöisesti saman päivän aikana, mutta viimeistään seuraavana päivänä. Kaiku24 hoitaa myös kiireettömät puhelut saman päivän aikana.
  3. Puheluita ei poisteta jonosta.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 6.9.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn selvityksen vastauksena Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto