Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta19028.04.202212

1322-2021 (02 05 01, 09 06 00)

Touhula Leikki Oy:n oikaisuvaatimus koskien Covid19- suojavarusteiden korvausvaatimusta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 190

Kaupunginlakimies Susanna Ilo 21.4.2022:

Touhula Leikki Oy (jäljempänä ”Touhula”) on toimittanut Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetun oikaisuvaatimuksen koskien sosiaali- ja terveysjohtajan viranhaltijana tekemää päätöstä 09.03.2022 § 34, jolla sosiaali- ja terveysjohtaja on hylännyt Touhulan vaatimuksen korvata sille koronasuojavarusteiden hankinnasta aiheutuneet kustannukset. Touhula katsoo, että covid-19-epidemian torjuntaan liittyvät ja siitä aiheutuvat ja aiheutuneet suojavarustekustannukset kuuluvat valmius- ja tartuntatautilainsäädännön nojalla julkisen järjestämisvastuun piiriin. Touhula katsoo lisäksi, että järjestämisvastuu kuuluu kunnalle palveluiden tuottamistavasta tai tuottajatahosta riippumatta.

Kunnan järjestämisvastuusta:

Touhula katsoo oikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla, että covid-19-epidemian johdosta syntyneiden suojavarustekustannusten korvaaminen kuuluu valmius- ja tartuntatautilainsäädännön nojalla Turun kaupungin (jäljempänä ”Kaupunki”) vastuulle. Touhula perustelee vaatimusta lisäksi valtion koronakustannusten korvaamiseen kunnille myöntämillä avustuksilla sekä sosiaali- ja terveysministeriön (STM) antamalla ohjeistuksella ja valtioneuvoston valtionavustuksesta eräisiin julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle covid-19-epidemiasta vuonna 2021 aiheutuviin kustannuksiin annetun asetuksen (jäljempänä ”Asetus”) ilmentämälle tahtotilalle.  

Valmiuslain 12 § mukaan valtioneuvoston, valtion hallintoviranomaisten, valtion itsenäisten julkisoikeudellisten laitosten, muiden valtion viranomaisten ja valtion liikelaitosten sekä kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa.

Säännöksen perustelujen mukaan (HE 3/2008 vp. s. 37) säännöksen mukainen varautumisvelvoite koskisi vain julkisen hallinnon tehtävien hoitamista. Esimerkiksi monet kuntien aikaisemmin itse tarjoamat palvelut ostetaan nykyisin muilta palveluntarjoajilta. Pykälässä tarkoitettujen tahojen tulisi kuitenkin itse varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Valmiuslaista ja sen toimivaltuuksia koskevista käyttöönottoasetuksista ei voida vetää sellaista johtopäätöstä, että järjestämisvastuussa oleva kunta olisi velvollinen korvaamaan yksityisen sektorin suojavarusteiden hankintaa.

Tartuntatautilain 6 § mukaan tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan.

Tartuntatautilain 83 § mukaan omistajalla on oikeus saada kunnalta korvaus esineestä, joka tartuntataudin leviämisen estämiseksi on viranomaisten määräyksestä hävitetty tai käsitelty siten, että se on pilaantunut tai vahingoittunut. Korvauksena suoritetaan esineen arvo tai arvonalennus. Korvausta ei suoriteta esineestä, jonka arvo on vähäinen, ellei tähän ole erityisen painavaa syytä.

Tartuntatautilaissa ei siten ole säännöstä, joka velvoittaisi järjestämisvastuussa olevan kunnan korvaamaan siihen sopimussuhteessa olevan yksityisen palvelutuottajan suojavarustekustannuksia.

Covid-19-pandemian seurauksena maassa on vallinnut valmiuslain tarkoittamat poikkeusolot 16.3-16.6.2020 ja 1.3-27.4.2021. Poikkeusolojen ajalle ei ole säädetty sellaisia säännöksiä, jotka suoraan perustaisivat järjestämisvastuussa olevalle kunnalle velvollisuuden korvata yksityiselle palveluntuottajalle suojavarusteita.

Suomen perustuslain (PL) 121 §:n 2 momentissa säädetään, että kunnille annettavista tehtävistä ja uusista velvoitteista säädetään lailla. Asetuksen tasoisella säädöksellä voidaan antaa laissa säädettyjen tehtävien täsmentämistä tarkoittavia säännöksiä. Mikäli kunnalle annetaan uusi tehtävä tai velvoite lain perusteella, tulee valtion säätää siihen tarvittavista voimavaroista myös lain tasoisella säännöksellä. Mikäli kunnalle halutaan säätää lailla uusia tehtäviä, tulee tämän olla lainsäätäjän nimenomainen tahto ja uusi tehtävä sekä sen täyttämiseen tarpeelliset voimavarat tulee säätää yksiselitteisesti ja täsmällisesti.  

Touhula katsoo oikaisuvaatimuksessaan STM:n antaman ohjeistuksen velvoittavan kuntaa korvaamaan suojavarusteiden kustannukset yksityisille palveluntuottajille. STM:n kuten myös Kuntaliiton, antama ohjeistus lähtee siitä, että suojavarusteita koskevien hankintojen osalta tulisi ensisijaisesti tukeutua kuntien ja niille palveluita tuottavien yksityisten toimijoiden välisiin sopimuksiin. Annettu ohjeistus ei myöskään muodosta kunnalle uusia tehtäviä tai velvoitteita ottaen huomioon perustuslain säännökset.

Touhula perustelee korvausvelvollisuuden muodostumista lisäksi Asetuksen osoittamalla tahtotilalla. Asetuksessa ei säännellä kunnan korvausvelvollisuudesta yksityiselle palveluntuottajalle epidemiasta mahdollisesti aiheutuneiden suojavarustekustannusten korvaamiseksi.

Kaupungille ei voimassa olevan lainsäädännön nojalla ole asetettu sellaista velvoitetta, jonka nojalla Kaupungilla olisi velvollisuus korvata yksityisen palveluntuottajan suojavarusteita. Kaupungin ja Touhulan välisessä palveluiden hankintaa koskevassa sopimuksessa ei myöskään ole sovittu mainittujen kustannusten korvaamisesta. Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen 20.12.2021 § 57, jonka mukaan Kaupunki korvaa yksityisille sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajille, joilla on sopimus palveluntuotannosta Kaupungin kanssa, korvausta suunenäsuojainten hankkimisesta aiheutuneista kustannuksista. Päätöksellä pyritään varmistumaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien tahojen, kuten hoivayritysten asiakkaiden, mahdollisimman kattavasta suojaamisesta epidemialta. Kyseinen päätös ei muodosta toimialasta riippumatonta oikeutta yksityiselle palveluntarjoajalle vaatia epidemiasta johtuvia kustannuksia Kaupungin suoritettavaksi.

Liite 1Oikaisuvaatimus 28.3.2022

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 22.4.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Touhula Leikki Oy:n suojavälineiden korvaamista koskevan oikaisuvaatimuksen edellä esitetyin perustein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTouhula Leikki Oy
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 190
Liite 1:OIkaisuvaatimus 28.3.2022