Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta33823.08.20224

4335-2020 (02 08 00, 00 01 02)

Terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman tilannekatsaus

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon pää-syn parantamisen toimenpidesuunnitelman. Sosiaali- ja lautakunnalle esitetään toi-menpidesuunnitelman tilannekatsaus.

Sosterla § 338

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas, terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Jane Marttila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen 12.8.2022:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 29.9.2021 § 346 terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman ja kaupunginvaltuusto hyväksyi toimenpideohjelman rahoituksen talousarviokäsittelyn yhteydessä 15.11.2021 § 258. Toimenpidesuunnitelman kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 4,84 M€. Toimenpidesuunnitelman toteutumista on seurattu sosiaali- ja terveyslautakunnassa suullisilla tilannekatsauksilla joka kokouksen yhteydessä. Lisäksi toimenpidesuunnitelman eri osioita on tuotu päätöksentekoon valmistelutilanteen mukaisesti.

 

Yhteenveto terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanteesta elokuussa 2022 on esitetty liitteessä 1. Toimenpideohjelma on edennyt tavoitteiden mukaisesti. Saatavuuden parantumiseen tähtäävien hankintojen tarkoitus on hoitovelan purkamisen lisäksi ollut saada terveysasemien oman toiminnan vaikeaa tilannetta rauhoitettua siten, että työaikaa voidaan käyttää aiempaa paremmin kiireettömien vastaanottojen toteuttamiseen ja toimintamallien kehittämiseen.

 

Liite 1                                  Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne

 

Tähänastiset toimenpiteet ovat edelleen pysyneet euromääräisesti niille asetetuissa talousarvioraameissa ja jääneet varsin runsaasti alle varatun rahoituksen: toimintakulujen toteuma on yhteensä 829 452 euroa. Vastaanottokäyntien lisäostot ovat toteutuneet huomattavasti alle ennakoidun, eikä palveluseteli ole toistaiseksi käynnistynyt. Tästä huolimatta toimenpiteissä on onnistuttu varsin hyvin, mikä osoittaa johtamisen vahvistamisen merkittävää roolia ison toimintamallimuutoksen toteuttamisessa. Johtamista on vahvistettu ja kehitetty sekä terveysasemilla että niiden johdossa.

 

Jonotilanne kiireettömään hoitoon 1.8.2022 on seuraava (ns. T3-aika eli kolmas vapaa lääkäriaika, viikonloput mukaan lukien):

 

Keskustan terveysasema 44 päivää

Kirkkotien terveysasema 26 päivää

Mäntymäen terveysasema 34 päivää

Pansion terveysasema 19 päivää

Runosmäen terveysasema 25 päivää

Varissuon terveysasema 20 päivää

 

Jonotilannetta arvioitaessa tulee ottaa huomioon kesälomakausi, jolloin vastaanottoajat ovat olleet selkeästi akuuttipainotteisia ja kiireettömiä aikoja on ollut tarjolla tavanomaista vähemmän. Neljänsien koronarokotusten käynnistyminen kesken kesälomakauden vähensi työvoimaa hoitajavastaanotoilla, mikä osaltaan näkyi kesäajan toiminnassa. Koska vastaanottokäyntien lisäostot eivät ole toteutuneet suunnitellusti, vastaanottokäyntejä on hoidettu lähes täysin vain omana toimintana.

 

Puheluiden lukumäärät on raportoitu taulukossa 1 ja visualisoitu kuviossa 1.

 

Taulukko 1. Puheluiden lukumäärät eri linjoille elokuun 2021 ja heinäkuun 2022 välisenä aikana

 

 

Puhelujen lukumäärät eri linjoille

 

kiireettömät

kiireelliset

korona-
puhelut

rokotus-

puhelut

YHTEENSÄ

JOISTA
OSTOT

elokuu 2021

18 038

7 720

7 014

17 146

49 918

 

syyskuu 2021

16 482

7 863

3 520

4 059

31 924

 

lokakuu 2021

21 945

8 261

2 754

7 648

40 608

 

marraskuu 2021

22 987

8 768

5 225

29 733

66 713

 

joulukuu 2021

16 070

7 191

6 252

17 293

46 806

4 574

tammikuu 2022

15 801

6 752

8 055

4 771

35 379

5 426

helmikuu 2022

16 720

4 222

4 312

1 117

26 371

5 190

maaliskuu 2022

16 683

5 258

5 064

2 188

29 193

6 335

huhtikuu 2022

11 822

5 768

2 015

1 249

20 854

4 950

toukokuu 2022

13 786

7 393

1 249

818

23 246

5 964

kesäkuu 2022

9 685

9 674

1 348

412

21 119

15 040

heinäkuu 2022*

 

 

2 277

0

24 517

13 008

 

*) Heinäkuu 2022: Kaiku24 vastaamia puheluita ei ole eritelty kiireellisyyden mukaan, koska tarvittavaa tekniikkaa ei vielä ole

 

 

Kuvio 1. Puhelut yhteensä elokuu 2021 – heinäkuu 2022

 

 

Puhelujen lukumäärässä tapahtunut huomattava vaihtelu on edeltäneen vuoden aikana noudatellut pitkälti Covid19-tilannetta ja rokotusten laajenemista. Tämä toi vuoden 2021 aikana merkittäviä ongelmia puheluihin vastaamiseen, mitä edelleen lisäsivät samanaikaiset hoitajatyövoiman rekrytointiongelmat ja pandemian muiden toimien samanaikaisuus. Puheluiden määrä on kevään ja kesän 2022 aikana tasaantunut, ja kesäkuussa 2022 toimintansa aloittanut Kaiku24 Oy:n toteuttama ajanvaraus- ja neuvontapalvelu on ottanut merkittävän roolin yhteydenottoihin vastaamisessa. Puheluita ei ole enää tarvinnut poistaa puhelujonosta. Vasteajat puheluihin vastaamisessa ovat lyhentyneet merkittävästi: kun alkuvuonna 2022 puheluihin vastattiin keskimäärin noin 500 – 800 minuutissa, heinäkuussa keskimääräinen vasteaika omissa puheluissa oli 57 minuuttia. Koronaan ja rokotuksiin liittyviä puheluita tulee edelleen varsin paljon. Nämä puhelut hoidetaan omana toimintana ja määriin on reagoitu lisäämällä henkilöstöä koronalinjalla. Rokotuslinja on ollut kesän ajan kiinni, jolloin rokotuspuhelut ovat ohjautuneet muille puhelulinjoille.

 

Terveysasemien toimintamalliuudistuksen mukana käyttöön otetussa hyvän hoidon tiimimallissa tausta-ajatuksena on potilaan yhteydenoton nopea arviointi ja tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle ohjaaminen siten, että potilas pääsee vastaanotolle nopeasti. Turun tiimimallin pohjana ovat terveysasemien työntekijöiden ehdotukset sekä terveyshyötymallin periaatteet. Omalääkäri on mukana siinä tiimissä, joka potilasta hoitaa, jolloin potilaan asioihin perehtyvät nimetyn omalääkärin ja omahoitajan lisäksi myös muut tiimin jäsenet. Useammasta ammattilaisesta koostuva tiimi turvaa asiakkaan hoidon jatkuvuuden, vaikka joku tiimin jäsenistä olisikin poissa. Sekä potilaat että työntekijät ovat olleet tiimimallin käyttöönoton jälkeen tyytyväisempiä tilanteeseen kuin aiemmin.

 

Yhteistyökeskeinen työskentelymalli näkyy positiivisesti myös rekrytointitilanteessa. Kuluneen vuoden aikana terveysasemien lääkäritilanne on parantunut siten, että kun vielä syyskuussa 2021 lääkäreitä puuttui 24 (27 % vakansseista tyhjinä), elokuussa 2022 lääkäri puuttuu enää 7 vakanssista (8 %). Hoitajavakansseista vailla tekijää oli 22 vakanssia syyskuussa 2021, 18 vakanssia toukokuussa 2022 ja enää 6 vakanssia elokuussa 2022, joten henkilöstötilanne näyttää tällä hetkellä jo huomattavasti vuoden takaista paremmalta, vaikka vajetta edelleen onkin jonkin verran.

 

Henkilöstön työhyvinvointia edistävinä toimenpiteinä on toteutettu seuraavia:

 

1.Koulutukset ja kehittäminen

-Esihenkilöiden johtamiskoulutus

oSisältö: viiden kerran yhteinen koulutusosio, teemana tulevaisuuteen johtaminen ja fokuksena käsiteltyjen teemojen vieminen arjen jokapäiväiseen työhön, sekä terveysasemakohtaiset kehittämisosiot

oKehittämisosioista merkittävä osa keskittyy työhyvinvoinnin parantamiseen. Koulutuksen tuotoksena saatu Pieni johtamisen käsikirja toimii kunkin viiden terveysaseman oman kehittämiskokonaisuuden oppaana.

oKustannukset ks. liite 1

-Henkilökunnan toiveiden mukaisesti suunnitellut kehittämispäivät tulossa syksylle, mukana työhyvinvoinnin näkökulma

 

2.Työn järjestelyt

-Puheluiden hoitaminen ulkoisella palveluntuottajalla

oHoitoonpääsyn parantamisen toimenpide on ollut myös merkittävä työhyvinvointia lisäävä tekijä hoitajilla, koska parantaa keskittymistä terveysasematyöhön (tiimityö)

oKustannukset ks. liite 1

-Hyvän hoidon tiimityömallin käyttöönotto ja yhteistyökeskeinen työote

-Yksilöllinen etätyön tarve on otettu huomioon

oTyön alla on suunnitelma hoitajien etätyön sisällöstä, jonka jälkeen voidaan edelleen laajentaa etätyön mahdollisuutta

-Ruokailumahdollisuus työajan puitteissa

-Terveysasemalääkärien 1.9.21 voimaan tullut paikallinen lääkärisopimuspilotti, jossa vastaanoton vaativuus huomioidaan

 

3.Me-hengen parantaminen

-Hoitotyön aamukahvikiertueet

-Rekrytointikampanjan yhteinen suunnittelu

-Perehdytys- ja sparrausohjelma käynnissä, työkalupakki olemassa

-Henkilöstön työhyvinvointi- ym. kyselyt

 

 

Yhteenvetona voi todeta, että lähes vuoden käynnissä ollut terveysasemien hoitoonpääsyn parantamishanke on toteutunut pääsääntöisesti hyvin, vaikka vastaanottokäyntien lisäostot eivät ole toteutuneet suunnitellusti. Muilla toimenpiteillä on saatu tarvittavaa tukea vastaanottotoiminnalle siten, että toimintamallimuutos on saatu käyntiin ja henkilöstötilanne on parantunut. Vastaavia toimenpiteitä tarvittaneen jatkossakin tilanteen säilyttämiseksi ja hoitoonpääsyajan edelleen parantamiseksi vastaamaan mm. suunnitteilla olevaan tiukentuvaan hoitotakuuseen.

 

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 15.8.2022:

 

Ehdotus        Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä terveysasemien tilannekatsauksen tiedoksi.


Liitteet:

Sosterla § 338
Liite 1:Terveysasemien hoitoonpääsyn toimenpiteiden tilanne