Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta | 338 | 23.08.2022 | 4 |
4335-2020 (02 08 00, 00 01 02)
Terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus
Tiivistelmä:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon pää-syn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Sosiaali- ja lautakunnalle esitetään toi-menpidesuunnitelman tilannekatsaus.
Sosterla § 338
Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas, terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Jane Marttila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen 12.8.2022:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman ja kaupunginvaltuusto hyväksyi toimenpideohjelman rahoituksen talousarviokäsittelyn yhteydessä 15.11.2021 § 258. Toimenpidesuunnitelman kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 4,84 M€. Toimenpidesuunnitelman toteutumista on seurattu sosiaali- ja terveyslautakunnassa suullisilla tilannekatsauksilla joka kokouksen yhteydessä. Lisäksi toimenpidesuunnitelman eri osioita on tuotu päätöksentekoon valmistelutilanteen mukaisesti.
Yhteenveto terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanteesta elokuussa 2022 on esitetty liitteessä 1. Toimenpideohjelma on edennyt tavoitteiden mukaisesti. Saatavuuden parantumiseen tähtäävien hankintojen tarkoitus on hoitovelan purkamisen lisäksi ollut saada terveysasemien oman toiminnan vaikeaa tilannetta rauhoitettua siten, että työaikaa voidaan käyttää aiempaa paremmin kiireettömien vastaanottojen toteuttamiseen ja toimintamallien kehittämiseen.
Liite 1 Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne
Tähänastiset toimenpiteet ovat edelleen pysyneet euromääräisesti niille asetetuissa talousarvioraameissa ja jääneet varsin runsaasti alle varatun rahoituksen: toimintakulujen toteuma on yhteensä 829 452 euroa. Vastaanottokäyntien lisäostot ovat toteutuneet huomattavasti alle ennakoidun, eikä palveluseteli ole toistaiseksi käynnistynyt. Tästä huolimatta toimenpiteissä on onnistuttu varsin hyvin, mikä osoittaa johtamisen vahvistamisen merkittävää roolia ison toimintamallimuutoksen toteuttamisessa. Johtamista on vahvistettu ja kehitetty sekä terveysasemilla että niiden johdossa.
Jonotilanne kiireettömään hoitoon 1.8.2022 on seuraava (ns. T3-aika eli kolmas vapaa lääkäriaika, viikonloput mukaan lukien):
Keskustan terveysasema 44 päivää
Kirkkotien terveysasema 26 päivää
Mäntymäen terveysasema 34 päivää
Pansion terveysasema 19 päivää
Runosmäen terveysasema 25 päivää
Varissuon terveysasema 20 päivää
Jonotilannetta arvioitaessa tulee ottaa huomioon kesälomakausi, jolloin vastaanottoajat ovat olleet selkeästi akuuttipainotteisia ja kiireettömiä aikoja on ollut tarjolla tavanomaista vähemmän. Neljänsien koronarokotusten käynnistyminen kesken kesälomakauden vähensi työvoimaa hoitajavastaanotoilla, mikä osaltaan näkyi kesäajan toiminnassa. Koska vastaanottokäyntien lisäostot eivät ole toteutuneet suunnitellusti, vastaanottokäyntejä on hoidettu lähes täysin vain omana toimintana.
Puheluiden lukumäärät on raportoitu taulukossa 1 ja visualisoitu kuviossa 1.
Taulukko 1. Puheluiden lukumäärät eri linjoille elokuun 2021 ja heinäkuun 2022 välisenä aikana
| Puhelujen lukumäärät eri linjoille | |||||
| kiireettömät | kiireelliset | korona- | rokotus- puhelut | YHTEENSÄ | JOISTA |
elokuu 2021 | 18 038 | 7 720 | 7 014 | 17 146 | 49 918 |
|
syyskuu 2021 | 16 482 | 7 863 | 3 520 | 4 059 | 31 924 |
|
lokakuu 2021 | 21 945 | 8 261 | 2 754 | 7 648 | 40 608 |
|
marraskuu 2021 | 22 987 | 8 768 | 5 225 | 29 733 | 66 713 |
|
joulukuu 2021 | 16 070 | 7 191 | 6 252 | 17 293 | 46 806 | 4 574 |
tammikuu 2022 | 15 801 | 6 752 | 8 055 | 4 771 | 35 379 | 5 426 |
helmikuu 2022 | 16 720 | 4 222 | 4 312 | 1 117 | 26 371 | 5 190 |
maaliskuu 2022 | 16 683 | 5 258 | 5 064 | 2 188 | 29 193 | 6 335 |
huhtikuu 2022 | 11 822 | 5 768 | 2 015 | 1 249 | 20 854 | 4 950 |
toukokuu 2022 | 13 786 | 7 393 | 1 249 | 818 | 23 246 | 5 964 |
kesäkuu 2022 | 9 685 | 9 674 | 1 348 | 412 | 21 119 | 15 040 |
heinäkuu 2022* |
|
| 2 277 | 0 | 24 517 | 13 008 |
*) Heinäkuu 2022: Kaiku24 vastaamia puheluita ei ole eritelty kiireellisyyden mukaan, koska tarvittavaa tekniikkaa ei vielä ole
Kuvio 1. Puhelut yhteensä elokuu 2021 – heinäkuu 2022
Puhelujen lukumäärässä tapahtunut huomattava vaihtelu on edeltäneen vuoden aikana noudatellut pitkälti Covid19-tilannetta ja rokotusten laajenemista. Tämä toi vuoden 2021 aikana merkittäviä ongelmia puheluihin vastaamiseen, mitä edelleen lisäsivät samanaikaiset hoitajatyövoiman rekrytointiongelmat ja pandemian muiden toimien samanaikaisuus. Puheluiden määrä on kevään ja kesän 2022 aikana tasaantunut, ja kesäkuussa 2022 toimintansa aloittanut Kaiku24 Oy:n toteuttama ajanvaraus- ja neuvontapalvelu on ottanut merkittävän roolin yhteydenottoihin vastaamisessa. Puheluita ei ole enää tarvinnut poistaa puhelujonosta. Vasteajat puheluihin vastaamisessa ovat lyhentyneet merkittävästi: kun alkuvuonna 2022 puheluihin vastattiin keskimäärin noin 500 – 800 minuutissa, heinäkuussa keskimääräinen vasteaika omissa puheluissa oli 57 minuuttia. Koronaan ja rokotuksiin liittyviä puheluita tulee edelleen varsin paljon. Nämä puhelut hoidetaan omana toimintana ja määriin on reagoitu lisäämällä henkilöstöä koronalinjalla. Rokotuslinja on ollut kesän ajan kiinni, jolloin rokotuspuhelut ovat ohjautuneet muille puhelulinjoille.
Terveysasemien toimintamalliuudistuksen mukana käyttöön otetussa hyvän hoidon tiimimallissa tausta-ajatuksena on potilaan yhteydenoton nopea arviointi ja tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle ohjaaminen siten, että potilas pääsee vastaanotolle nopeasti. Turun tiimimallin pohjana ovat terveysasemien työntekijöiden ehdotukset sekä terveyshyötymallin periaatteet. Omalääkäri on mukana siinä tiimissä, joka potilasta hoitaa, jolloin potilaan asioihin perehtyvät nimetyn omalääkärin ja omahoitajan lisäksi myös muut tiimin jäsenet. Useammasta ammattilaisesta koostuva tiimi turvaa asiakkaan hoidon jatkuvuuden, vaikka joku tiimin jäsenistä olisikin poissa. Sekä potilaat että työntekijät ovat olleet tiimimallin käyttöönoton jälkeen tyytyväisempiä tilanteeseen kuin aiemmin.
Yhteistyökeskeinen työskentelymalli näkyy positiivisesti myös rekrytointitilanteessa. Kuluneen vuoden aikana terveysasemien lääkäritilanne on parantunut siten, että kun vielä syyskuussa 2021 lääkäreitä puuttui 24 (27 % vakansseista tyhjinä), elokuussa 2022 lääkäri puuttuu enää 7 vakanssista (8 %). Hoitajavakansseista vailla tekijää oli 22 vakanssia syyskuussa 2021, 18 vakanssia toukokuussa 2022 ja enää 6 vakanssia elokuussa 2022, joten henkilöstötilanne näyttää tällä hetkellä jo huomattavasti vuoden takaista paremmalta, vaikka vajetta edelleen onkin jonkin verran.
Henkilöstön työhyvinvointia edistävinä toimenpiteinä on toteutettu seuraavia:
1.Koulutukset ja kehittäminen
-Esihenkilöiden johtamiskoulutus
oSisältö: viiden kerran yhteinen koulutusosio, teemana tulevaisuuteen johtaminen ja fokuksena käsiteltyjen teemojen vieminen arjen jokapäiväiseen työhön, sekä terveysasemakohtaiset kehittämisosiot
oKehittämisosioista merkittävä osa keskittyy työhyvinvoinnin parantamiseen. Koulutuksen tuotoksena saatu Pieni johtamisen käsikirja toimii kunkin viiden terveysaseman oman kehittämiskokonaisuuden oppaana.
oKustannukset ks. liite 1
-Henkilökunnan toiveiden mukaisesti suunnitellut kehittämispäivät tulossa syksylle, mukana työhyvinvoinnin näkökulma
2.Työn järjestelyt
-Puheluiden hoitaminen ulkoisella palveluntuottajalla
oHoitoonpääsyn parantamisen toimenpide on ollut myös merkittävä työhyvinvointia lisäävä tekijä hoitajilla, koska parantaa keskittymistä terveysasematyöhön (tiimityö)
oKustannukset ks. liite 1
-Hyvän hoidon tiimityömallin käyttöönotto ja yhteistyökeskeinen työote
-Yksilöllinen etätyön tarve on otettu huomioon
oTyön alla on suunnitelma hoitajien etätyön sisällöstä, jonka jälkeen voidaan edelleen laajentaa etätyön mahdollisuutta
-Ruokailumahdollisuus työajan puitteissa
-Terveysasemalääkärien 1.9.21 voimaan tullut paikallinen lääkärisopimuspilotti, jossa vastaanoton vaativuus huomioidaan
3.Me-hengen parantaminen
-Hoitotyön aamukahvikiertueet
-Rekrytointikampanjan yhteinen suunnittelu
-Perehdytys- ja sparrausohjelma käynnissä, työkalupakki olemassa
-Henkilöstön työhyvinvointi- ym. kyselyt
Yhteenvetona voi todeta, että lähes vuoden käynnissä ollut terveysasemien hoitoonpääsyn parantamishanke on toteutunut pääsääntöisesti hyvin, vaikka vastaanottokäyntien lisäostot eivät ole toteutuneet suunnitellusti. Muilla toimenpiteillä on saatu tarvittavaa tukea vastaanottotoiminnalle siten, että toimintamallimuutos on saatu käyntiin ja henkilöstötilanne on parantunut. Vastaavia toimenpiteitä tarvittaneen jatkossakin tilanteen säilyttämiseksi ja hoitoonpääsyajan edelleen parantamiseksi vastaamaan mm. suunnitteilla olevaan tiukentuvaan hoitotakuuseen.
Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 15.8.2022:
Ehdotus Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä terveysasemien tilannekatsauksen tiedoksi.
Liitteet:
Sosterla § 338
Liite 1:Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne