Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta18328.04.20225

4857-2022 (02 08 00)

Terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelman toteuttaminen: terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuhelinpalvelun hankinta Kaiku24 Oy:ltä

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuhelinpalvelun lisähankintaa Kaiku24 Oy:ltä, jotta terveysasemien yhteydensaanti saataisiin korjattua Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätöksessään asettamaan aikarajaan mennessä.

Sosterla § 183

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus, johdon tuki, asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas, terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Jane Marttila, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen 19.4.2022:

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettiin 6.4.2022 § 147 keinoja, joilla voidaan vastata Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräykseen saattaa lainmukaiseksi yhteyden saaminen terveyskeskukseen ja hoidon tarpeen arviointi viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas on ollut yhteydessä terveyskeskukseen (LSAVI/1414/05.07.04/2021).

Yhteyden saamista on mahdollista tehostaa tämänhetkisessä työvoimatilanteessa käytännössä vain hankkimalla palvelua ulkoa. Puhelinneuvontapalvelua on hankittu 30.6.2022 päättyvällä sopimuksella Pihlajalinna Oy:ltä, ja hankinnan jatkolle 1.7.2022 alkaen on myönnetty kilpailutuslupa (SOSTERLA 3.3.2022 § 115). Kyseinen hankinta ei ole ollut riittävä toimenpide yhteyden saamiseksi lain vaatimusten mukaiseksi. Tämän vuoksi on tarpeen edelleen lisätä hoidon tarpeen arviointipuheluiden ostopalvelutoimintaa. Käynnissä olevan sopimuksen rinnalle on nyt valmisteltu Kaiku24-asiakasohjauspalvelun käyttöönottoa.

Kaiku24 on julkisomisteinen, voittoa tavoittelematon ylialueellinen asiakaspalvelun palveluntarjoaja. Kaiku24 tuottaa mm. hoidon tarpeen arvioinnin, neuvonnan ja asiakkaan hoitoon ohjauksen palveluja sosiaali- ja terveydenhuollon eri osa-alueilla ja ympäri vuorokauden. Palvelut tuotetaan ja asiakkaat hoidetaan monikanavaisesti hyödyntäen puhelinpalveluja ja digitaalisia asiointikanavia. Palveluntuottajalla on käytössään kansalliset hoidon tarpeen arvioinnin kriteerit, paikalliset ohjeet sekä hoidon tarpeen arvion validoitu laatumittari. Hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä digihoitaja ohjaa asiakkaan oikealle asiakaspolulle ja aloittaa hoidon heti. Hoidon tarpeen arvioinnissa mukana ovat myös palveluntuottajan omat lääkärit, jotka ovat konsultoitavissa heti ensikontaktista.

Kaiku24:llä on ainoana Suomessa kokemusta koko hyvinvointialueen kontaktien haltuunotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista ympäri vuorokauden (Kymsote, Eksote). Yhteinen asiakaspalvelukeskus mahdollistaa palveluiden saatavuuden ja kysynnän tehokkaan hallinnan, jolloin samalla resurssilla on pystytty hoitamaan enemmän kontakteja, merkittävä osa kontakteista on pystytty hoitamaan etäpalveluna kuitenkin niin, että kerralla kuntoon hoitamisen toimintamallilla puheluiden ja akuuttivastaanottojen kokonaismäärää on pystytty vähentämään.

Kaupunginhallitukselle esitetään 25.4.2022, että kaupunginhallitus hyväksyy Kaiku24 Oy:n osakkeen hankinnan. Jos kaupunginhallitus hyväksyy osakkeen hankinnan, Turun kaupungista tulisi sidosyksikköyhtiön osakas, joka voi hankkia palveluja sidosyksikköyhtiöltään in house -hankintana. Tämän perusteella hankintaa on valmisteltu nyt siten, että Kaiku24 hoitaisi Turun kaupungin muiden terveysasemien kuin Keskustan terveysaseman kiireelliset puhelut. Tällaisia puheluita on kuukaudessa arviolta 4500. Keskustan terveysaseman kiireelliset puhelut ohjautuvat tällä hetkellä Pihlajalinna Oy:n hoidettaviksi. Sillä edellytyksellä, että Kaiku24:n palvelu saadaan toimintaan riittävällä volyymillä,  puhelinpalvelun hankintaa Kaiku24 Oy:ltä olisi mahdollista laajentaa 1.7.2022 alkaen siten, että Kaiku24 hoitaisi koko SOSTERLAn 3.3.2022 (§ 115) hyväksymän puhelinpalvelun kilpailutuksen kohteen eli noin puolet terveysasemille tulevista puheluista. Vaihtoehtoisesti Kaiku24 voisi hoitaa kilpailutuksen kohteena olevat puhelut yhteistyössä kilpailutettavan sopimuskumppanin kanssa.

Puhelut on mahdollista ohjata puhelinpalvelujärjestelmä TeleQ:sta Kaiku24:n hoidettavaksi, koska kyseessä on selkeä kokonaisuus, ja kiireellisille puheluille on TeleQ:ssa oma linjansa. Kaiku24 tekee potilasasiakirjojen kirjaukset potilastietojärjestelmä Pegasokselle kaupungin ohjeistuksia noudattaen. Kaiku24:lla on myös lääkärikonsultaatiomahdollisuus puheluihin vastaavien hoitajien tukena. Hoitaja- tai lääkärivastaanottoa tarvitseville potilaille varataan tarpeeseen sopiva aika kaupungin omille terveysasemille. Terveysasemien omat hoitajat keskittyvät tässä vaiheessa hoitamaan terveysasemien kiireettömät puhelut. Valmistelua on käsitelty terveyspalveluiden yt-elimen kokouksessa 19.4.2022.

Palvelun aloittamisen edellytyksenä Kaiku24:llä on henkilöstön rekrytointi ja teknisen kyvykkyyden kuntoon saaminen. Palvelun aloittamisen tavoiteaikataulu on toukokuu.

Sillä edellytyksellä, että kaupunginhallitus hyväksyy Kaiku24 Oy:n osakkeen hankinnan (KH 25.4.2022 ), sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi palvelusopimusta Kaiku24:n kanssa. Arvioitu kustannus sopimuskaudelle 1.5.2022 – 30.6.2023 kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla on 1,5 M€ + 2,8 M€. Kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 51204 (Muut avopalveluiden ostopalvelut).

Liite 1Palvelusopimus Turun kaupunki

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 20.4.2022:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Kaiku24 Oy:n kanssa solmittavan palvelusopimuksen terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontapuhelinpalveluista ajalle 1.5.2022 – 30.6.2023 kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla. Tuotantojohtaja oikeutetaan tekemään vähäisiä muutoksia sopimukseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 183
Liite 1:Palvelusopimus Turun kaupunki